Drakońskie kary za nielegalną wycinkę drzew przyczyną ludzkich dramatów. Będą zmiany - podhale24.pl
Piątek, 29 marca
Imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Ostapa
Nowy Targ
Clear
11°
Wiatr: 11.952 km/h Wilgotność: 45 %
Clear
10°
Wiatr: 14.724 km/h Wilgotność: 48 %
Clear
12°
Wiatr: 8.136 km/h Wilgotność: 41 %
Clear
11°
Wiatr: 9.288 km/h Wilgotność: 43 %
Clear
11°
Wiatr: 18.216 km/h Wilgotność: 52 %
Clear
10°
Wiatr: 13.392 km/h Wilgotność: 46 %
Jakość powietrza
40 %
Nowy Targ
14 %
Zakopane
8 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 20 | 40 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 7 | 14 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 4 | 8 %
13.03.2010, 11:10 | czytano: 10556

Drakońskie kary za nielegalną wycinkę drzew przyczyną ludzkich dramatów. Będą zmiany

Rolnik ze Skrzypnego, rencista w starszym wieku, ściął dwa jesiony stojące na jego podwórku. Stare drzewa zagrażały domostwu. Nie wiedział, że musi mieć na to pozwolenie. Dostał karę w wysokości 100 tysięcy złotych.

Sprawą zainteresował się poseł z Zakopanego Andrzej Gut-Mostowy, do którego zgłosił się załamany rolnik ze Skrzypnego. - Konieczne jest karanie osób, które nie wykazują należytej troski i staranności o środowisko naturalne, jednak wysokość naliczonej kary jest stanowczo za wysoka i może doprowadzić do niezwykle trudnej sytuacji życiowej, często związanej z brakiem środków do życia - napisał Gut-Mostowy w interpelacji do Ministra Środowiska.

Takich dramatów jest na Podhalu wiele. W ubiegłym roku pisaliśmy o kuśnierzu z Niwy, który za wycięcie sześciu drzew dostał 1,2 mln zł kary; inny nowotarżanin, z Kokoszkowa, dostał 13 tys. zł grzywny za ścięcie trzech jesionów, jeszcze inny mieszkaniec Nowego Targu 77 tys. zł za trzy świerki.

- Kara takiej wysokości staje się wyrokiem na całe życie i doprowadza do wielu tragedii. Jest to tym bardziej trudne do zrozumienia, że inne kary za brak troski o środowisko naturalne i jego niszczenie są kilkadziesiąt razy niższe - uważa poseł.

Interpelacja posła przyniosła skutek. Główny Konserwator Przyrody Janusz Zaleski odpowiedział. - Problem zgłoszony w interpelacji jest mi znany i widzę potrzebę dokonania zmian w aktach prawnych regulujących tę kwestię.

Zaleski poinformował, że stawki kar zostaną obniżone, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach będzie możliwe umorzenie nałożonej kary.

Komentarz

Kary za nielegalną wycinkę drzew powinny być surowe, ale sprawiedliwe. Nie można tak dotkliwie karać ludzi za wycinkę dwóch drzew i skazywać ich na życiowy dramat, gdy za większe przestępstwo - kradzież drzewa - złodziej dostaje kilkaset złotych mandatu. To po prostu niesprawiedliwe.

Robert Miśkowiec
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
wieśniak16:30, 22 lutego 2017
Znana jest u nas tragedia sołtysa który na swojej posesji wyciął drzewa przy domu, dostał 80 tys. grzywny, niestety nie pomógł mu wójt, ani rada, załamał sie i niestety odebrał sobie życie - powiesił się.Ludzkie tragedie kryją za tymi przepisami
pipi20:54, 14 stycznia 2012
Mnie leśniczy z lasu ponad rok temu wycioł 112 sosen i nie został ukarany.Mało tego nadleśnictwo sprzedało uzyskane drewno. Jakoś do tej pory nie śni im się oddać tego co wzieli,ani zapłacić odszkodowania.
A tu od rencisty rządają tyle pieniedzy.Szary człowiek zawsze dostaje
po d---e , bo nie ma za co się bronić.Na cwaniaków siedzacych w ciepłych biurach kar nie ma,a jeśli są to minimalne.
kola14:00, 7 marca 2011
Może ktos nam zrobic psikusa, a my będziemy mieli zrójnowane życie.Takie prawo doprowadzi do tego, że drzew będzie znów coraz mniej, gdyż ludzie będą bali się je sadzic.Ja sama posadziłam mnóstwo drzew na działce, ale ponieważ nie mają jeszcze 10 lat, zastanawiam się, czy ich nie wyciąc...
Przecież jeśli ktos mi je ukradnie, mogę miec zrójnowane życie...
mistrzu01:53, 25 marca 2010
Panie Janku niech mi pan wytlumaczy jak to jest z tymi pozwoleniami na wycinke drzew skoro pan taki madry. Do sasiada przyjechala urzedniczka i ogladnela drzewa ktore zamierzal sciac i takowe pozwolenie sasiad otrzymal. Czesc drzew roslo mu kolo domu i wszystko jest w porzadku ale czesc drzew roslo daleko daleko od domu i nie wydaje mi sie zeby byly chore albo zagrazaly zyciu czlowieka. Te pozwolenia na scinke to tylko na pieniadze sa! Bo praktycznie na kazde drzewo mozna dostac pozwolenie! Skoro takie mamy prawo to niech pozwolenia wydaje jakas osoba kompetentna ktora sie na tym zna a nie jakas pani urzednik... I niech taka osoba uwzgledni to ze takie jesiony maja suche konary i w kazdej chwili moga komus spasc na glowe, to ze liscie leca sasiadowi do podworka bo po co sasiad ma sprzatac czyjes liscie! I zmierzam do tego ze to kolejna ustawa nie dla ludzi tylko przeciwko nim.
Skrzypnion01:16, 25 marca 2010
Szkoda slow... Tym ekologom to sie calkiem we lbach poprzewracalo! Teraz to strach bedzie siano skosic w lecie bo kto wie czy nie przyjdzie jaki `zielony` i nie bedzie sie domagal zaplacenia grzywny :) Tylko ile od hektara bedzie mogl tej grzywny dac, co? Ciekaw jestem na jakiej podstawie oszacowali wielkosc grzywny... Pewnie licza sloje na pniaku bo jak ktos drzewo juz zuzyl to metrow szesciennych mu nie policza. I na to wychodzi ze jeden sloj jest wart okolo 500-1000 zl!!! Co sie na tym swiecie dzieje...?
Kret09:05, 15 marca 2010
Mam swoją działkę, drzewo mi nie pasuje, to sobie go wycinam i już. W lasach prowadzi się gospodarkę rabunkową, drzewa załatwia się u leśniczego za flaszkę i wszystko gra. A ja nie mogę na swojej działce wyciąć drzewa. Ekolodzy się znaleźli. 100 tyś kary!!! faktycznie kara adekwatna do czynu. Ręce opadają. Każdy potok śmierdzi, w lasach całe góry śmieci, w piecu moja sąsiadka rozpala plastikiem- smród że zdechnąć można, kuśnierze szaleją w najlepsze (wiadomo gdzie wszystko wylewają, że o nie legalnych zakładach kuśnierskich nie wspomnę, bo jest ich zatrzęsienie w n.targu i okolicach) A emeryt dostaje 100 tyś zł kary za parę drzew i to na swoim podwórku. Uwierzcie mi, gdybym miał tylko sposobność wyemigrować do jakiegoś normalnego kraju, już by mnie tu nie było. Wszystkie zwierzęta są równe, ale nie które równiejsze, że zacytuję.
Janek20:23, 14 marca 2010
Do Foczki i innych przeciwników.
Mam pytanie w których latach na Podhalu robiona była elektryfikacja??? Jeżeli mi pani odpowie na to pytanie to odpowie pani sobie również na pytanie że pod linią wysokiego napięcia nie ma drzew starych. Sprawa druga do domów jest doprowadzania linia niskiego napięcia. Jest j4szcze linia średniego napięcia le nie będę tłumaczył co gdzie i jak. Liniew elektryczne tez nie SA przeprowadzane tak gdzie by kto chciał maja swój plan i są uwzględnione w planach zagospodarowania w miejscu przebiegu linii nie wolno obsadzać drzewami tam się na bieżąco wycina by nie stwarzały zagrożenia.
Chciała pani cos napisać ale jak Widze to na ten temat proszę poczytać.. Z artykułu jasno wynika, że drzewa były zdrowe i nikomu nie zagrażały dlatego została nałożona kara a to że właściciel tak sobie interpretuje bo musi się jakoś usprawiedliwić. Mam jeszcze jedno pytanie czy widzieliście kogoś by w sądzie był winny i otrzymał karę bo ja nie sami niewinni są karani.
boncolll14:36, 14 marca 2010
Zgadzam sie z poniższymi komentarzami, że w polsce biednego człowieka co ukradnie chleb to zamykają na kilkanaście lat, a tych co kradną miliony to nawet nie tkną..... To jest normalnie chore!!!!!!
Foczka14:31, 14 marca 2010
A co z kablami wysokiego napięcia które przechodzą nad tymi starymi drzewami ??? Też tych drzew nie można zciąc ,przecież ktoś dając pozwolenie na wybudowanie domu i podłancza budynek do sieci to nie patrzy na to którędy puszczają kable ??? Coś tu Panie Janku Pan sciemnia !!! Pan tyle pisze o prawie , wszystko jest do pewnego czasu a jak stanie się tragedia bo rosnące drzewa zerwią linie wysokiego napięcia to wtedy wszyscy umywają ręce .Więc jak ten Pan sciął drzewa bo zagrażały życiu to od razu dostał kare. Przecież prawo każdy może interpretowac to na swój sposób tak jak go rozumie .
Turysta12:58, 14 marca 2010
Co do zasady zgadzam się z potrzebą ochrony srodowiska naturalnego również w zakresie ochrony drzewostanu. Z jednym jednak zastrzeżeniem, żę powinno odbywać się z zachowaniem zdrowego rozsądku. Takiego zdrowego rozsądku chyba brakło urzednikom ustalającym takie kary dla biednych gospodarzy. Inna kwestia jest jednak w tej sprawie ważniejsza, mianowicie kwestia egzekwowania prawa. Odnoszę wrażenie że urzędnicy stosują kary tylko tam gdzie jest je łatwo wyegzekwować. Oto kilka przykładów. Nikt nie ściga osób wylewających ścieki na pola, nikt nie ściga osób wyrzucających śmieci do lasu, nikt nie ściga osób spalających plastiki w piecach choć wiadomo jak są trujące. Już sama sprawa wycinki drzew jest też kontrowersyjna. Dlaczego np. idąc za informacjami gazetowymi Zarzad Lasów Państwowych toleruje fakt że Pan Sobiesiak wyciąłnielegalnie hektar lasu pod wyciąg narciarski i zalega 1milion złotych z tytułu opłat. Jak widać problem jest zarówno po stronie jakości przepisów jak i po stronie egzekwowania prawa. A na koniec jak zawsze w Polsce - wychodzi że są równi i równiejsi także wobec prawa.
Janek11:03, 14 marca 2010
Do Ziuty
Jak mniemam dom jest nowy a drzewa stare bo zakazano ich wycinki, budując dom drzewa tam na pewno rosły to w tym czasie trzeba było pomyśleć o tym co się będzie działo jak te drzewa będą rosły a teraz to już jest za późno. No ale w tym czasie sąsiad był dobry bo zgoda na budowę, i przypilnowanie budowy a teraz już go mam gdzieś i najlepiej jakby wyciął drzewa rozwalił swoje zabudowania i się wyprowadził. Taka to w nas natura drzemie. Następnym razem trzeba pomyśleć zanim się decyzje podejmie.
em00:58, 14 marca 2010
Widocznie musi wiele lat upłynąć aby to prawo w Polsce było normalne, a jeżeli chodzi o kary za wycinanie drzew, to przynosi ono więcej szkód a nawet ludzkich tragedii niż pożytku. Kto posadzi drzewo? , żeby potem mnie ukarano, więc lepiej nie sadzić drzew. Szkoda tylko, że za zatruwanie rzek, niszczenie środowiska nie ma takich kar np. ostatni przrzypadek w Rogoźniku?
eminencja23:13, 13 marca 2010
Ale w min środowiska już dawno ten problem znają i co z tego jak nic nie robią. Ale są równi i równiejsi. Jak pan Olechowski cały las wyciął w Kościelisku to nakazali mu jedynie obsadzić - no i takie prawo mamy
f/x23:02, 13 marca 2010
Wycioł i ma racje nie długo bezdiemy musieli pisać pismo z prośbą o pierdnięcie. Urzędasy to lubią zostało to im po komunie i nie odpuszczą bo w końcu kto tu rządzi ?
zbyszek21:55, 13 marca 2010
drzewo było jego to ścioł i w czym problem
mumi21:23, 13 marca 2010
Kto wycina drzewa w SZczawnicy ?
ziuta20:53, 13 marca 2010
Do Janka , o jakim Pan prawie pisze ,chyba nie u nas to prawo obowiązuje .Prawo mają tylko Ci którzy mają znajomości po urzędach , co za głupoty Pan wypisuje !!! Sama osobiście doświadczyłam i poszłam do urzędu po zezwolenie na wycięcie gałązek które zwisają na moją posesje a drzewo jest na działce sąsiada i co ...gdzie tu prawo jak zgodnie z prawem mogę równo z płotem wyciąc co przechodzi na moją posesje .Zaczęłam wycinac i zaczęli zjeżdzac się urzędnicy i zakazali wycinki bo sąsiad ma znajomości i nagle uznali że drzewo jest stare . Do tej pory te gałązki tylko straszą przed moim oknem a na jesien zatykają rynny i musze je wiecznie czyscic . Ciekawe gdyby Pan miał taki problem i nie miał znajomości co by też Pan zrobił ????
tutu19:46, 13 marca 2010
W Waksmundzie jeden drugiemu wycina las,kuśnierze smrodzą i wylewają swoje ścieki w kanał i jest OK.nikt afery nie robi,żadnych mandatów.Polska to piękny kraj dla bogatych
Janek19:41, 13 marca 2010
Szanowni Spotowicze, czy Wy się słyszycie co wypisujecie. Przepisy dotyczące wycinki drzew obowiązują nie od dzisiaj niektóre pamiętają jeszcze lata międzywojenne co prawda są znowelizowane ale zawsze na wycinkę zawsze konieczne było zezwolenie. To teraz w obecnej Rzeczypospolitej każdy robi co chce bo to jego i on sobie może.
Ile to jest pracy napisać pismo - prośbę o wyrażenie zgody na wycinkę zanieść do Gminy i decyzja jest od reki jeżeli faktycznie drzewo zagrażało nie tylko życiu i zdrowiu ale uszkodzeniu budynku .
Następna sprawa to wykazywanie że sąsiad czy inny parlamentarzysta wyciął i nic mu za to nie zrobili a skąd ta pewność jakie mamy na do dowody. Gościu wyciął drzewa z tego co wiem duże wiekowe i wcale nie zagrażały nikomu zezwolenie może by i dostał ale po co ma pisać i pytać czy swoje drzewa może wyciąć bo on jest panem i bogiem kto mu podskoczy.
Uważam że słusznie został ukarany co do wysokości kary nie będę się wypowiadał ale kara ma spełniać również działania prewencyjne by ktoś kolejny nie dokonał wycinki bez decyzji i myślę że dlatego tak wysoka kara.
Prawo mamy takie jakie mamy i trzeba go szanować.
J.B18:44, 13 marca 2010
Urzędnicy, ile się dogrzewacie po urzędach pracy dodatkowo elektrycznie? Ile na to potrzeba drzew. Tego nikt nie przeliczył. Nie które nałożone kary nie są warte tego majątku co właściciele posiadają.
wściekła18:34, 13 marca 2010
karzą ludzi którzy scinaja dwa czy trzy drzewa poniewaz zagrazaja ich domowi .... ale jak urzednik radny gminy zetnie pół lasu to mu zadnej kary nie dadza!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! i na dodatek ścina dzrzewa na cudzych polach!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Orcyk18:14, 13 marca 2010
Sa rowni i rowniesi. Jak swiety Olechowski wyrabal drzewa to nikt o niczym nie wiedzal. To taka "demmmokracja" ala PRL. W Polsce potrzebna jest prawdziwa rewolucja. Trzeba wyciac do pnia cala ta stara bande i zaczac od nowa.
ja17:34, 13 marca 2010
no,wyglada na to ze lepiej nic nie sadzic,albo jak moj znajomy lepiej oblac drzewo kwasem,samo uschnie i wtedy wycinka juz zgodnie z prawem,az zal ze za cos takiego takie kary a za skazenie terenu i ujecia wody pitnej odpadami poubojowymi pewnie kary nie bedzie, to dopiero sprawiedliwosc NASZA POLSKA
goral15:18, 13 marca 2010
Jak przedsiębiorca z maruszyny wylewa ścieki poubojowe na pola i zatruwa środowisko to nic w tym zlego nie ma. A tu biednego człowieka karze się drakońskimi karami. Gdzie sprawiedliwość.?
góralka15:11, 13 marca 2010
To jest totalny absurd, by w ten sposób karać za wycięcie drzewka, gdy tymczasem ludzie mieszkają w komorach gazowych! Kiedy wreszcie władza zacznie naprawdę chronić ludzkie życie, a nie jakiegoś jesionka... Proszę się przejść po południu ulicami Nowego Targu: Waksmundzką, Długą, Ogrodową itp... i spróbować pooddychać. Tam się nie da żyć!!! Tam nie ma czym oddychać... Przecież takie powietrze dzień po dniu zabija mieszkańców. Czy to naprawdę nikogo nie odchodzi, czy władza naprawdę nie ma nic do roboty jak tylko się rozczulać na ściętym drzewkiem???????Brak słów
zibi14:45, 13 marca 2010
środowisko ułożyło sobie przepisy względem siebie żeby siedziec na ciepłych posadkach,najlepiej ukarać zwykłego obywatela bo nie ma szans z tą( machiną) .A duże firmy zatruwają całe rzeki iinne ekosystemy i są bezkarne.
Bobo12:44, 13 marca 2010
No to jest prawdziwy skandal,że ddrzewa są ważniejsze od ludzi.Przed blokami rośnie wiele olbrzymich drzew np. samosiejek klonów, jak równiez posadzonych przed 40 laty w ramach tzw czynu społecznego olbrzymie lipy czy świerki. Drzewa zaglądają do okien, zaciemniają pomieszczenia trzeba palić cały dzień światło i nie można ich wyciąć bo ekologia. Niech sobie rosną duże parkowe drzewa ale na obrzeżach bloków.
Buy12:31, 13 marca 2010
Szkoda rolnika ...a tak na marginesie to czepiają się biednych ludzi i uczciwych którzy przez całe swoje życie ciężko pracowali i uczciwie , a przestępców i złodziei to wypuszczają na wolnośc bo przeważnie to mała szkodliwośc .No ale ...prawo i pezprawie to u nas to samo ....
wrobelnt12:25, 13 marca 2010
Moim zdaniem drzewa na swych działkach obojętnie jakiego gatunku nie powinny podlegać wycince za zezwoleniem!" To jest moje i robię z tym co chcę" I jeszcze takie grzywny, no ale cóż, w Polsce tych co chleb kradną to karzą na długie lata więzienia a tych co przekręty robią na milionowe skale nie ruszą bo się ich boją!
m13512:23, 13 marca 2010
Za wycięcie dwóch drzew ludzie muszą płacić 100 tysięcy, a kiedyś fałszywy policjant na zakopiance wyłudzał mandaty i dostał 3000 zł grzywny, a ludzi okradł pewnie na kilka razy tyle. Nie ma SPRAWIEDLIWOŚĆI na świecie
Tomek12:20, 13 marca 2010
Dla mnie to w ogóle nie pojęte ile trzeba się starać i udowadniać potrzebę ścięcia drzewa przed własnym domem, na własnej działce i na dodatek przez siebie zasadzone. Nie powinno być tak : moja działka, moje drzewa, moje zarządzanie tym co na niej chce mieć?
Struty12:13, 13 marca 2010
Chore prawo, chore państwo, chory rząd, chore społeczeństwo, to już koniec nas, wykupią, rozbiorą, zniszczą, nie jesteśmy stworzeni do normalnej koegzystencji tylko ciągłej zaborczości do dążeniu ku lepszemu...
Tessy12:12, 13 marca 2010
Jak można karać tak wysokimi mandatami!!!!Rozumiem ze tak nie można ale w porównaniu z innymi wykroczeniami to pestka!!!Niech ten pan będzie ukarany ale w nie taka kwota!!!!Życzę sprawiedliwego ukarania!!!!
qqqqqq12:03, 13 marca 2010
racja dobry artykół
WaryJ11:38, 13 marca 2010
I tu pan Miśkowiec ma rację. Przepisy są szkodliwe, bo ludzie boją się posadzić drzewko w ogrodzie. Będzie kto chciał je potem ściąć, a tu 50 tys. zł mandatu. To lepiej nie mieć drzew i nie sadzić!
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas