Poseł Kwiatkowski z mównicy sejmowej apeluje do władz Nowego Targu o pozostawienie pomnika Orkana na płycie Rynku - podhale24.pl
Sobota, 20 kwietnia
Imieniny: Agnieszki, Czesława, Amalii
Zakopane
Snow
Wiatr: 8.244 km/h Wilgotność: 98 %
Snow
Wiatr: 7.884 km/h Wilgotność: 93 %
Snow
Wiatr: 5.58 km/h Wilgotność: 94 %
Snow
Wiatr: 5.58 km/h Wilgotność: 94 %
Clouds
Wiatr: 11.808 km/h Wilgotność: 84 %
Rain
Wiatr: 10.152 km/h Wilgotność: 96 %
Jakość powietrza
68 %
Nowy Targ
0 %
Zakopane
8 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 34 | 68 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 4 | 8 %
11.05.2012, 11:39 | czytano: 6492

Poseł Kwiatkowski z mównicy sejmowej apeluje do władz Nowego Targu o pozostawienie pomnika Orkana na płycie Rynku

NOWY TARG. Decyzja władz miasta o przeniesieniu pomnika Wł. Orkana z Rynku na Plac Słowackiego znalazła swój odzew w Sejmie. Poseł Adam Kwiatkowski w swoim czwartkowym wystąpieniu powiedział: "potępiam brak konsultacji, naruszenie prawa do jawności, niedochowanie statutowych terminów, nieliczenie się z opinią publiczną przy podejmowaniu tak ważnej decyzji".

zdj. Michał Bachulski
zdj. Michał Bachulski
Oto tekst oświadczenia posła Adama Kwiatkowskiego wygłoszonego podczas trwającego właśnie 14. Posiedzenia Sejmu:

"Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Władysław Orkan urodził się 27 listopada 1875 r. w Porębie Wielkiej. Od młodych lat angażował się w działalność organizacji niepodległościowych, ale przede wszystkim oddawał się twórczości literackiej. Pisał dramaty, wiersze, nowele, powieści i utwory publicystyczne. Często poruszał problemy polskiej wsi, ale był także piewcą uroków Podhala. Był jednym z czołowych działaczy na rzecz polskiego regionalizmu i twórcą regionalizmu podhalańskiego. To on założył Związek Podhalan i był jego pierwszym prezesem. Jego życie nierozerwalnie było związane z Nowym Targiem. Tu między innymi obchodził jubileusz 30-lecia pracy twórczej, dlatego to tutaj Polonia amerykańska ufundowała w latach 30. ubiegłego stulecia jego pomnik.

W dniu 8 marca 2012 r. Rada Miasta Nowy Targ bez żadnych konsultacji zdecydowała o przeniesieniu pomnika Władysława Orkana z Rynku na pl. Słowackiego. Stało się tak pomimo faktu, że znajdował się on przed ratuszem ponad 60 lat i w tym czasie wrósł w historię miasta. Między innymi to pod nim składał kwiaty śp. prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Lech Kaczyński w trakcie swojej wizyty w Nowym Targu w listopadzie 2009 r. Takie działania władz miasta wywołały liczne protesty, szczególnie Związku Podhalan w Ameryce Północnej, związku Podhalan, a więc organizacji grupującej wszystkie grupy górali polskich, oddziału Związku Podhalan w Nowym Targu.

Z tego miejsca chciałbym poprzeć te protesty organizacji osób działających na rzecz dobra Rzeczypospolitej Polskiej oraz gospodarczego i kulturowego rozwoju obszarów górskich. Uważam, że pomnik pisarza powinien pozostać na Rynku Nowego Targu i apeluję do władz samorządowych o podjęcie odpowiednich działań w tym kierunku. Jednocześnie potępiam brak konsultacji, naruszenie prawa do jawności, niedochowanie statutowych terminów, nieliczenie się z opinią publiczną przy podejmowaniu tak ważnej decyzji, która ma na długie lata kształtować tradycję miasta i jego mieszkańców. Dziękuję bardzo."

s/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
oby tak dalej12:53, 15 maja 2012
członek Z
jak nie wiesz jak głosowanie przebiegło to nie pisz
pytanie08:42, 14 maja 2012
Pozostawienie pomnika w Rynku - rada powiatu za
koło nr1 PO w Nowym Targu za

więc jak to się stało ?
nina20:12, 13 maja 2012
zwiazek walczy i swietowac bedzie zwyciestwo,ale bez dwulicowcow i lizusow
woźnica23:38, 12 maja 2012
Glonek powinien powiedzieć Kwiatkowskiemu,
mamy wspólne cele
ale rózne drogi
szczęśliwego Nowego Targu

Orkan musi być wolny

Co Ty q.......a wiesz o wskazaniach dla synów Podhala.

my z Włodkiem ... jeszcze ty q... wrócimy

a po nas choćby i potop
dziki kraj22:52, 12 maja 2012
czas ucieka, miasto jest kompromitowane a przewodniczący Glonek milczy.
i zwis19:15, 12 maja 2012
do derr - coś bredzisz. Czyli Glonek i s-ka są w koalicji z MF skoro przedłożyli i przegłosowali przeniesienie Orkana?
zwiazkowiec19:13, 12 maja 2012
czyzby to pani rajskiej nie podobal sie brudny pomnik.nie nowotarzanka to malo ja kole,ale zastepca prezesa zp w n,targu tak to jak nieswoich zagarniaja do zwiazku,wstyd pani prezes anka
derr18:50, 12 maja 2012
"i zwis" - bredzisz. Wiadomo, że to dzieło naszego umiłowanego burmistrza, który najpierw obiecuje, że pomnika nie ruszy a potem sam tka pajęczynę małych słówek i nacisków, by pomnik jednak przenieść.
nowotarżanka z krwi i kości18:32, 12 maja 2012
A zostawcież pomnik tego Orkana na Rynku w spokoju,zasłużył na to żeby sobie tam stać,co to komu przeszkadza???Tyle lat stał,chyba 60 lat i nikt Go nie przenosił,a teraz do cholery co to za rządy??? Wstyd i hańba!!!
i zwis18:11, 12 maja 2012
Głosowanie nad przeniesieniem Orkana to był fortel Jachymiaka i Tarnowskiego a wykonawcami byli Glonek i ska.
hi, hi, hi17:33, 12 maja 2012
Radny Andrzej Rajski ( członek Związku Podhalan)głosował za przeniesieniem pomnika, a wy się czepiacie Burmistrza, który wpływu na głosowanie nie ma. To opozycja przegłosowała. Glonki- jelonki, Zapiórkowski, Rajski itd,
Jarzab17:30, 12 maja 2012
Brawo Panie Posle, ale trzeba tu oddac sprawiedliwosc, ze to chyba sie gorole z Ameryki o ten pomnik upomnili, bo mi zajomy dzwonil, ze taka uchwale podjal caly Zwiazek Podhalan w Polnocnej Ameryce i to juz odsc downo wyslali do Marka Fryzlewicza i do tej slawetnej Rady Miejskiej, ale ponoc do dzisiok ni maja w Chicago odpowiedzi na to pismo. Moze by ten portal upomniol sie u Marka Fryzlewicza o to pismo i nom tu wydrukowol co Ci nasi zo wielkiej wody napisali do niego ze sie boi o tym godac. Ba haj
adr16:49, 12 maja 2012
Glonek, Zapiórkowski, Andrzej Rajski członek ZP łapy precz od Orkana. Historia was zapamięta.
qwer14:35, 12 maja 2012
Co wy z tym Burmistrzem skoro w tekście artykułu nie ma słowa o Burmistrzu. Jest tylko wspomniana Rada Miasta, która podjęła taką decyzję.
A co do pomnika, to gdzie był Pan Poseł kiedy oryginał przenosili do Poręby, aaa nie był posłem, to mógłby po takiej kampanii zostać.
Uważam, że Plac Słowackiego jest jak najbardziej godnym miejscem aby Piewca Podhala mógł na nim stanąć, no można by jeszcze zmienić nazwę Placu, bo tak trochę głupio brzmi Pomnik Orkana, przy szkole Orkana na.... Placu Słowackiego. Może się Słowacki z Orkanem nie pobije ale było by to bardziej logiczne.
A Pan Poseł niech się lepiej zajmie emeryturami, autostradami i innymi ważnymi dla kraju sprawami, bo po to został wybrany. W mieście mamy Rodnych, którzy podejmują decyzje w sprawach miasta.
z krościenka14:31, 12 maja 2012
wystarczy porównać nowy targ do nowego sączą -.-" były Nowotarzanin" ma racje ;p
jan12:20, 12 maja 2012
Glonek jak Jelonek. Dobre!!! I prawdziwe. Tylko czekać aż z PełO ucieknie.
o-o11:43, 12 maja 2012
babciu!
świnto racja. ja od dawna to samo mówie----- widoć babcie mają więcej rozumu niż burmistrz otoczony swoimi politycznymi cieniasami od strategii----- taka strategia --wpierw wydać pieniadze na duperele, zaciągnąć na nie kredyty, a potem mysleć jak i z czego spłacić. Obleką sie te strategi w garnitury, kapelusze i myślą że mądrzy - a im raczej zarękawki pasują - urzędniczynom jednym
babcia09:35, 12 maja 2012
Nowy Targ to dziura bez perspektyw rozwoju,remont rynku i tak nie wplynie na rozkwit N.Targu.Wpierw, trzeba bylo zbudowac baseny geotermalne ,wyciag na turbacz ,zeby sciagnac turystow ,kto wieczorem z nowotarzan bedzie korzystal z rynku ,nowotarzanin wyjedzie na bacowke w plener . Nikt nawet z kulawa noga nie wyjdzie ,bo sie poslizgnie na tych wybrukowanym rynku ,w nawiasie mowiac pora zimowa bedzie lodowisko nie do przejscia.
porebianka09:03, 12 maja 2012
jest o czym i czego branic bo to tozsamosc miasta a tego sie nie zmienia,nie mowiac o tym ze to legionista,obronca ziemi skalnej broniacy chlopow podhalanskich,dobrze znajacy biede podhalanska,i ciezko tu pracujacych na chleb
czlonkowie zp08:59, 12 maja 2012
jak ci ,panie burmistrz.....dziekujemy panie posle to sie musi ziscic,a wszscy ktorzy za przenosinami odebrac honorowego czlonka i bedziemy za tym postulowac,czlonkowie
oszołom08:45, 12 maja 2012
Tak sie kończą pomysły Glonka. Wstydem na całą Polskę. Glonek prawie jak Jelonek.
jaś08:23, 12 maja 2012
A propos rynku - o ile dobrze pamiętam jakiś najgłówniejszy architekt maziorza obiecywal z rok temu, że zrobi porządek z ohydnymi, plastikowymi reklamami.....schodzi mu, jak widać. Tak jak maziorzowi. Nowe stanowisko dla Orkana przygotowane, ale widać boją się go ruszyc. A rynek bedzie wyglądał dramatycznie
gary06:05, 12 maja 2012
Poseł powiedział prawdę,całkowita arogancja władzy ale to Polska demokracja .Wybudować pomnik ,remontować a władze miasta będą się tym chwalić. Bzdurne sądy że ludzie nie znają Orkana,tak młodzi nie znają bo ich się nie uczy jak i historii niedługo zapomną kim są.
Ale tak musi być(sprawdzone historycznie) kilka pokoleń się dorabia a jedno przepuszcza.
@posłAnka00:19, 12 maja 2012
W pełni popieram, Rynek i tak będzie ładnym miejscem (o ile właściciele kamienic o nie zadbają, UM o ład architektonicznym w tym ten związany z paskudnymi reklamami na budynkach na Rynku). A plac Słowackiego niech w końcu będzie miał funkcję jak kiedyś- Małego Rynku. A pomnik pierwotnie stał tam i niech tam także wróci.
Giza23:56, 11 maja 2012
Przeciez to tylko pomnik. A takie piekne miejsce bedzie miał na pl. Słowackiego. Lepiej mu tam bedzie na zielenie niz na betonie.
posłaAnka22:59, 11 maja 2012
Panie Pośle. A Pan w Nowym Targu był? Wie Pan gdzie ten pomnik ma stanąć? Przecież w miejscu jak najbardziej godnym. Przed szkołą jego imienia. Mało przed dwoma szkołami i Urzędem Miasta. Mało tego, będzie stał w niedalekim sąsiedztwie zabytkowego kościoła. Robi pan zawieruchę w Sejmie jakby ktoś Orkana na śmietnik wyrzucał. Zgadzam się z urbanistą , ten pomnik to rakieta. Nic nie mam przeciw Orkanowi, ale pomnik jest brzydki. Związek Podhalan, zamiast tracić siły na poparcie w sejmie, niech zajmie się odnową tego pomnika, bo jest zaniedbany, oskrobany,nieestetyczny- słowem: paskudny. Ale tego poseł Kwiatkowski nie wie, więc zwracam mu uwagę, żeby zaapelował do ZP, aby zadbał o swojego patrona, bo na razie to straszy.
Wściekły mieszkaniec22:44, 11 maja 2012
mieszkam od nastu lat w tym rejonie.Nowy targ - rynek kojarzył mi się z Orkanem.Nie wiem komu on przeszkadza.Ludzie Podhala tracą swoją tożsamość.Prawdziwych Górali już nie ma. Są tylko politycy i karierowicze i psełdo-biznesmeni .Zabierzcie Orkana do muzeum i wszyscy będą szczęśliwi.A rynek w NowymTargu będzie marmurową pustynią.Jedyne miasto pozbawione zieleni.Gratulacje Włodarzom.
klio21:52, 11 maja 2012
a to Pan Poseł już nie ma czym się zajmować w tej Warszawie?
Ogniowcy21:51, 11 maja 2012
Dziękujemy Panie Kwiatkowski !
maciek21:14, 11 maja 2012
Dobrze, że ktoś walczy o to co ważne dla tego regionu i ludzi.
niki21:07, 11 maja 2012
A od czego jest ta piękna pani Paluch,przecież to ją wybrało Podhale a ona siedzi w mysiej dziurze i robi krecią robotę.Pan poseł Kwiatkowski jest dobrym,nowym posłem ale do spraw łączności z Polonią.Widać,że nie śpi w sejmie tylko interesuje się wszystkimi sprawami w Polsce.Paluch,nie przynosi nam żadnych korzyści,za co bierze tyle tysięcy ? Mam nadzieję,że to jej ostatnia kadencja,wszyscy inni będą od niej lepsi i coś zrobią dla Podhala.
jk21:01, 11 maja 2012
Bardzo dobrze! Niektórzy samorządowcy ,podobnie jak rząd ,robią co chcą i nie ma na nich siły aby ich niektóre decyzje zmienić.Nasz burmistrz ma wiele na sumieniu,ale najgłupszą decyzję jaką podjął w sprawie Orkana sam musi teraz ocenić,że przeholował.Może on nie jest taki najgorszy tylko ma idiotycznych ''podpowiadaczy'',którzy go wystawiają na pośmiewisko.Teraz się będzie musiał czerwienić na całą Polskę.
górol20:49, 11 maja 2012
radni i burmistrzu jesteście do kitu pisać ni się nawet nie chce-jesteście Buroki
biber20:28, 11 maja 2012
A dlaczego Archiwum miasta NT zostało wywiezione z miasta?
kasia18:48, 11 maja 2012
Poseł niech se interpeluje w sprawie prostowania bananów, a nie pomnika w Nowym Targu.
dcd17:52, 11 maja 2012
Ale problem ludzie nie macie wiekszych dla mnie to on moze stac nawet na czubku drzewa i tak juz mu zycia nic nie wróci chocby go niewiem gdzie postawic chcieli i tak zrobia jak zechca ....nie spinajcie sie tak jest maj piekna pogoda i tym sie cieszcie a nie o pomniku debatujcie.
członek Z15:58, 11 maja 2012
Pan Kwiatkowski niech sie nie obraża na całe miasto tylko na Zapiórkowskiego, Glonka, Andrzeja Rajskiego, L. Pustówkę, J. Tarnowskiego którzy na złość maziorzowi uchwalili przeniesienie Orkana.
anarchia władzy15:37, 11 maja 2012
Oj biedny Pan poseł jak zwykle niedoinformowany ale to jakoś mnie nie dziwi bo bycie politykiem w tym kraju jest nagrodą partyjną a nie służbą narodowi.
"Jednocześnie potępiam brak konsultacji, naruszenie prawa do jawności, niedochowanie statutowych terminów, nieliczenie się z opinią publiczną przy podejmowaniu tak ważnej decyzji".

Konkludując ten popis słowotoku śmiem zapytać jakie to ważne decyzje podejmowane w polskim parlamencie są konsultowane ze społeczeństwem. Ba, jakież to wnioski są wysłuchane i wdrożone dla dobra - UWAGA - społeczeństwa? To oczywiście nie jest ta sama kategoria nieliczenia się z opinią publiczną ... to coś więcej. To jawna dyskryminacja obywateli! I oby Pan poseł był tak bardzo pryncypialny ale do siebie i swoich partyjnych kolegów - jako obywatel nie życzę sobie aby jakikolwiek polityk z moich podatków otrzymywał pieniądze na utrzymanie partyjnego barachła a od suwerennych decyzji samorządu po prostu wara. My będziemy decydować czy pomnik ma wrócić na pierwotne miejsce a nie pierwszy sekretarz z Warszawy. To se newrati Pane Kwiatk
ggg15:12, 11 maja 2012
Dziękuję panie pośle za wstawienie się za tymi, których nasze władze samorządowe mają za nic.
?15:10, 11 maja 2012
Już Maruś przygotował miejsce dla Orkana przed Sokołem. Chyba sam tam stanie na cokole, bo nie damy mu przenieść tego pomnika z rynku. Czy on każdą pozbawioną sensu decyzję musi przeforsować, tak by staneło no ''jego''? Tak było z niewymiarowym basenem. Co mu szkodziło te kilkanaście cm? Nie - bo nie. Nie bo on - św. Maziorz tego sobie nie życzy bo nie pływa. Jeszcze zobaczymy jak przenosi Orkana.
urbanista15:09, 11 maja 2012
Czy to prawda że ten apel został wygłoszony o godz 22 gdzie było tylko kilka osób na sali? śmieszny ten gość :) A co do pomnika Orkana to uwierzcie ludzie, że ta rakieta będzie się lepiej prezentowała na placu Słowackiego. Zaufajcie tym którzy mają wyobraźnię przestrzenną. Nie mowie tutaj o burmistrzu bo to był apel projektantów i urbanistów aby uporządkować nasz kochany Nowy Targ. Dzięki temu zabiegowi nie tylko rynek będzie wartościowy ale także plac Słowackiego z pomnikiem Orkana.
xxx14:34, 11 maja 2012
Nie ma to jak temat zastępczy...........
Czy w mieście nic nie można juz zrobić aby było lepiej?
Może coś dla młodych......
Niedługo to będzie miasto emerytów....
Młody nowotarżanin14:06, 11 maja 2012
Drodzy nowotarżanie! Drodzy związkowcy! Drogi portalu informacyjny! Wydaje mi się że są ważniejsze sprawy do załatwienia w NT niż przeniesienie pomnika poety! Dla mnie osobiście jest obojętne czy ten pomnik bedzie stał na Rynku, na pl. Słowackiego, czy przed Halą Lodową. Zajmijcie się rynkiem pracy na Podhalu, rozwiązaniami komunikacyjnymi i infrastruktorą drogową.
Zobaczcie jak nasza Wyższa Szkoła Zawodowa wypuszcza falę przyszłych bezrobotnych bez perspektyw, po śmieciowych kierunkach. Oczywiście ważniejszy jest pomnik.
Flora13:42, 11 maja 2012
Widzę, że urzędnicy z nowotarskiego UM zasiedli do klawiatur.
Od razu widać, że prawie same *** się odzywają i chcą umniejszyć fakt, że nawet w sejmie jest owa o tym skandalicznym zachowaniu rady i burmistrza.
iii13:28, 11 maja 2012
hehe a co to za spiskowy posel sie znalazl
nedy wicie fto12:57, 11 maja 2012
"Szanowny Panie Marszałku, Wysoka Izbo! Marek Fryźlewicz urodził się w Nowym Targu. Od młodych lat niczym szczególnym się nie wyróżnił i aż dziw bierze, że został burmistrzem. Za jego czasów doszło do zrujnowania nowotarskiego hokeja, miejskiej targowicy, powstało parę drogich i bez sensu inwestycji. W obliczu tego należy wyrzucić Orkana z rynku, żeby swoją życiową aktywnością nie przyćmił burmistrza. Dla niezadowolonych zafundowano kampanię propagandową, że Orkan to pijany wieśniak, który nic dla miasta i świata nie zrobił. Dziękuję bardzo"
Chlopie12:43, 11 maja 2012
wrzuć na luz...
były Nowotarzanin.12:23, 11 maja 2012
Burmistrzu, uwazam ze czas odejsc i dac se spokój z Nowym Targiem, nic dobrego nierobi Pan tylko same minusy na Pana ida i faktycznie taka jest prawda, ja sam uwazam i uwazam ze nietylko ja NIECH PAN ODEJDZIE i da swiety spokój. Burmistrza decyzje opinie i zachowanie widza tez inni Burmistrzowie którzy dziwia sie ze jest Pan Burmistrzem a tym bardziej stolicy Podhala, mam wielka złosc do Pana dla Mnie nienadaje sie Pan na Burmistrza ani nawet radnego, wydał Pan duze pieniadze na park?? mogło byc inaczej taniej i tez ładnie, o rynku powiem ze zmiana musiała byc ale nie az taka i nie z Pomnikiem. Pan Burmistrz przyczynił sie ze w miescie hokej pada na ... ze hala wyglada jak dawniej NZPS po upadku, młodzi niemam co w miescie robic dlatego przestepczosc rosnie, zle sie dzieje dlatego PROSZE ODEJSC.
dse12:13, 11 maja 2012
Czyli Związek Podhalan nadal walczy. I dobrze. Powodzenia.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas