Tunel pod "zakopianką"? Poroniański samorząd dąży do przebudowy i modernizacji dróg - podhale24.pl
Piątek, 19 kwietnia
Imieniny: Adolfa, Tymona, Pafnucego
Rabka Zdrój
Clouds
Wiatr: 16.776 km/h Wilgotność: 49 %
Clouds
Wiatr: 19.8 km/h Wilgotność: 49 %
Clouds
10°
Wiatr: 17.892 km/h Wilgotność: 47 %
Clouds
Wiatr: 18.828 km/h Wilgotność: 47 %
Clouds
10°
Wiatr: 12.924 km/h Wilgotność: 42 %
Rain
Wiatr: 9.72 km/h Wilgotność: 55 %
Jakość powietrza
0 %
Nowy Targ
16 %
Zakopane
0 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 8 | 16 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
06.10.2013, 20:17 | czytano: 5669

Tunel pod "zakopianką"? Poroniański samorząd dąży do przebudowy i modernizacji dróg

Poroniańscy radni przyjęli uchwałę opiniującą pozytywnie nową koncepcję przebudowy skrzyżowania drogi krajowej w Poroninie. Zakłada ona m.in. budowę tunelu pod linią kolejową. Teraz czas na rozmowy z właścicielami gruntów.

Jak mówił podczas sesji wójt - układ komunikacyjny regionu podhalańskiego ma na swojej mapie kilka strategicznych punktów, których rozwiązanie może poprawić znacząco płynność tego ruchu, zwiększyć dostępność komunikacyjną Podhala.

- Po zaniechaniu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad planów związanych z budową "zakopianki" na odcinku Nowy Targ - Zakopane w roku 2007, przez pewien czas był tu moment stagnacji, braku jakichkolwiek ruchów, by do tego tematu powracać czy proponować regionowi rozwiązania. Żeby temat został wdrożony, i to taki który uwzględnia możliwości inwestora i oczekiwania mieszkańców - powstała w ubiegłym roku inicjatywa, by samorząd gminny, powiatowy i wojewódzki podjął prace nad pokazaniem nowej koncepcji rozwiązań punktowych. Mamy bowiem świadomość, że na rozwiązanie na całym odcinku nie ma pieniędzy - mówił Bronisław Stoch. Jak dodał fundusze na projekt pochodzić będą z trzech samorządów - wojewódzkiego, powiatowego i gminnego.

Równocześnie GDDKiA zaczęła przygotowania do remontu mostu na rzece Poroniec (obok skrzyżowania z "zakopianką" i ul. Kasprowicza). - Pojawiła się wtedy koncepcja, by węzeł w Poroninie - obwarowany funkcjonowaniem tam linii kolejowej i drogi wojewódzkiej - mógł być wykonywany jako zadanie wspólne - przypomniał samorządowiec.

Biuro projektowe opracowało koncepcję, opierająca się na odejściu od rozwiązania sprzed kilku lat - czyli budowy drogi Nowy Targ-Zakopane - i skupiono się na skrzyżowaniu w Poronienie. - Węzeł tatrzański to rozwiązanie komunikacyjne na poziomie gruntu, bez wznoszenia pionowych budowli, budowa tunelu pod drogą krajową i linią kolejową w rejonie apteki i Urzędu Gminy, połączenie tunelu wylotem w okolicy ul. Piłsudskiego i skierowanie ruchu na ul. Tatrzańską i dalej w stronę Bukowiny Tatrzańskiej. Trzeci element to wlot ciągu komunikacyjnego od strony Zębu i Suchego przez most na drodze powiatowej w Poroninie. Tam powstałoby rondo, które upłynni ruch zarówno w kierunku Zakopanego jak i Krakowa oraz w stronę Bukowiny - tłumaczył wójt Stoch.

Powstał już pierwszy zarys koncepcji, który przedstawiony został radnym. Jak mówił Bronisław Stoch - przełożenie tego projektu Radzie jest pierwszym krokiem.

- W najbliższym czasie planujemy szerszy cykl konsultacyjny, dla całej gminy Poronin. Mamy przekonanie, że to rozwiązanie jest możliwe. Koszt 40 mln zł to kwota, którą i Zarząd Dróg Wojewódzkich i GDDKiA jako zarządcy obu dróg mogą ponieść. Udział gminy w tym zadaniu polega na przygotowaniu etapu projektowania. Uważam, że zarówno ze względów społecznych, jak i finansowych jest to wydatek uzasadniony. Przypominam jednocześnie, że istotna część terenu, ważna dla tego pomysłu już została przez Skarb Państwa wykupiona. Jeśli konsultacje wykażą, że to dobry kierunek - wkrótce będziemy organizować spotkania z właścicielami gruntów koło "zakopianki" i potoku Biały Dunajec. Chcemy jako samorząd dopilnować, by ten mechanizm opierał się na pełnym przestrzeganiu prawa i ochronie interesów właścicieli gruntów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, rok 2015 i 2016 byłby czasem realizacji projektu - podsumował wójt.

s/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
Fryc19:10, 8 października 2013
Tunel zacząć w zachodnim Pekinie z wylotem koło oczka na Krupówkach z przystankiem w Chicago.Sikanie w toy toy do Morskiego Oka .
olo21:04, 7 października 2013
Powstanie wraz z pierwszą elektrownią atomową w POLSCE czyli.....nigdy.Ale kasy na projekty i pomysły nie pożałują.
miej19:25, 7 października 2013
Tunel super rozwiązanie ale czy mieszkańcy wsi się zgodzą oni tanio ziemi nie sprzedadzą ino dutki czeb
juhuhu11:08, 7 października 2013
Pomysł jest świetny, tylko trzeba będzie zaopatrzyć mieszkańców Poronina i okolic w odblaskowe tabliczki "noclegi".
lb09:57, 7 października 2013
ten tunel w poroninie to od razu niech polacza z tunelem pod tatrami co tez go maja budowac, zeby ominac zakopane ;))))))))))))))))
cichy09:11, 7 października 2013
a ja sie nie zgadzam!!! bo jak będą drążyć to krowy mleka nie dadzą , kury jajek nie będą znosiły i w ogóle nie bo nie !!! he he he, marzenia te duże i te maleńkie ;-)
hej09:09, 7 października 2013
już to widzę jak pazerni pseudo górale dogadają się ze sobą :))))) zakopianka przez białkę , bo tam nikt nie będzie robił problemu.
kierowca09:04, 7 października 2013
Po co to rondo czy tunel jak z żadnej strony nie ma do niego dojazdu, to kolejny poroniony pomysł, żadnych inwestycji drogowych od Nowego Targu do Zakopanego być nie powinno, budować tam gdzie ludzie to akceptują,próby uszczęśliwiania kogoś na siłę zawsze kończą się kompletną klapą.Gdyby jeszcze turyści się zmówili i zbojkotowali Biały Dunajec,Poronin i Zakopane na jeden sezon to dopiero było by pięknie i pouczające dla miejscowych nie góroli ale głup.li
pio09:03, 7 października 2013
ale jaja.... coś takiego wymyślić to traf w dziesiątkę! na najbliższe 20lat ciepła posadka i zajęcie które jest nie realne do realizacji!
mn08:41, 7 października 2013
Ale po co przebudowywać to skrzyżowanie skoro i tak tam nikt przez most w Białym Dunajcu nie dojedzie:)
Powodzenia w rozmowach z właścicielami gruntów!!! hehehe
Chce się II06:42, 7 października 2013
ad.2
Sygnalizacja świetlna przy wyjeździe z ulicy Za Torem przy czarnym punkcie mogłaby uruchamiać sygnalizacje przed mostem w obydwu kierunkach i tak pojazd wyjeżdżający na obydwu wyjazdach udrażniałby ruch i samochody wyjeżdżające z kierunku bukowina mogłyby zajmować cały pas ruchu oczywiscie należałoby to zestroić z rozkładem przejazu pociagów żeby samochody wyjeżdżające z ulicy Za Torem dostawaly czerwone światło również i woknywaly manewru ktory spowodowałby zajecie torowiska przez pojazdy jadące z kierunku bukowina
Chce się06:30, 7 października 2013
Proponuje nie podniecać się w Urzędzie Gminy w Poroninie. Przepraszam za takie sformułowanie.Napalanie się na projekt który raczej nie jest możliwy jest szkodliwe.
Zamiast przysparzać sobie siwych włosów należy skupić się na tanich rozwiązaniach które bedą miały duży pozytywny aspekt spoleczny w Poroninie. Istnieją przejścia dla pieszych przez zamontowanie na nich sygnalizacji świetlnych na żądanie spowodowałoby znaczący spadek konfliktowości i stresowości na węźle poroniańskim ,sami mieszkańcy i goscie poruszający się pieszo uregulowaliby ruch na zakopiance, chodzi o przejscia za mostem w stronę Zakopanego , na przejściu przy budce drużnika nie potrzeba gdyż i tak latwo jest przejsć po pasach a ponadto sygnalizacja świetlna zablokowałaby skrzyzowanie. Ponadto należałoby sie skupić na budowie w całej wsi ławek jak mialo to miejsce w Zakopanem oraz koszów ulicznych. Dodatkowo przy okazji remontu mostu zarówno z lewej i prawej strony należaloby przystosować już istniejace dzikie naturalne kapieliska do standartów unijnych czyli wybrukować kostką, stworzyć grilowiska. Dodatkowo przy wyjeździe z ulicy Za Torem na Zakopianke przy czarnym punkcie można zamontować instalacje świetlną znaną ze skrzyżowań która w momencie podjeżdżania samochodu do wjazdu na Zakopiankę zatrzymywałaby ruch od strony Zakopanego . Myślę że montaż sygnalizacji światlnej znacząco rozładowalby węzeł poroniański a jest na pewno tańszy o kilkadziesiąt milionów.
yano23:01, 6 października 2013
"Teraz czas na rozmowy z właścicielami gruntów"
uch aha ha ! ale ubaw! Ile wam potrzeba na porozumienie 100 może 200 lat nawet trzysta było by mało! Jestem za budową nowej Zakopianki przez Białkę Tatrzańską tam jest szansa ze miesiąc to za długo ;)
górol22:35, 6 października 2013
jo,antek klocki pcho-----do bukowiny też już ani pies z kulawą nogą nie jedzie , b o gdzie tu jeździć .Stary zerdzewiały rusiński ....i tyle dobrego
Loko22:20, 6 października 2013
Do John McLee
Droga dwupasmowa do Nowego Targu to tylko kwestia czasu. Na trasę do Rabki jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg (klasa S). Odcinek z Rabki do Nowego ma już DŚU wiec pójdzie do budowy jako następny (klasa GP). Natomiast odcinek z NT do Zakopanego nigdy nie będzie dwupasmowy. W planach jest degradacja tego odcinka do drogi wojewódzkiej co zablokuje jego budowę.
Ada z 8 klasy21:50, 6 października 2013
Lepiej zagospodarować pieniądze na kierunku Jabłonka - Krościenko.
jo,antek klocki pcho21:37, 6 października 2013
obudzili się teraz. Jak to się mówi,"teroz, jakżem się już ze..oł?"
I tak już turyści mają zakodowane,że na narty to do Białki i Bukowiny, a żeby Zakopane "zaliczyć" jadą przez Czarny Dunajec,także w Poroninie już turystów nie zobaczą
John McLee21:15, 6 października 2013
Dobra wiadomość. Ale dlaczego nie wybudują dwupasmowej drogi na odcinku Nowy Targ-Zakopane od zachodu przez pola, dzięki czemu uniknęlibyśmy wyburzania domów ? Przecież te pola są mało urodzajne, za dobre odszkodowanie rolnicy oddali by je pod drogę tak jak to się stało w 2000 r. w Chabówce. Wielu z nas ma rodzinę w USA, przecież tam podstawą rozwoju gospodarczego są wielopasmowe drogi. FOP nie zaproponowała alternatywnego rozwiązania tylko broniła interesów właścicieli pensjonatów przy Zakopiance, do czego mieli oczywiście prawo, ale wizja takiej drogi to marzenie Zakopanego i Nowego Targu, a Rabka już za kilka lat zostanie połączona dwupasmową szosą z Krakowem.
wow20:35, 6 października 2013
właściciele gruntów będą chcieli milionowych odszkodowań więc raczej lipa z planów przebudowy , od nowego targu do zakopanego będzie ciemnogród i tak już zostanie . Zwinąć asfalt od nowego targu w stronę " tylko dutki " i będzie sPOkój .
xxx20:34, 6 października 2013
A po co im tunel. Jest dobrze. Przeciez i tak,nikt nie bedzie przyjeżdzał, bo górale tu nie chcą turystów. Nawet o durny most drą koty. Róbcie tak dalej, niech cepry nie przyjezdzają to zobaczymy jak będziecie piszczeć, a wszystko przez takich co im wszystko nie pasuje!
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas