"Nie powinniśmy ulegać presji obrońców praw zwierząt i histerii ceprów" - podhale24.pl
Piątek, 29 marca
Imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Ostapa
Zakopane
Clear
11°
Wiatr: 11.952 km/h Wilgotność: 45 %
Clear
10°
Wiatr: 14.724 km/h Wilgotność: 48 %
Clear
12°
Wiatr: 8.136 km/h Wilgotność: 41 %
Clear
11°
Wiatr: 9.288 km/h Wilgotność: 43 %
Clear
11°
Wiatr: 18.216 km/h Wilgotność: 52 %
Clear
10°
Wiatr: 13.392 km/h Wilgotność: 46 %
Jakość powietrza
40 %
Nowy Targ
14 %
Zakopane
8 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 20 | 40 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 7 | 14 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 4 | 8 %
05.08.2014, 19:58 | czytano: 3711

"Nie powinniśmy ulegać presji obrońców praw zwierząt i histerii ceprów"

FELIETON. Kiedy koń wiozący turystów z Morskiego Oka potknął się i przewrócił, to choć nic mu się nie stało, informacja o tym obiegła całą Polskę. Ale gdy kilka dni później niezależny lekarz weterynarii stwierdził, że konie są zdrowe, nie pracują ponad siły, a ich stan jest dobry, prawie nikt nie zwrócił na to uwagi - pisze Robert Miśkowiec.

Fot. Regina Korczak-Watycha
Fot. Regina Korczak-Watycha
Z niesmakiem przyglądałem się histerii, który wybuchła po potknięciu się konia. Mam wrażenie, że obrońcy praw zwierząt i ekolodzy nie potrafią dostrzec obiektywnych argumentów. Bo jeśli po upadku konia, który w dodatku wstał i jechał dalej, ktoś nawołuje do likwidacji przewozów konnych do Morskiego Oka, ignorując jednocześnie korzystne dla koni (i fiakrów) wyniki badań weterynaryjnych, to ewidentnie ma problemy z logicznym wyciąganiem wniosków i obiektywizmem. I jeszcze te histeryczne krzyki o zamęczaniu koni, o katowaniu ich ciężką pracą. Koń to nie wiertarka, którą można wymienić po jednym sezonie na nową. Nie kosztuje 150 złotych. Dlatego trudno mi sobie wyobrazić sytuację, żeby fiakier, który żyje z pracy konia, umyślnie męczył zwierzę. Z czego będzie żył, jeśli zmusi go do pracy ponad siły i koń padnie? Czy rolnik w czasie żniw umyślnie zepsuje kombajn?

Mam wrażenie, że w dużej części - a mówię tu o ekologach i obrońcach praw zwierząt - są to ludzie bez odpowiedniego przygotowania. Ciekaw jestem, ilu wśród nich jest weterynarzy lub zootechników. Przecież mamy prawo oczekiwać od nich fachowej opinii. Przypadkowe osoby nie powinny wypowiadać się na temat stanu zdrowia zwierząt. Ci ostatni są jednak lepiej słyszalni, bo głośniej krzyczą. Ale czy ludzie, którym wydaje się, że "biedne konie pewnie cierpią", mają prawo uważać się za ekspertów?

A czy ktoś pamięta sprawę Jordka? Większości zapewne zostały w pamięci alarmujące informacje o śmierci konia wożącego turystów do Morskiego Oka. Ale kto pamięta, że prokuratura umorzyła śledztwo w tej sprawie, nie dopatrując się żadnego zaniedbania ze strony właściciela konia? Kto pamięta o tym, że koń nie zdechł z wycieńczenia, tylko w wyniku ataku kolki? To jednak nie przeszkadza rzekomym obrońcom praw zwierząt uparcie i bezpodstawnie twierdzić, że konie pracują ponad siły i domagać się likwidacji przewozów na trasie do Morskiego Oka, tylko dlatego, że coś im się wydaje.

Dlatego "afera" z upadkiem konia powinna nauczyć nas, że należy z dużym dystansem podchodzić do alarmujących informacji o męczeniu i katorżniczej pracy koni jeżdżących do Morskiego Oka.

Zarówno władze samorządowe, lokali politycy, przedstawiciele Związku Podhalan, również Tatrzańskiego Parku Narodowego powinni z uwagą wsłuchiwać się w każdy głos informujący o tym, że koniom z Morskiego Oka dzieje się krzywda. Ale nie wolno poddawać się histerii i pod presją ceprów zmieniać tego, co na Podhalu dobrze funkcjonuje od wielu lat. Bo gdyby słuchać turystów, to na tatrzańskich szlakach należałoby zamontować kosze na śmieci, a śmigłowiec TOPR musiałby wylatywać do każdego cepra, który się zmęczył i nie ma siły wracać do schroniska.

Robert Miśkowiec, Podhale24.pl
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
nil21:47, 6 sierpnia 2014
Ja też nieraz w górach upadłem jak ciągnąłem babę i żaden doktór mnie nie badał. Czy koń jest ważniejszy ode mnie?
Do JB @17:52, 6 sierpnia 2014
A z czyjej strony to nie ma tych interwencji? Jak sami postrzelicie swoje psy ,to macie sami na siebie donosić? Stopień zidiocenia sięga zenitu.
do zainteresowany17:50, 6 sierpnia 2014
Jak to co zrobić z tymi końmi? Utrzymywać do ich spokojnej starości, z wdzięczności za lata oddania i pracy dla człowieka! Co za głupie pytanie...
do PSYHOL17:46, 6 sierpnia 2014
Bez tych turystów to nie miałbyś co do garnka włożyć...
karolina17:44, 6 sierpnia 2014
Co normalnego jest w postrzelonym psie na polowaniu. idąc twoim tokiem myślenia nie należy podawać znieczulenia kobiecie podczas porodu ,bo cierpienie to nic złego! Widać tak musi być! A co do polowań to banda pijanych facetów w moro ,szwenda się dwa razy w roku po moim polu ,jakby byli trzeźwi to pewnie psy byłyby całe. polowace z bożej łaski.
KPINA17:42, 6 sierpnia 2014
Nie wierzę w bezstronność weterynarzy w ocenianiu stanu zdrowia tych koni. Górale to zamknięta społeczność, solidarna i będą siebie chronić za wszelką cenę. Tam wszyscy się znają, są z sobą po imieniu więc jakby mogli wzajemnie na siebie donosić...? W internecie krąży masa filmów, kręconych przez turystów jak fiakrzy poganiają konie kłusem pod górkę i z górki, a nie mogą tego robić! Tego też nie widzicie?!
J.B.16:19, 6 sierpnia 2014
Do miłośników zwierząt
Czy na polowaniach, jak są nagonki na zwierzynę z psami i są niekiedy postrzelone to widoczmie tak musi być? Z waszej strony nigdzie nie ma interwencji.
zainteresowany15:45, 6 sierpnia 2014
Organizacje prozwierzęce które były obecne przy badaniach o dziwo nie wypowiadały się źle o stanie zdrowia koni.Zauważyły za to że z roku na rok jest lepiej.Mąci jedynie prezeska ZTOnZ.Strona pani prezes nawołuje do całkowitej likwidacji transportu konnego.Aby tak się stało publikuje się tam zdjęcia koni spoconych,otartych,spienionych,leżących.Ma się wrażenie że jedynie na takie zdjęcia czeka pani Beata.Nie pokazuje wozaków pojących,czy karmiących konie.A przecież wystarczyłoby posłać wolontariuszy aby podpatrzyli jak wygląda jeden z dni koni w MOku.Ale nie...łatwiej jest nawoływać ludzi do akcji ulotkowej.Byłam świadkiem jak jakiś wozak zapytał D.Nawę ile jest w stanie wykupić koni jeśliby zlikwidowano wozy konne.Ten odrzekł,że 2 rocznie.No to co z resztą zwierząt...Ale o tym zaślepieni rządzą likwidacji transportu konnego pseudo ekolodzy nie pomyślą.Szkoda.
Beata Czerska15:36, 6 sierpnia 2014
Tekst bazuje na półprawdach : bo Jordek został szybko zutylizowany wiec nie ma podstaw twierdzić że zmarł na skręt jelit a Jawor ten co sie przewrócił ostatnio cierpi na poważną chorobę serca- arytmię. Tylko dziwnym trafem autor o tym nie wspomina...
monika15:34, 6 sierpnia 2014
albo mi sie wydaje albo /...//

Wydaje się Pani. I proszę swoje przemyślenia formułować grzeczniej.
Moderator.
konik na biegunach15:14, 6 sierpnia 2014
bez obrońcow zwierzat biznes by sie kręcił po cichutku a tak to klops, Jawor, ten co sie "potknął" ma arytmię; dlaczego ci niezalezni weterynarze o tym nie mówią?? to tak manifestuja swoja "niezaleznosc" ??
Wyrocznia15:11, 6 sierpnia 2014
Ci wielcy miłośnicy zwierząt, którzy się tak wielce o nie troszczą - zamykają swoje kotki i pieski w domach i nigdzie nie puszczają, myśląc, że to jest dla nich najlepsze i chroni je przed niebezpieczeństwami. Wy wielcy miłośnicy zwierząt nie wiecie jak bardzo krzywdzicie swoje zwierzaki! Czy człowiek siedząc w więzieniu, dostając jedzenie i nie musząc nic robić jest szczęśliwy?! Puknijcie się w swoje puste łby zanim zaczniecie innych moralizować!
ohr14:48, 6 sierpnia 2014
zaprzągnąć ludzi a nikt nie będzie się interesował
kuń13:52, 6 sierpnia 2014
A od kiedy górale są znani z łagoności umiaru ,rozumu i abstynencji?Jakby te konie umiały mówić ,to dopiero byśmy się dowiedzieli. A puki co zakazać kategorycznie worzenia ceprów furmankami!
pieer12:07, 6 sierpnia 2014
jak się chce łazić po górach to PIESZO !!!
Renata11:12, 6 sierpnia 2014
Panie Robercie- a z czego powstała ta kolka, która wykończyła konia????????? Czekam na odpowiedź.
alik11:09, 6 sierpnia 2014
Ale to nie było potknięcie się konia. Tylko upadem na wskutek WYCIEŃCZENIA organizmu w danej chwili !!!!! Tam winny tylko jeździć dorożki, a nie WOZY !!!
Renata11:06, 6 sierpnia 2014
NIKT NIE HISTERYZUJE!!!!!!!!!!!!! Konie mogą ciągnąć turystów- ale w MNIEJSZYCH wozach i nie w upale 30 stopni. Trzeba patrzeć i myśleć ROZSĄDNIE!!!!!!!!!!! TO WSZYSTKO w tym temacie.
kniady10:56, 6 sierpnia 2014
yorcika do prokuratury
ania10:04, 6 sierpnia 2014
do ewa- ale koń sam się nie pcha w góry a człowiek ma rozum i sam decyduje czy chce iść czy nie- i taka to różnica.
przyjezdny09:38, 6 sierpnia 2014
Górale w sezonie nic poza kasa nie widza. Argument że nie zamęczą konia który dla nich przcuje mnie nie przekonał. Przykład: Własne dzieci wystawione przy drodze z napisem wolne pokoje. Narażone na wszelkie niebezpieczeństwa z utratą życia włącznie. Kasa przysłania im rozum. Potrafią wynająć izby w których cały rok mieszkają i przez lato spać np. nad garażem. Bez łazienki i na dmuchanym materacu. Powiem jeszcze raz. NIE PRZEKONAŁ MNIE PAN.
PSYHOL06:51, 6 sierpnia 2014
PO PROSTU SKOŃCZYĆ Z PRZEWOZAMI KONNYMI I PO SPRAWIE.CEPRY JAK CHCĄ MORSKIE OKO ZOBACZYĆ TO MAJĄ NOGI I NIECH MASZERUJĄ A JAK IM SIĘ NIE CHCE TO WARA WARA I WON Z GÓR
stryj06:33, 6 sierpnia 2014
Najwięcej mąci ta kobita z dużą nadwagą.
polonus03:03, 6 sierpnia 2014
Właśnie wróciłam z wycieczki,między innymi byliśmy również na wyspie Mackinac po której można się tylko poruszać na rowerach albo bryczkami.Nasza bryczka zaprzężona w 2 konie wiozła prawie 20 osób.Więc nie jest tak żle jak 10 osób jest na jednym fasiągu w tym dzieci.Bo w Ameryce turyści wyglądają jak hamburgery więc waga podwójna dla koni.A swoją drogą górale bardzo dbają o zwierzęta a szczególnie o konie.Dobry artykuł p.Roberta.
do_fiakrów00:34, 6 sierpnia 2014
weźcie wreszcie chłopy jakiegoś dobrego adwokata i załóżcie sprawę ouscypowi o naruszenie waszych dóbr osobistych... skończy się to społeczniactwo!
heheczek23:45, 5 sierpnia 2014
@do Diana
z ust mi to wyjęłaś :)
Osobiście mam krytyczne podejście do tej całej "turystyki konnej", ale swój sprzeciw manifestuje właśnie nie korzystając z tego rodzaju usług. Proste.

Niestety, sporo ludzi ma bardziej skomplikowane podejście do tej sprawy. Nie od dziś wiadomo że krowa która dużo muczy, mało mleka daje.
Diana23:08, 5 sierpnia 2014
dziwny jest ten swiat ,,ludzie którzy sami wkladaja swoje tyłki na wozy zawożace ich do Morskiego Oka maja najwiecej do powiedzenia ,,jak im zal konikow to niech im ulżą i ida na piechote,,a wtedy nie beda koniki dzwigac ich cięzkich tyłeczków,,i bedzie dobrze że HEJ,
ktoś kłamie albo o czymś nie chce napisać23:02, 5 sierpnia 2014
czy czasem koń Jawor czyli ten co się niby potknął nie miał stwierdzonej w zeszłym roku arytmii serca?
ewa22:19, 5 sierpnia 2014
W tym samym roku kiedy zdechł koń Jordek, na trasie do Morskiego Oka podobno zmarło 6 ludzi.Nigdzie o tym nie mówiono, koń był dużo ważniejszy.
e221:48, 5 sierpnia 2014
Też zgadzam się z Panem!! Zwierzę to jest zwierzę i należy go godnie traktować, ale bez przesady część osób niańczy zwierzęta, trzyma je w łóżkach / koty,psy i inne/, a to jest nienormalne. Nie wierzę,że właściciel konia, który dał za niego kilka tysięcy nie dbał by o niego? To żywiciel jego rodziny - często jedyny. No ale Panie z TOZ i inni "nadwrażliwcy" często przesadzają - bardzo często to obserwuję. Sama mam zwierzaki, ale mój kot i pies nie śpi w łóżku, za to ma ogród i swobodę. Czy trzymanie w bloku kilka psów i kotów to dla nich dobre? a co? koń ma stać w stajni i nie pracować?
Obiektywny21:28, 5 sierpnia 2014
Od Palenicy Białczańskiej do Morskiego oka powinny kursować specjalne busy ekologiczne napędzane elektrycznie. Jednak dopóki lobby góralskich zdzierców nie straci poparcia Makowskiego nic się nie zmieni. Cepry będą przepłacać fortunę za przejazd cuchnącym wozem, zaś reszta biadolić będzie nad końskim losem...
turysta21:00, 5 sierpnia 2014
jestem z Bialki , ale mam dość już tych ***

Naruszenie regulaminu. Moderator.

Smok20:33, 5 sierpnia 2014
Piąteczka, Panie Miśkowiec.
Michał20:24, 5 sierpnia 2014
Cała rzetelna prawda o koniach pracujących w Tatrach i na Podhalu. Oglądnijcie i przekazujcie ten link dalej, niech wszyscy poznają PRAWDE!!!!
http://www.....

Proszę nie wklejać linków. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce: KONIE W TATRACH - film TPNVideo
Moderator.
gorol20:08, 5 sierpnia 2014
bardzo dobry artykul zgadzam sie z panem w 100%
qwe20:05, 5 sierpnia 2014
Tych wszystkich pseudo ekologów i obrońców pasowało bu przepuścić przez
wąskie drzwi .
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas