Za tydzień decyzja ws. budowy Pomnika Olimpijczyka w Nowym Targu - podhale24.pl
Czwartek, 25 kwietnia
Imieniny: Jarosława, Marka, Elwiry
Szczawnica
Clouds
Wiatr: 6.048 km/h Wilgotność: 99 %
Clouds
Wiatr: 6.228 km/h Wilgotność: 99 %
Clouds
Wiatr: 6.732 km/h Wilgotność: 99 %
Rain
Wiatr: 5.904 km/h Wilgotność: 100 %
Snow
Wiatr: 5.076 km/h Wilgotność: 100 %
Snow
-1°
Wiatr: 4.32 km/h Wilgotność: 99 %
Jakość powietrza
24 %
Nowy Targ
8 %
Zakopane
18 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 12 | 24 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 4 | 8 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 9 | 18 %
30.08.2014, 09:58 | czytano: 2582

Za tydzień decyzja ws. budowy Pomnika Olimpijczyka w Nowym Targu

Decyzję na piątkowej sesji Rady Miasta Nowego Targu podejmą radni. Burmistrz Marek Fryźlewicz przekonuje, że budowa Pomnika Olimpijczyka to dobry pomysł.

- Kontrowersje, które wzbudziła wśród samorządu nowotarskiego idea budowy Pomnika Olimpijczyka w Nowym Targu skłaniają do przemyślenia podstawowych pojęć związanych z powstawaniem pomników - pisze w swoim stanowisku zamieszczonym na stronie internetowej Urzędu Miasta (www.nowytarg.pl), burmistrz Fryźlewicz. - Po co w ogóle stawiamy pomniki? Czyż nie ma w samorządzie ważniejszych potrzeb? Najlepszą odpowiedź jaka ostatnio czytałem była ta udzielona przez krytyka sztuki Krzysztofa Ślusarczyka: „Wszak dlaczego wznosimy pomniki – odpowiedź wydaje się banalnie prosta, dla upamiętnienia tego co wielkie i dobre. Dla pamięci indywidualnej i zbiorowej. Dla utrwalenia i naśladowania, dla pamięci, bez której nie ma dziś, nie będzie jutra”.

Wszystko to jest spełnione w nowotarskim przypadku idei budowy Pomnika Olimpijczyka w Parku Miejskim. Miasto Nowy Targ jak to ktoś zauważył również z powodu ilości wywodzących się stąd uczestników Olimpiad jest miastem szczególnym. Matematycznie rzecz biorąc gdyby przeliczyć ilość olimpijczyków na tysiąc mieszkańców to jesteśmy z pewnością nie tylko ogólnopolskim liderem ale i europejskim i być może światowym.

Jak trafnie zauważył jeden z radnych zwolenników budowy pomnika Włodzimierz Zapiórkowski będzie to również dokończenie rewitalizacji Parku Miejskiego przy wykorzystaniu jako kamienia węgielnego przedwojennego cokołu oraz jego atrakcja i symbol jakie powinno mieć każde takie miejsce. Będzie to też promocja miasta bo zwieńczeniem pomnika będzie postać Olimpijczyka – hokeisty, a hokej to przecież historyczna tradycja i najbardziej utytułowana dyscyplina z którą Nowy Targ najbardziej się kojarzy.

Argumentem przemawiającym za powstaniem tego charakterystycznego akcentu w Parku Miejskim w pobliżu Miejskiej Hali Lodowej jest też fakt, iż będzie on tzw. pomnikiem otwartym. Będą na nim umieszczone nazwiska wszystkich nowotarskich Olimpijczyków od bobsleisty Jerzego Michała Łuckiego uczestnika ZIO w St. Moritz w 1928 po dzień dzisiejszy, ale pozostaną również miejsce dla następnych uczestników tego największego na świecie sportowego święta. Niech nasza zbiorowa pamięć dostrzeżona rozpoczęciem społecznej zbiórki pieniędzy przez przedstawicieli Polonii Amerykańskiej w Chicago na ufundowanie Pomnika Olimpijczyka będzie realizacją tego o czym pisał K. Ślusarczyk; „Pamięć wymaga wizualności, namacalności, to sprzyja sytuacji, że jest pozytywnym gestem, który zrodzi następne. Czyni to poprzez swą realną, mierzalną obecność, przypomina, by owe gesty słuszne z założenia, mogły być odnawiane po wielokroć aby nasza pamięć była trwała jak spiż”. I po to wznosimy pomniki, aby wzniecać w sobie to co szlachetne, aby to po wielokroć odnawiać. Wtedy nasze gesty będą trwały wiecznie, przynajmniej w wymiarze ludzkim, będą mogły być powtarzane przez kolejne pokolenia.

Bo z pamięcią jest tak, że znika za mgłą czasu, pokrywa się nalotem nowych, co chwilę, jak nam się wydaje „ważniejszych spraw” tą amnezją codziennej zwyczajności, której nie udaje się nam oprzeć” - podkreśla Marek Fryźlewicz.

oprac. r./
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
garni20:35, 31 sierpnia 2014
Zapewne pomnik jest gotowy? Kwestia kasy? Ala jak chetni są żeby dać z własnej kieszeni - to czemu nie. Niech bedzie ich nawet 10, jak chetni dadzą z własnych kieszeni.
boo17:30, 31 sierpnia 2014
stop wyrzucaniu pieniędzy !
osioł16:19, 31 sierpnia 2014
eeee tam dajcie spokoj tylu olimpijczykow bo sporty druzynowe i jeszcze za systemu socjalistycznego i nic z tego nie wynikło zero medali zero wiec co upamietniac brak sukcesu porazki zawiedzione nadzieje rodzicow i kibicow mozna isc na kompromis kto chce niech kupi cegiełke lub dwie ale z podatkow stanowczo nie.
KMS13:40, 31 sierpnia 2014
Tak czytam raz jeszcze komentarze i zastanawiam się o co chodzi. Mowa jest o pomniku - a ludzie krzyczą "hala". Rozumiem ze jedna i druga sprawa są powiązane ze sobą, ze względu na wspólną lokalizację, ale jedna nie ma nic do drugiej. Jedna to element kulturowy, atrakcja, która ozdobi park, a druga to wielomilionowa inwestycja, która jest bardzo trudna technicznie. To są dwie różne sprawy.
Pomnik, to dobry pomysł dla uatrakcyjnienia parku, zwłaszcza że miejsce na niego jest i wiele osób popiera jego realizacje. Dlaczego im tego bronić, skoro chcą zrobić coś dobrego?
wstyd!!!10:25, 31 sierpnia 2014
Niech burmistrz powie kiedy obiecana przez niego modernizacja hali. Kiedyś Nowy Targ tętnił sportem, słynął nim. Byl wielki spływ kajakowy, kadra siatkarzy miała obozy w Nowyn Targu, wszystkie ważne imprezy hokejowe były w NT. Były Mistrzostwa Świata w trialu, turnieje eliminacyjne do Igrzysk Olimpinskich w hokeja.

Teraz co mamy? Zruinowaną halę Gorce, jedynie boiska do piłki zrobiobe. Lodowisko to ruina a ma takie perspektywy. Dużych imprez sportowychnie ma a to one pokazały by NT w Polskę. Zrobiono tylko stadion, oczywiście do piłki ze sztuczną nawoerzchnią który ma być lekkoatletyczny tylko jak mają np rzucać oszczepem czy kulą w plastikową trawę? Jedne zawody i zostanie jedna wielka dziura i sitko. To "inwestycj" w NT. I przepłacona o 50% hala na Niwie bez normalnych trybun i z rozlatującą się nawierzchnią. Nadal trzeba robią mecze o stawkę w Niedzicy gdzie jest normalna hala. Stolica unihokeja a nie ma hali, turniej robią wsie po Polsce a nie Nowy Targ. I NT jest przy drodze zamiast zarabiać...
baciok@09:34, 31 sierpnia 2014
Do Anty-Lewak
Patrząc logicznie i jak by zliczając wszystkie inwestycje w mieście co do których zasadności jest wiele watpliwości, przypatrują się pewnym inwestycjom gdzie nawet laik wie że są przepłacone to uważam że za tą kasę można było wybudować porzadna halę wraz z infrastrukturą. A tak wszyskie obiekty sa budowane chaotycznie. Po co basen na Evry jak mógł być częścią takiego kpmpleksu przy hali. Po co Rynek architektonicznie beznadziejny. Po co wiele innych dziwnych rzeczy? Tak że uważam że myslenie nie boli i nie zgadzam się z twoimi tezami.
Jednak Nowy Targ zostanie tylko przystankiem z Zakopanego do Krakowa.
Cykor09:31, 31 sierpnia 2014
I bardzo dobrze. Nowy Targ to miasto ponad 60 olimpijczyków czym pochwalić się nie może żadne inne miasto jeśli się weźmie współczynnik na 1000 mieszkańców. Zasłużyli na pomnik i niech mają pomnik. W parku stoi niewykorzystany cokół po Mickiewiczu który został przeniesiony i wygląda to na niedoróbkę. Zakończcie remont parku pomnikiem olimpijczyków.
Chunkie08:26, 31 sierpnia 2014
Jednym słowem zdaniem komentatorów poniżej olimpijczycy g... dla miasta zrobili i nie należy im się nawet miejsce na pustym cokole straszącym tuż obok lodowiska? Chore... Taki pomnik to bardzo dobry pomysł.
@08:12, 31 sierpnia 2014
Bardzo głupi pomysł. Pomnikiem jest hala lodowa , więc dobrze byłoby poddać ją gruntownej renowacji a w środku zorganizować miejsce upamiętniające naszych wspaniałych sportowców.
Konkretny00:12, 31 sierpnia 2014
A może zaprzyjaźniony rzeźbiarz jest bez pracy i trzeba mu ja znaleźć . Można doic kanarki , a nie miejska kase .
Bezdurna00:06, 31 sierpnia 2014
Dawniej sie mawialo: "Na diabła biednemu kwiatki jak nie ma ważenia" Nic dodać nic ująć .
Skromnisia00:03, 31 sierpnia 2014
Po co nam kolejne pomniki, aby psy je obsikiwaly. Kto by go czyścić. Kto by sie zatrzymał i podumal o ich sławie. W ostatnim odcinku serialu " Polskie drogi" filmie lat siedemdziesiątych stary Doktor mówi do Wladka Niwinskiego organizujacego akcje partyzantów , ze po sześćdziesięciu latach po wojnie ta
akcja będzie tak interesowała nasze dzieci i wnuki ile za to będzie dobra ocena z historii. Nic wiecej. Dlatego nie pomniki, a żywe słowo , historie rodzinne budują miłość do kraju. Pieniądze , których dziś nie jest nigdy dość można spożytkować na inne cele. Aby starczyło na pomoc potrzebującym , abyśmy mogli pomoc niepełnosprawnym dzieciom, by dać im rehabilitację i nie czytać takich artykułów jak w ostatnim Tygodniku Podhalanskim, bo to nie jest widzimisie Poradni Psychologicznej tylko szczupły budżet . Dlatego zastanówmy sie nad wydaniem pieniędzy. Tyle lat żyliśmy w tym mieście bez pomnika i myśle, ze w następnych tez będziemy żyć bez niego ciepło i dobrze.
KMS23:40, 30 sierpnia 2014
Brawo burmistrz! Nikomu nie zamyka drogi do współfinansowania pomnika olimpijczyka. Swoją drogą dość podobna historia była kiedyś z Orkanem. I pomnik stoi, chociaż niedawno wielkie halo znowu było.
Piernik21:21, 30 sierpnia 2014
Ciekaw jestem czy polscy i amerykańscy olimpijczycy zrzuca się na halę.
G&G21:18, 30 sierpnia 2014
Ludzie, czy wy czujecie proporcje między kosztami proponowanych przez was przedsięwzięć a pomnikiem?
podatnik20:59, 30 sierpnia 2014
Uważam ze nie czas na pomnikiza pieniadze podatników kiedy taka nędza w miesicie gdy brakuje pieniedzy na zaklejenie kilku dziur w drodze - przykład wjazd na ul.Grel z ul.św.Anny - obiecywano jeszcze w czerwcu zarówno Burmistrz jak i szef od dróg , że te dziury zostaną zlikwidowane jest wrzesień i bez zmian.Kochani pomyślcie o tym jak sie żyje w tym naszym mieście .
ANTY-LEWAK18:13, 30 sierpnia 2014
@baciok
Myslenie nie boli. Dlatego tak łatwo piszesz bzdury.
Remont dotychczasowej hali to koszt ładnych kilku milionów.
A budowa nowej hali to już koszt pewno przewyższający budżet miasta i to w skali kilku lat.

Oczywiscie fajnie by było mieć taki obiekt, ale patrzmy realnie na to wszystko i nie mówmy jakis głupot. Na dzień dzisiejszy miasto winno pakować kase w to by było atrakcyjne dla inwestorów i turystów itp, a nie w rozrywke i rekreacje dla mieszkańców.

Bo co z tego że mamy super park i scieżki rowerowe, jak jest problem z zarobieniem pieniędzy na codzienne wydatki. I nie chodzi o to by miasto nam cos dało, chodzi o to by nam nie zabierali. A przez różne inwestycje "rekreacyjne" i inne pomysly burmistrza. Mamy coraz większe podatki i opłaty np. za wod.can.
A jesli PODHALE będzie zdobywało mistrzostwo to ręczę Ci że ludzie nie będą się przejmowali wygladem hali.
Luba16:07, 30 sierpnia 2014
A budujcie ten pomnik,ale nie za pieniądze publiczne tylko z datków. jak są chętni żeby płacic to niech pomnik bedziei nawet niech bedzie to wizerunek MF czy GS lub też kogoś innego, ale nie pieniędzy podatników.
wstyd!!15:58, 30 sierpnia 2014
Pomnikiem tak jak mówili sami Olimpijczycy to gruntowne zmodernizowanie hali lodowej by była halą widowiskowo-sportową i służyła każdej dyscyplinie halowej + targi, koncerty, eventy.

Pomnik powinien powstać ale ważniejsze jest to by rośli następcy i mieli godne warunki do treningów. Jak na razie godne warunki ma piłka nożna a w mieście ma najmniej sukcesów. Reszta dyscyplin nie ma się gdzie podziać, nie ma porządnych obiektów w mieście, nie ma bazy hotelowej (hala Gorce nie licząc oczywiście boisk do piłki obrócona w gruzy, celowo?), ceny za wynajem obiektów dla mieszkańców są z kosmosu a dostęp bardzo utrudniony. WSTYD!!
@15:47, 30 sierpnia 2014
@ mati. Powiedz swoim kolegom, żeby nie demolowali wszystkiego co spotkają na swojej drodze. Jak były kosze to w pijackim amoku wyrzucali ich zawartość a potem ciskali je do Dunajca. Ławeczki co chwilę przechodzą generalny remont. Niestety musiałyby być z żelaza i przyspawane, a i to nie wiem, czy nie daliby im rady. Takie rzeczy są dla cywilizowanych ludzi a nie dla motłochu.
koza13:13, 30 sierpnia 2014
poszedł głuchy na podsłuch a ślepy na patrol. Tak funcjonuje A MIASTA.
mati12:03, 30 sierpnia 2014
Pomysł PORONIONY w tym mieście są inne pilne ważne do zrobienia rzeczy,a nie stawianie pomników,może kupcie kosze na śmieci wzdłuż Dunajca bo jest śmietnik i naprawcie ławki bo siada się na wystających gwożdziach można zrobić wyliczankę z potrzeb i śmieszne bo to są drobiazgi ale istotne.Pała dla pomysłodawcy nie zna swojego miasta
Miazga11:14, 30 sierpnia 2014
PKP oczywiście
Miazga11:11, 30 sierpnia 2014
Lepiej za dworce się weźcie, bo wstyd!!!
baciok@10:40, 30 sierpnia 2014
Panowie Burmistrzowie i Panowie radni a nie lepiej wybudować nową halę. Nazwać ją imieniem Olimpijczyków z Nowego Targu. Na zewnątrz umieścić tablicę z nazwiskami wszystkich Olimpijczyków. Myślenie nie boli????
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas