Krzysztof Antos: "W kwietniu lub maju mogę stracić płynność finansową" - podhale24.pl
Piątek, 29 marca
Imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Ostapa
Zakopane
Rain
Wiatr: 19.224 km/h Wilgotność: 95 %
Rain
Wiatr: 19.296 km/h Wilgotność: 95 %
Rain
Wiatr: 19.44 km/h Wilgotność: 95 %
Rain
Wiatr: 22.968 km/h Wilgotność: 95 %
Rain
Wiatr: 9.108 km/h Wilgotność: 94 %
Rain
Wiatr: 16.02 km/h Wilgotność: 98 %
Jakość powietrza
0 %
Nowy Targ
0 %
Zakopane
0 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
25.01.2015, 21:05 | czytano: 5452

Krzysztof Antos: "W kwietniu lub maju mogę stracić płynność finansową"

NOWY TARG. W minorowym nastroju opuścił dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji posiedzenie Komisji Gospodarki Komunalnej, Przestrzennej i Inwestycji. Nie zdołał bowiem przekonać radnych, że zapisana w projekcie budżetu kwota dotacji dla MZK jest zbyt mała. - To jest gra o życie zakładu. W kwietniu lub maju mogę stracić płynność finansową - skwitował.

zdj. Michał Bachulski
zdj. Michał Bachulski
W trakcie posiedzenia komisji ustalano m. in. stawkę dotacji dla Miejskiego Zakładu Komunikacji. Dyskusję rozpoczął radny Andrzej Swałtek, będący także pracownikiem MZK. Chciał wiedzieć "skąd wzięła się dopłata w wysokości miliona złotych, skoro wcześniej była mowa o kwocie wyższej". - Pod uwagę brano możliwości budżetu - odpowiedział krótko skarbnik Łukasz Dłubacz.

Dyrektor MZK nie krył irytacji, mówiąc iż opinia publiczna niesprawiedliwie ocenia firmę. "Pojawiają się komentarze, że MZK nic nie robi tylko wyciąga rękę po dotację".

- Wnioskowaliśmy na ten rok o dotację w wysokości takiej, jak w roku poprzednim. A dostajemy taką, jak w roku 2011. Wtedy nie było dowozu dzieci, nie było tylu linii pasażerskich - argumentował dyr. Antos. Dodał, że w poprzednim roku mocno oszczędzano, zmieniono rytm pracy kierowców, co skutkowało oszczędnościami w postaci jednego etatu, nie kupowano części zamiennych. - Teraz trzeba wymienić opony. Brakuje mi 275 tys zł - mówił.

Dotacja dla MZK obliczana jest według przelicznika 1,70 zł razy ilość planowanych w danym roku wozo-kilometrów. W roku ubiegłym podstawą było 770 tys. wozo-kilometrów - stąd kwota przeznaczona z budżetu miasta opiewała na ok. milion 300 tys. zł.

W tym roku podpisano już umowę z gminami Nowy Targ i Szaflary na wykonywanie usług komunikacyjnych. Przelicznik za wozo-kilometr ustalono na 1,70 zł. Podobną stawkę zaproponowano dla miasta Nowy Targ. Radni z Komisji Budżetowej zaakceptowali to rozwiązanie. Z radnymi z Komisji Gospodarki Komunalnej dyskusja była trudniejsza.

- 38 procent naszych kosztów pokrywa dotacja. Jak nam spadnie jej poziom do tego sprzed 4 lat, to będzie to nasz koniec - ostrzegał Krzysztof Antos.

- A gdzie jest analiza finansowa zakładu? Jak mamy podejmować decyzję o dofinansowaniu MZK skoro nie znamy danych? Dlaczego mówi pan o potrzebie wzrostu dotacji, skoro paliwo staniało w ubiegłym roku i zapłacił pan o 80 tys zł mniej. Tu już są oszczędności. Jak nie dostaniemy od pana rzetelnej analizy, planów, pokazania nam jak pan zarządza zakładem, jakie są plany - to będzie problem. W tym opracowaniach, które nam pan przedstawia nie widzę potrzebnych nam danych. Proszę wykazać, z czego wynikają te kwoty o które pan wnioskuje - mówił Janusz Tarnowski.

Przewodniczący Rady Miasta dodał, że to co zaoszczędzono na zakupie paliwa można przeznaczyć na zakup opon. - Oszczędności na paliwie zostały przeznaczone na koszty funkcjonowania Zakładu. Gdyby nie to, wówczas dopłata byłaby znacznie wyższa. Gdyby nie nastąpił spadek cen paliwa w takim wymiarze jak w 2014 r - strata finansowa wyniosłaby ok. 100 tys. zł - tłumaczył dyrektor.

Odnosząc się do zarzutu o braku solidnego opracowania - Krzysztof Antos przypomniał, iż "materiały na temat Zakładu są w posiadaniu burmistrza. Jest to audyt finansowy dotyczący kosztów przejazdów ulgowych i bezpłatnych oraz wysokości wynagrodzeń. Również Komisja rewizyjna Rady Miasta przeprowadziła kontrolę kompleksową funkcjonowania zakładu.

- Zakład działa na bardzo konkurencyjnym rynku. Jest stale podgryzany przez innych przewoźników, są problemy z osiągnięciem dochodu. W projekcie budżetu mamy dla MZK milion zł. Musimy znaleźć 300 tys., co będzie trudne, skoro chcemy budżet miasta zbilansować - podsumował dyskusje burmistrz Grzegorz Watycha.

Radni zaproponowali jeszcze jedno rozwiązanie - przyznanie miliona zakładowi, a potem w trakcie roku ewentualnie - kolejny zastrzyk finansowy.

Decyzję o wysokości dotacji radni podejmą podczas poniedziałkowej sesji.

s/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
wiosna10:54, 27 stycznia 2015
do mieszczanim,dzieci ustawowo maja prawo do dojazdów? niedouczony a ja nie prosiłam się o szkołę bez chodnika przy ruchliwej Zakopiance. Pan Fryźlewicz miał taka wizję że zamiast moje dziecko mieć 2km do szkoły to ma 5km na Niwę, po co taka wielka szkoła tam potrzebna i tylko Niwianie blisko mają
osa21:09, 26 stycznia 2015
już pks położyli i teraz dostać się do okolicznych wsi graniczy z cudem , teraz MZK ehh co za kraj.
prywatyzacja to lekarstwo18:20, 26 stycznia 2015
Ledwo Krzysiu Antos zaczął , a już było wykryte ogromne manko w paliwie . Jak to sie skończyło to nikt nie wie bo nie podali do wiadomości . zawsze w takiej państwowej firmie tak będzie . Kierowcy na własnym rozrachunku to to koniec ubytków paliwa .Tylko likwidacja , albo prywatyzacja tej firmy .
ssd15:50, 26 stycznia 2015
No. Nawet ludzie starsi nie będa mieć szans na łatwiejsze życie. Porażka z ta Radą.
krzywda dla Antosa uczyniona mu przez Fryzlewicza 14:12, 26 stycznia 2015
Fryzlewicz nie wiadomo czym się kierował gdy dawał stanowisko szfa MZK Antosowi. Gość bez doświadczenia w samorządzie , a jak się ma praca pocztowca do pracy szefa MZK , a no nijak Zrobił Fryzlewicz z Jagłą zrobili wielką krzywdę Antosowi , bo moze on jest dobrym , doskonałym fachowcem na POczcie , ale na komunikacji to on się kompletnie nie zna .To ta krzywda dla Antosa , ale to on ją przyjął tą ,synekurę to teraz niech się z tego wywinie .
klaczo13:47, 26 stycznia 2015
@ do konio. Tylko , że zmian w budżecie się dokonuje,jak są konieczne.
konio13:35, 26 stycznia 2015
Komentujący uparcie udają, że nie wiedzą iż projekt tegorocznego budżetu przygotował poprzedni burmistrz. Do Marka Fryźlewicza więc z tymi pretensjami proszę.
komunikacja powinna być miejska13:29, 26 stycznia 2015
Bodajże do 2018 nie będzie wolno prywatyzować MZK, bo miasto wzięło z UE dotację, którą trzeba by oddać, a za 4 lata Watycha na szczęście już nie będzie rządził tym miastem.
koleś13:17, 26 stycznia 2015
Ja też chętnie zasiądę na stanowisku dyrektora MPK w zastępstwie za tego smutnego Pana.
pasażer13:11, 26 stycznia 2015
hmmm...jeśli sprywatyzują to zaraz jakiś radny kupi czyt.Tarnowski lub jemu podobni....już sobie szykują dochodowy biznes :D
bronek z szaflar10:56, 26 stycznia 2015
zabrać mu jedna trzecią wypłaty potem połowę wypłaty księgowej i już będzie na paliwo albo zwolnić bo ten facet ma za dużo na głowie piłka nożna spółdzielnia mieszkaniowa i MPK to trochę za dużo jak na niego widać
ulga w budżecie Miasta .10:27, 26 stycznia 2015
Jak miasto zlikwiduje MZK i poczuje ogromną ulgę w finansach , to w drugiej kolejności pójdzie ZGZiR , w własciwie zgz , bo rekreacja faktycznie od roku jest w Miejskim Centrum Sportu i Rekreacji. Działania komunalne da sie szybko sprywatyzowac i i ta działalność będzie bardzo tania i oszczędna .
MZK do likwidacji10:21, 26 stycznia 2015
MZK nie ma prawa bytu w tak małym środowisku . Tu działa ekonomia , nie ma ludzi /klientów /pasażerów to trzeba zwijać interes . Tak jest wszędzie i nic nie POmoże tu płacz i szkamlanie . Firma do likwidacji .
młody pasażer10:09, 26 stycznia 2015
Przypominam, że wnioskiem który przeforsowała opozycja z w zeszłej kadencji było obniżenie wieku darmowych przejazdów z 75 lat na 70, co oczywiście zmniejszyło przychody MZK. Nikt tego potem nie zrekompensował MZK. Nich Pan nie udaje Greka, panie Tarnowski, to wy przyczyniliście się do kłopotów MZK w dużym stopniu.
nowotarżaninek10:03, 26 stycznia 2015
Watycha przez swoje pseudo oszczędności położy wszystko na łopatki. Za cztery lata wyleci z wielkim hukiem, ale dziadostwo pozostanie. Tak jak ktoś napisał. Zastał miasto murowane ,pozostawi drewniane. Fryźlewicz z Zajączkowskim to byli gazdowie z prawdziwego zdarzenia, Zobaczycie za cztery lata w jakie dziadostwo wstąpiliśmy dzięki Pani Asi, której teraz trzeba dać stanowisko wiceburmistrza. Rozkurzą cały majątek miasta . Rajski Junior kiedy kupuje NTV kablową?? Już miasto huczy, że ostrzy sobie ząbki.
niunia09:57, 26 stycznia 2015
Jeśli chodzi o inteligencję przy planowaniu "komunikacji" w mieście Nowy Targ to polecam wziąć sobie pograć na komputerze w projektowanie komunikacji dla miasta i może wtedy coś się pod kopułką rozjaśni, a najlepiej rozpisać konkurs dla studentów i oni za kilka tys. zrobią świetny plan, który do tego jeszcze będzie funkcjonalny i tani. he, he, he
Obserwator08:37, 26 stycznia 2015
tarnowski na pewno uzdrowi MZK....Ha ha. Nie daj Boże, żeby doszło do likwidacji MZK, a tak patrzy z oczu wielu radnych. Dobrze jest tym, którzy moga sobie jeździć samochodami i stac w korku i zasmradzać miasto spalinami. zamiast pmóc MZK, wprowadzić strefę parkowania w centrum, i ograniczyc ruch samochodów, to najlepiej pomóc upać MZK. I dokonac prywatyzacji., A to już przynajmniej śmierdzi,....
Władek08:18, 26 stycznia 2015
MZK do przeniesienia jako sp. z o.o._ nowy udziałowiec

Pan Tarnowski jako specjalista w zarządzaniu oddelegowany na p.o. Prezesa ( z pilnym osądem postępów w przemianach) bez możliwości
"położenia spółki jak np. Polskie Tatry S.A.", które już są bez płynności gdyby nie kredyt bankowy i Aqua Park.
spectrum08:17, 26 stycznia 2015
No to się nowa władza za oszczędności wzięła. Ale będzie płacz za rok.
Jonasz08:01, 26 stycznia 2015
Chętnie zastąpię pana Krzysztofa na tym eksponowanym stanowisku!
Ba! Mieć tylko takie problemy za TAKĄ kasę to ja chce!
lili05:49, 26 stycznia 2015
Panie Antos pan jest dyrektorem i pan odpowiada za firmę. Niech pan nie straszy załamaniem finansowym, bo spokojnie poradzi sobie pan z mniejszą kasą.
stara baba co zęby jak pnioki mo00:11, 26 stycznia 2015
Jak deficyt to trzeba zlikwidować,wejdą prywaciarze ze swoimi szrotami,rozciągającymi się jak guma!
mieszczanin00:09, 26 stycznia 2015
Po co istnieją linie typu 13? Jak ktoś pobudował chałpy na zad***ch to niech też dowozi dzieci do szkoły a nie płacze o linię MZK na którą całe miasto ma się zrzucać!
Smok23:43, 25 stycznia 2015
Panie Antos, proszę wybaczyć, ale nie czytałem dalej niż do "mogę stracić płynność finansową" - pan jest do wy**** po prostu. Nie pan traci płynność tylko zakład, którym pan kieruje, to jak się pan wypowiada mówi wiele, dziękuję i pozdrawiam.
Swój23:02, 25 stycznia 2015
nie trza było na Marka głosować
jest dużo lepiej i są teraz dopiero szanse
na rozwój
PasterzPPP22:38, 25 stycznia 2015
Biedne MPK ono jeździ TYLKO na deficytowych trasach. Bo tych ważnych połączeniach jak Bór-Alma nie ma w ogóle albo na Kowaniec trasa skrócona do rynku.
piórko22:36, 25 stycznia 2015
Pisz Pan wniosek o upadłość ... się firmą zajmą specjaliści.
stiven22:32, 25 stycznia 2015
Bardzo dobrze niech się weźmie sam do pracy!!! Jeździłem kilka lat autobusami mzk ale po "miłej" rozmowie z pseudo dyrektorem zrezygnowałem!!! A fakty sa takie że cena biletu jest kosmiczna a strefy co 2 kilometry..dużo mniej mnie kosztuje dojazd własnym autem!!! I gdzie tu jakaś rentowność?????
Krzysiek22:31, 25 stycznia 2015
Skarbnik mówi, że brano pod uwagę możliwości budżetowe i pewnie ma racje. Przeinwestowano przed wyborami przy jego udziale nie patrząc na inne wydatki. Teraz gadanina o ściskaniu kieszeni. MZK jest jakie jest ale jest. Nie narzekajcie z prywaciarzami może być gorzej. Jakby musieli wozić tylko emerytów i dzieci na deficytowych trasach to też by padli.
nie swój22:03, 25 stycznia 2015
Krzysztof , gdzie ty byłeś jak trza było z załogą na Marka głosować , a teraz żebżesz o kasę ?
wracać tam skąd się przyszło.22:01, 25 stycznia 2015
O czym tu dyskutować . Materiały dostarczone radnym , to wielkie nieporozumienie , w ogóle kto je wyprodukował i kto je POdpisał? Na podstawie takich materiałów to mozna uruchomić saturator z wodą sodową jak u kiepskiego . Najlepszym lekarstwem to przedstawienie radnym planu reprywatyzacji MZK poprzez jego likwidację . Zakłady budżetowe muszą zniknąć , nie mogą zżerać budżetu gminy . Taki plan jest na 100% przyjęty przez Radę Miasta .
MiKi21:24, 25 stycznia 2015
Radny Tarnowski - a może byś się wziął za "uzdrawianie" MZK ? Jak poprzednie swoje spółki...
?21:24, 25 stycznia 2015
Jak to jest Panie Antos, że w takiej mieścinie mamy 5 stref biletowych, bilet na jedną linię droższy niż w Krakowie na wszystkie, że autobusy spóźnione już na pierwszych przystankach, kierowcy kultury za grosz a z głośnika góralskie wycie, że co drugi kurs do rynku, rozkład pełen x,y,z i niewiadomo czego. Że do dziś przy PKS przystanku nie ma, że autobusy jeżdżą raz na ruski rok. Jak się zarządzać nie umie to może trzeba zejść ze sceny?
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas