Szansa na rondo "za friko" (artykuł sponsorowany) - podhale24.pl
Czwartek, 28 marca
Imieniny: Anieli, Renaty, Kastora
Rabka Zdrój
Clouds
11°
Wiatr: 19.224 km/h Wilgotność: 55 %
Clouds
11°
Wiatr: 20.952 km/h Wilgotność: 54 %
Clear
12°
Wiatr: 18.432 km/h Wilgotność: 50 %
Clear
14°
Wiatr: 19.872 km/h Wilgotność: 49 %
Clouds
13°
Wiatr: 25.74 km/h Wilgotność: 55 %
Clouds
10°
Wiatr: 18.828 km/h Wilgotność: 66 %
Jakość powietrza
28 %
Nowy Targ
8 %
Zakopane
18 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 14 | 28 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 4 | 8 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 9 | 18 %
31.01.2015, 10:00 | czytano: 5150

Szansa na rondo "za friko" (artykuł sponsorowany)

Czy miasto może wybudować rondo, zapewniając bezpieczeństwo na zakopiance, a jednocześnie nie wydając na nie ani złotówki? Może. Pragnąca zrealizować swoją inwestycję, czyli galerię handlową na granicy Nowego Targu i Szaflar spółka "Nowotarska" może wyręczyć je w tym zadaniu.

Po konsultacjach z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad uznano, że najlepszym rozwiązaniem na niebezpiecznym skrzyżowaniu zakopianki z miejską drogą będzie dwupasowe rondo turbinowe, którego koszt oszacowano wstępnie na 6 milionów złotych. Wcześniej była mowa o rondzie „zwykłym”, jednopasowym, za połowę tej ceny, spółka jednak postanowiła dołożyć drugie tyle. Chodzi jej zarówno o bezpieczeństwo obok przyszłej inwestycji, jak i płynność ruchu na zakopiance.

- Nie musimy tego robić - twierdzi zarząd spółki "Nowotarska", inwestora galerii "Color Park". - Zatwierdzony w sierpniu 2013 roku przez radę miasta plan zagospodarowania przestrzennego Nowy Targ 26 - Równia Szaflarska wyraźnie mówi w jednym z punktów, że zadanie to ma być w całości lub części zrealizowane z miejskiego budżetu. Wiemy też jednak, że miasto pieniędzy nie ma, a nam zależy na bezpieczeństwie naszych klientów. Nie ukrywam też, że nie chcemy dłużej czekać, bo w wyniku przedłużającej się procedury, już ponieśliśmy straty w wysokości takiej samej, jak cena nowego ronda.

Historia zatwierdzania planu Nowy Targ 26 sięga 2002 roku, kiedy to Rada Miasta Nowy Targ uchwaliła Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego dla tego terenu, dostosowując go do Strategii Rozwoju Miasta. Samo studium, a następnie projekt planu - na założeniach studium przygotowany - wykładane były do wglądu publicznego wielokrotnie przez 12 lat. Wreszcie 28 sierpnia 2013 roku - po rozpatrzeniu kilkuset wniosków i uwag - obowiązujący dziś dokument rada miasta, pod przewodnictwem Pawła Liszki, przyjęła swoją uchwałą.

- Mieszkańcy Nowego Targu, przedsiębiorcy oraz liczni właściciele nieruchomości przez kilkanaście lat czekali na zmianę możliwości zagospodarowania swoich terenów - w tym również przeznaczenia ich na zabudowę wielko powierzchniową - a także ich bezpiecznego skomunikowania - podkreśla przedstawiciel zarządu spółki.

Negocjacje spółki z miastem w sprawie przebudowy układu komunikacyjnego trwały ponad rok. Nowotarskie władze powoływały się w ich toku na podobną umowę drogową, dotycząca rejonu dworca PKS. Inwestycję ze swoich środków sfinansował wówczas inwestor galerii „Dekada”.

- Poprzedni burmistrz stał na stanowisku, że wszystkie inwestycje tego rodzaju powinny być realizowane przez przedsiębiorców na tych samych warunkach – dodaje przedstawiciel zarządu. - I nasza spółka te warunki przyjęła. 23 kwietnia 2014 podpisaliśmy umowę drogową z miastem, zobowiązując się do pokrycia wszelkich kosztów inwestycji, w tym także kosztów wywłaszczeń. Projekt sposobu przebudowy skrzyżowania musieliśmy uzgodnić z krakowskim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA - przed uzgodnieniem optymalnego, nie powodującego dodatkowych korków, a zarazem bezpiecznego rozwiązania komunikacyjnego dla tego odcinka zakopianki zażądała od inwestora przeprowadzenia badań ruchu drogowego w okresie jego największego natężenia. Badania takie - za które „Nowotarska” zapłaciła kolejne kilkadziesiąt tysięcy - przeprowadzono, i po licznych konsultacjach z GDDKiA wybrano rozwiązanie optymalne, czyli rondo turbinowe.

Kolejny krok, by mogło ono powstać bez wydawania złotówki z napiętego miejskiego budżetu - należy do nowej rady Nowego Targu. A ze skrzyżowaniem na granicy Nowego Targu i Szaflar zrobić coś trzeba koniecznie. Miejsce to wypadkogenne jak mało które na zakopiance, i wyraźnie wskazane w planie zagospodarowania przestrzennego jako konieczne do przebudowy. Pozostaje tylko pytanie - za czyje pieniądze?

A „Nowotarska” czekać już raczej nie może.
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas