Miasto korzysta z usług zewnętrznej firmy przy odzyskiwaniu podatku VAT. Radny Samolej pyta czy to słuszna decyzja - podhale24.pl
Sobota, 20 kwietnia
Imieniny: Agnieszki, Czesława, Amalii
Nowy Targ
Clouds
Wiatr: 15.12 km/h Wilgotność: 87 %
Clouds
Wiatr: 10.512 km/h Wilgotność: 92 %
Rain
Wiatr: 19.296 km/h Wilgotność: 76 %
Clouds
Wiatr: 15.408 km/h Wilgotność: 82 %
Rain
Wiatr: 5.076 km/h Wilgotność: 85 %
Rain
Wiatr: 11.16 km/h Wilgotność: 84 %
Jakość powietrza
18 %
Nowy Targ
14 %
Zakopane
4 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 9 | 18 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 7 | 14 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 2 | 4 %
27.02.2015, 17:02 | czytano: 3071

Miasto korzysta z usług zewnętrznej firmy przy odzyskiwaniu podatku VAT. Radny Samolej pyta czy to słuszna decyzja

NOWY TARG: - Czy kupowanie usług w PwC Polska było zasadne, skoro sporządzenie deklaracji VAT jest czynnością czysto techniczną i powinni ją wykonywać sami pracownicy Urzędu, a odpowiedzialność za złożone deklaracje niezależnie przez kogo przygotowane i tak ponoszą osobiście? - pyta Gabriel Samolej.

zdj. Michał Adamowski
zdj. Michał Adamowski
Nowy Targ korzysta z pomocy firmy zewnętrznej

Od kilku lat Nowy Targ zajmuje się odzyskiwaniem podatku VAT od wykonanych inwestycji. Miasto zatrudniło jedną z najlepszych firm konsultingowych na świecie - PricewaterhouseCoopers Polska. Firma otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 8,5 procent od kwoty odzyskanego podatku.

Część kwot została zakwestionowana przez Urząd Skarbowy i Miasto musiało zwrócić kilka milionów zł. Jak już pisaliśmy o tym - do miejskiej kasy wpłynęło z tytułu odzyskanego podatku VAT ok. 14 mln złotych. Nakazano zwrot 4 mln zł.

- Prowadzimy proces odzyskiwania VAT od roku 2008. To proces bardzo skomplikowany. Przyznaję, że podejmujemy wiele nowatorskich rozwiązań. Z nie wszystkimi Urząd Skarbowy się zgadza. Dlatego odwołujemy się i będziemy chcieli te sprawy wyjaśnić przed wyższymi organami administracyjnymi. Prowadzone są dwa postępowania. Chcę przypomnieć, że w przypadku gmin - odzyskanie VAT nie jest takie czarno-białe jak w przypadku firm. Ale będziemy nadal prowadzić spory z Urzędem Skarbowym. Sprawa oprze się co najmniej o Wojewódzki Sąd Administracyjny. Przewiduję, że będzie się to ciągnęło długo i stąd decyzja o wynajęciu firmy doradczej PricewaterhouseCoopers, która jest jedną z najbardziej renomowanych na świecie - tłumaczył podczas posiedzenia Komisji Budżetowej skarbnik.

- Gdybyśmy nie wynajęli PwC nie mielibyśmy tych pieniędzy. W tej sytuacji zapłacenie niecałych 10 procent od tej kwoty wydaje się opłacalne - tłumaczył skarbnik i dodał, że "to skomplikowana procedura i zwykły pracownik nie jest w stanie tego ogarnąć".

Kraków odzyskuje VAT siłami własnych urzędników

Innego zdania są pracownicy magistratu krakowskiego. Artur Bartkowiak w imieniu Fundacji Instytut Myśli Obywatelskiej im. Stańczyka zapytał Urząd Miasta Krakowa - czy stara się o zwrot nadpłaconego podatku VAT.
Przywołuje tam przykład gminy Nowy Targ, która także korzysta (podobnie jak Czarny Dunajec i Miasto Nowy Targ) z usług PwC.

W odpowiedzi - Alina Kwaśniak dyrektor Biura Skarbnika Miasta Krakowa wyjaśnia, że w latach 2007-2012 Kraków w całości odzyskał nadpłacony podatek VAT. Kraków nie korzystał w tym celu z usług firm prywatnych, pracownicy Gminy Miejskiej Kraków biorą udział w szkoleniach z zakresu podatku VAT dokształcają się korzystając z dostępnej literatury i analizując przepisy prawne. W przypadku wątpliwości - posiłkują się opinią radców prawnych oraz interpretacjami Biura Krajowej Informacji Podatkowej - Izba Skarbowa w Krakowie.

Jak pisze Artur Bartkowiak na stronie internetowej Fundacji - również miejskie jednostki organizacyjne samodzielnie rozliczały się z podatku. Pełna odpowiedź dyrektor Biura Skarbnika Miasta Krakowa -
tutaj.

Radny pyta o zasadność wynajmowania firmy

W złożonej podczas sesji interpelacji nowotarski radny Gabriel Samolej zadaje szereg pytań. Oto one:
- Czy zawarcie umowy z PwC Polska zostało poprzedzone badaniem rynku i jakie firmy złożyły swoje oferty i na jakie wynagrodzenie. Gdzie przeprowadzono rozeznanie rynku w poszukiwaniu podmiotu, gotowego się podjąć skorygowania deklaracji VAT celem odzyskania VAT naliczonego z nakładów inwestycyjnych w Mieście? I jakie są na to dowody?
- Jaka kwota została odzyskana z Urzędu Skarbowego z tytułu zwróconego miastu podatku VAT przy współdziałaniu PwC Polska?
- Jaka kwota z tej sumy o którą pytałem powyżej została zakwestionowana w wydanych przez Urząd Skarbowy decyzjach. Na jakim etapie znajdują się postępowania podatkowe w tej sprawie.
- Czy podpisanie umów doradczych z PwC Polska na bardzo wysoką prowizję bez jej progresywnej redukcji nie było działaniem na niekorzyść dla Miasta przez poprzedniego Burmistrza?
- Czy prowizja dla PwC Polska określona w umowie z Miastem wynosi 8,5% od sumy odzyskanej z Urzędu Skarbowego z tytułu VAT?
- Czy kupowanie usług w PwC Polska było zasadne, skoro sporządzenie deklaracji VAT jest czynnością czysto techniczną i którą powinni wykonywać sami pracownicy Urzędu Miasta skoro odpowiedzialność za złożone deklaracje niezależnie przez kogo przygotowane i tak ponoszą osobiście?

Odpowiedź ma zostać przygotowana przez UM na piśmie.

s/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
Dobrze zorientowany10:05, 2 marca 2015
do 99999 , a może 00000 !!!!. To ty nie wiesz, co piszesz !!!!
99999923:54, 1 marca 2015
do doradca 1 . Co ty takie farmazony ludziom wciskasz? Ty w ogóle masz pojęcie o czym mówisz doradco z bożej łaski ?
doradca122:07, 1 marca 2015
Wystarczyłoby zlecić to dobremu doradcy podatkowemu za podstawowe wg stawki wynagrodzenie obowiązującego rozporządzenia i kosztowałoby to nie więcej niż 1/1000 tego co Urząd Miasta Nowy Targ zapłacił !!!!
obserwator13:42, 1 marca 2015
Jest spór skarbówka- UM. Tu i tu są lokalni urzędnicy. Mamy rozumieć, że w US pracują tak wykwalifikowani urzędnicy że UM aż musi fachowców z Warszawy najmować? A może US też reprezentuje jedna z najlepszych firm .....?
marek jakubiec12:27, 1 marca 2015
SAMOLEJ na prezydenta RP , jest taki mądry"
lut21:10, 28 lutego 2015
Dla ludzi prostych, wszystko jest proste. Po prostu trzeba wziąć i odzyskać vat- powiedzą. Ktoś kto posiada odpowiednią wiedzę, zdaje sobie sprawę z trudności takiego przedsięwzięcia. Pan Samolej się ośmiesza.
Xenobiusz18:27, 28 lutego 2015
@ciekawy:
a myślisz że z wice była łapanka? To było mydlenie oczu, że specjaliści nie chcą, żeby wyborcza obietnica nie była od razu łamana.
Teraz wyszło, że biedny Grześ chciał ale nikt nie był chętny.
A jakoś dziwnym trafem pracę dostali ludzie, którym był wiele dłużny...
mercedes10:00, 28 lutego 2015
@kraken ma rację, niestety ktoś kto umie coś robić to chce zarobić a urzędu nie stać na takiego pracownika. najwięcej mają do gadania tacy co nawet wymogów formalnych nie umieją spełnić aby przygotować prawidłowy wniosek w sprawie referendum. Wypełnienie VAT -7 przez biuro rachunkowe, nie świadczy że umie odzyskać VAT, to są też sprawy sądowe. Sprawy mogą trafić do WSA i NSA Niestety doświadczenie w tych sprawach jest dość istotne. Niestety radny zachowuje się jak pies ogrodnika sam nie zje -- Nie oodzyska tego VAT u i drugiemu nie da - firmie doradczej
ekonomista09:50, 28 lutego 2015
Gdyby nie firma zewnętrzna nie odzyskalibyśmy ani grosza. Taka jest prawda. Potwierdził to w publicznym oświadczeniu skarbnik miasta, który chyba zna się na tych rzeczach bardziej niż tu komentujący. Zapłaciliśmy 8.5% od kwoty odzyskanej, a zagarnęliśmy 91.5 %. Czy lepiej zyskać 91,5 procenta czy nie zyskać nic?? Niech na to pytanie odpowie sobie każdy. /.../
ciekawy01:40, 28 lutego 2015
@ Xenobiusz :
Czyli ręczne sterowanie czas zacząć.
Ale kogo oni dadza na skarbnika, znowu łapanka przez 2 miesiace, a potem nie będzie komu przygotować absolutorium i znowu problem.
No chyba, że chcą mu obnizyć pensje, to kazdy pretekst jest dobry, bo na czymś trzeba oszczedzić, skoro nie wyszło na wynagrodzeniu wiceburmistrza/owej.
spacerkiem po mieście23:58, 27 lutego 2015
Podjęto decyzję, że warto zdać się na zewnętrznych fachowców. Teraz trzeba umieć obronić tę decyzję i zakończyć tę dyskusję.

Odpowiedzieć na zadane pytania, wyjaśnić plusy tej sytuacji i koniec. O co ta cała pyskówka?
Xenobiusz23:50, 27 lutego 2015
@M. :
bo szykują się do odstrzału Skarbnika i muszą mieć jakiś pretekst.
A to za dużo poszło na urzędników a to na odzyskiwany VAT.
Będzie miał za co lecieć.
derr23:34, 27 lutego 2015
Gdyby nie ta firma to byśmy jako miasto tych kilkunastu baniek nawet nie zobaczyli.
kraken22:58, 27 lutego 2015
A nie zapytali czasem jakie kompetencje maja krakowscy urzednicy, którzy zajmuja się odzyskiwaniem VATu oraz ilu ich jest ? Ile kosztowały ich szkolenia i jakie maja wynagrodzenia ? Czyli jakie są koszty obsługi tego odzyskiwania VATu ?
Za darmo nic nie ma, albo sie zatrudnia ludzi o wysokich kwalifikacjach za wysokie pieniadze i szkoli ich ciagle za również niemałą kasę albo się kupuje usługę za spore pieniądze na wolnym rynku.
Już widzę, jak burmistrz zatrudnia dobrego specjaliste za powiedzmy 10 tysi brutto na miesiąc (czyli niewiele mniej niz burmistrz) a rocznie wydaje na jego szkolenie jeszcze z 10 tysi. czyli ok 140 tys/rok. A gdyby trzeba było takich dwóch, trzech, czterch ? (w końcu taka firma to sztab ludzi a żaden z radnych nie chyba bladego pojecia jak się to robi, bo gdyby mięli to wytłumaczyliby Pani Radnemu Samolejowi).
10 tysi na miesiąć to spora kwota, ale za mniej nie przyjdzie żaden fachman, który umie odzyskiwać miliony, bo nawet dla inzyniera budowlańca nie była to kusząca kwota. Wyszłoby to i tak taniej niż prowizja PwC ale ile by się radni i mieszkańcy udoktoryzowali nad takim człowiekiem i jego pensją. Wnet by go zaszczuli.
A tak niech sie doktoryzują nad firmą, która odzyskuje kasę, bierze kasę i ma głęboko w poważaniu wszelkich "doktorantówi" i ich opinie.
Felix22:24, 27 lutego 2015
Nie ważne kto się zna, a kto nie, ważne że wreszcie zaczęło się jakieś zainteresowanie publicznymi pieniędzmi.

Pytanie do Radnych szanownych, bo wielu z nich zasiadało w radzie, która udzieliła absolutorium budżetowi z takimi horrendalnymi wydatkami (pogłoski mówią, że powinna kosztować 100 tys., ciekawe więc skąd 2 mln):

Gdzie mieliście oczy? Czemu nikt nie krzyczał?

Gratulacje dla Samoleja że pierwszy wystąpił z szeregu, a nie kryje nikomu tyłka.

Czekam na CBA, niech zrobi porządek z tym magistratem, oby nie wyszło nic ponadto :P
sarenka22:13, 27 lutego 2015
Odzyskanie Vatu wcale nie jest tak prostą sprawą, jak wydaje się panu Samolejowi. Trzeba znać różne kruczki prawne i na prawdę mieć rozległą wiedzę. Zwykły urzędnik nie jest w stanie tego zrobić, ale tego Pan Samolej nie zrozumie nigdy, bo zna się na ekonomii jak pies na nutach. Jedynie może zadawać głupie pytania /.../
nadesłane21:59, 27 lutego 2015
Wydaje się, że jeśli ktoś lekką ręką był gotów oddać firmie doradczej może nawet 2 miliony złotych z miejskiej kasy (dla inaczej czytających 2.000.000,00), to pytania są zasadne. Podpisujący umowę znali wysokość inwestycji i kwoty VAT-u których nie odliczyli. Dziś będzie brakować w budżecie Miasta każdej złotówki. Niecierpliwcy poczekajcie na odpowiedzi.
M.21:07, 27 lutego 2015
A mnie zastanawia kto napisał te pytania Panu Samolejowi? Przecież ten Pan nie ma bladego pojęcia o ekonomii. Wydaje się logiczne, że skoro był poruszany ten temat parę miesięcy temu, i został wyjaśniony to po co wracać do tego.
senior20:23, 27 lutego 2015
Po co więc jest: główny księgowy, skarbnik, radca prawny...
Jeśli w/w pracownicy nie potrafią sporządzić deklaracji podatkowej, to pracy powinni szukać gdzie indziej.
Zresztą pośród radnych są pracownicy biur podatkowych i można u nich zasięgnąć porady a nie korzystać z firm zewnętrznych.
Ponadto Wasz radca prawny jest również fachowcem w dziedzinie podatkowej z racji swojego zatrudnienia.
Marianno Wróć!19:45, 27 lutego 2015
Zauważyłem tendencje pytania się radnych związanych z Watycha o czepianie się spraw za które odpowiadał Fryźlewicz.
Samolej czepia się pracowników urzędu jakby to Urząd działał sobie a Burmistrz sobie.
Dlaczego nie pyta Watychy co z tym fantem zrobi? Przecież Skarbnik podlega pod Grzesia i to on jako nowy Burmistrz może działać.
Oj szukują się do odstrzału niektórych pracowników oj szykują...
Widać im tylko pretekstu brakuje to sobie szukają...
Wojtek19:28, 27 lutego 2015
Ile tu znowu jadu w tych wypowiedziach. Krytykanci, jesteście beznadziejni. Nie umiecie widzieć dobra.
po co17:43, 27 lutego 2015
Po co jest skarbnik miasta skoro nie zna sie na robocie ?
okey17:30, 27 lutego 2015
Pracownicy urzędu są od picia kawy i łażenia po pokojach. Pan Samolej człek zacny ale w niekumaty w temacie. Na zmiany się niezanosi panie Gabrysiu.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas