"Musimy pokazać, że nam zależy". Samorządy apelują do rządu o budowę linii kolejowej na Podhale i Sądecczyznę - podhale24.pl
Czwartek, 28 marca
Imieniny: Anieli, Renaty, Kastora
Jabłonka
Rain
Wiatr: 7.128 km/h Wilgotność: 96 %
Rain
Wiatr: 9.612 km/h Wilgotność: 94 %
Rain
Wiatr: 5.976 km/h Wilgotność: 95 %
Rain
Wiatr: 4.932 km/h Wilgotność: 95 %
Clouds
10°
Wiatr: 6.192 km/h Wilgotność: 92 %
Clouds
Wiatr: 4.176 km/h Wilgotność: 97 %
Jakość powietrza
120 %
Nowy Targ
12 %
Zakopane
22 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 60 | 120 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 6 | 12 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 11 | 22 %
03.08.2015, 14:37 | czytano: 2059

"Musimy pokazać, że nam zależy". Samorządy apelują do rządu o budowę linii kolejowej na Podhale i Sądecczyznę

Podpisaniem apelu do premier RP Ewy Kopacz, o umieszczenie projektu budowy linii kolejowej Podłężę-Szczyrzyc i modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz na liście zadań finansowych z Funduszu Spójności, zakończyło się dzisiejsze spotkanie podhalańskich i limanowskich samorządowców w Rabce-Zdroju.

Senator Stanisław Hodorowicz, który referował zebranym aktualny stan prac nad tym przedsięwzięciem mającym kosztować 9 miliardów złotych, powiedział, że jest duża szansa na budowę linii kolejowej, która ma połączyć szybką koleją Kraków m.in. Podhalem przez Podłęże, Szczyrzyc i Mszanę Dolną. - Jest klimat ku temu, by ta inwestycja została zrealizowana. Mamy pełne poparcie w sektorze kolejowym, we władzach ministerstwa, a także pani premier ze zrozumieniem i przychylnością odbiera tę inwestycję - podkreślił.

Problem w tym, że projekt znalazł się na liście rezerwowej zadań finansowanych z Funduszu Spójności objętych Krajowym Programem Kolejowym 2014 – 2023. Parlamentarzyści namawiają więc samorządowców do lobbowania na rzecz tej inwestycji, by trafiła na listę podstawową, na której są projekty przeznaczone do realizacji.

Poseł Andrzej Gut-Mostowy mówił, że dobiega końca obecny etap realizowany przez firmę Ernst & Young, który polegał na przygotowaniu wszelkiego rodzaju analiz całego przedsięwzięcia - prawnych, ekonomicznych czy społecznych. - Dlatego teraz musimy pokazać potrzebę społeczną tej inwestycji. Musimy, jak się to mówi w branży dziennikarskiej, "grać temat" - dodał.

Według specjalistów, linia kolejowa, choć znacznie ułatwi transport i lepiej skomunikuje północ z południem województwa, będzie przynosić straty. Jednak zdaniem prof. Hodorowicza, rentowność nie będzie decydującym argumentem, który będzie brany pod uwagę. Jak mówił, na czołowy plan wysuwają się bowiem korzyści społeczne.

- Jeśli dojdzie do budowy linii, będzie to wydarzenie epokowe, cywilizacyjne. Będzie to nowe życie dla Limanowszczyzny, Sądecczyzny i Podhala - podkreślił poseł Gut Mostowy.

r/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
M5315:53, 4 sierpnia 2015
A może bez wielkich nakładów uruchomić szybki szynobus Nowy Targ -Zakopane z wykorzystaniem już istniejącego torowiska i ustawić gęsściej przystanki. Odżyłyby te dworce które są zapomniane .
dajcie goście spokój11:00, 4 sierpnia 2015
Guty _Mostowe , Hodorowicze nagle się aktywniają , nagle by coś budowali , organizowali itp. My tych panów to już nie zamierzamy ani wspierać , ani płakać za nimi też nie będziemy. Nic nie zrobili dla regionu , niech już dadzą sobie i nam spokój. Zamist budować "zakopiankę ", most w B.Dunajcu, wężeł poroniański , to proPOnują nam kolej. Dajcie goście spokój. Godzinami stoimy w kilometrowych kolejkach , aby przejechac most , a wy kolej proponujecie i rozdrabniacie na kawałki pieniądze których nie macie , boście roztrwonili.
M5307:31, 4 sierpnia 2015
Lepiej jakby ci panowie pomyśleli trochę wcześniej o lepszym dojeździe drogowym do Podhala ,tyle lat upłyneło tyle obietnic składanych a ; zakopianka : dalej w/ lesie / obiecywać to oni potrafią wszyscy z każdej opcji aby zdobyć dla ciebie dobre korytko na następne lata i nie potrzebują spawacza aby się do kresełek przyspawać . W dzisiejszych czasach coś nierentowne się zamyka a nie z zamiarem dofinansowania buduje nowe gdzie sens i logika.
drogowiec20:47, 3 sierpnia 2015
Straty pokryją parlamentarzyści z własnej kieszeni wtedy jestem za . Wydawanie cudzych pieniędzy (tzn podatników) to łatwo im przychodzi. Może jakiś gest w stosunku do nich np otwarcie mostu w B.Dunajcu ??? ale to przekracza ich siły . Może lepiej lotnisko i linia Nowy Targ-Chicago - co z tego że deficytowa ale korzyści społeczne..... brednie przedwyborcze. Tym panom wypada już podziękować.
racjonalista20:27, 3 sierpnia 2015
Jeżeli rentowność nie będzie decydującym argumentem i na czołowy plan wysuwają się korzyści społeczne, to taką społeczną potrzebą numer jeden jest tworzenie nowych miejsc pracy, również i dla absolwentów "Wyższej Podhalańskiej", której pan profesor był inicjatorem a potem rektorem. Nasz teren jest nękany przez bezrobocie, a za 9 miliardów złotych to już można parę tysięcy nowoczesnych miejsc pracy utworzyć - oto jest cel prawdziwie społeczny który się wysuwa na pierwsze miejsce, oto jest temat który nękane bezrobociem wśród wysoko wykształconej młodzieży Podhale chce grać! W obecnej sytuacji wręcz grzechem jest lobbować na rzecz inwestycji która przyniesie tylko tymczasowe zatrudnienie i to jeszcze niekoniecznie naszym bezrobotnym mieszkańcom.
baciok@15:49, 3 sierpnia 2015
Chyba się wybory zbliżają. Aktywność senatora Hodorowicza i Posła Guta Mostowego mnie poraża.
,,Jednak zdaniem prof. Hodorowicza, rentowność nie będzie decydującym argumentem, który będzie brany pod uwagę. Jak mówił, na czołowy plan wysuwają się bowiem korzyści społeczne.''
Jednak będziemy budować tego misia na przekór wszystkim niedowiarkom.
Dziwię się samorządowcom że poświęcają czas na takie głupie pomysły.
Tonąca PO chwyta się już wszystkiego
Wy to najpierw Senatorz i Pośle ,,grojcie temat'' ale w sprawie mostku w Biołym Dunajcu.
PasterzPPP15:36, 3 sierpnia 2015
rentowność nie będzie decydującym argumentem

Czyli znowu coś robią za nasze pieniądze po to by do tego dopłacać co roku?
Dla naszego dobra będą nas okradać, zwiększać podatki i przepuszczać je w bagno.

na czołowy plan wysuwają się bowiem korzyści społeczne

Czyli jednak dla naszego dobra! Pracuj POlaku - biedaku dla Cb w zamian za 60% twojej pensji wybudujemy linię kolejową którą jeździł nie będziesz bo i tak jest dłużej, drożej i gorzej niż Szwagrem po Zakopiance!
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas