Testy wozu ze wspomaganiem elektrycznym - podhale24.pl
Piątek, 29 marca
Imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Ostapa
Nowy Targ
Clouds
11°
Wiatr: 18.576 km/h Wilgotność: 39 %
Clouds
11°
Wiatr: 20.16 km/h Wilgotność: 39 %
Clouds
15°
Wiatr: 16.596 km/h Wilgotność: 34 %
Clouds
12°
Wiatr: 17.1 km/h Wilgotność: 32 %
Clouds
15°
Wiatr: 20.88 km/h Wilgotność: 34 %
Clouds
14°
Wiatr: 19.296 km/h Wilgotność: 49 %
Jakość powietrza
28 %
Nowy Targ
12 %
Zakopane
8 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 14 | 28 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 6 | 12 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 4 | 8 %
18.10.2016, 17:54 | czytano: 5381

Testy wozu ze wspomaganiem elektrycznym

Odbyły się pierwsze testy prototypowego wozu ze wspomaganiem elektrycznym. Takie rozwiązanie miałoby służyć odciążeniu koni pracujących na trasie do Morskiego Oka.

W lutym br. Tatrzański Park Narodowy ogłosił przetarg na wykonanie prototypu pojazdu zaprzęgowego ze wspomaganiem elektrycznym. Jego budowa zajęła wykonawcy kilka miesięcy. Zgodnie z wytycznymi prototyp wozu ze wspomaganiem elektrycznym jest wyposażony w system, który pracuje automatycznie, samodzielnie dobierając odpowiednią moc w oparciu o czujniki sił działających na konie pracujące w zaprzęgu. Silnik ma wyeliminować obciążenia wynikające z nachylenia terenu.

– Pomysł na budowę i testy wozu ze wspomaganiem elektrycznym zrodził się już dość dawno. Przedsięwzięcie od początku budziło pewne kontrowersje – jednym się spodobało, drugim mniej, np. ze względu na koszty budowy, czy tak jak w przypadku organizacji Viva! ze względu na zastrzeżenia co do jego prawidłowego działania. Dokładniej – obawiali się tego czy fiakrzy ze wspomagania będą rzeczywiście korzystać. Myślę, że te wątpliwości rozwialiśmy – system jest autonomiczny, będzie włączał się sam i będzie niezależny od kierującego pojazdem. Na tym nam zależało. – mówi Szymon Ziobrowski, dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Pierwszego dnia testy odbywały się w Bukowinie Tatrzańskiej, na drogach o zróżnicowanym nachyleniu, niekiedy znacznie przewyższającym nachylenia występujące na trasie do Morskiego Oka. Ponieważ automatyka wozu skonfigurowana była pod nachylenie szlaku, miejscami występowały problemy techniczne. Jednak drugiego dnia, kiedy testy odbywały się na trasie do Morskiego Oka, system działał prawidłowo, osiągając 100% swoich możliwości tylko na krótkich, najstromszych fragmentach szlaku. Podczas testów obciążenie wozów odpowiadało regulaminowemu (13 osób plus powożący).

– Pierwsze testy wypadły obiecująco, oczywiście pojawiły się pewne kwestie wymagające dopracowania, ale zbudowanie tego prototypu uważam za sukces. Mam nadzieję, że jeśli uda się to rozwiązanie wprowadzić w życie, rozwieje to już na dobre wszelkie wątpliwości dotyczące tego czy konie w Morskim Oku pracują ponad siły.
Przed nami dalszy ciąg testów. Wóz ma być sprawdzany w każdych warunkach atmosferycznych, również zimą, wiosną i latem. Dopiero jeśli sprawdzi się w 100% zostanie zakupiony przez Park i fiakrów.

Źródło: TPN, oprac. r/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
obrońca natury10:43, 23 października 2016
Koń stworzony jest do roboty! Przez ekologów za jakiś czas zobaczymy go w ZOO lub na obrazach w muzeum.
VIVA T20:22, 19 października 2016
Innowacji czas dziś mamy
Koniom kopa w wozie damy
Elektryczne są fasiągi
W 100% ich osiągi

Polski konik zwie się TARPAN
Morskie Oko jak AWATAR

Dobra ,dobra, dobra nasza
Gdzie jest sens, a gdzie jest KASA
Nie potrzebni ekolodzy
FIAKRZY ZA DRODZY
A TURYŚCI ZBYT
UBODZY
Tom16:27, 19 października 2016
Dla czego ktoś twierdzi że to konie wyścigowe dla mnie to slazaki a slazaki to konie pociagowe. Następna sprawa wjezdzanie na TPN jest nie na miejscu tym bardziej ze chce dobrze dla ludzi i ekologów. Do tego jak ten napęd ma działać nie zależnie np. Pod czas cholowania wozów do palenicy za samochodem też będzie działał to bez sensu?
alik11:00, 19 października 2016
Dlaczego wszyscy trzymają się tak kurczowo tych wozów, że "granatem" ich oderwać nie można ???????
Winny być lekkie małe bryczki ciągnione w parę koni pociągowych, a nie wyścigowych (jak na zdjęciu)!!!!!!!!!!!!!!
Specjalista09:12, 19 października 2016
Ten wóz to paranoja. 200 tyś. to cena luksusowego mercedesa a tu mamy brzydki fasiąg. Chyba cena akumulatorów, silnika i komputerka to w dzisiejszych czasach to nie tyle. To kolejny finansowy skandal z TPN-em w roli głównej.
wyroczniaNT23:03, 18 października 2016
a ni zbuója :) na piechotke , góry to góry i po problemie ..żardne konie gondole i inne wynalazki .. tak dla zrowia pozd NT
kkkk22:19, 18 października 2016
to za nie dlugo bedzie takie wspomaganie że fiakier bedzie ciągnoł wóz a koń z tyłu siedzioł i sie śmioł a fiakrowi zamontują powerbanka w plecoku
fred19:24, 18 października 2016
A może by taki turysta ceper na nogach szedł do Morskiego Oka i podziwiał
piękne górskie krajobrazy.
Siano18:29, 18 października 2016
A co na to Koń. Batem i prądem poganiać?.
Prowdziwy gurol18:01, 18 października 2016
Dwudziesty pierwszy wiek a oni pudrują zabytkowe rozwiązania które powinny pójść do muzeum. Kolejki gondolowe,szynobusy ,elektryczne autobusy jest masa ekologicznych rozwiązań a ci jak konie,"cukują" w miejscu.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas