Walka o wielki kontrakt, który przyspieszy dojazd pociągiem na Podhale - podhale24.pl
Piątek, 29 marca
Imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Ostapa
Czarny Dunajec
Clouds
Wiatr: 18.072 km/h Wilgotność: 36 %
Clouds
Wiatr: 19.62 km/h Wilgotność: 36 %
Clouds
14°
Wiatr: 16.164 km/h Wilgotność: 33 %
Clouds
13°
Wiatr: 16.704 km/h Wilgotność: 32 %
Clouds
14°
Wiatr: 20.7 km/h Wilgotność: 36 %
Clouds
12°
Wiatr: 18.36 km/h Wilgotność: 41 %
Jakość powietrza
52 %
Nowy Targ
14 %
Zakopane
4 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 26 | 52 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 7 | 14 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 2 | 4 %
29.11.2018, 16:18 | czytano: 7591

Walka o wielki kontrakt, który przyspieszy dojazd pociągiem na Podhale

Po raz trzeci Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły przetarg na wybór wykonawcy prac przygotowawczych dla budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko wraz z modernizacją istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz. Inwestycja ta skróci dojazd pociągiem na Podhale do niecałych dwóch godzin.

Arch. Podhale24.pl
Arch. Podhale24.pl
Do przetargu wartego ponad 200 milionów złotych stanęły dwie firmy. Już dwukrotnie firma, której ofertę odrzucano, odwoływała się do Krajowej Izby odwoławczej, a KIO dwukrotnie nakazywała PLK jeszcze raz przeanalizować oferty i wskazać zwycięzcę przetargu. Za każdym razem PKP PLK wybierały francuską Agis Rail i tak było i tym razem. W ostatni tygodniu listopada firma z Francji dostała od PLK kontrakt na 212 mln zł. Czy i tym razem wybór spółki kolejowej zostanie zaskarżony i powstrzyma PKP PLK przed podpisaniem umowy na prace przygotowawcze? Czas pokaże.

Prace przygotowawcze, to I etap realizacji ważnego przedsięwzięcia inwestycyjnego PLK, które zapewni sprawniejszą komunikację w Małopolsce i w kraju. Etap ten obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej, koniecznej dla budowy linii kolejowych na trasie Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.

Wykonawca dokumentacji projektowej, dostarczy zarządcy infrastruktury kolejowej opracowania, niezbędne dla przeprowadzenia wykupu gruntów i wykonania robót budowlanych. Będzie to m.in. koncepcja programowo-przestrzenna (KPP), projekty budowlane i wykonawcze, oraz decyzje administracyjne (w tym m.in. decyzja lokalizacyjna, pozwolenie na budowę, pozwolenia wodnoprawne). Przygotuje również materiały przetargowe wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane.

Etapy II i III planowane są do realizacji odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-26.

Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa linia między Chabówką a Nowym Sączem. Powstanie ponadkilometrowa estakada oraz dwa tunele o łącznej długości 5,8 km. Linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h. Wybudowana będzie również 58-km linia, łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Pociągi będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do lepszej komunikacji.

Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 h, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 h.

Wartość przedsięwzięcia „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.

Warto przypomnieć, że w marcu tego roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę o wartości 330 mln zł na modernizację linii kolejowej Chabówka – Zakopane.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, oprac. r/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
kogitator10:56, 2 grudnia 2018
@ finansista:
Tak, internauci wiedzą lepiej co, gdzie, kiedy i za ile. Można płacić, i to nawet sporo, fachowcom, tylko żeby to byli polscy fachowcy, bo tu jest Polska a nie kolonia francuska. Pamiętajmy że Francuzi po 1989 roku zamknęli dla Polaków swój rynek pracy. Zamknijmy im nasz rynek pracy teraz - to jest polityczne tango: jak oni traktują nas, tak my traktujmy ich.
ol08:06, 30 listopada 2018
...finansista...widocznie nie możesz uwierzyć,,że Polacy są mądrzy i mogą coś zrobić.Jeżeli jesteś zakompleksiony ,to Cię rozumię.Polakom trzeba dać szansę i godną zapłatę.
Qrczak01:14, 30 listopada 2018
Dwie godziny to ciągle za długo.
finansista23:16, 29 listopada 2018
Śmiech mnie ogarnia czytając komentarze.Internauci wiedzą lepiej co gdzie,kiedy i za ile.Po co płacić fachowcom,internauci wszystko zrobią za pół darmo...
gumis19:58, 29 listopada 2018
Predkosci kosmiczne :D 120 i 160 !!! I nie w milach tylko kilometrach/h .Nosz cud nad cudami i to wszystko w ciagu 7 lat :D
Loko19:55, 29 listopada 2018
Nie mozliwe jest rozpoczecie nastepnych etapow w 2020 bo do nich potrzebna jest dokumentacja, ktora ma byc opracowana w tym przetargu a mamy koniec 2018 i brak umowy z wykonawca. Poza tym ta linia nie ma zapewnionego finansowania jeszcze, a mowimy tu o okolo 7 mld zlotych. Optymistyczny wariant to oddanie tej lini okolo 2030 roku. I to jest bardzo optymistyczna data ( np PiS musi wygrac kolejne wybory i dalej chciec ja budowac)
pilot w19:16, 29 listopada 2018
Co do Francuzów. Pilotowałem wycieczkę z Francuzami i nie mogli się nadziwić, że przejazd z Krakowa do Zakopanego zajmuje drugie tyle czasu pociągiem niż autobusem.
Jola19:15, 29 listopada 2018
Walka o wielki kontakt
czytam, czytam i dalej nie wiem czy elektrycy na projektowanej linii będą montować jeden duży kontakt czy kilka mniejszych.
Niby literówka ale jak wiele zmienia.
chochlik elektryk19:02, 29 listopada 2018
Walka o wielki KONTRAKT ?
Czy kontakt ?
oli16:54, 29 listopada 2018
Kontrakt muszą dać żabojadom,bo z Makronem nie mogą się dogadać ,to się muszą podlizać.Może dadzą po połowie Makreli i Makronowi.Czy nie ma w Polsce odpowiednich wykonawców?Tyle milionów dawać obcym,chyba ,że to Francuzi będą podróżować tymi pociągami a nie Polacy.
Sławek 5816:31, 29 listopada 2018
Proszę nie mylić PKL z PLK :))))) fajna rzecz...do województwa w 2 godz...niecałe :)....
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas