Słowne potyczki o czyste powietrze, czyli "walka ze smogiem powinna mieć fundamentalne znaczenie" - kontra "smog był, jest i będzie" - podhale24.pl
Czwartek, 28 marca
Imieniny: Anieli, Renaty, Kastora
Szczawnica
Clouds
Wiatr: 9.648 km/h Wilgotność: 74 %
Clouds
Wiatr: 10.368 km/h Wilgotność: 72 %
Clear
11°
Wiatr: 7.092 km/h Wilgotność: 71 %
Clear
Wiatr: 9.036 km/h Wilgotność: 66 %
Clouds
12°
Wiatr: 11.16 km/h Wilgotność: 69 %
Clouds
Wiatr: 14.148 km/h Wilgotność: 79 %
Jakość powietrza
8 %
Nowy Targ
20 %
Zakopane
8 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 4 | 8 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 10 | 20 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 4 | 8 %
28.12.2018, 20:56 | czytano: 6691

Słowne potyczki o czyste powietrze, czyli "walka ze smogiem powinna mieć fundamentalne znaczenie" - kontra "smog był, jest i będzie"

NOWY TARG. Piątkowa sesja zdominowana została przez smog. Temat pojawił się w interpelacjach radnych, w trakcie wystąpienia mieszkańców, przy omawianiu tegorocznego, a i przyszłorocznego budżetu, jak i Wieloletniej Prognozy Finansowej. Przy okazji dyskusja mocno związała się z planami modernizacji Miejskiego Ośrodka Kultury. Jako pierwszy głos zabrał Lesław Mikołajski.

zdj. Podhale24
zdj. Podhale24
"Walka z zabójczym paskudztwem"

- Głównym problemem tego miasta jest smog. Nowy Targ w rankingach krajowych zajmuje czołowe miejsca jako jedno z najbardziej zanieczyszczonych, o czym informują znane krajowe media - robiąc naszemu miastu bolesną antyreklamę. Walka ze smogiem powinna mieć fundamentalne znaczenie. Uważam, że miasto postępuje zbyt opieszale. W walce z tym zabójczym paskudztwem jesteśmy daleko za innymi miastami. Planujemy zbyt małą ilośc wymiany pieców do 2023 roku. W tym tempie akcję wymiany zakończymy za 50 lat. Mały Miechów zrobił szybko to, co czekać nie może - wymienili ok. 400 pieców. Uznali, że inne inwestycje mogą poczekać, bo nie są niezbędne. Apeluję, by priorytetem była walka o czyste powietrze. Niewątpliwie trzeba wzmocnić Wydział Ochrony Środowiska, bo teraz nasz eko-patrol to jedna osoba. W debacie nad Wieloletnią Prognozą Finansową będę interpelował o zwiększenie środków na ten cel i opozycja będzie pana, panie burmistrzu w tym działaniu wspierać - zadeklarował radny Mikołajski.

W podobnym tonie mówił Marek Fryźlewicz, apelując o przygotowanie projektu uchwały dotyczącej wsparcia dla mieszkańców Nowego Targu, których nie stać na pokrycie kosztów ogrzewania ekologicznego. - Temat zanieczyszczenia powietrza w mieście, to według mnie sprawa najważniejsza i priorytetowa w rozpoczętej kadencji samorządu miasta 2018-2023. Do walki ze smogiem trzeba wykorzystać wszelkie dostępne możliwości. Według mojego rozeznania i rozmów z mieszkańcami, konieczne jest przygotowanie i podjęcie uchwały o udzielaniu dotacji do ogrzewania dla osób, które chcą wymienić ogrzewanie na ekologiczne, a boją się, że przy ich niskich dochodach nie będzie ich stać na ponoszenie większych kosztów ogrzewania. Często są to ludzie starsi o niskich emeryturach czy rentach i bez takiego bezpośredniego wsparcia finansowego do kosztów ogrzewania, nie będą oni w stanie podjąć takiej decyzji o zmianie ogrzewania. Wszystkie działania służące poprawie stanu powietrza w mieście - te związane z wymianami pieców i systemu ogrzewania, jak i te zmierzające do uświadamiania i zmiany mentalności mieszkańców - m.in. działania Nowotarskiego Alarmu Smogowego - są ważne i potrzebne, ale i to bezpośrednie wsparcie finansowe ogrzewania będzie według mnie niezbędne dla skuteczności działań w tej sprawie. Dla ułatwienia podaję, że taka uchwała obowiązuje już w Krakowie i została pozytywnie zaopiniowana przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Jestem przekonany, że muszą znaleźć się na to pieniądze w budżecie miasta, nawet kosztem tych wielkich inwestycji, które pozostają jeszcze w sferze planów i marzeń - nie wiem czy realnych w dzisiejszej rzeczywistości. Nie podaję szczegółowego uzasadnienia dla takich działań i stworzenia tzw. osłony socjalnej dla ekologicznego ogrzewania, bo są one oczywiste, a w ostatnich dniach i tygodniach, gdy Nowy Targ był wymieniany jako będący w czołówce miast o najbardziej zanieczyszczonym powietrzu, o czym mogliśmy się osobiście przekonać - przekonywał radny.

"... jak to się świetnie żyje w Nowym Targu"

Wśród osób, które zabrały dziś głos na sesji była Barbara Zamorska-Kostela. Nowotarżanka ironicznie skwitowała dobry nastrój panujący na sali obrad, po wręczeniu nagród przedstawicielom szkół za ich udział w projekcie historyczno-kulturowym. - Tak jest cudnie i świetnie, że chyba większość z państwa nie mieszka w Nowym Targu? Ja już czterokrotnie zmieniałam źródło ogrzewania na coraz bardziej ekologiczne. Nie nadążam i codziennie muszę oddycha tym brudnym powietrzem. Ja, to ja, ale te dzieci które idą do SP nr 5. Żal mi gimnazjalistów, czy licealistów idących wzdłuż ul. Szaflarskiej. Ich zdrowie chyba państwa nie obchodzi. Cholera, denerwuje się...- przyznała wzburzona kobieta. Przypomniała co znajduje się w zanieczyszczonym powietrzu, że to także tlenki azotu za co odpowiedzialne są spaliny samochodowe. - Ciągłe korki na Szaflarskiej, samochody stoją i wydzielają te wspaniałe wonności. Co nam grozi? Mnie już niewiele z racji mojego wieku, ale wy jesteście młodzi. A grozi wam astma, przewlekle zapalenie oskrzeli, choroby płuc, kobiety ciężarne rodzą mniejsze dzieci, dzieci mało odporne, bardziej podatne na choroby. A niech się ktoś ktoś odezwie na ten temat, to spotka się z takim hejtem.. co świadczy o tym, że ludzie nie mają pojęcia że ich to też dotyczy. Chyba, że wy tu nie mieszkacie, bo my musimy tym oddychać. Opowiadacie jak to jest świetnie... ja sobie zamontuje osobisty aparat do mierzenia tego smogu na Szaflarskiej. Chodzę po mieście. Nie jeżdżę samochodem, żeby nie dokładać do tego zanieczyszczenia, ale większość uważa, że kilometr nie jest do pokonania pieszo. Problem jest na odcinku od Alei do Rynku. Tu bliżej Rynku temperatura powietrza jest o 4 stopnie wyższa temperatura, bo ulice są wąskie i nie ma przewiewu. Liczyłam, że po wybudowaniu ronda na Alejach Tysiąclecia i nowej drogi, Szaflarska zostanie nieco odciążona. Nic z tego. Ulica Szaflarska nadal jest zatłoczona. A co mamy na środku Rynku? Jesteśmy w samym sercu smogu. Można to zobaczyć nawet z pierwszego piętna szpitala - widać czapę czarnego dymu. Rozśmiesza mnie ten eko-patrol, który podobno działa w Mieście. Codziennie chodzę i sprawdzam, czym ludzie palą, a żądnego patrolu nie widziałam. Była kiedyś Straż Miejska, która nie odpowiadała tym mniej zdyscyplinowanym, bo pilnowano porządku. Dziś szłam do Urzędu Miasta to na chodniku nogi można połamać. Jak nie ma bata, to nikt nie robi tego co powinien. Całą drogę do PPWSZ na Kokoszków szłam jezdnią, bo chodniki nie były wyczyszczone. Jak była Straż Miejska to nawet dwa razy dziennie do mnie przychodzili, bo im zależało na bezpieczeństwie. Tyle mam do powiedzenia na temat tego jak to świetnie się żyje w Nowym Targu - podsumowała Barbara Zamorska-Kostela, dodając jeszcze komentarz na temat jednej z inwestycji, że urzędnicy nieco "za bardzo szastają forsą".

Wymiana pieców, ale "nie kosztem MOK, na który i tak nam braknie środków"

Podczas dyskusji na temat Wieloletniej Prognozy Finansowej Lesław Mikołajski wrócił do swojej propozycji. Mówił o niewystarczających środkach przeznaczonych na wymianę źródeł ciepła. Zaproponował wprowadzenie poprawki do WPF, gdzie na ten cel przeznaczono 700 tysięcy zł i zwiększyć tę kwotę do 1,5 mln zł, a dodatkowy utrzymać ten poziom przez kolejne lata, do 2023 roku, czyli przez całą kadencję. - To jeden procent naszych dochodów. Daje szansę, że wymienimy nie dochodów 180 kotłów, ale po 700 rocznie - argumentował. Wskazał też, skąd wziąć owe dodatkowe 800 tysięcy. - 300 tysięcy z kwoty przeznaczonej na kotły węglowe i zmniejszyć planowane nakłady na modernizację MOK z 8,5 mln na 8 mln - zaproponował Lesław Mikołajski,

- Wieloletnia Prognoza Finansowa to jest plan. Taki zapis nie gwarantuje, że takie właśnie środki będą co roku przeznaczane na ten cel. Co rok uchwalany jest budżet, więc wtedy się decyduje - tłumaczył skarbnik. - Może pan radny zaproponuje, żeby w ogóle skreślić "modernizację MOK", bo te środki nie wystarczą na inwestycję. Ja bym środków na Miejski Ośrodek Kultury nie ograniczał, bo ich i tak prawdopodobnie nam nie starczy. A jaka jest gwarancja, że wszyscy te piece wymienią? Część ludzi nie do końca jest zainteresowana wymianą. Jest dobrze, że pozyskujemy środki na ten cel, sam pan radny pamięta, bo jest radnym od lat, że wcześniej była to kwota 400 tysięcy, a teraz prawie milion. To jest dobry poziom. Jestem za tym, żeby te piece wymieniać, ale nie kosztem MOK, na który i tak nam zabraknie środków - mówił Łukasz Dłubacz.

- Nie można mówić, że chcę coś zrobić "kosztem MOK" - zaoponował radny Mikołajski. - Z planowanych na MOK 25 mln zł chodzi dosłownie o przesunięcie 2 procent. A to 25 mln i tak jest kwotą wirtualną, bo w przyszłym roku projekt modernizacji ma być zmieniany. Jeżeli w następnych latach będą dofinansowania do wymiany kotłów to możemy te środki znowu przesunąć, przecież na każdej sesji robimy nowelizację budżetu. A już samo wpisanie tej kwoty do WPF pokaże ludziom, że mamy na te działania środki i może się mieszkańcy zdecydują na wymianę. To kwota wcale nie jest wygórowana. Mamy na całą kadencje, a pięć lat - te półtora miliona. Burmistrz powiedział, że przekazana zostanie pewna kwota, ale ja chcę to zwiększyć, pokazać, że wykazujemy większą determinację. Ile jest pieców dymiących w Nowym Targu? Prawie dwa tysiące. Rocznie chcemy wymienić 189 pieców. To nawet jak wymienimy 200, to 1600 będzie nadal kopcić. Chodzi mi o to, żeby wymienić 800 pieców, a wtedy odczujemy różnicę - tłumaczył radny.

Pan skarbnik znajdzie pół miliona? Pan skarbnik jest sprawny...

- Po co panie skarbniku te złośliwości i mówienie, "żeby ściągnąć w ogóle inwestycję". Popieram radnego Mikołajskiego. Jeśli chodzi o MOK, to potrzebny jest przede wszystkim remont sali widowiskowej. Dlatego prosiłem o sporządzenie kosztorysu z podziałem na koszty remontu sali i reszty obiektu. W ostatnich latach wydaliśmy sporo pieniędzy na Miejski Ośrodek Kultury. Na bibliotekę, czytelnię, termomodernizacje i po co mamy to niszczyć? Czyste powietrze to ważna sprawa. A nie tylko puste hasła wyborcze, z którymi szliśmy w kampanii. To głosowanie pokaże, czy jesteśmy za tym, by było czyste powietrze, czy walczymy o to, czy nie - oświadczył Paweł Liszka.

- Popieram. Uważam, że czyste powietrze jest istotne dla naszego społeczeństwa. Nikt tak dobrze budżetu nie zna, jak pan skarbnik. To wcale nie musi być kwota "z MOK", może być jakieś inne źródło - szukał rozwiązania radny Bartłomiej Garbacz.

- Dwoma rękami popieram ten wniosek. Pan skarbnik jest sprawny. Te pół miliona jak będzie trzeba, to znajdzie. Ja go przyjmowałem do pracy i wiem, że jest dobrym finansistą. Wszystkie inne rzeczy mogą poczekać, a tu i teraz potrzebna są pieniądze na powietrze. Apeluję, żeby te pieniądze "zabezpieczyć" i pokazać, że chcemy walczyć o czyste powietrze, jak nie dla nas - to dla dzieci i wnuków - oświadczył Marek Fryźlewicz.

Skarbnik Łukasz Dłubacz pominął milczeniem komplementy, mówiąc jedynie, że "jeden procent budżetu to wcale nie jest mało. Bowiem 80 procent wydatków ma charakter sztywny, czyli na dane cele po prostu muszą się znaleźć pieniądze i przeznaczone kwoty są praktycznie nie do ruszenia. Tak więc poszukiwania kwoty pół miliona złotych należy prowadzić w pozostałych 20 procentach wydatków". Miał też żal do radnych, że chcą robić takie zmiany "na szybko", podczas ostatecznego głosowania nad dokumentem. - Po to są komisje, żeby wtedy zgłaszać wnioski - zauważył.

- Na żadnej z komisji nie było zgłoszonych poprawek. Ani jednej - przypomniał Grzegorz Luberda. Michał Glonek wtrącił, iż na jednej z komisji nie mógł zadać wszystkich pytań, bo mu przerwano. Do sprawy tej komisji - jeszcze wrócimy w kolejnej relacji.

Wniosek radnego Mikołajskiego o zwiększenie z 700 tysięcy do 1,5 miliona złotych kwoty przeznaczonej na wymianę pieców i utrzymanie tej wielkości środków przez kolejne 5 lat - przepadł w głosowaniu. 9 radnych było za, 9 - przeciw.

To nie zniechęciło radnego. Wrócił do sprawy po kilku minutach.

"Smog był, jest i będzie"

- Skoro w WPF nie przyjęliście poprawki, to może teraz się uda przy decydowaniu o przyszłorocznym budżecie. Proponuję, żeby w 2019 roku kwotę miliona złotych podnieść do 1,5 mln, a kwotę przeznaczoną na MOK zmniejszyć z 8,5 mln do 8 mln zł. To dotyczy tylko przyszłego roku - zaznaczył. Poparła go Ewa Pawlikowska, a Michał Glonek dodał: - nie musimy się nawzajem przekonywać, że sprawa dobrego powietrza jest najważniejszą kwestią do rozwiązania w naszym mieście. To nie jest tylko sprawa naszego, czy naszych dzieci zdrowia, bo czyste powietrze ma też swój wymiar ekonomiczny i społeczny. Z miasta, w którym przez kilka miesięcy jest takie narażenie na smog - ludzie się wyprowadzają na sezon zimowy. Inwestycje się nie rozwijają z tego powodu - argumentował.

- Jesteśmy któryś raz w fazie dyskusji. Część z radnych podnosi argumenty, a cześć przysłuchuje się biernie, nie podaje kontrargumentów i głosuje przeciwko. Tak patrzę na panie radne Iłędę i Sokół i widzę, że zagłosowały przeciwko tej poprawce. Proszę powiedzieć, jakie są wasze argumenty, by dzisiaj z tym tematem zdecydowanie się nie zmierzyć i nie zadziałać? - pytał radny Glonek.

- Pan nie ma pojęcia, czy ja jestem za wymianą pieca, czy nie - odpowiedziała wyraźnie poirytowana Stefania Iłęda-Drąg. Wspomniała o swoim uczestnictwie w spotkaniu dotyczącym rządowego programu wymiany pieców. - Niech pan nie mówi za mnie, bo sobie nie życzę. Proszę się zająć swoim głosowaniem i swoim przedstawianiem faktów - mówiła. A Danuta Sokół dodała: - Chcę panu Glonkowi powiedzieć, że my w spółdzielni mieszkaniowej, na całym osiedlu ogrzewamy mieszkania ekologicznie. Nikt nas nie wspierał i nie pomagał. Jestem za poprawą powietrza, ale smog w Nowym Targu był, jest i będzie. Bo jesteśmy w takim położeniu, jesteśmy w kotlinie. Żeby coś zmienić trzeba by wymienić wszystkie piece w okolicy, bo to czym palą sąsiednie wioski przychodzi tutaj - mówiła radna Sokół.

- Mam nadzieję, że częściej będziemy wchodzić w polemikę - odparł Michał Glonek i dodał podniesionym nieco głosem: - Nie zgadzam się z tym, że smog był, jest i będzie. To należy zmienić. Smog ma zniknąć.

Marek Mozdyniewicz zaapelował, by "nie spłycać problemu". - To, że ktoś nie jest za poprawką nie znaczy, że jest za zanieczyszczonym powietrzem. Tu nie chodzi o to, że ktoś z nas jest przeciwko poprawie jakości powietrza. Środków w budżecie mamy - ile mamy. I trzeba racjonalnie gospodarować we wszystkich gałęziach, żeby wystarczyło. nie jest tak, że nie ma środków na walkę o powietrze, bo są i to znaczne. 2 mln na działania obecne, półtora miliona na prace projektowe magistrali geotermii. Więc są realizowane prace "tu i teraz", ale i te dalekosiężne też - tłumaczył wiceprzewodniczący Rady Miasta.

- Tu jest bój o 500 tysięcy złotych, a wydajemy półtora miliona na projekt sieci ciepłowniczej geotermalnej, a nawet jeszcze nie został wykonany odwiert, nie znamy jego możliwości, nie wiemy czy w ogóle coś z tego będzie. Jakoś nie macie problemów by wydać tam półtora miliona, a tu macie problem... a na remont i dachy kawiarenek też nie macie oporów z wydaniem pieniędzy. Za rok to będzie kolejne 100 tysięcy na drugi dach? - pytał Paweł Liszka,

Odpowiedział mu burmistrz Grzegorz Watycha przypominając, że 1,2 mln zł na dokumentację pochodzi ze środków WFOŚ, a Miasto Nowy Targ - 300 tysięcy.

- Jestem nową radną i nie wszystkie rzeczy do końca znam. Ale wiem, że przez nasz rozsadek i rozwagę jesteśmy w stanie wybrać to, co najważniejsze. Mam apel do mieszkańców. Wszystko jest w naszych rękach. To przez nasze własne działania możemy pokazać i zmienić tę sytuację. Żebyśmy patrzyli na sprawy holistycznie, a nie jednostkowo - podsumowała Katarzyna Wójcik.

- Przygotowany przez skarbnika i burmistrza budżet przechodzi w 99,99 %. Nic nie możemy zmienić? Nie wiem skąd tu taki opór. Nie chcemy zwiększać deficytu. Wskazujmy skąd wziąć te pieniądze. Zróbmy to dla dobra ogółu - zaapelował radny Andrzej Swałtek. Jednak ponownie wniosek radnego Mikołajskiego odrzucono. 9 radnych było za, 11 = przeciw, jedna osoba wstrzymała się od głosu.

SPalka
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
kogitator10:02, 1 stycznia 2019
@ Art Tur:
Ja wiem tylko że dwa i dwa to jest cztery, bez względu na to ktokolwiek by ten trywialny matematyczny fakt wypowiadał, osoba wypowiadająca nie ma tu żadnego znaczenia - tyle i aż tyle. Za to Ty jesteś niesłychanie wielkim specjalistą, profesjonalistą, ekspertem i merytokratą ponieważ, eureka!, w ostatnim dniu 2018 roku nagle odkryłeś, że trzeba używać energii odnawialnych, wow! - gratulacje mimo wszystko (o energiach odnawialnych uczą od lat dzieci w podstawówkach).
geriatryk21:10, 31 grudnia 2018
Przykład niegospodarności i braku perspektywicznego myslenia.
.................................
W Krakowie od wrzesnia 2019 r. decyzją Sejmiku nie będzie wolno używać węgla, drewna jako opału pod karą grzywny.
Wcześniej zachęcano do wymiany pieców na "nowoczesne" i chojnie je dotowano.
Burok19:53, 31 grudnia 2018
Nie wydawać pieniędzy na wymianę starego pieca węglowego na pseudonowoczesny piec na ekogroszek . To są brednie i popieranie mafii węglowych . Ostatnio właśnie chwalono mi sie takim piecem . Jaki wspanialy mozna wyjąc pólkę i napalić czym się chce . Dlaczego nie ma rozmów z Gminą na temat kompleksowej gazyfikacji ? . Gdzie są akcje , proste akcje uświadamiające że gaz nie jest droższy od węgla ?
Mieszkaniec19:27, 31 grudnia 2018
Panie Fryżlewicz -beszczelność ludzka nie zna granic.
Pouczasz wszystkich;
1 Co zrobiłeś w sprawie smogu przez 4,5 kadencji.
2 Masz skrzynkę z gazem, a kłęby czarnego dymu wydobywają się z komina.
3 Miliony na miesiąc są na Nowej Targowicy. Oddałeś 5 ha za ile 1700 czy 2500 na miesiąc. KIEDY WYTŁUMACZYSZ SIĘ Z TEJ DECYZJI. NARAZIŁEŚ MIASTO NA WIELOMILIONOWE STRATY.
Art Tur12:17, 31 grudnia 2018
@kogitator
Kim ty jesteś, że na wszystkim się znasz człowieku?
Smog był jest i nie musi go być - trzeba tylko używać energii odnawialnych, tylko tyle i aż tyle
kogitator23:30, 30 grudnia 2018
@ mieszkaniec:
Te zagrywki z utrudnianiem wykorzystania fotowoltaicznych paneli, 100% elektrowni wodnych, itd. to tylko dowód na to, że najpierw oni wykorzystają wszelkie możliwe fortele, staną na głowie żeby nie dopuścić do postępu, będą nam wmawiać różne śmiesznie brzmiące rzeczy, żeby tylko utrzymać olbrzymie zyski. Ale są na przegranej i wiedzą że my to wiemy.
Pamiętam jak dwadzieścia parę lat temu za połączenie internetowe płaciło się 26 groszy za minutę, przy czym odebranie najprostszego maila trwało kilkanaście minut, bo taka była wtedy prędkość.
Wyobraź sobie jak ktoś będzie na te obecne pseudo-spory o kotły (?) i smog patrzył z perspektywy roku, powiedzmy, 2026.
mieszkaniec21:26, 30 grudnia 2018
Co za społeczność. Chce, by nad nią z batem Straż Miejska stała i pilnowała odśnieżania chodników i kto czym pali. SM nie ma, więc wina burmistrza, że ludzie palą śmieciami i nie odśnieżają chodników. A mi się wydaje, że jakość powietrza to głownie wina mieszkańców, i to wcale nie tych biednych. Moi dziadkowie mają dwie biedne emerytury, na piec składali bardzo długo, ale go sami wymienili i śmieciami nie palą. Ludziom w potrzebie trzeba pomóc, ale biedaków tu dużo nie widzę. Na pewno biedakiem dla mnie nie są ci, co w ogromnych chałupach mieszkają, wybudowanych z nielegalnej kuśnierki, a teraz mają małe renty i puste piętra. To po pierwsze, a po drugie trzeba naciskać władze centralne na zmianę polityki ws. elektrowni wodnych, fotowoltaniki, wiatraków itp. Dlaczego nie można wykorzystać w 100% elektrowni wodnej, dlaczego te zagrywki z utrudnianiem wykorzystania fotowoltaniki i likwidacją ulg na akcyzę za własny prąd...? Walka z skali mikro ze smogiem to jak regulowanie rzeki łopatką.
Mieszkaniec13:42, 30 grudnia 2018
Pani radna szła droga po Kokoszkowie ? a nie zauważyła że chodniki sa zajete przez samochody ? A może wytłumaczy sytuację z odśnieżaniem jak jest naprawdę ? Odśnieżyłem chodnik i w tym czasie jadacy pług z dużym impetem zaśnieźył mokrym ciężkim cały chodnik, jak wracał od szkoły zastapiłem drogę i zwracam uwagę i co słyszę ? sp***, tego pani radna już nie wie? A tak jest cały czas jak panda śnieg
sert12:37, 30 grudnia 2018
Do posłów w tym p. Naimskiego może..
..................
Zespoł elektrowni wodnych Niedzica, Sromowce powinien pracować na rzecz tego środowiska , w którym zostały wybudowane.
Ze względu na walory turystyczne Podhala wszycy powinni być zainteresowani ekologicznym ciepłem systemowym, które pozwoli ogrzać domostwa np. energią elektryczną skalkulowaną , tak aby nie palono w piecach węglem w "ekologicznych" piecach !
............................................................
Zapora wodna- duża wilgotność powietrza, częste mgły wpływa na przewietrzanie Kotliny Nowotarskiej.
he,he,he00:11, 30 grudnia 2018
Gratuluję Panie Glonek. Świetna riposta na stwierdzenie radnej Sokół że "Smog był, jest i będzie". Pod względem intelektu to opozycja bije na łeb na szyję koalicję rządzącą.To widać i słychać.
zez23:40, 29 grudnia 2018
@ avivat. Fryźlewicz chwalił skarbnika. Posłuchaj jeszcze raz
zez23:36, 29 grudnia 2018
Do Piotr. Liczykrupa poniżej napisał Ci co zrobił Fryźlewicz w sprawie smogu. Jak na tamte warunki, kiedy nie było jeszcze funduszy europejskich w sprawie smogu, zrobił wiele. Gdyby dzisiaj był burmistrzem zrobiłby wiele więcej od Watychy. Dzisiaj burmistrzem jest Watycha , a nie Fryźlewicz i to on ma stanąć na wysokości zadania. Najwyższy czas, przestać sobie wycierać gębę Fryźlewiczem, bo to nas od smogu nie uratuje.
zadymiarze z giosu23:34, 29 grudnia 2018
Ponieważ mod nie puszcza sznurkowania do zewnętrznych stron to cytuje : "W ramach Państwowego Monitoringu Środowiska prowadzone są pomiary pyłu zawieszonego PM10 o średnicach cząstek do 10 ?m oraz PM2,5 o średnicach cząstek do 2,5 ?m. Pył PM2,5 jest zatem drobniejszą frakcją pyłu PM10 i wchodzi w jego skład. Na jakość informacji o stężeniu pyłu zawieszonego decydujący wpływ ma metodyka prowadzenia pomiarów i związana z nią niepewność pomiarowa, kompletność serii pomiarowych oraz lokalizacja stanowisk pomiarowych.
I dalej - oczywiście wyrwane z kontekstu :) "Zaletą tej metody pomiarowej jest jej bardzo wysoka dokładność. Jedyną jej wadą jest czas potrzebny na uzyskanie wyników, który wynosi ok. 3 tygodni" Co oczywiście nie przeszkadza różnym apkom podawać wyników on line . No i na koniec piękna żelazkowa logika "Oznacza to, że na każdym z tych etapów dane mogą zostać poddane ewentualnej korekcie. Wielostopniowość procesu weryfikacji ma zagwarantować najwyższą jakość i spójność danych." Czujecie ? nie ? No właśnie o to chodzi !
Sufler22:36, 29 grudnia 2018
Glonek aktorzyna ze spalonego teatru. Nie trzeba być bardzo inteligentnym, żeby dostrzec tą obłudę
Antysmog22:10, 29 grudnia 2018
Realną pomoc w walce ze smogiem proponował pan Jan Sięka, kiedy usiłował nauczyć nas palenia od góry. Niestety, wylała się na Niego fala hejtu, bo zaproponował coś, na co stać każdego, a co kosztuje jedynie przestawienie sposobu myślenia. Czyżby komuś umykała kasa za puste frazesy...?
Piotr21:59, 29 grudnia 2018
Pan Fryźlewicz co tak naprawdę zrobił przez bodajże 4,5 kadencji ze smogiem - NIC!!!. Co do spalających śmieci - wprowadzić kary sięgające nawet 50000 zł albo prace społeczne, co do paliw stałych - wzmożone kontrole składów opałowych (czym handlują !) i przede wszystkim obniżka cen surowców.
smok21:45, 29 grudnia 2018
polecam poczytac douczyc sie co to jest smog, a ludzie pala smieciami bo bieda coraz wieksza a pracy niema dajcie uczciwa place i prace!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
rozbawiony21:05, 29 grudnia 2018
Oglądam z opóźnieniem nagranie z sesji RM i się zastanawiam, czy pani Sokół występowała kiedyś w jakimś zespole regionalnym? To jej urocze łapanie się pod boczki...no jeszcze przytup i oberek lub krakowiak gotowy! A tak na poważnie, to wstyd za takie zachowanie. Ale to już druga kadencja....nieogarnięcia.
Obserwator20:59, 29 grudnia 2018
Wszyscy zainteresowani smog em w Nowym Targu może zapytajcie Pana Liszkę gdzie był jak jego Władza przyjechała do Nowego Targu z ofertą dopłat do wymiany pieców okien w ramach Ustawy Czyste Powietrze
NT-ka19:07, 29 grudnia 2018
POPIERAM I APELUJĘ cyt.radnych:
"Sprawa dobrego powietrza jest najważniejszą kwestią do rozwiązania w naszym mieście
"Pozyskać środki na wymianę pieców",
"Jeśli chodzi o MOK, to potrzebny jest przede wszystkim remont sali widowiskowej"
mieszkaniec17:48, 29 grudnia 2018
Przestańcie pitolić o tym smogu, debatujecie i nic nie robicie. Elektrownia wodna w Sromowcach jest w stanie zaopatrzyć w tani prąd całe Podhale, Spisz i Orawę i nic się z tym nie robi. Obecnie pracuje w szczycie największego poboru prądu tylko 2,5 godziny dziennie wspomagając sieć energetyczną kraju a resztę jest nie wykorzystywana, sprzedaje tani prąd na Słowację... Puście tani prąd i będzie po smogu a nie szukajcie rozwiązań jak Pan Hilary szukał okularów... Ponadto całe Podhale, Spisz i Orawa leży na źródłach termalnych i też nic się z tym nie robi tylko przepraszam za wyrażenie ,,stoi w miejscu i p***i o niczym..."
Hej orły, sokoły17:43, 29 grudnia 2018
Drogi Moderatorze,
dziękuję za zwróconą uwagę. Ale przy takim widowisku i festiwalu chamstwa trudno, naprawdę bardzo trudno poskromić emocje.
Oczywiście przyjmuję każdą uwagę z pokorą, lecz równie trudno zgadzać się z tą całą sytuacją, którą obserwujemy na sesjach. Ba, nawet za nie płacimy tym tandetnym komediantom - tutaj zapewne urażone zostanie ego samego burmistrza, który za każdym razem, gdy nie ma argumentów rzuca ten kawał mięsa i insynuuje działanie wrogich sił, nazywając słowa opinii hejtem. Hhahaha, no rzeczywiście ... zapomniałem, że co wolno wojewodzie, to ...
Problem w tym, by rzeczywiście od siebie wymagać dużo, ale od radnych i władzy dużo więcej!
I wcale nie chodzi tutaj o inne standardy stosowane dla jednych, a inne dla drugich. Chodzi raczej o ich poziom i pozycję wymagań, ponieważ później może być tylko gorzej. Właśnie jest tak źle.
Dlatego trudno to nawet komentować i wyszukiwać jakiś szczególnych figur retorycznych, gdy każda logiczna i spokojna wypowiedź rozbija się o ten beztroski beton mentalny.
Prawda jest również taka, że rzeczy należy nazywać po imieniu, bo inaczej one wymykają się spod jakiejkolwiek kontroli, a ludzie zwyczajnie tracą przyzwoitość brnąc w swym szaleństwie wprost w przepaść.
No i wróćmy do tych obserwacji w kontekście zwykłej kultury tak ekspresyjnie prezentowanej w miejscu publicznym przez wybrańców ludu.

Zatem kilka obrazków, które zapalają wszystkie czerwone lampki braku kultury (nie tylko osobistej), a raczej buty i arogancji, które zazwyczaj chadzają w parze, gdy rozum śpi:
- wycieczki personalne, zupełnie niemerytoryczne, bez związku, bez sensu, na poziomie prymitywnego zygania,
- zajmowanie stanowiska tylko dlatego, że ktoś wcześniej rozpisał takie role, by mówić tylko po to, by zagadać swojego adwersarza,
- atakować, atakować i atakować obracając przysłowiowego kota do góry nogami,
- nieudzielaniu jakichkolwiek odpowiedzi radnym, którzy może chcieliby zrozumieć logikę władzy,
- nagminne cyniczne uśmiechy, dogaduszki, zaczepki,
- grymasy i mowa ciała, która bywa jeszcze tragiczniejsza niż same z takim trudem budowane zdania
- głupawe gesty, które według nadawcy mają dyskredytować adresatów
- jakaś niemoc uniemożliwiająca oderwanie pewnej części ciała od krzesła podczas wystąpienia publicznego (jednak sesja takim jest) - po prostu Panstwo nie musi szanować bydła
- bezpardonowa próżność i pogarda dla tych co nie bawią się w naszej piaskownicy i nie mówią tym samym językiem
- faworyzowanie kilku wypalonych gwiazdek, które coś paplają od rzeczy, zasłaniając się rzekomym dobrem ... tylko kogo?
- i jeszcze kilka innych właściwości grupy trzymającej władzę, które nie służą ani mieszkańcom, ani miastu, a są jedynie skutecznym blichtrem.
O tym jednak w innym komentarzu.

Wszystko zaś w ramach refleksji przed Nowym Rokiem proponuję zweryfikować puszczając na spokojnie powtórki relacji z sesji, które miały miejsce w kończącym się, obecnym roku. Ta ostatnia to tylko wisienka na samorządowym torcie. Nad czym szczerze ubolewam.

Moderator.
Zgoda. Ale będę się upierać, że nie trzeba używać obelg, by zostać usłyszanym. O to właśnie proszę. Żeby nie zaniżać własnego poziomu, używając słów, które są wyłapywane i na tej podstawie cały komentarz jest potem opisywany/omawiany jako "niewart uwagi - bo hejt, bo wulgarny, bo pisany przez frustrata".
w17:24, 29 grudnia 2018
Do zew ! W Islandii nawet chodniki i niektóre drogi w centrach miast są podgrzewane jakoś im się opłaca ! Wyjdź z nory i poczytaj !
avivat17:04, 29 grudnia 2018
~do liczykrupa
Zgadzam się z Tobą w 100% jeżeli chodzi o Wolnościowe Podhale. Teraz jak ich przedstawiciel został radnym, niech więc pan FATLA w trybie pilnym znajdzie rozwiązanie na: kontrole palenisk, sprzątanie przed posesjami latem i zimą, karanie mandatami za złe parkowanie, upominanie i karanie "właścicieli" psów którzy nie sprzątają po nich, ochroną spokoju i porządku w miejscach publicznych, zabezpieczanie imprez masowych, pouczaniem i karaniem pijaczków przed sklepami lub zalegającymi ławki i skwery itp itd. Jest pole do popisu i w końcu wykazania się. Natomiast zastanawia mnie dlaczego radny Fryźlewicz przypomina skarbnikowi, że to on go przyjmował do pracy? No i co? Zwolni go? Czy tylko chciał mu przypomnieć kogo ma słuchać?
Zofia16:54, 29 grudnia 2018
Pan skarbnik bardzo porządny człowiek tak pięknie burmistrzował Panu Fryźlewiczowi brawo gratuluję kultury.
Z16:24, 29 grudnia 2018
Panie Glonek. Zagranie godne przedszkolaka i brzydko bo personanie, a ma się Pan za kulturalnego człowieka na jakiej podstawie Pan uważa? "Co ma piernik do wiatraka?" Jak ktos głosuje za przyjęciem budrzetu to za przyjeciem budrzetu a nie przeciw czystemu powietrzu. To jest identyczna sytuacja jak ja bym powiedział, że Pan jest przeciw działaniom anty smogowym bo kase chce Pan przełożyć na hokej i bedzie mniej na działania ochrony srodowiska.
liczykrupa15:43, 29 grudnia 2018
@LudzikUSA, jesteś w dużym błędzie.
Nie żebym go specjalnie jakoś chwalił, ale co trzeba oddać, to trzeba.
Za kadencji Marka Fryźlewicza, zostały zlikwidowane dwie kotłownie na blokach, a główna kotłownia MPC została zmodernizowana tak, by z dużym zapasem spełniać wszelkie normy EU. Ponadto, o ile mnie pamieć nie myli, chyba wszystkie budynki miejskie i szkoły miejskie zostały objęte termomodernizacją i wymianą kotłów na gazowe, lub podpięte do MPC.
No i co roku w budżecie miasta były środki na dopłaty do wymiany pieców.
Może to i tylko tyle albo aż tyle. Resztę napisał Ci @fabian

Panie radne koalicyjne z pierwszego rzędu wraz z ich kolegą, któremu tyłek przymarzł do fotela, dały na sesji niezły pokaz niekompetencji, arogancji, braku kultury (żeby nie powiedzieć zwyczajnego chamstwa) i lekceważenia mieszkańców. Niestety dla obecnego burmistrza, jego wataha (jak sami się nazywają) i podebrane przystawki, są gremialnie cieniutcy, co nadrabiają takim własnie zachowaniem. W przeciwieństwie do radnych opozycyjnych, których i zachowanie, i wiedza, chyba w każdym temacie, jest dla koalicji porażająca. No może nie wszyscy ale Mikołajski, Fryźlewicz, Liszka, Glonek, Garbacz B. Mam nadzieję że Michalska się jeszcze rozkręci, bo zabrakło jej głosu w dyskusji, a jako kandydatka na burmistrza, powinna się bardziej uaktywnić. Nawet Fatla, potrafi coś mądrego powiedzieć, choć osobiście go nie lubię, za to co zrobili ze Strażą Miejska, powinien teraz ze swoimi kolegami z wolnościowego Podhala, chodzić i prosić ludzi o odśnieżanie chodników, czy jako wolontariusze w ekopatrolu. Likwidacja Straży Miejskiej to, oprócz smogu, najgorsze co spotkało to Miasto, a przynajmniej na razie.
Smok14:12, 29 grudnia 2018
Ja nadal nie rozumiem jaki jest problem w tym, żeby ustawowo uregulować kwestię spalania paliw kopalnych w piecach w przydomowych instalacjach C.O..

Proste to jest jak to co większość robimy w nocy. Wystarczy zakazać w konwencjonalnych, prostych kotłach górnego spalania palenia węglem od dołu. Kto to robi widać od razu. I wtedy powinien urzednik pukać z mandatem.

Zaraz byśmy przywrócili równowagę w środowisku.

No ale nie, bo ktoś komuś płaci za forsowanie g*** paliw (tego samego syfiastego węgla rozdrobnionego po prostu na mniejsze kawałki) i g*** kotłów. Kto ma rozum, mózg i odrobinę inteligencji będzie potrafił się cofnąć w czasie myślami i skorelować fakty, kiedy pojawił się ekogroszek, kiedy pojawiły się WYGODNE "eko" kotły, kiedy zaczął się problem zawiesiny w NT i ogólnie smogu.

Niestety, ale winni jesteście sobie sami, ta wasza wygoda kosztuje zdrowie wasze i innych, bo ta wygoda emituje 24/7 najdrobniejsze frakcje PM10 i PM2,5, zwykły kocioł zostawia większość dziadostwa w popiele. Wygodny wypuszcza kominem.

No i jakie to eko skoro sąsiad spalał węgla 2.5tony a "eko"groszku musi 4. Nie dość, że drożej to i więcej dziadostwa wyemituje.

Pozdrawiam myślących.
dziwne14:10, 29 grudnia 2018
Do SiG. Przecież dostałeś wsparcie z WFOŚ-u , a teraz jest to wsparcie z funduszy europejskich i z miasta. To Ty mogłeś dostać dotacje , a inni nie mogą?
he,he,he14:07, 29 grudnia 2018
@ SiG. Ja myślałem, że zdjęcia do artykułu daje redakcja
F.14:03, 29 grudnia 2018
Prawda jest taka, że za 10-15 lat nikt w tym mieście nie będzie mieszkał. Wszyscy młodzi uciekną do czystszych miejscowości, bo świadomość społeczna rośnie. W mieście zostaną tylko palacze węglem i będą wdychać jego smród do śmierci na raka. Im smród dymu nei przeszkadza dziś i nie będzie przeszkadzał za rok. Miasto niestety jest skazane na upadek i powolne wymieranie.
Nowo Tarzan13:44, 29 grudnia 2018
Ja mam propozycję dla pana Glonka może pół miliona zamiast z MOKu na czyste powietrze weźmy z pieniędzy na hokej. Bo nie każdy musi kochać sport może woli teatr
SiG12:29, 29 grudnia 2018
Mam jedną tylko uwagę. Czy wrzutka Pana Mikołajskiego to troska o zdrowie mieszkańców czy raczej zagranie czysto polityczne. Oglądając zdjęcie do artykułu myślę, że dobrze to wymyślił i rozegrał. Mamy obraz wielkiego nowotarskiego obrońcy, ekologa, który już tak dużo dokonał w tej dziedzinie w wielu poprzednich kadencjach rady. PS. do wszystkich. Ja kilka lat temu zamontowałem gaz przy wsparciu WFOŚ-u. Nie wpadło mi do głowy wtedy, że ma mi to zrobić premier, prezydent, starosta czy burmistrz za free. Liczę, że wszyscy komentujący-oburzeni już opalają swoje domy gazem, Mpecem lub conajmniej 5klasy piecem na ekogroszek:-) Może po prostu zacznijmy od siebie?
OB SE SJA12:29, 29 grudnia 2018
Ach na sesji powiedzieli
Vox populi est vox DEI ??
Grzegorz Panem ,Grzegorz Bogiem
Więc nie będzie walczył z SMOGIEM
Bo to chyba niebezpiecznie ;((((((
SMOK jest był i będzie wiecznie
W zdrowym duchu zdrowe ciało
Holistycznie tak leciało ????
Jak się sen o MOKu ziści
TO POWIETRZE SIĘ
OCZYŚCI
fabian12:28, 29 grudnia 2018
Realna walka ze smogiem zaczęła się dopiero kilka lat temu, kiedy do Polski przyszły unijne dyrektywy a w ślad za tym pieniądze. Wcześniej nie tylko w Nowym Targu, ale i w całej Polsce nie było dokładnych badań stężenia szkodliwych substancji w powietrzu, Dzisiaj jesteśmy bardziej uświadomieni w tym względzie. Alarmują lekarze.WHO , ekolodzy. Zarzucanie poprzedniej władzy, żę niewiele robiła w tym temacie jest nieporozumieniem , bo podobnie Kraków i wiele miast nie tylko w Polsce ale i na całym świecie nie dostrzegało problemu, Teraz trzeba szybko reagować a nie wytykać poprzednikom, żę niewiele robili, bo świadomość i środki zapobiegania smogowi są o niebo większe. Jak sesja pokazała radni z koalicji rządzącej nie zdają sobie sprawy z wagi problemu przedkładając rzeczy mniej ważne nad walkę ze smogiem, albo zdają sobie sprawę, tylko brną w zaparte, żeby przyklasnąć naszej nieudolnej władzy.
nie życzę sobie12:15, 29 grudnia 2018
a radni juz nawet nie chcą wstawać do swoich wystapien
*** przyrosły do stołków
Nela11:32, 29 grudnia 2018
Jest tu tylu obrońców zdrowego powietrza , to podobnie jak ja. Niestety cierpię z powodu posiadania samochodu deasla ponad 10 letniego. Jak go kupowałam mówili że to ekologiczne auto mało pali. Niestety nie stać mnie na wymianę samochodu na ekologiczne a jezdzic muszę to może mnie ktoś dofinansuje, marzy mi się jakieś nowe ekologiczne auto. Zastanawiało was kiedyś skąd w krajach gdzie nie ogrzewa się domów jest smog!!! Zatem rozumiem że na następną sesję radni bez wyjątku przyjdą na piechotę. Pozdrawiam Kena.
lol11:29, 29 grudnia 2018
A to mnie burmistrzostwo ubawiło mówiąc, że na stronach miasta zamieszczą komunikat, żeby właściciele posesji odśnieżali przed swoimi domami. już to widze jak biorą łopaty do reki i szuflują. Tylko mandaty i surowe karanie mogą wyegzekwować ten nakaz. Dzwonię na Eko patrol, żę sąsiad kopci plastykiem i i nikt nie przyjechał go odwiedzić . Ta cała miejska ekologia leży pod psem.
zorro10:35, 29 grudnia 2018
ciężkie miliony od państwa na geotermię z której korzystają tylko biznesmeni i cwaniaczki powiązani z samorządami które nadal pieniądze z ekologii rozwalają na plany doradztwa badania dla swoich pociotków i tak naprawdę NIC NIE ROBIĄ DLA ZWYKŁYCH MIESZKAŃCÓW I EKOLOGII
xxl10:09, 29 grudnia 2018
Pani Sokół jest niech odleci do krainy ***!!!!!!!!!!!
zez10:04, 29 grudnia 2018
@ w Tępy to ty jesteś. Geotermia jest droga, Zapytaj ludzi co muszą dogrzewać wodę, bo po drodze traci ciepło. Do Nowego Targu to będą straty ogromne.Bujasz w obłokach człowieku. Wyrzucają grube pieniądze na projekt, a jeszcze nie wiadomo czy odwiert będzie skuteczny, a tu trzeba działać już , na tą chwilę i nic nie jest ważniejsze teraz jak wymiana kotłów i to najlepiej na gaz, którego cena jest porównywalna do węgla. Radni którzy nie zagłosowali za poprawką do budżetu, powinni być napiętnowani, bo nie ma niczego ważniejszego teraz jak natychmiastowe pozbycie się mordującego nas i nasze dzieci smogu. Radna Sokół to wielka pomyłka. Niue odzywała sie ani słowem w tamtej kadencji to teraz chciała zabłysnąć i zabłysnęła głupotą i zupełną ignorancją tematu i nas wyborców.
kultura w smogu10:00, 29 grudnia 2018
Pierwszy raz obejrzałem to dzieło prezesa ntvk czyli sesje live. Kilka rzeczy mnie ujęło.

Zaczęło się miłym akcentem i szopką pana kierownika, który próbuje wmówić radnym, że muzeum istnieje od roku i pędzi jak drukarskie pędolino przez zamkniętą wieże wodną.

Wypowiedzi pana Pustówki, który opowiadał jakieś dziwne rzeczy o MOK-u. Przecież jest fachowcem od kultury to niech siądzie z kolorowym dyrektorem tej instytucji i szukają środków na przebudowę tego jak to powiedział pan Burmistrz komunistycznego budynku. Niech jego kolorowy konferansjer się spręży i szuka pieniędzy a nie pozuje do zdjęć. Chcą pałacu Centrum Kultury niech szukają w większości pieniędzy z zewnątrz a nie wykorzystują nasze środki. Na razie to tylko gadają już 3 lata. Referendum niech zrobią czy mieszkańcy chcą nowego MOKu czy czystego powietrza. Pan Liszka ma tu rację, na obecną chwile nie stać nas na taką dużą inwestycję. Remont części budynku byłby wyjściem. Pani Joanna wydała na dachy sporą sumkę, może warto było za te środki wymienić fotele sfatygowanej Sali.

Pani miła o jasnych włosach ta nowa pani radna co jeździła po świecie, bardzo chciała coś powiedzieć konstruktywnego, chciała być głosem rozsądku, udowodnić swojemu szefowi, że jest przydatna ale na razie to bardzo słabo wyszło.

Te trzy panie z pierwszego rzędu, były niewątpliwą atrakcją tego widowiska. Chyba ich udział w radach to będą niepohamowane emocje i krzyk, które przesłaniają myślenie i logiczne argumenty. Smog był i będzie! Brawo pani radna! Chyba zostanie pani ozdobą memów nowotarskiego alarmu smogowego. Kogo my wybieramy ?
Bardzo ciekawym stonowanym głosem były wypowiedzi panów Mozdyniewicza, Fatli i Glonka, Liszki i Garbacza. Były burmistrz próbował coś "ukłuć" ale jego następca ma alergie na niego i od razu mu się ciśnienie podnosi i jego żołnierze też byli czujni. Wisienką na torcie były uśmieszki Pani Joanny. Chyba zacznę oglądać ten teatr naszych włodarzy regularnie bo będzie ciekawie i wesoło.
sanepid09:33, 29 grudnia 2018
Nic nie da 20 kontrolerów z ekopatrolu. Prawo jest jakie jest mogę palić czym chcę a goście z ekopatrolu mogą co najwyżej szlifować mi klamkę i dzwonek do drzwi wejściowych.
Majster09:19, 29 grudnia 2018
to co piszecie to ja nazywam gdakaniem nic z tego nie wynika liczą się czyny ilu z was nie truje albo nie kopci i ile każdy z was zainwestował w oze nie oczekując dotacji jak kupie samochód nikt mnie się nie pyta czy mam na paliwa tu tylko da rady ekonomia ci co truja muszą za to płacić
Z góry nie z wysoka09:10, 29 grudnia 2018
Ks. Tischner pisał o głupocie gospodarskiej, poczytajcie może dotrze do Was co reprezentujecie. A ta głupota zaczęłą się ponad 20 lat temu i trwa do dzisiaj, może czas zacząć myśleć, a nie obłudnie łapać się stołków radnych podczas plebiscytu popularności i przyjaźni międzysąsiedzkiej zwanego wyborami.
Srodowisko i nasze życie jest najważniejsze, Pan Mikołajski i Fryźlewicz, Swałtek itd. nie robili nic żeby chronić to miasto przed smogiem, ale na przekór władzy wystąpili z takim wnioskiem należy go bezwzględnie poprzeć, kto tego nie rozumie niech złoży mandat radnego
w09:05, 29 grudnia 2018
Co za tępe ludziska z tych radnych ani słowa o geotermii na gorącej wodzie Podhale śpi a oni o wymianach piecy ***!
nt08:37, 29 grudnia 2018
Wielka szkoda, ze pan Fryzlewicz dopiero teraz widzi problem smogu, a nie widzial go wtedy, gdy mogl cos z tym zrobic.Wielka szkoda, ze obecny burmistrz nie traktuje smogu jako najwazniejszego problemu, z ktorym miasto musi sie uporac.Jako mieszkanka czuje sie bezradna.Nie mam wplywu na to, ze wlasnie radni zadecydowali, ze mam wdychac trujace powietrze,bo oni wola wydac pieniadze na MOK.Moge jedynie zaapelowac do tych radnych,ktorzy tak a nie inaczej glosowali -dla mnie wlasnie zlamaliscie piate przykazanie.
Michał08:29, 29 grudnia 2018
PK Popieram jak najbardziej odwołać radnych którzy nie chcą przeznaczyć więcej pieniędzy na walkę ze smogiem,radne i radny-przewodniczący z okręgu nr.1-wasz okręg najbardziej smrodzi-Grel ,Niwa Kowaniec,radni z centrum to samo,żadne wieże widokowe bo kto przyjedzie do smrodu.Marnowanie pieniędzy na bzdury widać gołym okiem.A pani Sokół smog był,jest i będzie.....pożal się pożal żenada
Pytajnik07:15, 29 grudnia 2018
Mam pytanie do fachowców . Co by było gdyby udało się w ciągu jednej sekundy Wymienić wszystkie piece w Nowym targu na gazowe - czy wówczas smog zniknął by automatycznie czy jednak okazałoby się że sąsiednie miejscowości nas będą truć przez kolejne 30 lat?
oszolomy07:11, 29 grudnia 2018
podnieście cene pradu to smog zginie
Iglopulo02:30, 29 grudnia 2018
Radny Fatla był w grupie wnoszacej likwidację Straży Miejskiej.i co teraz?Nie ma kto kontrolować piecy. Radni Fryzlewicz Mikołajski i Liszka rządzili kilka lat i co zrobili dla smogu. Ile wymienili pieców? Niech wskaza swoje działania a potem odnoszą się do tego co się teraz dzieje. Radny Glonek pokazuje swoją desperację i atakuje radnych za głosowania a sam przecież głosuje przeciw budżetowi gdzie jest kasa na boisko na Klikuszowce czyli tam gdzie jego okręg.to się nazywa hipokryzja opozycji.
Hej orly sokoly00:31, 29 grudnia 2018
Jade przejechać sie po zajezdni :)
J-2300:29, 29 grudnia 2018
Popatrzmy jak to jest w sąsiednim Zakopanem. Straż Miejska , którą u nas tak skwapliwie zlikwidowano systematycznie kontroluje tam" kopciuchów" a u nas jedna osoba z tak zwanego EKO
Patrolu na trzydziestotysięczne miasto.( Cha,Cha, Cha!!!) Chodniki zawalone śniegiem, samochody na chodnikach ,a piesi muszą chodzić drogą, bo nie ma komu wyegzekwować u obywateli wywiązywania się z obowiązku sprzątania chodników przed swoją posesją ani przestrzegania prawa. W Zakopanem robi to Straż Miejska, a w Nowym Targu - kto? A miało byc tak pięknie, różowo. Policja miała zastąpić SM, a tymczasem jest jeden gość z EKO Patrolu, ktory ma ogarnąć całe miasto. To jakaś kpina. Dala władzy liczy się tylko wystrojony światełkami Rynek, wstążki na drzewach, imprezki , a reszta pod psem.Panie Fatla, to Pan z Wolnościowym Podhalem skutecznie przyczyniliście się do tego, żę nie mamy SM i co nam z rzekomych oszczędności, kiedy wszystko leci na łeb na szyję i nikt nie umie tego bajzlu ogarnąć.
Rynkowicz00:20, 29 grudnia 2018
Tak szczerze to randa Sokół jako jedyna powiedziala to co myślą wszyscy. Niestety uwarunkowania terenowe tak nam w NT zgotowały i wymiana 50 czy 100 piecow nic nie zmieni. Kazdy chciqlby cos dostac za darmo....
kogitator00:06, 29 grudnia 2018
@ oko:
Gaz to nie jest energia odnawialna, poza tym ilość tego gazu na rynku jest mocno ograniczona i kurczy się. Jeśli wzrośnie liczba kupujących gaz to automatycznie w górę poszybuje jego cena - to jest prawo wolnego rynku.
PK22:43, 28 grudnia 2018
Nowotarski Alarm Smogowy! proponuję wam zacząć zbierać podpisy w całym mieście o referendum w sprawie odwołania tych radnych którzy głosowali przeciw poprawce.Może to najkrótsza droga do poprawy jakości powietrza.W przeciwnym razie będą sobie dalej-hulać budować muzea,tarasy,wieże itd... i nigdy do nich nie dotrze że czyste powietrze czy rozwiązanie problemu korków na Ludźmierskiej to rzeczy najważniejsze w Nowym Targu.
black hawk22:32, 28 grudnia 2018
Skoro radny Fatla mówi prostym i zrozumiałym językiem, że za wszelką cenę trzeba zmienić myślenie i podejście do zarządzania, a tu tylko czarna dziura w głowach radnych, no to znaczy tylko jedno - katastrofa. I może trzeba zostawić tych *** by sami się dopełniali swoim idiotyzmem w tym grajdole bez przyszłości? Może ... ja straciłem nadzieję, że cokolwiek tutaj można zrobić pozytywnego.
LudzikUSA22:18, 28 grudnia 2018
Miescany patrzcie jak Zakopane sie promuje co rusz programy w telewizji a wy co robicie zeby nasze miasto sie odpowiednio promowalo a nic Burmistrz Fryzlewicz nic nawet nie probowal miasto promowac a jest co pokazac w naszym miescie jest tylko nalezy cos zrobic, moje pytanie kto? a Wy nowotarzanie tylko Wy bo nikt za Was tego nie zrobi.Mysle ze Nowy Targ tez jest stac zorganizowac SYLWESTRA Z DWOJKA ale siedzac nic nie robiac samo sie nie zrobi przestancie byc zasc iankowym grajdolem przeciez jestesmy miastem z tradycjami ktore pamietaja KROLA KAZIMIERZA WIELKIEGO kiedy jeszcze o zakopanem nie bylo mowy czas wzisc sie do roboty pmozcie Burmistrzowi bo ON sam nic nie zrobi
Hej orły, sokoły22:16, 28 grudnia 2018
Ta podparta pod bok pani, niczym jarmarczna przekupa, którą raczej powinno nazwać się aroganckim ***, nigdy nie powinna pełnić funkcji publicznych. To po pierwsze. Po drugie poziom tych agresywnych występów jest odbiciem aspiracji tych Noworarżan, którzy na nią zagłosowali. Sytuacja nie do pojęcia. Ludzie bez żadnych kompetencji, bez kultury, bez empatii sprawują mandat radnych ... To chyba koniec świata.

Proszę staranniej dobierać słowa, szczególnie gdy się innym zarzuca brak kultury. Dziękuję. Moderator.
oko22:12, 28 grudnia 2018
Gaz dla wszystkich mieszkańców albo Geotermia oraz zakaz palenia w piecach!!! Innego wyjścia dla NT nie ma!!!
arens22:09, 28 grudnia 2018
Błędny kierunek opalanie weglem.
?????????????????????????.
Do ogrzania domu potrzeba zawsze tyle samo energii bez względu na to czy palimy miałem, węglem grubym czy ekogroszkiem, więc i ilość popiołu oraz spalin będzie prawie taka sama.
Rzekome zmniejszenie zanieczyszczeń to zwykły mit, raczej chyba chodzi o to, że nowych piecach nie da się spalać odpadów drewnianych, czy plastikowych butelek.
W Polsce, w tysiącach domów przez osiem miesięcy w roku palac weglem w piecach piątej generacji-za dopłatą z naszych podatków , z kominów wydobywa się bezbarwny trujący gaz.
Gdy wszyscy przejdą na "ekogroszek" ( taki kierunek preferuje ?władza? w tym samorządowa) czytaj drobny potłuczony węgiel to w Polsce tlenek węgla zastąpi tlen.
W pogardzanych kopciuchach ten dym to 95 % para wodna i w piecu pali się 5 góra 6 godzin dziennie i to tylko wtedy kiedy trzeba. Piece na ekogroszek chodzą na okrągło
.???????????????????.
Przyszłościowe ogrzewanie:
- ciepłem geotermalnym wspomaganym gazem z centralnej kotłowni
dzim22:07, 28 grudnia 2018
Fryźlewicz nie zrobił Watycha też nic nie zrobił i nie zrobi bo wszyscy w Polsce tylko gadają
he,he,he22:03, 28 grudnia 2018
III sesję Rady Miasta można obejrzeć na stronach Urzędu Miasta i You Tube. Przekonajcie się nowotarżanie jak mało warte dla niektórych radnych jest nasze zdrowie.Remont MOK-u ważniejszy od walki ze smogiem. Burmistrzowie szarpią się na bardzo drogi remont,a żałują pieniędzy na dofinansowanie na wymianę starych kopcących pieców. Tak gospodarują w tym mieście. Wywalają pieniądze na drogie kawiarenki, których dachy już trzeba wymieniać, buduje się muzeum drukarstwa dla jednej maszyny drukarskiej, a teraz chca zafundować bardzo drogi, kompleksowy remont MOKu, chociaż można by wyremontować tylko sale widowiskową,
pniok22:00, 28 grudnia 2018
" Smog był , jest i będzie " - gratuluję wyborcom którzy oddali swoje głosy na tę ****... Mnie też nikt nie wspierał , obiecanej dotacji nie dostałem , za wszystko zapłaciłem z własnych środków a teraz mam rozumieć że nie warto było tego robić ? Macie rację ! Co będziecie się przejmować jakimś tam smogiem , lepiej podyskutujcie o nowym centrum lodowym za 180 milionów złotych . A co tam ..
LudzikUSA21:52, 28 grudnia 2018
mysle ze pan Fryzlewicz na temat czystego powietrza w naszym Miscie nie powinien zabierac glosu bo On nic nie zrobil w tej kwestii jak w wielu innych to jeden z najwiekszych niszczycieli jacy rzadzili tym miastem.
jolka21:43, 28 grudnia 2018
A to mnie radna Sokół ubawiła. "Smog był, jest i będzie" i oczywiście zagłosowało przeciwko wnioskowi radnego Mikołajskiego, Tak radni pro burmistrzowscy olewają nowotarski smog.
wyborca21:41, 28 grudnia 2018
Do.Państwa Radnych, którzy głosowali przeciwko przesunięciom proekologicznym w budżecie - jakie życzenia składali Państwo swoim bliskim z okazji Świąt i jakiego będziecie składać swoim rodzinom, znajomym, wyborcom z okazji Nowego Roku ? - czyż zdrowie nie było i nie będzie wśród nich na PIERWSZYM miejscu ?? Co obiecywaliście ludziom w swoich programach wyborczych - czyż nie zdrowe, czyste powietrze ??? Wstyd, że tak szybko o tym zapominacie i że te słowa dla Was mają mniejsze znaczenie niż wasze diety, partyjne zależności i rzeczywista (!) troska o dobro wspólne ... Szlachetne zdrowie Panie i Panowie Radni. A na inwestycje typu MOK też braknie, bo pewnie znów wzrosną ceny materiałów budowlanych, robocizny etc. Chodniki, mury, ściany mogą poczekać -ZROWIE ludzkie - nie ! Dobrze, że Wasi Wyborcy widzą te gierki - kompletnie nie na miejscu i to nie żadna ujma przyznać rację Opozycji jeśli składa wnioski po prostu rozsądne. Zdrowia Państwu życzę . A nam zwykłym obywatelom Nowego Targu należy mieć nadzieję, że tej zimy będzie wiało ... I oby ciepły wiatr przynósł przebudzenie "myśli i sumień"...
kogitator21:35, 28 grudnia 2018
Jakość powietrza poprawić dopiero może rozpowszechnienie się paneli fotowoltaicznych i geotermii, przy czym ten problem musi być rozwiązywany w skali kraju, a nie lokalnie. Spaliny można ograniczyć inwestując w transport publiczny, żeby 50 pasażerów jechało jednym pojazdem, a nie tak jak teraz 50 pasażerów dojeżdża 'do Miasta' pięćdziesięcioma autami, bo nawet sąsiedzi z tej samej miejscowości różnie albo zaczynają albo kończą pracę w mieście i razem jechać nie mogą. Dymy z kominów można ograniczyć budując jedno wielkie palenisko w którym co godzinę spalać będziemy w czasie mrozu pół wagonu węgla aby mieć parę, która będzie napędzać turbinę, a ta da nam prąd, który po drutach pójdzie do mieszkań i domów, czyli tzw. elektrownia węglowa, w której łatwo dymy jest kontrolować, bo jest jeden komin, a nie tysiące. Sam podawałem tu na P24 te logiczne argumenty z milion razy chyba, ale oni dalej swoje i nic tylko wymiana pieców, wymiana pieców, wymiana pieców - stop!
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas