Test: Citroen C4 – Bo najważniejszy jest komfort (zdjęcia)

Citroen jest najmłodszą marką dostępną na Podhalu. Nowy salon działa od stycznia i oferuje pełną gamę samochodów osobowych i dostawczych. Na początek postanowiliśmy przetestować reprezentanta marki w segmencie aut kompaktowych czyli najnowszą generację modelu C4.
Nadwozie:
W porównaniu do poprzedniej generacji nowy model jest dłuższy, szerszy, a nawet wyższy. Tym razem Citroen stawia na bardziej stonowane i uniwersalne nadwozie. Stara generacja była dość ekstrawagancka, co sprawiało, że samochód nie sprzedawał się najlepiej. Teraz C-4 to elegancki i bardzo uniwersalny europejski kompakt, który bez problemu staje do walki z liderami tego segmentu.

Wnętrze:
Tym razem nie znajdziemy nieruchomego rdzenia kierownicy, jak w poprzedniku. Za to znalazło się tu wiele nowych, niespotykanych do tej pory w tej klasie - rozwiązań. Wnętrze jest nie tylko dobrze wykonane i praktyczne, ale ma swój oryginalny francuski szyk i wdzięk. Początkowo może przerażać liczba przycisków w kierownicy i konsoli środkowej - jednak bez obaw. Obsługa nie sprawia najmniejszego problemu, a ergonomia jest na bardzo wysokim poziomie. Niektóre przyciski zostały zdublowane i są zarówno w kierownicy, jak i w konsoli środkowej, dzięki czemu kierowca może wybrać - z których wygodniej będzie mu korzystać. Fotele są bardzo wygodne, co ciekawe w najlepszej wersji wyposażenia „Exclusive” mają one funkcję masażu.
Skoro jesteśmy przy najbogatszej wersji powiemy o kilku detalach i niespotykanych wcześniej w kompaktowych samochodach. Możemy zmieniać kolory podświetlania analogowo-cyfrowych zegarów, a także wybrać jeden z czterech dostępnych polifonicznych dźwięków (m. in. niezapięte pasy, kierunkowskazy, zaciągnięty hamulec postojowy itd.). Nie zabrakło również przydatnych gadżetów dostępnych dla każdej wersji wyposażenia. Bardzo praktycznym rozwiązaniem do jazdy w nocy jest przycisk „black panel”, po którego naciśnięciu gaśnie wszystko prócz prędkościomierza. Miejsca z przodu jest całkiem sporo. Z tyłu - porównywalnie z innymi kompaktami. Kompaktowy Citroen oferuje w swojej klasie rekordową pojemność bagażnika, która wynosi 380l.

Wrażenia z jazdy:
Testowany egzemplarz wyposażono w znaną i cenioną jednostkę wysokoprężną o pojemności 1,6 litra. Silnik o mocy 92KM i momencie obrotowym 230Nm jak na małolitrażowego diesla jest bardzo cichy i charakteryzuje się wysoką kulturą pracy oraz niskim spalaniem. Zapewnia on dobrą elastyczność i sprawdzi się w mieście, ale na dobre osiągi nie ma co liczyć. Dla podróżujących częściej w dalsze trasy zdecydowanie lepsza będzie niewiele droższa wersja ze 110-konnym silnikiem i sześciobiegową skrzynią. W przypadku francuskiego kompakta największy nacisk postawiono na komfort. Wnętrze auta jest genialnie wyciszone. Nawet przy dużych prędkościach jest bardzo cicho i nie słychać nic, prócz delikatnego szumu powietrza.
Zawieszenie zaprojektowano z myślą o komforcie. Sprawdza się ono na różnych rodzajach dróg. Citroen rewelacyjnie wręcz pokonuje nierówności, wyboje i dziury, których nie brakuje na naszych drogach. C-czwórka prowadzi się go bardzo przyjemnie i lekko. Podczas szybkiego pokonywania ciasnych zakrętów daje się odczuć miękką charakterystykę auta, co w połączeniu ze zbyt dużą siłą wspomagania układu kierowniczego obniża poczucie pewności prowadzenia. Na śliskich nawierzchniach czuwają systemy kontroli trakcji i ESP. Działają one poprawnie, ale mogłyby działać mniej natarczywie. Ciekawym rozwiązaniem jest ogranicznik prędkości. Funkcja ta jest coraz częściej spotykana, ale zazwyczaj urządzenie to informuje sygnałem dźwiękowym o przekroczeniu ustawionego limitu i na tym kończy się jego funkcja. W Citroenie samochód nie przyspieszy powyżej ustawionej prędkości chyba, że naciśniemy pedał gazu do końca.

Podsumowując:
Nowy Citroen C4 to bardzo wygodny samochód. Zaryzykujemy nawet stwierdzenie, że najwygodniejszy w swojej klasie. Oprócz wysokiego komfortu oferuje dobre wyposażenie seryjne, eleganckie i oryginalne wnętrze oraz największy w klasie bagażnik. W porównaniu do poprzednika nie jest tak oryginalny, ale dzięki temu ma większe szanse na sukcesy sprzedaży w swoim segmencie. Dla fanów awangardowego stylu Citroena producent oferuje model DS4, który jest bardziej oryginalną i ekskluzywną wersją C-czwórki.

Tekst: Zbigniew Sieczka
Zdjęcia: Michał Adamowski

Dane techniczne:
Rodzaj nadwozia: 5 miejscowe nadwozie typu hatchback
Silnik: turbodoładowany silnik diesla
Pojemność: 1598cm3
Moc: 92KM przy 4000obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 230 Nm przy 1750obr./min
Napęd: na koła przednie
Skrzynia: automatyczna 5-cio biegowa
Prędkość maksymalna: 180km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,9s
Długość/szerokość/wysokość: 4329/ 1789 / 1489mm
Rozstaw osi: 2608 mm
Masa własna: 1313kg
Bagażnik: 380 (408l bez półki)/1183l
Zużycie paliwa na 100 km: (miasto/trasa/średnie) 5,2l / 3,6l / 4,2l
Zużycie paliwa cykl mieszany podczas testu: 6,5l
Zbiornik paliwa: 60l
Cena wersji podstawowej (diesel): 65 900zł
Cena wersji testowej „Seduction”: 71 400 zł (w aktualnej promocji rocznik 2011 60 400zł).

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 27.02.2012 23:47