Hyundai i40 Kombi – Alternatywa na nudę w klasie średniej (zdjęcia)

Początkiem wiosny, choć jeszcze w zimowej scenerii testowaliśmy Hyundaia i40. Po przejechaniu kilkuset kilometrów trzeba przyznać, że duże kombi Hyundaia to całkiem dobry, a przy tym odważny stylistycznie samochód. I40-stka nie ma się czego wstydzić i bez kompleksów jak równy z równym - konkuruje z takimi weteranami segmentu jak Passat, Mondeo czy Avensis.
Testowany egzemplarz to Hyundai I40 1,7 High 136KM w wersji Comfort

Nadwozie:
Dynamiczne nadwozie jest mocno pofałdowane, pełne przetłoczeń i łamiących się linii. Agresywną sylwetkę podkreślają również małe szyby boczne i opadająca linia dachu. Spore wrażenie robią przednie reflektory z zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej, które tworzy pozakręcana listwa diod. Wszystkie elementy karoserii tworzą spójną całość w postaci jednej z najładniejszych i najbardziej wyrazistych sylwetek w swojej klasie.

Wnętrze:
Pod względem stylistycznym wnętrze nie jest już tak odważne, jak nadwozie nie mniej jednak jest ono nowoczesne i praktyczne. Pierwsze pozytywne wrażenie po zajęciu miejsca w kabinie robi ogromna przestrzeń. Hyundai oferuje bardzo dużo miejsca nie tylko z przodu ale przede wszystkim dla pasażerów tylnej kanapy. Z tyłu miejsca na nogi nie zabraknie nawet wysokim pasażerom. Dobrze prezentują się czytelne zegary z tradycyjnym dla Hyundaia niebieskim podświetlaniem, które można w prosty sposób przyciemnić lub rozjaśnić. Wszystkie przyciski i przełączniki umieszczono w logiczny sposób, dzięki czemu obsługa urządzeń nie powinna sprawić nikomu problemu. Jeśli chodzi o sterowanie głosowe to mówiący do nas żeński głos może drażnić.

Wnętrze i40 już od podstawowych wersji jest dobrze wyposażone i nie brakuje w nim funkcjonalnych rozwiązań. Fotele są dobrze wyprofilowane i dość wygodne. Nie rozumiemy jednak dlaczego po w fotelu pasażera zabrakło choćby manualnej regulacji podparcia lędźwiowego. W parze z przestronnością i komfortem idzie także jakość użytych materiałów oraz ich spasowanie. Pod tym względem Hyundai nie odstaje od niemieckich czy japońskich konkurentów. Mało tego niektórych pod tym względem już wyprzedza. Większość elementów wykonano z miękkich tworzyw, tkanin i błyszczących wstawek. Dzięki dużemu rozstawieniu osi oraz przemyślanemu zagospodarowaniu każdego centymetra oprócz przestronnej kabiny dostajemy również duży bagażnik. Zapewnia on wystarczającą ilość miejsca nawet na sporą ilość bagaży. Dzielona tylna kanapa wyposażona jest w regulację oparcia. Po jej rozłożeniu mamy do dyspozycji aż 1719 litrów pojemności. Pod podłogą płaskiego bagażnika znajdują się praktyczne schowki.

Wrażenia z jazdy:
Wydawać by się mogło że silnik diesla o pojemności 1,7 litra nie koniecznie musi dawać sobie radę z tak dużym samochodem. Tymczasem okazuje się, że wysokoprężna jednostka radzi sobie całkiem dobrze. Mało tego 136 konny  turbodiesel potrafi zapewnić dobrą dynamikę w połączeniu z rozsądnym spalaniem. Wysoki moment obrotowy 325Nm dostępny od 2000 obr./min. pozwala bezpiecznie wyprzedzać i sprawnie poruszać się po mieście bez częstego sięgania po dźwignię zmiany biegów, która mogłaby być bardziej precyzyjna. Biegi wchodzą zdecydowanie gorzej niż w nowym kompaktowym modelu I30.Wysokoprężna jednostka pracuje cicho, a towarzyszące jej niewielkie wibracje można zauważyć jedynie na postoju. Hyundai i40 jeździ niemal równie dobrze jak wygląda. W zakrętach prowadzi się bardzo stabilnie i pewnie. Przydałby się jedynie wyraźniejszy opór wspomagania układu kierowniczego. Dobrze i nie za twardo zestrojone zawieszenie pracuje harmonijnie i dobrze radzi sobie również z kiepskiej jakości polskimi drogami. Zapewnia ono pasażerom wystarczający poziom komfortu jednak na większych nierównościach i dziurach do wnętrza dobiegają odgłosy jego pracy. Radość sprawiają wartości średniego spalania wyświetlane przez komputer pokładowy. W czasie naszego testu i40 potrzebował średnio 5 – 7 l/100 km. Na jednym zbiorniku można przejechać nawet ponad 800 km. Jak na tak duży i praktyczny samochód to bardzo dobry wynik.

Podsumowując:
Z całą pewnością Hyundai i40 to duże funkcjonalne i ekonomiczne kombi, które nie ustępuje w niczym swoim rywalom. Nie jesteśmy jednak przekonani czy jak na debiutanta w tej klasie to wystarczy na duży sukces na europejskim rynku. Hyundai przez ostatnie lata przyzwyczaił nas do czegoś więcej. Przede wszystkim do konkurencyjnych cen. Tym razem założenia są widać inne. Przeglądając ceny nowego Hyundaia można się rozczarować. Samochód z najmocniejszym dieslem kosztuje od 94 900 do 131 900 zł. Trzeba więc za niego zapłacić podobnie jak za konkurencyjne auta japońskie czy niemieckie. Pocieszeniem są pięcioletnia gwarancja i przyzwoite wyposażenie. Już w podstawowej wersji „classic” znajdziemy przednie, boczne, kurtynowe i kolanowe poduszki bezpieczeństwa, elektryczny hamulec ręczny, odtwarzacz CD/MP3 sterowany z kierownicy, skórzaną kierownicę oraz wszystkie szyby sterowne elektrycznie z funkcją „auto”. Kolejny poziom wyposażenie „comfort” oferuje już dwustrefową klimatyzację elektroniczną z chłodzonym schowkiem, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, tempomat, czujnik deszczu i aluminiowe felgi. W najlepszej wersji „premium” znajdziemy  nawigację z kamerą cofania, kluczyk zbliżeniowy i przycisk do uruchamiania silnika, system utrzymywania toru jazdy oraz ksenonowe reflektory adaptacyjne. Miejmy nadzieję, że klientów nie odstraszą wysokie ceny bo Hyundai i40 kombi to naprawdę ciekawy samochód. Jak wspominaliśmy nie jest on w niczym gorszy od niemieckich czy japońskich rywali ale nie jest też od nich tańszy ani wyraźnie lepszy. Widząc jednak postęp marki jesteśmy przekonani, że następna generacja modelu i40 mocno nas zaskoczy.

Tekst: Zbigniew Sieczka
Zdj. Michał Adamowski

Dane techniczne:
Rodzaj nadwozia: 5 miejscowe nadwozie typu kombi
Silnik: turbodoładowany silnik diesla
Pojemność: 1685cm3
Moc: 136KM przy 4000obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 325Nm od 2000-2500obr./min
Napęd: na koła przednie
Skrzynia: automatyczna 6-cio biegowa
Prędkość maksymalna: 198km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6s
Długość/szerokość/wysokość: 4770/ 1815 / 1470mm
Rozstaw osi: 2770 mm
Masa własna: 1495kg
Bagażnik: 553/1719l
Zużycie paliwa na 100 km: (miasto/trasa/średnie) 5,5l / 4,3l / 4,7l
Zużycie paliwa cykl mieszany podczas testu: 6,0
Zbiornik paliwa: 70l
Cena wersji podstawowej : 94 900zł
Cena wersji testowej „Comfort”: 99 900 zł

Dziękujemy firmie "Golemo" autoryzowanemu dealerowi marki Hyundai w Nowym Targuza udostępnienie samochodu do testu.

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 25.04.2012 19:18