Dwujęzyczność w nowotarskim gimnazjum

Wejście w nowy rok szkolny w IV Gimnazjum Małopolskiego Centrum Edukacji w Nowym Targu rozpoczęło się od wizyty w szkole przedstawiciela Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Dwujęzyczności BILINGUIS - Pana Marka Zająca.
Dwujęzyczność to kierunek kształcenia, polegający na prowadzeniu minimum dwóch przedmiotów równolegle w języku polskim i obcym (w tym przypadku angielskim), aby stopniowo przejść całkowicie na drugi język. Oprócz tego przewidziana jest zwiększona ilość godzin języka angielskiego (5 godzin tygodniowo) z podziałem na grupy.

„W prowadzeniu lekcji w klasach dwujęzycznych nie chodzi o tłumaczenie treści programowych z języka polskiego na angielski, a o przeniesienie wycinka angielskiej lekcji, przeniesienie fragmentu angielskojęzycznej rzeczywistości edukacyjnej i stopniowe zwiększanie wielkości tego fragmentu” – mówi Marek Zając, wiceprezes BILINGUIS.

„Uczniowie kształceni dwujęzycznie mają lepsze wyniki także w innych przedmiotach (szczególnie ścisłych) nie tylko w tych, w których są kształceni dwujęzycznie, są przygotowani do zdawania zewnętrznych egzaminów certyfikatowych już na poziomie gimnazjum (sam egzamin gimnazjalny, na poziomie rozszerzonym będzie z pewnością dla nich zbyt nisko ustawioną poprzeczką do przeskoczenia) oraz robią wielki krok w kierunku ewentualnego przyszłego zdawania matury dwujęzycznej oraz studiów międzynarodowych” - mówi Rafał Leśniak, właściciel Małopolskiego Centrum Edukacji.

Przedstawiciel BILINGUIS spotkał się z nauczycielami uczącymi w IV Gimnazjum Małopolskiego Centrum Edukacji, żeby przybliżyć ideę dwujęzyczności, oddzielnie z nauczycielami którzy poprowadzą przedmioty dwujęzycznie, aby konkretnie, warsztatowo, merytorycznie udzielić paru wskazówek, zachęcić do twórczego wprowadzania programu dwujęzyczności oraz z rodzicami uczniów klasy dwujęzycznej, aby rozwiać rozterki i wątpliwości tych, którzy zdecydowali się na tego typu profil kształcenia swoich pociech.

W klasie dwujęzycznej w języku angielskim będą prowadzone zajęcia z matematyki, historii (oprócz jej części dotyczącej historii Polski) oraz wiedzy o społeczeństwie. Jako drugi obowiązkowy język obcy uczniowie mieli możliwość wyboru trzech języków: francuski, włoski i niemiecki.

źródło: szkoła

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 08.09.2015 20:49