Nowa akcja społeczna. Nowy Targ stawiany za przykład dbania o rolkarzy

Za pozytywny wzór projektowania infrastruktury w taki sposób, by połączyć interesy rowerzystów i rolkarzy, organizatorzy nowej kampanii społecznej wskazują m.in. 35-kilometrową asfaltową trasę z Nowego Targu do słowackiej Trsteny. Dzięki niej Nowy Targ robi furorę wśród rolkarzy z całej Polski i Słowacji i ma szansę zostać okrzyknięty „polską stolicą rolkarstwa”.
„Kraków dla rolkarzy” – to nazwa nowej dziennikarskiej akcji interwencyjnej, uruchomionej przez portal „Port Europa”. Jej celem jest zwrócenie uwagi społeczeństwa, mediów i decydentów na wzrastającą ilość osób uprawiających rolkarstwo, którzy nie mają gdzie jeździć, gdyż projektanci infrastruktury nie uwzględniają ich potrzeb.

Akcja siłą rzeczy skierowana jest głównie do społeczeństwa Krakowa, ale wiele z jej postulatów ma ogólnopolski charakter. Przykładem jest propozycja zalegalizowania jazdy na rolkach po drogach dla rowerów, budowa chodników i alejek dla pieszych z asfaltu lub kostki niefazowanej (bez rowków) zamiast z kostki fazowanej czy płyt chodnikowych, czy także uwzględnianie potrzeb rolkarzy w powstających w całym kraju dużych trasach rowerowych – takich jak Green Velo, Wiślany Szlak Rowerowy, Velo Dunajec czy Velo Raba.

Za pozytywny wzór projektowania infrastruktury w taki sposób, by połączyć interesy rowerzystów i rolkarzy, organizatorzy kampanii wskazują rolkostrady na słowackim Spiszu (kilkudziesięciokilometrowe asfaltowe trasy dla rowerów i rolkarzy) oraz 35-kilometrową asfaltową trasę z Nowego Targu do słowackiej Trsteny. Dzięki niej Nowy Targ robi furorę wśród rolkarzy z całej Polski i Słowacji i ma szansę zostać okrzyknięty „polską stolicą rolkarstwa” – zwłaszcza po realizacji pozostałych zaplanowanych tras w mieście i okolicach.

Autorzy inicjatywy postulują przede wszystkim rezygnację z budowy chodników z kostki „z rowkami” (fazowanej) na rzecz rozwiązań przyjaznych dla pieszych poruszających się na lub z użyciem kół – oprócz rolkarzy dotyczy to także niepełnosprawnych na wózkach, użytkowników deskorolek, hulajnóg, osób ciągnących walizki na kółkach czy rodziców z wózkami dziecięcymi. Ideałem byłby gładki asfalt, a rozwiązaniem kompromisowym kostka lub płytki bez rowków, czyli niefazowane.

W połowie czerwca, organizatorzy akcji sformułują najważniejsze postulaty, z którymi zwrócą się do polskich parlamentarzystów z prośbą o stosowną interpelację.

ma. prasowy, opr.s/

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 12.06.2016 19:09