Druga linia komunikacji miejskiej w Zakopanem

1 września rozpocznie kursowanie druga linia komunikacji miejskiej w Zakopanem. O 5:20 z dworca autobusowego wyruszą w kierunku Cyrhli i Krzeptówek dwa niskopodłogowe autobusy Solaris Urbino 8,9. Bezpośrednie połączenie zyska wschodni i zachodni kraniec miasta.
Dziś przed Urzędem Miasta w Zakopanem odbyła się konferencja prasowa w tej sprawie. Wzięli w niej udział m.in. burmistrz Leszek Dorula z zastępcami oraz prezes spółki Tesko Monika Jaźwiec.

Linia nr 11 poprawi połączenie między gorzej skomunikowanymi – zwłaszcza poza sezonem – dzielnicami z centrum miasta. Autobus pojedzie z Cyrhli przez Bystre na dworzec autobusowy, gdzie zawróci, by ul. Kościuszki i Aleją 3 Maja wjechać na ul. Kościeliską. Ostatni przystanek na trasie znajduje się na końcu ulicy Jana Krzeptowskiego, przy samej granicy z Gminą Kościelisko.

Pierwsze autobusy z Cyrhli i Krzeptówek będą wyjeżdżać o godzinie 5:40. Ostatnie, które kończą kurs na dworcu autobusowym, o 22:40. Codziennie w każdym kierunku autobusy linii nr 11 będą wykonywać dwadzieścia kursów. Dzięki dużej jak na miasto tej wielkości częstotliwości kursowania, mieszkańcy i turyści będą mieć pewność, że średnio przynajmniej raz na godzinę mogą liczyć na autobus miejski. Jedynie w środku dnia zaplanowana została nieco dłuższa przerwa techniczna, podczas której autobusy są tankowane, myte i sprzątane. Kolejnym dużym ułatwieniem będzie czytelny rozkład jazdy bez szeregu liter i cyfr przy większości kursów. Autobusy na linii Cyrhla – Krzeptówki według tego samego rozkładu będą kursować przez cały rok zarówno w dzień powszedni, soboty jak i w niedziele (z wyjątkiem dwóch dni w roku: Bożego Narodzenia i pierwszego dnia Świąt Wielkanocnych). Średni czas przejazdu między pętlami to 37 minut. W ciągu jednego dnia dwa autobusy na nowej linii będą pokonywać 516 kilometrów, czyli tyle, co np. z Zakopanego do Torunia.

Pierwsza linia autobusowa, którą miasto Zakopane uruchomiło w kwietniu, cieszy się dużą popularnością. W sierpniu autobusy miejskie przewiozły ok. 25 tys. pasażerów. Jest to tylko o niecałe 3 tysiące mniej, niż liczba mieszkańców Zakopanego. Każdym kursem podróżowało średnio 40 osób. - Równie potrzebna jest ta druga linia. Myślę tu przede wszystkim o tych mieszkańcach i turystach, dla których podróż niskopodłogowym autobusem to duże ułatwienie: o rodzicach z wózkiem, osobach starszych lub niepełnosprawnych. Dużym plusem dla zakopiańskich emerytów są darmowe przejazdy komunikacją miejską – mówi Leszek Dorula, burmistrz Zakopanego. Autobus ma też pomóc dzieciom i młodzieży dojechać do szkół w centrum miasta. Będzie także sporym ułatwieniem dla turystów.

Na trasie przejazdu zlokalizowanych jest wiele zabytków, jak kaplica w Jaszczurówce, sanktuarium na Krzeptówkach czy Willa Oksza. Linia 11 gwarantuje też dowóz do początku szlaków pieszych na Cyrhli, Bystrem i w Jaszczurówce, dzięki czemu np. biegacze czy narciarze skitourowi nie będą musieli dojeżdżać samochodem. Dodatkowo dzięki przesiadce na Bystrem na autobus linii 14, turyści z Cyrhli będą mogli dojechać choćby do Muzeum Jana Kasprowicza oraz do stacji narciarskiej na Harendzie.

Uruchomienie drugiej linii zwiększy też częstotliwość kursowania autobusów miejskich między przystankami w centrum Zakopanego. Przykładowo na odcinku Aleje 3 Maja Górne do Ronda Jana Pawła II liczba kursów w ciągu dnia wzrośnie z 9 do 29.

Linię obsługiwać będą dwa nowe autobusy Solaris Urbino 8,9 . Od tych, które już kursują w mieście od kwietnia, będą różnić się jedynie numerem seryjnym. Zakupione przez Urząd Miasta Zakopane autobusy mają 25 miejsc siedzących oraz 34 stojące. Klimatyzowane pojazdy wyposażone są w automatyczną skrzynię biegów i ekologiczny silnik diesel spełniający normę EURO 6, a z udogodnień dla pasażerów: platformę wjazdową dla wózków oraz wizualny i dźwiękowy system informacji. W środku każdego pojazdu zamontowany jest prosty w obsłudze biletomat, który – dzięki opcji zmiany języka, np. na angielski – umożliwia samodzielny zakup biletu obcokrajowcom.

Źródło: Urząd Miasta w Zakopanem, oprac. r/ zdjęcia Piotr Korczak

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 31.08.2016 11:45