Transport zbiorowy w Zakopanem - propozycje przewoźników
W Zakopanem trwają konsultacje społeczne dotyczące Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2017 – 2025. Po ubiegłotygodniowym spotkaniu z przewoźnikami działającymi na terenie miasta, dziś w debacie na temat transportu wzięli udział przedstawiciele zakopiańskich firm i instytucji.
Plan transportowy to strategiczny dokument, który określa zasady działania transportu zbiorowego w mieście. Jego uchwalenie jest obligatoryjne dla gmin, które chcą się starać o środki unijne na rozwój transportu. Plan nie obejmuje zagadnień dotyczących transportu prywatnego, choć uwzględnia jego obecność.
W najbliższych latach Zakopane chciałoby usprawnić funkcjonowanie transportu w mieście mając na uwadze ochronę środowiska i poprawę bezpieczeństwa na drodze poprzez rozwój komunikacji publicznej i przekonanie mieszkańców do porzucenia samochodów na rzecz komunikacji publicznej.
Według prowadzącego spotkanie realizacja planu będzie dużo łatwiejsza, gdy uda się wykonać zewnętrzne projekty kolejowe, czyli kolej wahadłową do Nowego Targu i szybkie połączenie do Krakowa. Wtedy wzrost korzystania z transportu publicznego będzie naturalny.
Aby plan był możliwy do zrealizowania, konieczne jest spełnienie kilku ważnych warunków: potrzebny jest ciągły rozwój firmy TESKO, która za pomocą nowoczesnego taboru musiałaby obsługiwać deficytowe trasy oraz współpraca z przewoźnikami prywatnymi, którzy obsługiwaliby 3/4 ruchu w sezonie turystycznym. Do 2025 roku musiałoby również powstać centrum komunikacyjne i węzły przesiadkowe. Ważnym punktem jest również konieczność powołania komórki koordynującej współpracę przewoźnika miejskiego z przewoźnikami prywatnymi.
Dla mieszkańców najważniejszą informacją zawartą w planie jest obietnica powstania dwóch nowych linii autobusowych, które wprowadzone mają być w najbliższym czasie: z ulicy Strążyskiej do Dworca oraz ze Spyrkówki do Kuźnic.
Podczas dyskusji Andrzej Laszczyk zwrócił uwagę na fakt, że plan nie bierze pod uwagę potrzeb osób dojeżdżających do pracy z okolicznych wsi, np. z Kościeliska, a to one w sporej części korzystają z transportu publicznego. Twórca planu wyjaśniał, że transport poza granice gminy Zakopane leży w gestii starostwa powiatowego, natomiast miasto określa warunki tylko u siebie.
Z całym dokumentem można się zapoznać na stronie zakopane.eu/plantransportowy. Do końca przyszłego tygodnia każdy może zgłosić swoje uwagi do projektu planu.
rk-w/ zdj. Regina Korczak - Watycha
copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 21.03.2017 23:28