Uczniowie Gimnazjum z Krempach w Estonii

Pięcioro uczniów Gimnazjum w Krempachach wraz z dwoma nauczycielami spędziło tydzień w Estonii w ramach projektu Erasmus+ "Science 4 all" („Nauka dla wszystkich”).
Szkołą goszczącą było Narva Kesklinna Gümnaasium w miejscowości Narwa, tuż przy granicy z Rosją. W wymianie wzięli udział także uczniowie i nauczyciele szkół partnerskich z Francji i Portugalii. Uczniowie byli zakwaterowani u estońskich rodzin i mieli okazję komunikować się w języku angielskim oraz rosyjskim, który dominuje wśród mieszkańców wschodniej części Estonii.

Wszystkie dni pobytu były wypełnione działaniami związanymi z głównymi celami projektu: zwiększeniem zainteresowania matematyką i naukami ścisłymi oraz poznaniem kultury krajów partnerskich. Oto relacja z szóstego dnia pobytu autorstwa Olgi Szczepanowicz z Harklowej: „W czwartek o godzinie 7.30 wyjechaliśmy z Narwy i wybraliśmy się na wycieczkę do Tartu. Pojechaliśmy do Centrum Nauki AHHAA. Odbyliśmy tam warsztaty na temat DNA człowieka, zbudowaliśmy model cząsteczki DNA z żelków. Skorzystaliśmy z wielu atrakcji rozwijających naszą wiedzę w różnych dziedzinach związanych z nauką. Później poszliśmy do Centrum Edukacji Środowiskowej w Tartu. Podzieleni na grupy rozpoznawaliśmy drzewa w parku. Oglądaliśmy różne zwierzęta tj. chomiki, papugi oraz owady. Pod koniec wycieczki zwiedzaliśmy rynek główny w Tartu. Niektórzy wybrali się na lody, a inni oglądali tamtejsze zabytki.”.

Oprócz Tartu uczniowie i nauczyciele zwiedzili zamek w Narwie, kopalnię łupków bitumicznych, a także muzeum morskie oraz starówkę w Tallinie; sporym przeżyciem była podróż samolotem z Krakowa do stolicy Estonii. Choć Estonia była do 1991r. republiką radziecką i żyje tam tylko 1,3 mln ludzi jest to kraj bardzo zinformatyzowany i nowoczesny. Nowe technologie, w tym smartfony i komputery, są wykorzystywane w szerokim zakresie w szkole, czego gimnazjaliści z Krempach mogli popróbować biorąc udział w lekcjach. Wśród nauczycieli estońskiego gimnazjum jest międzynarodowy mistrz szachowy Vladimir Zavoronkov, który zorganizował kurs i mini-turniej szachów dla gości z Polski, Portugalii i Francji.

Międzynarodowe zespoły uczniowskie pracowały także nad słownikiem w sześciu językach, wspólnie przygotowali tradycyjne estońskie desery, planowali stacje meteorologiczne. Wśród uczestników mobilności zawiązały się nowe znajomości i przyjaźnie.

Więcej na stronie internetowej projektu https://twinspace.etwinning.net/25393/home

Urszula Utnicka, koordynator projektu, zdj. arch. szkoły