Chińczycy wybudują zakopiankę do Nowego Targu?

Wczoraj Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie poinformowała, że w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie nowej zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu ofert złożyło sześć firm. To prawdopodobnie jedna z nich dostanie zamówienie. Która? Na razie nie wiadomo, ale najtańszą ofertę złożyli... Chińczycy.
Przed otwarciem ofert GDDKiA podała, jaką kwotę zamierza przeznaczyć na tę inwestycję - to 871 milionów złotych. Po otwarciu ofert okazało się, że aż pięć z nich ją przekracza. Budimex z Warszawy zaoferował, że wykona prace za ok. 1,1 mld zł, spółka PORR z Warszawy - za 944 mln zł, TORO i Cooperativa Muratori (Włochy) - za 890 mln zł, Mostostal Warszawa za prawie 1,5 mld, a spółka INTERCOR z Zawiercia za 880 mln zł.

Natomiast najtańsza okazała się oferta spółki Stecol Corporiation z Chin. Chińczycy uznali, że mogą zaprojektować i wybudować zakopiankę z Rdzawki do Nowego Targu za tylko 706 mln zł, czyli za ponad 160 mln zł mniej niż przeznaczyła na to zadanie GDDKiA i o ponad 170 mln taniej niż wynosiła druga najtańsza oferta złożona na przetarg.

Teraz złożone oferty zostaną zbadane, by ustalić, czy spełniają kryteria przetargowe. O wyborze najkorzystniejszej z nich zadecyduje suma punktów przyznanych według następujących kryteriów: cena – 60 % , właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni - 9%, równość podłużna nawierzchni - 8%, personel wykonawcy - 6%, termin realizacji kontraktu - 12% oraz zagospodarowanie gruntu rodzimego - 5%.

Teoretycznie najtańsi Chińczycy mają największą szansę na wygranie przetargu. Stanie się tak, jeśli komisja przetargowa uzna, że cena jaką zaproponowali nie jest rażąco niska i gwarantuje właściwe właściwe wykonanie kontraktu.

Budowa zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu potrwa 4-5 lat. Wszystkie firmy, które zgłosiły się na przetarg zaoferowały, że zrobią to w 49 miesięcy, czyli w cztery lata. Dodajmy, że do okresu projektowania zalicza się jednak każdy rok w całości, natomiast w okresie prac budowlanych do okresu budowy nie wlicza się trzech miesięcy zimowych.

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP, o długości 16,136 km, szerokości jezdni 2x3,50m. Powstanie cztery węzły drogowe : Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 22 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady). Ponadto wybudować trzeba drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, kanalizację i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudować infrastrukturę techniczną.

r/

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 10.03.2018 11:29