Rada Ministrów przyjęła Program Rozwoju Systemu Transportowego Podtatrza. To będą inwestycje za ponad 2 mld zł

ZAKOPANE. - Dowiedzieliśmy się, że podczas posiedzenia Rady Ministrów przyjęty został projekt uchwały w sprawie ustanowienie Programu Rozwoju Systemu Transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku. Tym samym został uczyniony milowy krok dla polepszenia kwestii systemu transportowego w naszym regionie - komentuje Piotr Bąk.
Jak mówił podczas konferencji prasowej w starostwie tatrzańskim - starosta, początkiem realizacji projektu było ubiegłoroczne XI Międzynarodowe Forum Górskie, aczkolwiek wcześniej koncepcję rozwoju systemu transportowego Podtatrza opracował profesor Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej, która była podstawą dla dalszej dyskusji.

- Po referatach wygłoszonych na Forum przez najlepszych specjalistów, rozpoczęły się intensywne prace nad Programem Rozwoju Systemu Transportowego obszaru Podtatrza. Ważnym momentem było podpisanie listu intencyjnego jesienią 2019 roku przez ministra Andrzeja Adamczyka, marszałka województwa małopolskiego, starostwa - nowotarskie i tatrzańskie oraz burmistrzów Nowego Targu i Zakopanego. Szczególnie zaangażowane osoby to prezydent Andrzej Duda, który był patronem MFG, uczestniczył w tym Forum i gorąco nas nakłaniał do podjęcia trudu opracowania takiego projektu. W tej pracy wzorowaliśmy się na programie oświęcimskim, a później na programie dla Śląska - wyjaśnia samorządowiec.

Jak dodaje, - "sama idea programu była odpowiedzią na sytuację jaka nas czeka w najbliższych latach pod Tatrami" - W 2023 roku będziemy mieli drogę o wysokich parametrach dwujezdniową w Nowym Targu, będziemy przejeżdżać przez tunel pod Luboniem, więc dostępność jeśli chodzi o ruch samochodowy - bardzo się zwiększy. Trwają też prace inwestycyjne na kolejowej "zakopiance". Stąd nasze obawy - co się stanie, gdy Podhale będzie dostępne. Teraz, gdy Polacy nie mogą jechać za granicę - jadą pod Tatry i musimy ich godnie przyjąć stworzyć im warunki infrastrukturalne musimy, by ich przyjazd miał sens, wyjechali stąd zadowoleni i chcieli wracać i dali nam szansę zarobienia i utrzymania się z ruchu turystycznego - argumentuje Piotr Bąk.

Przygotowany program składa się z szeregu elementów, a ma trzy podstawowe cele: zapewnienie wysokiej jakości infrastruktury, poprawę funkcjonowania transportu zbiorowego i stworzenie efektywnego systemu zarządzania transportem. Zakłada budowę i modernizację lini kolejowych, dróg krajowych, wojewódzkich oraz gminnych, likwidację tzw. "wąskich gardeł" (przykładem takiego rozwiązania jest budowa węzła w Poronienie), budowa przystanków kolejowych i autobusowych, sieci parkingów park&raid, ścieżek rowerowych oraz całej infrastruktury towarzyszącej. Znalazły się tam także zapowiedzi rozwoju połączeń kolejowych i autobusowych oraz ich integracja.

- To jest ogrom zadań, dlatego ich horyzontem jest rok 2030 - mówi starosta i wskazuje, że najdroższymi będą m. in. przebudowa drogi do Chyżnego i ewentualna budowa drugiej nitki torów na odcinkach między Nowym Targiem, a Zakopanem. - To będzie duże wyznanie i czasami to nie pieniądze będą tu największym problemem. Przykładem może być węzeł w Poroninie, którego projektowanie trwało 5 lat, a i tak inwestycja "wisiała na włosku" wskutek protestów sąsiadów tej inwestycji - przypomina.

Starosta zapytany co konkretnie oznacza dzisiejsza decyzja Rady Ministrów, odpowiada: - Rada Ministrów przyjęła Regionalny Program Rozwoju i odpowiada za ten program, a więc będzie go realizować przy współudziale samorządów. A jednym z elementów tej odpowiedzialności jest znalezienie źródeł finansowania.

Zakres inwestycji jest ogromny, więc i przewidywane koszty są spore. Mowa o ponad 2 mld zł. - Ta kwota nie jest zagwarantowana - zastrzega starosta. - To nie znaczy, że rząd RP RP nam tu worek pieniędzy przywiezie. Ale jak będą źródła finansowania, to poszczególne elementy programu będą w tych funduszach uwzględnione - wyjaśnia.

Owymi źródłami finansowania będą rządowe programy - budowy dróg krajowych, przebudowy sieci dróg krajowych, Fundusz Dróg Samorządowych, rezerwa subwencji ogólnej budżetu państwa, Krajowy Program Kolejowy, Fundusz Przewozów Autobusowych, budżet państwa oraz budżety województwa, powiatów i gmin i przede wszystkim środki zewnętrzne - a więc programy unijne i komercyjne.

Nad realizacją programu czuwać ma Forum Współpracy dla Podtatrza pod przewodnictwem marszałka, w którego skład wejdą wszystkie samorządy zainteresowane inwestycjami i powołani eksperci.

Piotr Bąk zapewnia, że czekający nasz region rozwój poprowadzony będzie "z poszanowaniem przyrody, prawa własności i tradycji".

s/ zdj. Piotr Korczak

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 16.06.2020 14:54