Zakopane wolne od "reklamozy". Konsultacje w sprawie zakopiańskiej "uchwały krajobrazowej"

W Zakopanem trwają konsultacje projektu uchwały w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane na terenie Gminy Miasto Zakopane.
Jednym z głównych celów opracowania projektu "uchwały krajobrazowej" jest uporządkowanie Zakopanego pod względem rozmieszczenia wszelkiego rodzaju tablic i urządzeń reklamowych, które obecnie dominują w przestrzeni miejskiej, zakłócając wizualny odbiór terenów o najwyższych w skali kraju walorach krajobrazowych. Działania porządkujące podjęte zostały dla obszaru całej zakopiańskiej gminy.

Projekt uchwały uzyskał pozytywne opinie i uzgodnienia wszystkich wymaganych przepisami organów, m.in. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie i Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie. Możliwe to było dzięki ustaleniu daleko idących ograniczeń możliwości sytuowania tablic i urządzeń reklamowych niestanowiących szyldów.

Zgodnie z definicją ustawową, szyld to tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe informujące o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica lub urządzenie się znajduje. Dla szyldów przewidziano znacznie szersze możliwości, by umożliwić lokalnym przedsiębiorcom dotarcie do usługobiorców.

"Ideą przyświecającą autorom projektu było uczynienie Zakopanego miastem wolnym od powszechnej „reklamozy”. Niepowtarzalny charakter regionu, tradycje miejsca, cenne historycznie i kulturowo walory Zakopanego, jak również poszanowanie dobrego sąsiedztwa – uzasadniają radykalne ograniczenie sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych" - tłumaczy Urząd Miasta.

Projekt uchwały „krajobrazowej”, określając precyzyjne zasady, na jakich mogą funkcjonować reklamy w przestrzeni publicznej i ich standardy, powinien przynieść zdecydowane korzyści, przede wszystkim poprzez umożliwienie skutecznej walki z wszechobecnymi tzw. dzikimi reklamami. Te nośniki, które będą spełniały wymogi prawa miejscowego, z cała pewnością będą lepiej wyeksponowane, a więc komunikaty reklamowe będą docierały do większej liczby odbiorców.

Projekt "uchwały krajobrazowej" wyłożony będzie do publicznego wglądu do 1 lutego br. Projekt uchwały dostępny jest m.in. w internecie, na stronach www.bip.zakopane.eu i www.zakopane.pl. Uwagi można wnosić w nieprzekraczalnym terminie do dnia 15 lutego 2021 r. (liczy się data wpływu).

UM Zakopane, s/

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 08.01.2021 11:33