Starostwo Nowotarskie przeszło na pełną obsługę cyfrową. Ewenement w skali kraju

Zespół Informatyków Starostwa Powiatowego w Nowym Targu zbiera same pochowały za swoją pracę. Praktycznie każdą sprawę mieszkaniec powiatu może w urzędzie załatwić przez internet. Na cyfrowe dokumenty przerzucili się również urzędnicy.
Procesy cyfryzacji np. w bankach już dawno nikogo nie dziwią - robimy przelew z telefonu, przez komputer zakładamy konto, płacimy cyfrowymi pieniędzmi w kasie sklepu. A co z urzędami? Urzędy od 2008 roku rozpoczęły proces drogi do cyfryzacji usług. ePUAP został uruchomiony 14 kwietnia 2008 r. i od tego dnia teoretycznie wszędzie można złożyć wniosek do urzędu drogą elektroniczną. Ale mamy 2024 i nie we wszystkich urzędach ePUAP już działa.

- Jesteśmy w pełni elektroniczni, obsługujemy elektroniczne projekty budowlane (można składać projekt budowlany elektronicznie) i wszystkie nasze jednostki mają ePUAP oraz co ważniejsze - uruchomione, działające skrytki e-doręczeń - podkreśla Radosław Jastrzębski, Główny Specjalista ds. Systemów Informatycznych w Starostwie Powiatowym w Nowym Targu.

Urząd przyjmuje elektroniczne wnioski o pozwolenie na budowę, wydaje i wysyła cyfrowe decyzje. Dodatkowo bez wizyty w urzędzie można dzięki usłudze paczkomatu m.in. wymienić tablice w samochodzie czy nadać pismo lub przesłać dokumenty do Starostwa Powiatowego w Nowym Targu za 5,99 zł (za pomocą dedykowanego kreatora na stronie www starostwa).

- W przypadku tablic rejestracyjnych odbiór następuje tylko w paczkomacie przy siedzibie urzędu – bo tylko ten paczkomat jest specjalnie dostosowany do wymiaru tablic rejestracyjny. Stare tablice razem z wypełnionymi wnioskami i drukami wysyłając do nas można oczywiście zgiąć – natomiast nowe muszą być wydane nienaruszone. To ogromny skok technologiczny – przyznaje Jastrzębski.

Teraz urząd i podległe mu jednostki przeszły również na elektroniczną obsługę dokumentów. Każde pismo papierowe, jakie wpływa do starostwa, jest skanowane i dalej procedowane już w formie elektronicznej – kartka papieru zaś trafia od razu do archiwum, a naturalne pismo elektroniczne obsługiwane jest w swojej cyfrowej postaci.

Taką możliwość daje system EZD RP (czyli elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej). Powiat Nowotarski wziął udział w pilotażowym programie prowadzonym przez NASK (tj. Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy) mającym na celu wypracowanie dobrych praktyk dla bezpiecznej usługi chmurowej SaaS EZD RP dla samorządów (SaaS to skrót od Software as a Service czyli oprogramowanie jako usługa – to forma udostępniania oprogramowania w chmurze, w którym dostawca rozwija i utrzymuje aplikacje, zapewnia ich automatyczne aktualizacje i udostępnia oprogramowanie za pośrednictwem Internetu).

- Dlaczego przystąpiliśmy do projektu? Bo nie każdy, szczególnie mały samorząd, może pozwolić sobie na wdrożenie EZD RP na własnej infrastrukturze lub nie może liczyć na pomoc NASK-u. A my takie wsparcie możemy realizować. Zaś jako dostawca usługi SaaS jesteśmy dla NASK partnerem i jesteśmy objęci wsparciem serwisowym – mówi Radosław Jastrzębski. - System EZD RP pozwala na pełną transparentność obiegu dokumentów – w systemie EZD nie da się podmienić kartki papieru – wszystko jest ewidencjonowane i nie da się nic skasować, bo po każdej akcji odnotowywany jest ślad w systemie, zaś same procedury przetargowe realizowane są za pomocą platformy przetargowej, uniemożliwiającej jakakolwiek ingerencje w proces zamówienia publicznego.

- Nasz powiat jest chyba jedynym powiatem w kraju, który przeszedł całkowicie na pełną elektroniczną obsługę dokumentów zarówno u siebie jak i w jednostkach podległych. Jeszcze pozostał nam szpital, który jest już jednak na ścieżce wdrożeniowej - mówił na sesji powiatowej Radosław Jastrzębski. - To pionierskie rozwiązania w skali kraju. Nie ma samorządu, który na chwilę obecną jest w stanie innym samorządom świadczyć tego typu wsparcia.

Na ostatniej sesji Rady Powiatu Nowotarskiego były procedowane cztery uchwały przygotowane przez sekretarza powiatu Bartłomieja Garbacza, który koordynował i nadzorował pilotaż SaaS EZD RP, na mocy których sformalizowano pomoc w uruchomieniu systemu obiegu dokumentów przez Powiat Nowotarski pierwszym czterem samorządom.

- Chciałbym podziękować Zarządowi jak i Radzie Powiatu, że pozwalają nam w naszym powiecie tworzyć systemy cyfryzacji kraju, gdzie jesteśmy pionierem – dodał Jastrzębski.

Pod tym względem powiat nowotarski, jest liderem w kraju. W całym kraju obowiązek użytkowania systemów EZD będzie obowiązkowa m.in. dla wszystkim samorządów od końca 2026 roku.

W imieniu radnych zaangażowania i pionierskich działań pogratulował informatykom starostwa, radny Bartosz Leksander podkreślając, że są to wyjątkowe działania w dobie coraz częstszych zagrożeń cyfrowych. - My tego nie dostrzegamy, na szczęście starostwo ma sztab ludzi, który nad tym czuwa – zaznaczył. - Chylę czoła, wielki szacunek się należy.

- Mam wspaniały zespół pracowników, któremu chciałbym podziękować, bo bez niego nie osiągnęlibyśmy tego, co udało nam się osiągnąć - dziękował Radosław Jastrzębski.

Starosta Krzysztof Faber dodał, że całe to osiągnięcie to także zasługa zarządu oraz sekretarza powiatu Bartłomieja Garbacza, który bezpośrednio nadzorujące i koordynuje prace zespołu informatyków. Wspomniał także, że nawet na krakowskich uczelniach wyższych, w kręgach naukowych to, co robią informatycy Starostwa w Nowym Targu, jest zauważane i doceniane. - Są efekty ich pracy – podkreślił.

r/

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 13.03.2024 11:10