Deklaracje i pomysły, czyli co kandydaci na burmistrza Nowego Targu opowiedzieli na pytania kibiców

NOWY TARG. Całej piątce kandydatów ubiegających się o fotel burmistrza zadane zostały pytania na temat finansowania pierwszej drużyny hokejowej, rozwoju tej dyscypliny oraz modernizacji hali lodowej. Poniżej - ich odpowiedzi.
Pytania zadane na stronie MMKS brzmią:
1. Jeżeli zostanie Pan Burmistrzem Nowego Targu, jak widzi Pan przyszłość pierwszej drużyny hokejowej, oraz udział Miasta w jej finansowaniu?
2. Jak wiadomo powszechnie lodowisko wymaga generalnego remontu. Czy ma Pan pomysł na taką modernizację i w jakim czasie mogło by to nastąpić?
3. Jak widzi Pan udział miasta Nowego Targu w propagowaniu wśród dzieci i młodzieży gry w hokeja na lodzie?

Marek Stanisław Fryźlewicz
Ad.1.
Jeśli zostanę wybrany burmistrzem Miasta Nowego Targu kontynuowane będzie wsparcie dla nowotarskiego hokeja w różnej postaci według możliwości samorządu. Uważam, że I drużyna jako jeden z symboli promocyjnych Nowego Targu powinna być nadal wspierana bezpośrednio:
1. Poprzez udostępnianie nieodpłatnie lub za minimalną odpłatnością obiektów MHL, obecnie klub korzysta z lodowiska za symboliczną stawkę godzinową w postaci 1 zł
2. Poprzez bezpośrednie wsparcie finansowe jako wydatek z budżetu „za promocję miasta” w świetle uregulowań prawnych.
3. Poprzez udostępnienie nieodpłatne powierzchni reklamowej w Miejskiej Hali Lodowej do dyspozycji Klubu (jest to spory zastrzyk finansowy)
4. Poprzez wsparcie finansowe i inne możliwe dla szkolenia dzieci i młodzieży ponieważ jest to zaplecze szkoleniowe z którego wyrastają hokeiści do I drużyny.
5. Poprzez osobiste wsparcie na rzecz powiększenia większych (mniejszych też!) sponsorów
6. Budowanie dobrego wizerunku hokeja jako dobra Nowego Targu i Podhala i zachęcanie do wstępowania do Klubu „100” do którego należę osobiście i wpłacam comiesięczną składkę.

Ad.2.
Modernizacja MHL jest konieczna i powinna być realizowana etapami na miarę przyznanych przez Radę Miasta środków, a jeśli to będzie możliwe również pozyskanych ze źródeł pozabudżetowych. Przygotowane są już wstępne dokumenty związane z modernizacją (inwentaryzacja stanu, kosztorysy itp.) Konieczne jest wprowadzenie do inwestycji możliwości wykorzystywania części powierzchni obiektów MHL i otoczenia hali do działalności gospodarczej. Rozpoczęcie modernizacji powinno nastąpić już w nadchodzącej kadencji samorządu. Być może uda się pozyskać inwestora, który w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego zrealizuje tę inwestycję.

Ad.3.
Miasto już w znacznym stopniu propaguje hokej wśród dzieci i młodzieży wspierając klub MMKS w ich szkoleniu poprzez przyznawane dotacje (w tym roku jest to kwota w wysokości 48 tys. zł z przeznaczeniem na szkolenie młodzieży, zakup sprzętu, wyjazdy na zawody sportowe) i udostępnienie obiektów MHL. Miasto dotuje również prowadzenie hokejowych klas sportowych w SP – 11 oraz Gimnazjum nr 1 i zatrudnianie trenerów na etatach nauczycieli wychowania fizycznego. Jako Burmistrz zaproponuję Radzie Miasta uruchomienie systemu stypendialnego i nagród dla wyróżniających się zawodników MMKS.

Według mnie miasto może wspomóc MMKS w tych działaniach poprzez zorganizowanie we wszystkich szkołach podstawowych spotkań uczniów i ich rodziców z przedstawicielami MMKS i znanymi hokeistami, którzy mogą zainteresować dzieci tą dyscypliną.

Maciej Jachymiak
Ad.1.
Zgodnie z nową ustawą miasto może założyć sportową spółkę razem ze sponsorami, i powinno to zrobić. Sytuacja drużyny jest znacznie pewniejsza niż była przed sezonem, w związku z tym i sponsorzy na przyszły sezon (może jeszcze część tego) będą. Kilku potencjalnych znam, ale czekają na wynik wyborów. Jak chodzi o udział finansowy miasta, to na razie dotacja na szkolenie, a w przyszłości dochody z działalności spółki, która powinna zarządzać kompleksem sportowym, przy którym powinna powstać działalność gospodarcza zasilająca hokej (hotel, galeria handlowa, wynajem obiektów). Czekam też na obiecane działania posłów w celu znalezienia tytularnego sponsora ligi. Wtedy każda z drużyn będzie mieć zabezpieczoną stałą część budżetu.

Ad. 2.
W pierwszym etapie modernizacja chłodzenia, band, i szatni oraz poprawa estetyki wewnątrz. Myślę, że co najmniej 5 mln, na co miasto stać. Potem rozbudowa hali do większego kompleksu sportowego (lodowisko, mała hala treningowa, basen, część hotelowa plus to co jest teraz, tzn boiska na "kole"). Ten kompleks powinien pracować cały rok, w oparciu o to można robić stałe szkoły hokejowe, obozy etc. Jestem pewien, że włożenie pieniędzy w dobrą infrastrukturę będzie z czasem przynosić dochody - do stałego zasilania ekstraligi (wtedy uniezależniamy się też od kaprysów sponsorów). W przyszłości nie wykluczam w porozumieniu z Zakopanem budowy dużej hali wielofunkcyjnej na przedmieściach Nowego Targu.

Ad. 3.
Utrzymanie klas sportowych, udział w szkoleniu, w tym w oparciu o niemałe środki na profilaktykę, stałe turnieje pod patronatem miasta, a przede wszystkim czyste szatnie, ciepła woda i dobry lód przez cały rok :)

Mariusz Jelonek
Ad. 1.
Moim zdaniem Miasto Nowy Targ ma poważne zobowiązania wobec hokeja, z tytułu dotychczasowej promocji dla Miasta. Wszelkimi dostępnymi środkami należy wspierać pierwszą drużynę hokejową. Na podstawie nowej ustawy o Sporcie która weszła w życie 16 października widzę dwie możliwości wspierania działalności pierwszej drużyny:
- Pierwsza to dotacja na konkretne rodzaje wydatków realizowanych przez MMKS. Nie na drodze przetargu na usługi promocyjne, lecz w drodze uchwały o dotacji dla klubu np.: na wynagrodzenia dla szkoleniowców, pokrycie kosztów lodu, pokrycie kosztów wyjazdów czy pensji zawodników lub inne wydatki.
- Druga to stworzenie np. z MMKS-Podhale przez Miasto nowej Sportowej Spółki Akcyjnej i objęcie w niej pokaźnego procentu udziałów i w tym zakresie finansowania działalności pierwszej drużyny.
- Niezależnie od pierwszej czy drugiej opcji- obydwie zależą dziś od MMKS-Podhale, Miasto powinno się AKTYWNIEJ włączyć w znalezienie strategicznego inwestora czy sponsora dla hokeja. Jest to ściśle związane z wyszukiwaniem nowych inwestorów w sfery usługowe i produkcyjne w Mieście. Przyciągając nowe podmioty równocześnie możemy przyciągnąć pieniądze dla wspierania Nowotarskiego hokeja.
„Nowa ustawa precyzuje warunki wspierania sportu przez organy władzy publicznej czyli w tym wypadku Radę Miasta, określając jako zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi sportu. Rada Miasta może określić
w drodze uchwały zasady wspierania sportu, uwzględniając cel publiczny. – Taki cel to m.in. poprawa warunków uprawiania sportu przez zawodników lub zwiększenie dostępności społeczności lokalnych do działalności sportowej. Te cele muszą być każdorazowo określone w uchwale. Klub sportowy, który działa w formie osoby prawnej, ale nie działa dla zysku (tak jak MMKS), będą mogły otrzymywać dotacje z Urzędu Miasta. W ustawie wyraźnie napisano, na co można takie środki przeznaczać. Do tej pory uchwały samorządów często były podważane przez Regionalne Izby Obrachunkowe, bo uważały one że np. nie można płacić wynagrodzenia zawodnikom lub trenerom. Tym razem wyraźnie określono, że ta dotacja może być przeznaczona w szczególności na realizacje programów szkolenia sportowego, zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów i uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów związanych z wynajmem obiektów do celów szkolenia sportowego, finansowanie stypendiów, czy wynagrodzenia kadry szkoleniowej. To jest dość szeroka formuła, która Radzie Miasta w uchwałach doprecyzować, na co mogą być przeznaczone środki publiczne.
Z budżetu Miasta można finansować stypendia dla zawodników, ale także stypendia dla trenerów oraz nagrody i wyróżnienia dla osób, które są związane z osiąganiem wysokich wyników we współzawodnictwie międzynarodowym i krajowym. Zasady przyznawania tych stypendiów i nagród dla zawodników i trenerów ustala uchwałami Rada Miasta. Zawodnicy będą mogli również otrzymywać stypendia finansowane i ustanowione przez klub.”

Ad. 2.
Rzeczywiście lodowisko – MHL wymaga remontu, jednakże w zakresie finansowym mogą wystąpić trudności. Widzę także kilka dróg rozwiązywania tego problemu. Możemy spróbować pozyskać większe dofinansowanie z Ministerstwa Sportu i spróbować przeprowadzić remont generalny, z wymianą trybun, poprawą instalacji mrożenia, wybudowania nowych szatni od strony Dunajca i doprowadzenia starych do standardów XXI wieku. Czas możliwy do wykonania 2-3 lata.
-W razie trudności z realizacja pierwszego projektu (albo do czasu jego wprowadzenia do realizacji) proponuję działania małych kroków. Zaczynając od remontu szatni i budowy nowych szatni pod trybunami od strony Dunajca, poprzez remonty etapami całego obiektu. Oczywiście ten drugi model jest gorszy i nie doprowadzi obiektu do generalnej poprawy. Jednakże pozwoli na jego użytkowanie w MINIMALNYM komforcie. Czas realizacji – natychmiast. Przy dobrze dobranym zakresie prac może stanowić wstępne uzupełnienie pierwszego projektu.
-Dla mnie pomysłem na odciążenie Miasta od utrzymania MHL byłoby przekazanie go (bez ziemi) do administrowania w ramach filii COS w Zakopanem, a wtedy budowa zaplecza hotelowego i być może sportowego basenu, byłaby także możliwa. Wymaga to zabiegów politycznych w Ministerstwie Sportu, ale myślę że jest to możliwe.

Ad. 3.
Wsparcie na poziomie naboru – 0, 1, 2, 3 klasy szkoły podstawowej to podstawa. Miasto przez system wsparcia dla dzieci pochodzących z NIEZAMOŻNYCH rodzin, powinno wspierać rozwój i propagowanie hokeja wśród dzieci i młodzieży. Tutaj wracamy do odpowiedzi z punktu pierwszego, czyli możliwości stworzonych przez nową ustawę o Sporcie. Dodatkowym bodźcem powinien być system stypendialny wspierający najzdolniejszych zawodników. Także dotacje na rzecz MMKS na zakup sprzętu dla dzieci i młodzieży, także powinno wzmocnić zainteresowanie uprawianiem hokeja przez dzieci i młodzież. Wymaga to stałego współdziałania Miasta i MMKS i nie może się ograniczać do tworzenia klas sportowych.

Podsumowując: aby taka sytuacja mogła zaistnieć muszą wyborcy wybrać takie osoby, które mogą zapewnić dochody Miasta na odpowiednim poziomie, a oprócz tego mieć wizję jak powinno wyglądać współdziałanie w zakresie sportu od najmłodszych lat, Miasta z klubami sportowymi nie tylko w zakresie hokeja. Dla ogólnorozwojowego treningu i WF konieczna jest także budowa dwóch dużych sal gimnastycznych przy gimnazjach nr 1 i 2. I nie muszą być to bardzo drogie obiekty. Jest także możliwość budowy lodowiska treningowego przy MHL z systemem ekonomicznego zamrażania.

Andrzej Kalata
Na wstępie, chciałbym podziękować za kontakt i przesłane pytania. Jak zapewne wiadomo, byłem blisko związany z nowotarskim Klubem . Jednym z założeń programowych, które chce realizować po wygranych wyborach jest zaangażowanie w rozwój infrastruktury sportowej i sportową promocję Nowego Targu. Powszechnie wiadomym jest, że Miasto słynie z Hokeja, który – nad czym bardzo boleję – podupada z powodów finansowych i zbyt małego zaangażowania finansowego Miasta. Klub, który powstał 1932 roku musi trwać i wzrastać w siłę – nie możemy pozwolić aby stał się tylko chlubną przeszłością i wspomnieniem…

Ad. 1.
W obecnych czasach, trudnych z punktu widzenia ekonomicznego, pozostawienie pierwszej drużyny hokejowej bez wsparcia ze strony Miasta będzie równoważne ze rychłym jej upadkiem. Aby temu zapobiec chcę zrewidować dotychczasowe wydatki miejskie na utrzymanie Klubu. Moim celem jest także zachowanie transparentności i celowości wydatków. Mam świadomość, że może to być jeszcze zbyt mało, dlatego aktywnie włączę się w poszukiwanie i pozyskiwanie sponsorów dla Naszego Klubu.

Ad. 2.
Patrząc na Naszą Halę Lodową pierwszym co zauważam jest konieczność jej remontu. Szczególnie ważne wydaje mi się wykonanie termomodernizacji oraz wprowadzenie zmian w infrastrukturze technicznej, które służyłyby zwiększeniu jej ekonomiczności oraz poprawie ochrony środowiska. Chciałbym szukać środków na modernizację i unowocześnienie Naszego Lodowiska w funduszach europejskich. Najwięcej w tym zakresie gwarantują regionalne programy operacyjne, z których każdy przewiduje realizację projektów związanych z inwestycjami w obiekty rekreacyjno-sportowe.

Ad. 3.
Hokej jest naszym sportem lokalnym – dobrze pamiętam inicjatywę, prowadzoną już w szkołach podstawowych, pozyskiwania młodzieży dla hokeja. Uważam, że ta inicjatywa była słuszna i prawidłowa. Im wcześniej zaczniemy, tym grono wielbicieli i sympatyków hokej będzie liczniejsze, co zaś w perspektywie czasu skutkuje coraz większym zaangażowanie naszej lokalnej społeczności. Mamy już liczną grupę utalentowanych chłopców, z których kiedyś będą dobrzy zawodnicy. Myślę, że dla promocji hokeja dobrym byłoby także organizowanie amatorskich rozgrywek drużyn młodzieżowych, w których prócz trofeów sportowych nagrodą mógłby być mecz z pierwszą drużyną Szarotek. Nasze lodowisko ma fantastyczną lokalizację, która umożliwia organizację festynów rodzinnych, których celem byłoby propagowanie idei sportowych wśród najmłodszych. Ważne jest aby, tak jak kiedyś, sport ten porwał nowych entuzjastów, a nasi hokeiści stali się dla młodych chłopców idolami.

Janusz Tarnowski
Ad. 1.
Hokej na dzisiaj jest bardzo dobrą jeżeli nie najlepszą wizytówką miasta, której w żadnej dziedzinie nie da się uzyskać. Nowy Targ powinien się rozwijać i aby wspomagać ten rozwój musi się dobrze promować. Za hokejem przemawiają: tradycja i sukcesy. Rezygnacja z wykorzystania powszechnej sympatii jaką w Polsce budzi drużyna Podhala jest błędem. Oczywiście należy zachować właściwe proporcje starań i uzyskiwanych efektów, niemniej dla zachowania pozycji należy skupić uwagę na stworzeniu drużynie warunków do uczestniczenia w rozgrywkach. Miasto przede wszystkim powinno zadbać o zaplecze infrastrukturalne (lodowisko, zaplecza: treningowe i socjalne) oraz przychylny klimat dla wszystkich, którzy zechcą hokej wspierać, a w świadczeniach bezpośrednich wyłącznie angażując środki finansowe w ramach funduszu promocji. Szczególnie, że takie możliwości daje ustawa o sporcie, dzięki której samorządy mogą wspierać działalność klubów sportowych. Pozycja sportowa drużyny winna być efektem starań sponsorów z kręgów biznesowych i lokalnej społeczności, natomiast władza miejska winna te starania przede wszystkim wspierać, a nie inicjować. No i uważam, że trzeba pilnie zmienić sposób zarządzania halą lodową jak i innymi obiektami sportowymi w mieście.

Ad. 2.
Wspomniany wyżej warunek funkcjonowania drużyny i ewentualne ambicje sportowe są uzależnione od stanu bazy sportowej, która w aktualnym stanie nie tylko nie pozwala na organizowanie imprez sportowych na poziomie wymaganym w rozgrywkach krajowych i międzynarodowych, ale wręcz stanowi negatywną wizytówkę miasta i jego władz. Stanowi też poważne zagrożenie dla uczestniczących w imprezach widzów, a w najlepszym razie nie zabezpiecza komfortu wymaganego w XXI wieku przy organizacji imprez masowych. Drogi są dwie: albo modernizujemy istniejąca halę, przebudowując ją gruntownie i wzbogacając o druga taflę (treningową), zaplecza socjalne i hotelarskie, punkty gastronomiczne i handlowe oraz dogodne dojazdy i miejsca parkingowe, co pozwoli podjąć starania o nadanie obiektowi statusu centralnego ośrodka przygotowań dla hokeja, albo stawiamy na budowę nowej hali widowiskowo-sportowej, z przeznaczeniem dla obecnych w mieście dyscyplin sportowych, w tym hokeja, a stary obiekt przystosowujemy wyłącznie do funkcji treningowych. W pierwszej wersji obiekt służy wyłącznie dyscyplinom zimowym, z dominacją hokeja, a w drugiej hala łączy funkcje sportowe z rozrywkowymi, starając się być obiektem dochodowym. Warto też pomyśleć o wykorzystaniu tego obiektu dla drugiej świetnie rozwijającej się dyscyplinie w Nowym Targu – unihokeja.
Uważam też, że ze względu na obecny stan finansów miasta, powinniśmy się zastanowić nad zmianą podejścia do finansowania działań modernizacyjno-remontowych. Obowiązujące przepisy prawa i wprowadzane w nich zmiany, dają możliwość uczynienia z samorządu partnera, który może na równych warunkach z zewnętrznym inwestorem uczestniczyć w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Uważam, że jest to formuła, która pozwoliłaby rozwiązać braki i niedociągnięcia naszego lodowiska. Miasto dzisiaj nie potrafi samodzielnie dobrze zarządzać takim obiektem w sposób efektywny, a już na pewno w obecnej formule jednostki organizacyjnej jaką jest Zakład Zieleni. Zakład Zieleni nie ma też żadnego doświadczenia w realizacji imprez sportowych, artystycznych czy też innych o charakterze komercyjnym. W europie taka forma wspomagania sportu jest dość powszechna. Wspólne projekty dają większe szanse na pozyskiwanie środków unijnych nie tylko na inwestycje ale i modernizacje już istniejących obiektów sportowych. Samorząd wraz z partnerem prywatnym jest w stanie prowadzić bez problemu obsługę pozyskiwanych funduszy unijnych, a to daje samorządowi stały i całkowity wgląd w zarządzanie tym majątkiem.

Ad. 3.
Najistotniejszym wkładem miasta w propagowanie dyscypliny jest staranie na rzecz utrzymania funkcjonowania I drużyny i jej gry w najwyższej klasie rozgrywkowej. To powinno być magnesem dla młodzieży, by podjąć trud trenowania i podnoszenia kwalifikacji sportowych, stwarzając perspektywę awansu sportowego i społecznego oraz szansę na funkcjonowanie w warunkach lokalnych w sferze sportu zawodowego, z możliwością utrzymania się ze środków zarobionych na sporcie. Miasto powinno zabezpieczyć właściwe zaplecze infrastrukturalne (patrz wyżej) oraz sprzyjać i uczestniczyć we wszelkich inicjatywach pozwalających lepiej zorganizować szkolenie i naukę szkolną, w szczególności poprzez wspieranie funkcjonowania klas i szkół sportowych. Obecność tych rozwiązań organizacyjnych wymusza ich współfinansowanie, co już jest znaczącą pomocą miasta na rzecz tej dyscypliny. Można także rozważyć pomoc finansową na rzecz organizacji konkretnych imprez hokejowych (turnieje, zgrupowania treningowe, mecze), ale na zasadach ogólnych tj. grantów dla wybranych w drodze konkursów imprez sportowych. Można też promować najbardziej uzdolnioną sportowo młodzież, pochodzącą ze środowisk nie pozwalających na zaspokojenie potrzeb finansowych, stypendiami lub pomocą rzeczową (sprzęt sportowy). Inicjatywa w tym zakresie powinna należeć do środowiska hokejowego, a realizacją zajmie się UM.

Źródło: www.mmks-podhale.pl

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 19.11.2010 19:35