Fordowska konstrukcja 1.0 EcoBoost to Silnik Roku 2012 - podhale24.pl
Czwartek, 25 kwietnia
Imieniny: Jarosława, Marka, Elwiry
Nowy Targ
Clouds
Wiatr: 6.48 km/h Wilgotność: 99 %
Clouds
Wiatr: 6.876 km/h Wilgotność: 98 %
Clouds
Wiatr: 6.012 km/h Wilgotność: 99 %
Clouds
Wiatr: 5.004 km/h Wilgotność: 99 %
Clouds
Wiatr: 4.788 km/h Wilgotność: 100 %
Clouds
-1°
Wiatr: 4.356 km/h Wilgotność: 99 %
Jakość powietrza
8 %
Nowy Targ
0 %
Zakopane
18 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 4 | 8 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 9 | 18 %
13.06.2012, 18:01 | czytano: 3126

Fordowska konstrukcja 1.0 EcoBoost to Silnik Roku 2012

Nowy silnik opracowany przez Ford Motor Company, 1.0 EcoBoost, zaczynający swoją karierę pod maską kompaktowego Forda Focusa, otrzymał właśnie prestiżowy tytuł International Engine of the Year za rok 2012.

zdj. Ford
zdj. Ford
Mały, ale zaawansowany technicznie 3-cylindrowy silnik otrzymał także dwie inne nagrody kwartalnika Engine Technology International, przyznawane na podstawie głosów oddanych przez 76 dziennikarzy z 35 krajów świata. Fordowskiemu silnikowi przypadły tytuły w kategorii "najlepszy nowy silnik" oraz "najlepszy silnik poniżej 1,0 litra pojemności".

Ford po raz pierwszy zwyciężył w konkursie International Engine of the Year, przeprowadzanym od 13 lat. W historii tego plebiscytu jeszcze żaden silnik nie zdobył tylu punktów co fordowski 1.0-litrowy EcoBoost.

"Przystępując do konstruowania tego silnika, ustawiliśmy poprzeczkę niezwykle wysoko - mówi Joe Bakaj, wiceprezes Forda odpowiedzialny za światowy program jednostek napędowych. "Chcieliśmy uzyskać zaskakująco niskie zużycie paliwa, nadspodziewanie dobre osiągi, cichą pracę i techniczną dojrzałość, a wszystko to w małym, 3-cylindrowym silniku".

"Cały nasz zespół podszedł do tego pozornie nieosiągalnego celu proponując wiele wspaniałych, innowacyjnych rozwiązań - dodaje Bakaj. "W rezultacie otrzymaliśmy silnik, który zmienia kryteria oceny silników benzynowych w skali całego świata".

"Ten niesamowity silnik całkowicie zasłużył na zwycięstwo - twierdzi Dean Slavnich, przewodniczący konkursu i wydawca magazynu Engine Technology International.


Silnik, który jest tak mały, że można go postawić na kartce papieru formatu A4, został zaprojektowany w ośrodkach badawczo-rozwojowych Forda w Dunton (Wielka Brytania) oraz w Merkenich (Niemcy).

Silnik jest produkowany w zakładach Forda Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii.

Silnik 1.0 EcoBoost używa turbosprężarki o małym momencie bezwładności, co pozwala na szybką reakcję na naciśnięcie pedału przyspieszenia nawet przy niskich obrotach silnika, dzięki czemu turbosprężarka może dodawać silnikowi mocy w całym zakresie jego prędkości obrotowych, sama obracając się z prędkościami dochodzącymi do 248 000 obr/min.

Spośród innowacji wprowadzonych w silniku 1.0 EcoBoost warto wymienić:
- kolektor wylotowy zintegrowany z odlewem głowicy silnika, co obniża temperaturę gazów wylotowych, pozwalając na optymalizację składu mieszanki w szerszym zakresie prędkości obrotowych;
- unikalny kształt żeliwnego bloku umożliwiający szybsze rozgrzewanie silnika niż w przypadku konwencjonalnych bloków wykonanych z aluminium. W rezultacie obniżono o 50% ilość energii potrzebnej do osiągnięcia temperatury roboczej przez silnik, co z kolei przekłada się na niższe zużycie paliwa;
- dwa paski zębate pracujące w kąpieli olejowej wyciszają silnik i podwyższają jego sprawność;
- zmiana konfiguracji silnika z celowym niewyrównoważeniem koła zamachowego i koła pasowego, zamiast dodawania osobnych, wałków wyrównoważających, wymagających dodatkowej energii do ich napędu.

Silnik 1.0 EcoBoost zadebiutował w tym roku w Focusie, a następnie pojawi się w Fordzie C-Max oraz B-Max, jeszcze w roku 2012. Silnik trafi do Fordów sprzedawanych w USA, po czym będzie miał swoją premierę na rynkach Azji, Australii i Afryki w przyszłym roku.

Nowy silnik Forda 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM zapewnia najniższe w swojej klasie zużycie paliwa wynoszące 4,8 l/100 km i najniższą emisję CO2 wynoszącą 109 g/km.

Wersja tego silnika o mocy 125 KM zapewnia zużycie paliwa wynoszące 5,0 l/100 km i emisję CO2 sięgającą 114 g/km.

W pierwszym pełnym miesiącu sprzedaży w Europie ponad 4 700 klientów zamówiło modele Focus z silnikiem 1.0 EcoBoost, co odpowiada prawie jednej czwartej wszystkich Focusów zamówionych na 19 tradycyjnych europejskich rynkach Forda.

Ford of Europe planuje potroić roczną produkcję samochodów wyposażonych w benzynowe silniki EcoBoost do 480 000 w roku 2015, przy 141 000 w 2011 roku. Według szacunków firmy, spośród tych samochodów 300 000 będzie wyposażonych w silniki 1.0 EcoBoost.

Tytuł International Engine of the Year przyznawany jest przez 76 dziennikarzy motoryzacyjnych z 35 krajów całego świata. Jurorzy oceniają charakterystyki silników, ich osiągi, ekonomię spalania, doskonałość techniczną i skuteczne wprowadzenie do produkcji zaawansowanych technologii.

Silnik 1.0 EcoBoost został wyjątkowo dobrze oceniony przez sędziów, uzyskując o 28 procent wyższe noty od następnego najlepszego silnika, a także najwyższe noty w całej historii konkursu na najlepszy silnik świata.

"Łatwość, z jaką trzycylindrowy silnik napędza samochód klasy Forda Focus, dowodzi, że silniki spalania wewnętrznego mają jeszcze bardzo, bardzo dobrą przyszłość - uważa Dean Slavnich z kwartalnika Engine Technology International. "Moc tego silnika, jego reakcja na otwarcie przepustnicy i realne zużycie paliwa to tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o pełnię jego zalet i korzyści, jakie będzie miał z niego użytkownik. Ford spisał się na medal!"

Inni sędziowie również wychwalali fordowski silnik 1.0 EcoBoost. "Jeśli downsizing jest drogą, którą mamy podążać, to nie ma do tego lepszej zachęty niż ten silnik. Ma moc taką jak silnik wolnossący o pojemności 1,6 litra, który zastępuje, ale gwarantuje znacznie bardziej dynamiczną jazdę - uważa brytyjski dziennikarz John Simister.

"Dysponując dużym momentem już dolnym zakresie obrotów, ten bardzo nowoczesny trzycylindrowy turbodoładowany silnik pozwala cieszyć się osiągami dostępnymi w samochodach z turbodoładowanymi małymi silnikami diesel, ale bez hałasu i wibracji - podkreśla Christophe Congrega z francuskiego L’Automobile Magazine.

Źródło: Ford
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas