Ford Focus z silnikiem o pojemności 1 litra – czy to ma sens? (zdjęcia i film) - podhale24.pl
Piątek, 29 marca
Imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Ostapa
Zakopane
Clouds
12°
Wiatr: 16.344 km/h Wilgotność: 57 %
Clouds
12°
Wiatr: 17.928 km/h Wilgotność: 56 %
Clouds
14°
Wiatr: 14.112 km/h Wilgotność: 51 %
Clouds
14°
Wiatr: 15.12 km/h Wilgotność: 46 %
Clouds
15°
Wiatr: 21.456 km/h Wilgotność: 52 %
Clouds
13°
Wiatr: 17.064 km/h Wilgotność: 68 %
Jakość powietrza
10 %
Nowy Targ
16 %
Zakopane
24 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 5 | 10 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 8 | 16 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 12 | 24 %
02.08.2012, 19:27 | czytano: 5394

Ford Focus z silnikiem o pojemności 1 litra – czy to ma sens? (zdjęcia i film)

Tuż przed wakacjami mieliśmy okazję sprawdzić jak jeździ Ford Focus z silnikiem o pojemności zaledwie 999ccm3. Po naszych dotychczasowych doświadczeniach z Focusem oraz benzynowymi silnikami z rodziny EcoBoost nie wątpiliśmy w inżynierów Forda, ale nie byliśmy też do końca przekonani, czy tak mały silnik poradzi sobie w Focusie.

zdj. Michał Adamowski
zdj. Michał Adamowski
Po kilku dniach wątpliwości te zostały jednak rozwiane. Do udziału w teście zaprosiliśmy także naszych Czytelników by poznać ich opinie na temat Focusa. Jednogłośnie samochód zrobił na nich bardzo pozytywne wrażenie. Ciekawość budził też specyficzny kolor „Candy red”. Wielokrotnie zdarzało nam się słyszeć nawet na ulicy „Patrz jaki ładny kolor.” Po każdej jeździe testowej pytaliśmy naszych gości o pojemność silnika samochodu, którym przed chwilą jechali. Nikomu niestety nie udało się prawidłowo odpowiedzieć, nawet tym, którzy domyślali się, że pytanie jest podchwytliwe.

Najbliższa prawdy odpowiedź, czyli 1,2 turbo padła z ust mechanika. Przeprowadziliśmy także krótkie porównanie z Citroenem C4, który według nas jest ciekawym kompaktem. W tym starciu nie miał jednak najmniejszych szans.

Ford Focus – Jeden z najlepszych samochodów kompaktowych na rynku.

Zanim przejdziemy do opisu silnika dla przypomnienia kilka najważniejszych faktów o Focusie. W tym najpopularniejszym na rynku segmencie znajdziemy wiele tańszych i często atrakcyjniejszych propozycji jednak żaden z tych samochodów nie prowadzi się tak dobrze jak Ford Focus. Nowoczesne mocne turbodoładowane silniki, precyzyjnie działające skrzynie biegów i rewelacyjne zawieszenie to mocne strony auta, które daje prawdziwą radość z jazdy. Mimo że wygląd wnętrza ani użyte materiały nie powalają na kolana to ciężko w tej klasie o lepszą ergonomię. Wszystko co najważniejsze jest dokładnie tam gdzie być powinno. Na jego korzyść przemawia także niekończąca się lista wyposażenia dodatkowego oraz najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa.

125KM z jednego litra pojemności czyli Fordowski silnik EcoBoost.

Podczas testu wiedzieliśmy, że silnik, którego blok jest tak mały, że można go postawić na kartce papieru formatu A4 nominowany był do nagrody za najlepszy silnik roku 2012. Po teście byliśmy niemal pewni, że zasługuje on na tę nagrodę. Jak się później okazało jurorzy konkursu „International Engine of the Year 2012” mieli podobne zdanie i Ford zdobył ten prestiżowy tytuł. Konstrukcja ta została wyjątkowo dobrze oceniona przez sędziów, uzyskując o 28 procent wyższe noty od następnego najlepszego silnika, a także najwyższe noty w całej historii konkursu na najlepszy silnik świata. Spośród innowacji wprowadzonych w silniku 1.0 EcoBoost warto wymienić: turbosprężarkę o małym momencie bezwładności, kolektor wylotowy zintegrowany z odlewem głowicy silnika, unikalny kształt żeliwnego bloku umożliwiający szybsze rozgrzewanie silnika niż w przypadku konwencjonalnych bloków wykonanych z aluminium, dwa paski zębate pracujące w kąpieli olejowej, zmiana konfiguracji silnika z celowym niewyrównoważeniem koła zamachowego i koła pasowego, zamiast dodawania osobnych, wałków wyrównoważających, wymagających dodatkowej energii do ich napędu. Jednostka ta zapewnia najniższą emisję CO2 w swojej klasie. Wersja tego silnika o mocy 125 KM zapewnia zużycie paliwa wynoszące 5,0 l/100 km i emisję CO2 sięgającą 114 g/km.

Wrażenia z jazdy:

Znając dotychczasowe trzycylindrowe jednostki w samochodach obawialiśmy się przede wszystkim nadmiernych wibracji i nieprzyjemnego hałasu jaki potrafią zrobić takie właśnie silniki. Po pierwszych kilometrach byliśmy bardzo mile zaskoczeni kulturą pracy tej jednostki. Nie było żadnych wibracji czy też niepożądanych odgłosów. Mało tego dźwięk silnika, zwłaszcza na wysokich obrotach był bardzo przyjemny dla uszu. Do tego stopnia, że często jeździliśmy z uchyloną szybą by dobrze słyszeć ten specyficzny warkot. Interesowało nas też realne spalanie Focusa, dlatego przeprowadziliśmy solidny test. Pierwszym etapem było osiągnięcie na trasie Zakopane – Kraków jak najniżej wartości. W trosce o spalanie postępowaliśmy według wszystkich zasad ecodrivingu czego efektem była wartość 6,5l/100km. W mieszanym cyklu na dystansie 1000km samochód potrzebował średnio 7,6l/100km, co daje całkiem niezły wynik biorąc pod uwagę przewagę dynamicznego stylu jazdy. A teraz najlepsze czyli osiągi. Dzięki dużemu momentowi obrotowemu już w dolnym zakresie obrotów niesamowity wręcz silnik pozwala cieszyć się osiągami często lepszymi niż w samochodach z turbodoładowanymi małymi silnikami diesla a przy tym bez hałasu i wibracji. Stały Moment obrotowy 170 Nm osiągany jest już od 1400 obr./min, i trwa w najlepsze aż do 4000 obr./min. Maksymalna wartość mocy pojawia się z kolei przy 4000 obr./min i zaczyna opadać przy około 6000 obr./min. Dzięki tym parametrom silnik zapewnia osiągi na poziomie konkurencyjnych turbodoładowanych jednostek 1,2 TSI Volkswagena i 1,4 Turbo ecotec opla. Jest przy tym oszczędniejszy i najbardziej ekologiczny. Przyspieszenie 0-100km/h zajmuje 11,3 sekundy a prędkość maksymalna to 193km/h.

Podsumowanie:

Silnik 1,0 EcoBoost jest bardzo ciekawą alternatywą nie tylko dla większych jednostek bez doładowania ale również dla małolitrażowych diesli. Ceny Focusa z najlepszym silnikiem świata zaczynają się od 60 000zł czyli nie jest on droższy niż konkurencja. 125KM z jednego litra pojemności robi spore wrażenie ale budzi też wątpliwości co do trwałości takiej jednostki. Zapytaliśmy o to przedstawicieli Ford Polska. Okazało się, że Producent bardzo poważnie podszedł do tej kwestii:

„W Fordzie Focus 1.0 Ecoboost zastosowano nowy olej silnikowy, pompę oleju z regulacją ciśnienia, kontrolowaną przez moduł sterujący pracą silnika. Ten sposób regulacji powoduje, że ciśnienie oleju osiąga swój maksymalny poziom przy niskich obrotach silnika i jest utrzymywane na tym samym poziomie przez regulator w szerokim zakresie obrotów.

Zastosowano również zmienione dysze natrysku oleju na denko tłoka (od dołu) powodujące jego efektywne chłodzenie. W układzie chłodzenia zastosowano dwa termostaty (drugi w bloku silnika). Układ chłodzenia zapewnia szybkie nagrzanie silnika (im silnik szybciej się nagrzeje tym mniej się zużywa). Dodatkowo podstawowy termostat posiada funkcję częściowego otwarcia dodatkowego zaworu przy wzroście obciążenia silnika. W celu ochrony turbosprężarki zastosowano dodatkową, elektryczną pompkę płynu chłodzącego kierującą płyn chłodzący do turbospężarki również w przypadku zatrzymania silnika przez system Auto-Start-Stop (wtedy podstawowa pompa płynu chłodzącego nie tłoczy płynu bo nie pracuje silnik). ”

Wygląda na to, że dzięki sprawdzonym i nowoczesnym rozwiązaniom ten niesamowity silnik będzie również trwały.

Tekst: Zbigniew Sieczka
Zdjęcia: Michał Adamowski
Film: Teresa Korczak, Piotr Korczak

Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
Tucik22:18, 12 sierpnia 2012
aaaaa... to wy zastawiliście wjazd do rezerwatu za lotniskiem...
Ja20:30, 9 sierpnia 2012
ale muzyka do tego filmiku masakra ;/
luzik13:55, 6 sierpnia 2012
@esteta65
czepiasz się pan - Michał robi najładniejsze zdjęcia na Podhalu, zawsze z przyjemnością oglądam fotki z pokazów lotniczych na Słowacji
a ile kosztuje I przegląd?23:52, 3 sierpnia 2012
byle by nie zgnił do I przeglądu
archer09:04, 3 sierpnia 2012
moja laguna 1.8 pali do krakowa 6.2 a srednia z 4500 km to 7.8 to co to za rewelacja?
esteta6521:22, 2 sierpnia 2012
autko fajne, ale na tych zdjęciach tego nie widać, panie Michale może warto zainwestować w szary filtr albo połówkę, bo zdjęcia jakieś takie mdłe, mleko i bez wyrazu- ne są to koszta a poprawią zdecydowanie otoczkę czyli niebo..
zetek20:21, 2 sierpnia 2012
Mój Focus gnił po 2-ch latach, a niekonderwowany Polski Fiat 125p po 5-ciu.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas