Siedemdziesiąty „tatrzański” - podhale24.pl
Piątek, 29 marca
Imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Ostapa
Nowy Targ
Clear
Wiatr: 10.512 km/h Wilgotność: 54 %
Clear
Wiatr: 12.204 km/h Wilgotność: 95 %
Clear
Wiatr: 7.632 km/h Wilgotność: 49 %
Clear
Wiatr: 8.928 km/h Wilgotność: 54 %
Clear
Wiatr: 9.936 km/h Wilgotność: 54 %
Clear
Wiatr: 9.756 km/h Wilgotność: 50 %
Jakość powietrza
6 %
Nowy Targ
18 %
Zakopane
14 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 3 | 6 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 9 | 18 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 7 | 14 %
31.07.2015, 22:26 | czytano: 1871

Siedemdziesiąty „tatrzański”

Rajd Tatrzański to największy motocyklowy rajd górski organizowany w Polsce. Po raz 70 rozegrany zostanie w najbliższy weekend w stolicy Podhala z bazą na Długiej Polanie.

W latach 1950-60 był jedną z najpopularniejszych imprez tego typu Europie. Na przestrzeni 70 lat istnienia zmieniał swój charakter. Pierwsze rajdy wytyczały górskie, typowo szybkościowe trasy, na których rywalizowali tacy motocykliści jak: Kazimierz Jurgowski, Józef Docha. W latach 1950-60. (okres świetności) rajd umożliwiał współzawodnictwo na trasach szybkich, ale również w bardzo trudnym terenie na tzw. odcinkach jazdy obserwowanej OJO. W drugiej połowie lat 1960 rajd ewoluował do postaci czysto obserwowanej.

Nie był ten rajdowcem kto nie ukończył Rajdu Tatrzańskiego - mówili dawniej specjaliści od rajdów motocyklowych. Coś w tym jest, mimo iż ranga i profil imprezy się zmienił. Od 1971 roku ma charakter imprezy trialowej, która ma w nazwie wpisane „ im. Kazimierza Jurkowskiego”.

W 1934 roku mecenas Kazimierz Jurkowski z Polskiego Klubu Motorowego w Warszawie wybrał się na swoim Rudge do Garmisch Partenkirchen/Füssen i jako pierwszy polski motocyklista, zaliczył Sześciodniówkę FIM. Trzy lata później, 11 września 1937 roku, wystartowało z Zakopanego 47 zawodników, z których jedenastu przejechało 375 kilometrową trasę I Rajdu Tatrzańskiego i po dwóch dniach zameldowało się na mecie. Jurkowski brał udział w trzech pierwszych rajdach zdobywając w latach 1937 - 38 złote medale, a w 1939 roku był pierwszy w klasie 250 ccm. Mecenas Jurkowski przeniósł na nasz grunt elementy Six Days, a impreza powstała z jego inicjatywy rozrosła się po wojnie do gigantycznych rozmiarów. Jurkowski tego już nie doczekał. Zginął podczas okupacji.

W latach 50 i 60-tych trasa liczyła 600 km, którą zawodnicy mieli pokonać w trzy dni. O wyniku decydowały nie tylko spóźnienia na PCK, ale także próby sportowe. Do 1965 roku była to mieszanka dzisiejszego enduro (długość trasy, wysokie przeciętne) i trialu, czyli odcinki jazdy stylowej (OJS). Rajd w tamtych czasach cieszył się ogromną popularnością. Ludzie brali urlopy, żeby z drugiego końca Polski przyjechać i zobaczyć śmiałków, którzy na motorach wyprawiają cyrkowe sztuczki. A było kogo podziwiać. Zjeżdżała cała śmietanka rajdowców. Startowało ponad 200 motocyklistów, w tym cała czołówka europejska. Pudil, Zeman, Mrazek, Valek z zespołów fabrycznych CZ i Jawy, Sammy Miller, wówczas najlepszy na świecie, dwukrotny mistrz Europy, supersilne teamy Maico, Husgvarny, MZ. Polacy wtedy jeździli na Junakach, SHL i WSK. Ciekawostką niech będzie to, że każdego roku podczas rajdu była ulewa.
Dzisiaj rajd się zmienił. Pokonuje się najwyżej 40 km, a o wyniku decydują odcinki jazdy obserwowanej. Tradycyjnie rajd zawsze usytuowany jest w trudnym terenie. Sekcje natura wytycza, między korzeniami, po kamieniach, w potokach.... Chociaż są wyjątki, dla „leniwych” widzów, którym nie chce się iść w góry, organizatorzy ustawiają sztuczne odcinki.

Stefan Leśniowski

Zobacz więcej na

Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas