Historia automobilu i sportu samochodowego - wykład Marka Bartona - podhale24.pl
Wtorek, 23 kwietnia
Imieniny: Jerzego, Wojciecha, Adalberta
Zakopane
Clouds
10°
Wiatr: 9.792 km/h Wilgotność: 45 %
Clouds
10°
Wiatr: 11.592 km/h Wilgotność: 46 %
Clouds
10°
Wiatr: 11.34 km/h Wilgotność: 45 %
Clouds
11°
Wiatr: 12.924 km/h Wilgotność: 45 %
Clouds
10°
Wiatr: 11.556 km/h Wilgotność: 46 %
Clouds
Wiatr: 5.688 km/h Wilgotność: 48 %
Jakość powietrza
0 %
Nowy Targ
22 %
Zakopane
0 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 11 | 22 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
24.11.2014, 16:44 | czytano: 821

Historia automobilu i sportu samochodowego - wykład Marka Bartona

W piątek nowotarska Bursa Gimnazjalna stała się miejscem, w którym przeszłość spotkała się z teraźniejszością. Trudno bowiem było, wsłuchując się w słowa prelegenta wymieniającego jednym tchem konstruktorów o znajomo brzmiących nazwiskach Benz, Peugeot, Daimler, nie myśleć o współczesnym nam marka pojazdów poruszających się po naszych drogach.

Ta swego rodzaju podróż w przeszłość była możliwa podczas wykładu Marka Bartona historyka i doktorant na Wydziale Historycznym Akademii Jana Długosza w Częstochowie. Jest on również członkiem Polskiego Towarzystwa Historycznego.

Podczas swojego wystąpienia „przeniósł” słuchaczy w odległe okresy naszych dziejów przybliżając idee powstania współczesnych nam pojazdów. Był tez swego rodzaju przewodnikiem po miejscach związanych z rozwojem automobilów. Już na początku swego wystąpienia prelegent wspomniał, iż od starożytności ludzie marzyli o wynalezieniu pojazdu samobieżnego, który mógłby poruszać się bez wysiłku mięśni ludzkich bądź zwierzęcych. Idea ta rozwijana w następnych epokach, została urealniona dopiero w II połowie XVIII w., gdy skonstruowano pierwszy ciągnik parowy. Jednakże nim samochód wszedł do szerszego użytku musiało minąć jeszcze ponad sto lat.

Pod koniec XIX w. za sprawą Stanisława Grodzkiego pojawił się w Warszawie pierwszy samochód (już z napędem benzynowym). Od tego czasu na ziemiach polskich stopniowo zaczęło przybywać kolejnych pojazdów, na które wówczas mogli sobie pozwolić jedynie najbogatsi. Mimo to, już na początku XX w. w każdym z trzech zaborów powstały stowarzyszenia automobilistów, których jednym z głównych celów była organizacja samochodowych imprez turystycznych i sportowych. Zawody te nie tylko zapewniały wielkie emocje, zarówno dla uczestników, jak i dla kibiców, ale także stały się żywą reklamą nowego środka transportu. Ten pierwszy etap rozwoju polskiego sportu samochodowego przerwał wybuch I wojny światowej.

W odrodzonej Polsce, już pod szyldem Automobilklubu Polski, następuje drugi etap rozwoju autosportu. Rajdy i wyścigi przyciągają coraz większą grupę zawodników, a od 1928 r. oficjalne przyznawany jest tytuł Mistrza Polski w jeździe automobilowej. Jedną z rund jest słynny Wyścig Tatrzański odbywający się na trasie Łysa Polana – Morskie Oko.

Po wykładzie wywiązała się krótka dyskusja w trakcie której, dr Maciej Baraniak w wielkim skrócie ale i z niezwykłą swadą, uzupełnił wykład młodego historyka o informacje związane z podhalańskimi zimowymi rajdami samochodowymi, rozgrywanymi w latach 30-tych XX w. w Zakopanem. Wspomniał również o niezwykle oryginalnym rajdzie, w którym równocześnie rywalizował: samochód, samolot i motocykl.

W spotkaniu, nie po raz pierwszy już, uczestniczyła grupa młodzieży z I Gimnazjum im. Tadeusza Kościuszki w Nowym Targu, wraz ze swym opiekunem Panem Januszem Misińcem nauczycielem historii i regionalistą.

Piątkowa prelekcja odbyła się w ramach otwartego cyklu wykładów naukowych pod wspólnym hasłem „Wieczorne spotkania w Bursie Gimnazjalnej z historią, kultura i tradycja w tle”. Jego organizatorami są wspólnie Oddział Polskiego Towarzystwa Historycznego w Nowym Targu oraz Towarzystwo Bursy Gimnazjalnej im. dra Jana Bednarskiego. Projekt jest dofinansowany ze środków Urzędu Miasta Nowego Targu.

(ROCH)
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas