Nowy Targ i Zakopane na liście miast, którym grozi zapaść społeczno-gospodarcza - podhale24.pl
Czwartek, 28 marca
Imieniny: Anieli, Renaty, Kastora
Rabka Zdrój
Clouds
Wiatr: 3.024 km/h Wilgotność: 92 %
Clouds
Wiatr: 2.664 km/h Wilgotność: 94 %
Clouds
Wiatr: 2.34 km/h Wilgotność: 88 %
Clouds
Wiatr: 2.736 km/h Wilgotność: 87 %
Clouds
Wiatr: 7.524 km/h Wilgotność: 87 %
Clouds
Wiatr: 5.652 km/h Wilgotność: 95 %
Jakość powietrza
124 %
Nowy Targ
22 %
Zakopane
38 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Umiarkowana
PM 10: 62 | 124 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 11 | 22 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 19 | 38 %
09.08.2017, 13:32 | czytano: 13196

Nowy Targ i Zakopane na liście miast, którym grozi zapaść społeczno-gospodarcza

Polska Akademia Nauk przygotowała analizę dotyczącą średnich miast w Polsce, którym grozi marginalizacja i zjawiska kryzysowe. Z raportu wynika, iż problemy ma prawie połowa z 225 miast. W pierwszej trzydziestce znalazł się Nowy Targ i Zakopane.

zdj. Michał Adamowski
zdj. Michał Adamowski
W opracowaniu czytamy, iż funkcje społeczno-gospodarcze "w najwyższym stopniu" tracą 122 miasta. Pod uwagę brano miasto mające powyżej 20 tys. mieszkańców. Na liście tej Nowy Targ zajmuje miejsce 24., Zakopane - 26.

Pełna lista 122 miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze znajduje się tutaj.

Jak informuje Serwis Samorządowy PAP - pod uwagę brano problemy związane z demografią, migracje, prawdopodobieństwo wyludnienia, upadek zakładów przemysłowych, stopień bezrobocia, narastające problemy społeczne, rozpad więzi społecznych, czy zjawiska patologiczne.

Oba podhalańskie miasta określono jako "miasta obniżającego się potencjału, z silnym traceniem funkcji, niekorzystną sytuacją społeczno-gospodarczą". Pełna analiza znajduje się tu.

Dokument przygotował prof. Przemysław Śleszyński z Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN. Powstał on na potrzeby rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. W analizie zapowiedziano "pakiet działań dla średnich miast, który ma pomóc odwrócić niekorzystne tendencje. Ministerstwo Rozwoju planuje przeznaczyć na wsparcie średnich miast w najbliższych latach ponad 2,5 mld zł, skupiając się szczególnie na 122 ośrodkach zidentyfikowanych przez prof. Śleszyńskiego" - informuje Serwis Samorządowy.

opr.s/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
@ lach15:46, 19 sierpnia 2017
Dobrze że bije od Ciebie tyle OPTYMIZMU :) ;)
My tam nie widzimy stagnacji tylko naturalne zmiany strukturalne
związane z mechanizmami rozwoju społeczeństw.
Różnorodność jest potrzebna i daje szanse wyboru miejsca
na ziemi. Trzeba równać szansę -ale tak jak poszła do przodu wieś podhalańska -jesteśmy dumni i w pełni podziwu.
z poważaniem
ANA , LIZA i MOCIU
Kasia11:03, 19 sierpnia 2017
Dzieki. Mi wlasnie o to chodzilo ze za granica charujac jak woly na obcy kapital !!!!!!!!!!!
lach20:05, 18 sierpnia 2017
@ analiza mociu:
Nawet jeżeli pomylono w analizie Nowy Targ z Nowym Sączem (i liczba ludności i umiejscowienie na mapkach na to wskazują), to jednak jest to bardzo podobny pod względem struktury społecznej teren. Poza tym, prognozy mają to do siebie że mogą się wcale nie sprawdzić. Wystarczy że zaczniemy jako społeczeństwo myśleć, zmienimy zdanie w kwestiach gospodarczych (wymusimy na rządzie RP utworzenie potrzebnych naszej młodzieży setek tysięcy nowych, porządnych, miejsc pracy; skąd na to pieniadze? - cóż, może są w budżecie państwa liczne inne, mniej potrzebne wydatki?) i ten zły trend może się w ciągu paru lat odwrócić.
analiza mociu17:31, 18 sierpnia 2017
Ktoś kiedyś powiedział-
Głupiec to co wie mówi
Mędrzec wie co mówi !
Ale "Tylko ten kto wie
Jak to być biednym
WIE WSZYSTKO"

ps
polecam lekturę analizy-
str.21 i 22
Nowy Targ w miejscu Lacholandi
Z ludnością 83,5 tys ludności w 2015
Z przewidywanym spadkiem do 62.9 tys w 2050

O ZGROZO
lach09:28, 18 sierpnia 2017
Niech Cię Pan Bóg broni żebyś Ty się brał za politykę - to jest w 21 wieku odpowiedzialny obszar ludzkiej działalności, zarezerwowany dla kompetentnych i profesjonalnych polityków! Ty tylko zmień poglądy w sprawie braku pracy dla Polaków w Polsce, a to w zupełności wystarczy; już zawodowi politycy będą dobrze wiedzieć jak na Twoją zmianę myślenia zareagować, czyli zabiorą się wreszcie do tworzenia tych miejsc pracy. Co do hasła "nikt Ci nic nie da", czyli, parafrazując, "jak chcesz dobrze liczyć to licz na siebie" to zgadzam się, tylko jak ma nasza polska młodzież pragnąca pracy liczyć na siebie? Robiąc co? Kontrabandę na rynku pracy w Anglii, Holandii czy Szwecji, bo rząd polski nieodpowiedzialnie i całymi latami podrzucał swoich bezrobotnych innym krajom, zamiast tworzyć ludziom w Polsce przyzwoite miejsca pracy? Pomyśl o tym! Pomyśl skąd się wezmą w tym kraju pieniądze na Twoją emeryturę jeśli młodzież wyjedzie (choć dzisiaj emerytura dla podobnych Tobie osób faktycznie nie jest aż taka ważna, bo akurat tacy ludzie jak Ty, profesjonaliści, mogą pracować i po 80-tce, czego oczywiście Ci życzę). To co obecnie rząd RP robi z bezrobotnymi to jest tak jakby ktoś się bawił z naprawdę głodnym psem, któremu non stop, coraz to wyżej i wyżej, podnosi do góry kość do obgryzania; pies jest głodny, na razie warczy, ale za chwilę po prostu chwyci za nogawkę i zacznie gryźć (a wtedy powrócą do KRK zamieszki i zomowcy, za czym nie przepadasz), albo odejdzie szukać czegoś do zjedzenia gdzie indziej i wtedy też ta niezdrowa zabawa w giga bezrobocie rządowi RP się skończy. Co do lekkiego zakrętu w lewo, to jeśli Polska nie zrobi tego zakrętu dziś, to jutro może okazać się konieczne bardzo, ale to bardzo gwałtowne skręcanie przy ogromnej prędkości w którąś ze stron (bo i w prawo też może pojawić się taka opcja, ale nie radzę, bo to będzie faszyzm, kamasze i zomowcy, a za tym nie przepadasz, prawda?).

@ Kasia:
No właśnie, zaczną osiedlać się gdzie indziej, czyli w Holandii, Włoszech, Szwecji, Austrii, itd., tam będą zarabiać, płacić podatki, rodzić dzieci, żyć - komuś u władzy w Polsce bardzo o to chodzi i bardzo komuś na tym zależy żeby tak właśnie było, bo to nie jest sytuacja normalna gdy parę milionów młodych, w pełni sił i zdrowych Polaków nie może znaleźć dla siebie pracy w Polsce - to nie jest normalna sytuacja!!!
Kasia18:25, 17 sierpnia 2017
Powiem szczerze że Nowy Targ rozwija sie ale bardzo powoli. Kiedys nie bylo nawet Dekady, Galerii Buy and Fly, basenu... Teraz buduja druga galerie w sumie taka jak w Sączu, 80 sklepow plus multipleks, kregle, chinska restauracja to bardzo ladnie... Kiedys moglismy tylko pomarzyc o takich rzeczach... Jest tez Lidl, wiecej Biedronek, brakuje tylko Aucahn, Intermarche, Kaufland. Jakby bylo tez wiecej jakis klimatycznych clubow np z muzyka zl at 80-tych etc nie tylko dla dzieci dyskoteki to by bylo lepiej... Z praca dalej jest zle, nawet ulotek jest malo. Po studiach ciezko cos dostac, bez doswiadczenia i bez znajomosci, zarobki groszowe... W sumie zostaje tylko KFC I Mac lub wyjazd... Zadne szkolenia nie pomoga, szkoly Zak, studia na PWSP. Bedzie tak dalej napewno ludzie zaczna sie osiedlac gdzie indziej...
@ lach14:14, 17 sierpnia 2017
Chybaś upadł na mózg! - nie po to się na polskich studiach napieprzałem w KRK z zomowcami, aby teraz skręcać w lewo, albo zacząć politykować. Ja umiem ciężko i mądrze pracować a nie obiecywać pierdoletów i szczekać w TVPis.

Kończymy, szkoda wakacyjnego czasu - teraz czas na herbatkę i kieliszeczek wiśnióweczki a Ty sobie tam sobie w lewo skręcaj ino wcześniej włącz kierunkowskaz żeby się nie dać zabić; najwyżej się jakoś wrócisz na twardą drogę z tych Twoich komunistycznych wertepów.

.. NIKT CI NIC NIGDY NIE DA ..
lach11:29, 17 sierpnia 2017
Ja nie działam na takiej zasadzie że czegoś od polityków oczekuję. Politycy to dzisiaj profesjonalnie wykształceni zawodowcy, którzy na swoich specjalnych studiach są szkoleniu w tym, aby w mgnieniu oka wyczuć społeczne nastroje i adekwatnie, oraz z pełnym poszanowaniem prawa i zasad demokracji, na te zmiany w nastrojach wyborców zareagować w postaci stosownych decyzji gospodarczo-politycznych. Dzisiejszej daty politykowi niczego nie trzeba mówić, bo on sam bodaj najlepiej wie jak się w jego okręgu sprawy mają i zapewniam Cię że dokładnie w momencie kiedy Ty i np. jeszcze dalsze jakieś 10% elektoratu odrzuci i w sondażach wypowie się przeciwko obecnym rozwiązaniom w Polsce, ten sam polityk zaraz ruszy w przeciwną stronę, czyli od liberalizmu do socjalistycznych rozwiązań, i oby tylko dzieł Lenina i Marksa ze starej zatęchłej szuflady w piwnicy gdzieś nie odkopał, aby tylko zaspokoić bieżące zachcianki wyborców. Ja oczekuję że to Ty właśnie poluzujesz nieco z tym swoim liberalizmem, bo kraj tymczasem potrzebuje zaledwie lekkiego skrętu w lewo. Gdy Ty skończysz wreszcie z tę swoją mantrą że 'nikt ci nic nie da', to ja już nie będę się martwił o polityków, bo oni już będą wiedzieli co robić, to nie będzie żadne moje oczekiwanie tylko oczywistość że zrobią tak jak byli uczeni, a są to profesjonaliści. Tylko Ty musisz wreszcie zacząć myśleć inaczej.
@ lach15:56, 16 sierpnia 2017
Zgadzam się z Twoimi opiniami chyba, że się jest dobrze wyedukowanym za granicą członkiem zarządu spółki notowanej na giełdzie pochodzącym z Miasta Nowego Targu, na których to pozycjach zawodowych słabo czuje nagły oddech bardzo młodzieżowej konkurencji (ale jakiś tam jest).

Bierz się chłopie za siebie i na nic od nikogo a zwłaszcza od politykierów nie oczekuj, bo Ci życie minie na czekaniu na lepsze i przeklinaniu każdej frakcji, która jest u żłobu i zawiodła Twoje socjalistyczne oczekiwania.

NIKT CI NIC NIE DA, nie stój z wyciągniętą żebraczo ręką do rządu PiS na który głosowałeś ani od Burmistrzów, bo Cie wszyscy mają gdzieś, bo masz rozum i wolna wolę a dzieciom zafunduj edukację taką, że aż sobie od gęby będziesz musiał odmawiać przyjemności.
lach13:36, 16 sierpnia 2017
No więc nie będziesz zawsze "skutecznie sięgał po pracę" i to z kilku istotnych powodów: po pierwsze z powodu tego "ostrego oddechu konkurencji młodszych", przy czym niekoniecznie ze względu na wiek, czyli biologię że na starość maleje wydajność, itd., choć to też prawda. Młodsi przychodzą do pracy po studiach, na których w ogóle już nie uczyli się, nie obciążali swych szarych komórek tymi nieaktualnymi już rzeczami, które za Twoich czasów były istotne - oni nie mają zapychanych mózgów starymi i niepotrzebnymi już umiejętnościami, przez co mają lepszą zdolność absorbowania rzeczy nowych i dziś potrzebnych, przez co dla pracodawcy będą robili lepszy biznes aniżeli Ty, nie gniewaj się, naprawdę tak będzie. Nie chcę przez to powiedzieć że po 50 roku to już koniec, nic z tych rzeczy, uczymy się do końca (life long learning - LLL), ale przy tej niesamowitej dynamice gospodarki i ciągłej zmienności wymuszanej przez całkowicie zglobalizowany już rynek, gdy co pięć lat podwaja się wiedza a co dziesięć dochodzi do rewolucji w technologiach produkcyjnych, po prostu nie ma takiej opcji żeby ktoś non stop, czyli od momentu ukończenia studiów do 67 roku życia mógł z taką olbrzymią łatwością "sięgać" po wszystko na rynku pracy - no way!
Co do 500+ to zapominasz dodać że jest to zasiłek tylko dla tych którzy mają więcej niż jedno dziecko, co jest rozwiązaniem iście hodowlanym (excusez le mot) obecnego rządu, ale to i tak nie zastopuje trendu i liczba ludności zacznie w Polsce maleć, dlatego uważam że to jest tylko kwestia czasu i miejsc pracy na polskim rynku będzie musiało być więcej dla każdego, bo przy starzejącym się społeczeństwie sama młodzież nie wypracuje emerytur dla starszych, w tym między innymi dla Ciebie. I na to właśnie czekam aż ludzie w Polsce zaczną na masową skalę to rozumieć (że bezrobocie trzeba koniecznie likwidować), bo to przyspieszy cały proces odchodzenia od nonsensownego systemu jaki mamy obecnie. Bardzo niedobrze to świadczy o Polakach że tyle już długich lat tolerują tak skandalicznie wysokie bezrobocie w swoim kraju.
@ lach09:41, 16 sierpnia 2017
mam 58 lat i się już upewniłem, że:
- zawsze będę skutecznie po pracę sięgał sam pomimo oddechu ostrej konkurencji młodszych, a Ty czym się wyróżniasz na tle konkurencji gdyby zachciało Ci się popracować na ZUS, SRUS, KRUS, fikcyjny NFZ, 500+, PiS, fikcyjną edukację za darmo i podatki?
- życzenia jakie masz od otoczenia aby Ci ktoś coś nie tylko dał ale i do tego zagwarantował na długie są czystą mrzonką na całym świecie przypomina wycie "komuno przebrzydła, ale kochana wróć".

PS.
Masz rację, że ludzie z moim myśleniem należą do mniejszości i dlatego Kraj nasz wygląda jak wygląda - w oczekiwaniu na kolejne wyborcze obietnice dokonujemy słabego zrywu do urn wyborczych raz na 4 lata, by po raz setny się rozczarować, że nas kolejne buce pod najświętszymi hasłami zrobiły w konia drenując nasze kieszenie.
Czekaj se dalej, albo se narób dzieci na 500+ to będziesz miał na wydatki.
lach23:51, 15 sierpnia 2017
Ja nie czekam na komunę ani na żaden socjalizm, tylko na to że kiedyś ludzie z takim myśleniem jak Ty znajdą się w Polsce w zdecydowanej mniejszości. Jeśli tak sobie stale "sięgasz" (w domyśle: po pracę), to jeszcze upewnij się czy aby Twój pracodawca wpłaca uczciwie składki na Twoją emeryturę w przyszłości, upewnij się też czy np. po 50 roku życia też tak łatwo i bez problemu będziesz sobie "sięgał" po pracę jak to robisz dzisiaj, czy przypadkiem pracodawca nie powie Ci "wypad", bo są młodsi i wydajniejsi, a Ty jesteś już zużyty więc możesz sobie odejść. Bardzo Cię proszę, upewnij się czy aby na pewno zawsze, do końca życia, będziesz sobie stale sięgał sam (po pracę) - byłożby to bardzo piękne i wspaniałe, gdyby tylko faktycznie tak było.
@ lach20:30, 15 sierpnia 2017
i tym się różnimy:
Ty będziesz czekał na coś, czego nikt, nigdzie, nigdy nikomu jeszcze nie dał (bo istnieje tylko w propagandach wyborczych) a ja po to będę stale sięgał sobie sam i nie przesram życia na czekaniu na socjalizm.
PS wiesz, że komuna upadła, czy byłeś zamrożony?
lach22:42, 11 sierpnia 2017
@ mobilny:
Przestań, naprawdę daj spokój. Bezrobocie jest problemem społecznym, a problemów społecznych nie rozwiązuje się w pojedynkę, tylko społecznie, np. poprzez związki zawodowe, organizowanie się w ruchy społeczne, programy partii politycznych, itp. Samemu w pojedynkę nic się nie zdziała, bo przy tak dużym bezrobociu z góry wiadomo że tylko jeden na dziesięciu bezrobotnych znajdzie pracę, a pozostałych dziewięciu będzie dalej bez pracy, bo jej tu dla nich nie było od początku, to jest kwestia polityki społecznej państwa polskiego. W kraju alpejskim, a dokładnie w Szwajcarii, rzeczywiście osiadła np. Tina Turner gdy przeszła na emeryturę; problem w tym że nie każdy jest Tiną Turner, czego Ty w ogóle zdajesz się nie dostrzegać. Mamy 21 wiek, nowoczesne państwo i demokrację, w której to my, obywatele, jesteśmy podmiotem. To że nasi decydenci po 1989 roku błędnie uznali że nie ma potrzeby tworzyć miejsc pracy dla Polskich obywateli w Polsce to jest kwestia ich sumienia i odpowiedzialności przed historią (jestem jednak przeciwny stawianiu Balcerowicza czy J.K. Bieleckiego, etc., przed trybunałem stanu - nie tędy droga; niech ich raczej Pan Bóg obdarzy długim życiem aby mogli jak najdłużej żyć i wstydzić się tego co swojej ojczyźnie wyrządzili). Sorry, ale ani UK, ani Austria, Holandia czy Irlandia nie mają polskiej młodzieży na garnuszku, polską młodzież ma mieć na garnuszku polski rząd i żaden inny rząd świata nie wyręczy polskiego rządu w tworzeniu miejsc pracy dla setek tysięcy bezrobotnych Polaków w Polsce - czy to do diaska jest naprawdę takie trudne do pojęcia? Piszesz: "nikt Wam nic nie da" - czy Ty zdajesz sobie sprawę z płytkości i krótkowzroczności swojego egoizmu zawartego w tych nieprzemyślanych, mam nadzieję, słowach? Jak rząd nic nie da to i nie dostanie niczego w zamian z powrotem, bo bezrobotny nie zapłaci podatku dochodowego, nie pójdzie do sklepu na zakupy co mogłoby pobudzić koniunkturę dając bodźca do wzrostu produkcji przez co gospodarka potrzebowałaby większej ilości rąk do pracy (sic!), bezrobotnego tak czy siak trzeba objąć ubezpieczeniem zdrowotnym, ba, bezrobotny ma większą skłonność podupaść na zdrowiu, popaść w depresję, bezrobotny częściej popełnia drobne przestępstwa, wreszcie pomyśl o samopoczuciu bezrobotnych, którzy mogliby się realizować, spełniać życiowo, gdyby tylko polski rząd odrzucił tę idiotyczną politykę liberalną, która na całym świecie skompromitowała się z kretesem. Pomyśl o większym wzroście gospodarczym Polski gdyby ci wszyscy bezrobotni dziś Polacy poszli do pracy w Polsce, przyczyniając się w ten sposób do większego produktu krajowego, pomyśl o wzroście poziomu zamożności nas wszystkich jeśli rząd nie musiałby, w tak dużym stopni jak to musi robić obecnie, wydawać pieniędzy na zasiłki, na pomoc społeczną, itd. Czy to naprawdę jest takie trudne do zrozumienia?
MOBILNY10:19, 11 sierpnia 2017
Fakt, że się ludzie ruszają za zarobkiem w dalszy i bliższy świat jest normalny i od 100 lat było jedynym motorem wyrwania się z biedy wynikającej z ubogości ziemi pod Tatrami.
Tak jest szczątkowo i teraz, i tak jest we wszystkich krajach alpejskich; jedni wyjeżdżają na stałe inni na chwilę i się wracają z kasą, edukacją lub doświadczeniem, lub w ogóle dopiero na starość. A inni żyją z tego, co można wycisnąć na miejscu.
Trza się ruszyć, bo nikt Wam nic nie da, nikt - zdegenerowane PO, czy nawet ukochany PiS, który by realizować komunistyczne obietnice +500 dla dzieci, emerytów, mieszkań itd. musi Wam wpierw zabrać dwa razy tyle, by samemu za coś funkcjonować i móc po nocy robić cyrk w imię naiwności pod sztandarem Przenajświętszej Rzeczypospolitej z modlitwą na ustach.
A jak się nie podoba ruszyć się za zarobkiem to można wrócić do grulków i owieska, jak nasi Ojce zanim zaczeli jeździć w Hamaryke.
@ Statystyk; przechodzi mi chęć na wymioty, bo08:29, 11 sierpnia 2017
to pierwszy rzeczowy wpis tutaj; niech otworzy normalną dyskusję nie tylko, co się nie podoba z pluciem na wszystko => diagnoza, ale co by tu wykombinować aby zmienić => np. decentralizacja podatków, które m. in. idą na comiesięczną obsługę smoleńskich wieców PiSu w kwocie około 1 MILIONA PLN co cztery tygodnie albo na jakąś komiczną komisję wysadzającą na poligonach red bulls i parówki.
Hm - decentralizacja podatków; ostatnio z sąsiadem się śmieliśmy, że płacę na jego dwoje dzieci około 2000PLN na miesiąc, gdzie on ma przecież tylko dwoje, a wystarczyłoby podać 1000PLN przez płot a drugim nie zasilać rozbuchanej administracji w Warszawie. W odpowiedzi usłyszałem, że jeszcze za to by mnie na zupę mógł codziennie zapraszać.
Czyli teza #1 - decentralizacja podatków sprawdzona w US.
Ktoś dalej coś chciałby powiedzieć, dodać?
zak08:20, 11 sierpnia 2017
A gdzie można znaleźć statystyki, że na Podhalu jest największa szara strefa? Prawda jest taka, że tu WSZYSCY pracują tylko nie wszyscy to wykazują, więc wszystkie tabelki będą wskazywać zapaść finansową i ubóstwo w społeczeństwie.
Statystyk21:19, 10 sierpnia 2017
Bo cały podatek VAT wpływa do kasy w Warszawie, a z podatku znacznie mniejszego PIT mały % dostają powiaty . Gdyby było jak w USA podatek od sprzedaży lokalny to Zakopane byłoby bogatsze od Warszawy. Gdyby markety odprowadzały do kasy powiatu 1% od sprzedaży byłoby drugie Chicago.
lach18:54, 10 sierpnia 2017
@ zadowolony pracownik na zachodzie:
Wybory same per se nic nie dadzą jeśli wybrani politycy lokalni nie będą czuli na swoich plecach oddechu i presji wyborców, by np. budować centra utylizacji śmieci, a nie pałace i centra 19-wiecznego drukarstwa. Ta lina pomiędzy politykami a władzą, czyli nami, elektoratem, musi być naprężona, nie może leżeć na ziemi. Młodzież musi widzieć że ktoś się interesuje ich sytuacją, a nie tylko wysyła ich non stop na ten coraz to mniej atrakcyjny już Zachód (zresztą do USA nadal obowiązują wizy).

@ rzygać sięchce jak się to czyta:
Największy problem jest w tym to że z roku na rok coraz rzadziej Polacy "za granicą przeradzają się w pracusiów" i ten trend będzie tylko narastał. Mocno stojąca złotówka sprawia że relatywnie mniej się za granicą zarabia, do tego dochodzi jeszcze klimat wrogości do Polaków za granicą, bo tamtejsi ludzie, Anglicy, Holendrzy, itd., przez Polaków tracą pracę, a to oni są gospodarzami boiska, tak czy nie? Wściekłe na Polaków na Zachodzie są tamtejsze władze lokalne, bo Polacy w swej masie po prostu rozbijają im nie tylko rynek pracy, ale też i rynek mieszkań, strukturę zakupów, cały system opieki społecznej, itd. To jest zwyczajne pasożytnictwo na rozwiniętych zachodnich systemach społecznych to do czego rząd polski namawia młodych Polaków żeby wyjeżdżali bo w Polsce nie ma przyszłości - no to zróbcie im tę przyszłość tu, nad Wisłą, w ojczyźnie, w Polsce, bo to jest zakichany obowiązek rządu RP organizować miejsca pracy dla Polaków w Polsce a nie żeby Polacy się tułali po świecie gdy Polska jest wolna i demokratyczna.
Mieszkaniec blisko Dunajca18:19, 10 sierpnia 2017
Szok dla mnie. W Nowym Targu jak sobie powieszę na szyi tabliczkę "will work for food" to mi rzucą dwa złote. W Zakopanem dadzą mi wilcze, ale jednak na rękę 10 zł za ciężką robotę. Nie pitolcie, nie ma porównania.
RZYGAĆ się CHCE, jak się to CZYTA15:51, 10 sierpnia 2017
Wypowiadają się sami mistrzowie świata, idealiści palący petami, patrioci plujący na władzę na którą głosowali, polaczkowaci wieczni narzekacze, którzy za granica przeradzają się w pracusiów, jacyś wszechwiedzący seniorzy z doświadczeniem życiowym pełnym żółci i kwasu a niby sarkastyczni.
Na miłość boską! - stańcie obok i przeczytajcie te teksty jakbyście na chwilę nie byli z Miasta albo bylibyście innej narodowości - to dobre ćwiczenie zróbcie to! - i co? I będziecie przerażeni Waszym zasranym szczekającym wszystkowiedzącym nastawieniem do życia. Każdy następny piszący pisze tak, aby pokazać, że ma dłuższego niż jego poprzednik. Ludzie opamiętajcie się, to przecież nasza okolica a Wy widzicie wszędzie zło czy PO czy PiS, czy stary, czy nowy Burmistrz - wszystko jest do dupy a najbardziej Wy.
Przez to nastawienie ten Kraj będzie wyglądał jak obesrany a wystarczy wyjechać i wrócić by zobaczyć jak beznadziejni jesteśmy - tak beznadziejni jak te wpisy tutaj.
Janosik09:43, 10 sierpnia 2017
Mam jeszcze inny pomysł na uratowanie zagrożonych miast.
JANOSIKOWE ! Czy to prawda że Warszawka nie płaci ?
Albo DECENTRALIZACJA -KAŻDE ZAGROŻONE MIASTO NIECH ZOSTANIE STOLICĄ NOWEGO WOJEWÓDZTWA.
A nowe urzędy odsadzić członkami PAN którzy nawet nie wiedzą gdzie leży Nowy Targ a gdzie Nowy Sącz.
stary baca09:19, 10 sierpnia 2017
PO rządzi w Nowym Targu !!! TO MACIE EFEKTY !!!
Taek08:52, 10 sierpnia 2017
Nowy Targ , to miasto dla emerytów i rencistów - brak miejsc pracy
w tym mieście jedynie wydajesz pieniądze zarobionę w UE , USA i Kanadzie.
Do tego nieudacznik obecny burmistrz i 10 lat rządzenia poprzedniego burmistrza ( jedynie Park Miejski ) mu wyszedł .......!!!!!
Obserwator08:33, 10 sierpnia 2017
do@To nie news tylko kpina,przyjrzyj się tej analizie i czytaj ze zrozumieniem...
Tutejszy08:33, 10 sierpnia 2017
Prawda jest taka, ze teraz to najgorsza hołota wyjeżdża do Niemiec, Anglii itd.
zadowolony pracownik na zachodzie07:43, 10 sierpnia 2017
do lach, proponuję jednak zamiast utyskiwania i szukania czarownic winnych szczególnych nieszczęść Polaków, zakasać rękawy i zabrać się do pracy, by to wszystko co nie udało się osiągnąć w bardzo trudnym procesie wychodzenia z komunizmu naprawiać, zmieniać, ulepszać. Nikt nie mówił, że będzie łatwo w tej demokracji i na wolnym rynku opartym wyłącznie o konkurencyjność. Zatem głowa do góry i mniej wyniszczającej frustracji. A wybory indywidualnej drogo życiowej pozostaw tym, którzy czują się wolnymi i wybierają normalność. Cała historia tak zwanej ruiny to taki sam wytrych jak niezrozumiałe roszczenia, że ktoś, coś za Ciebie zrobi. Tak to nie działa. Trzeba wpierw udać się do urn i wybierać ludzi sprawdzonych, gwarantujących racjonalne rozwiązania, a nie emocje lub resentymenty. Wybrać przy frekwencji co najmniej 70-cio procentowej. Jak poczytasz statystyki, to okaże się, że młodzi ludzie rezygnują z tego prawa, bo uważają, że nie mają wpływu na rzeczywistość. I od tego trzeba zacząć. Nie od pretensji.
Niewolnik06:44, 10 sierpnia 2017
No i baciok masz rację , n a podhalu się ino garba mozna dorobić . Biznesmeny na czarno , pod stolem płacą i jakies marne 2 tys zl. Niech se klapek i inni sami za taka kase robią Przyjdzie CP to poczują i będą musieli podnieść wypłaty , albo ukrow nierobow niech se zatrudnią he he Takze mlodzi tylko zagranicą jest pięknie , milo i przyjemnie a do Polski tylko na wczasy.
lach01:15, 10 sierpnia 2017
@ baciok:
No to ja też krótko. Największym osiągnięciem jest dla mnie wolność słowa, a nie otwarcie granic. A co do tych małych układów rządzących nieformalnie i pokazujących nam środkowego palca jak Polska długa i szeroka, to w Nowym Targu czekam aż pan Burmistrz zajmie w końcu stanowisko w sprawie odwołania przewodniczącej komisji rewizyjnej po tym jak ta wypowiedziała się że praca komisji jest mało efektywna - zamiast wsparcia i wzmocnienia jej pozycji odwołanie, a Burmistrz i cała reszta nic, nie widzą problemu!!!
???00:50, 10 sierpnia 2017
Z Polskiej Akademii Nauk ,,walą ,,na Podhale.wypoczywać za ,,free,,. Wnioski?!?!.
Z tąd00:44, 10 sierpnia 2017
Panie PROFESORZE.W duxxxxie mam Pana ,,analizy,,. Mieszkam na Podhalu i jest mi i nam dobrze.
nuda,zły00:24, 10 sierpnia 2017
@baciok.lach.Wy z tąd? (baciok tak,szacun).A inni? Z kompa realiie?
Z d***siedzenia na kompie ciekawe myśli.
KTT00:11, 10 sierpnia 2017
Jedziesz do miasta czy do Zakopanego? Zakopane miastem,hahahaha!
baciok@22:47, 9 sierpnia 2017
Do nick lach. Niestety jestem z pokolenia które mogło rządzić POlSKĄ na przełomie przemian. Niestety ja nie rządziłem, nie należałem do żadnych grup trzymających władzę. Jeżdżę dużo po POLSCE i widzę (szczególnie w takich podobnych miastach jak NT , mniejszych też pewien marazm. Niby się rozwijają, ale to tak jakby siłą inercji. Mam wielu znajomych, którzy mówią, że w ich miasteczkach rzadzą takie małe układy zamknięte. Ja w młodości byłem bardzo ciekawy Świata, ale niestety był problem z wyjazdem. Za największe osiągnięcie, po przemianach uważam otwarcie granic. Jadę gdzie chcę i kiedy chcę. Tak, że podtrzymuję to co napisałem. Młody człowieku zobacz jak się żyje gdzie indziej. Nie chce wchodzić w jakieś wywody polityczno- gospodzrcze bo to temat na pisanie na kilka godzin.
lach22:22, 9 sierpnia 2017
@ baciok:
Jakie Ty masz moralne prawo namawiać wykluczonych społecznie młodych Polaków z biednych, przeludnionych rodzin na Podhalu aby wysyłać ich na pewną poniewierkę za granicę, no jakie? Wstydziłbyś się! Jeśli Twoje pokolenie tak tą Polską rządziło że teraz brak perspektyw dla młodzieży w ich własnej ojczyźnie to spuść raczej głowę i durnych rad nie udzielaj. Przeproś za swoje pokolenie, że było tak egoistyczne i bezmyślne że taki los zgotowało młodym Polakom. Gdzie byś teraz niby Ty pojechał za tym chlebem, no gdzie? Powtarzasz obiegowe dyrdymałki o tym jak to się można dorobić na zachodzie, tylko nie zauważasz że ten tzw. Zachód też się dawno już zmienił i teraz już nawet w najliberalniejszej Anglii kombinują jak wyautować Polaków z dobrze płatnych prac, jak chronić swoich stanowiska pracy dla swoich obywateli. Wahadło historii zmieniło kierunek i już od paru lat mamy trend w kierunku chronienia rynków pracy na zachodzie przed napływowymi pracownikami z bardziej zacofanych krajów UE, ale Ty dalej na tę starą, przebrzmiałą już nutę. Tak jak Polaków 30 lat temu chwalono na Zachodzie że byli porządni, ambitni, że na głowie staną ale zadanie wykonają, itd., to dzisiaj takimi określeniami sypią na Zachodzie pod adresem Gruzinów, Ukraińców, bo to oni za sprawą kursu swojej waluty do dolara czy euro mają dziś motywację do pracy, jeszcze jest jako tako z Rumunami i z Bułgarami, natomiast Polaków na Zachodzie po pierwsze zaczyna nie puszczać już stawka, a po drugie za sprawą przehumanizowanych i przeteoretyzowanych szkół w Polsce młodzi Polacy są na bakier z techniką, a to dziś w rozwiniętych krajach zachodnich podstawa. Skończ żyć mitem sprzed lat że pojechał Polak po technikum w PRL i po wojsku na Zachód i dorobił się tam Bóg wie czego. Myśl o Polaku raczej tak jak o Hiszpanie czy Belgu - nie jesteśmy niczym szczególnym na świecie, naprawdę. Jedyna droga to poprawiać demokrację w Polsce, na Podhalu, czyścić to bagno, bo nie jest dobrze.
miescanka22:20, 9 sierpnia 2017
Miescon - przeczytaj tekst. Tam masz wszystko. A jak dla ciebie za długi - to podpowiem - 4 akapit.
Miescon22:05, 9 sierpnia 2017
Szanowni komentatorzy . Nie dajcie sie ponieść emocjom. Np. ,,Brawo władza -tak trzymać" pisze , ze w ciągu 2 i pół roku zmieniło sie tak , ze jesteśmy na drugim biegunie. Otóż w tak krótkim czasie to tylko wojna może zmienić aż tak wiele. Choćby nie wiadomo jaki by to dobry , czy zły burmistrz w NT , to za niecałe 2 lata nie zmieni rzeczywistości. ps. a jakie wskaźniki PAN brała pod uwagę? Autor arytukulu powinien coś na ten temat coś napisać .
obserwujeiwiem21:54, 9 sierpnia 2017
Wszędzie i nie tylko na Podhalu, tworzy się złudzenie sztucznego dobrobytu. Ludzie bogacą się w szybkim tempie na pensjonatach biznesach itd zatrudniając pracowników na czarno lub większość wypłaty pod stołem.. tak to się odbywa. Ludzie biorą kredyty na wszystko, żyją ponad stan. To do niczego dobrego nie prowadzi. Żeby dostać prace za godne pieniądze w której pracownik jest z szacunkiem traktowany graniczy z cudem...
@TURYSTA21:26, 9 sierpnia 2017
@jeszcze jest Jezus na lodowisku
baciok@21:06, 9 sierpnia 2017
Do nick fobia
Podaję Ci 10 atrakcji turystycznych NT
1. Czyste krystaliczne powietrze szczególnie zimą, aż chce się oddychać pełną piersią.
2. Nowoczesna hala lodowa, czuję pełen komfort oglądania, prawie jak w NHL.
3. Szybki układ komunikacyjny, na każdej osi przemieszczasz się komfortowo bez korków.
4. Bezpieczny i szybki zjazd z ulicy Szaflarskiej na Zakopiankę.
5. Piękne trasy narciarskie na Turbaczu, nowoczesna gondola.
Punkty od 6 do 10 proszę dopisywać.
sieWIY21:05, 9 sierpnia 2017
heh... KIE HET IM JACY DUTKI W GŁOWIY...
Turysta20:35, 9 sierpnia 2017
@ fobia atrakcje to są siedem kościołów i trzy kaplice wtym dwie w szkołach a jedna w szpitalu
Statystyka20:34, 9 sierpnia 2017
Ten PAN się ośmieszył.
Jeżeli dobiera się parametry do celu w jakim robi się analizę to jest to wypatrzony obraz rzeczywistości.Może lepiej porównywać parametry: szczęśliwości., ilości samobójstw,wyścigu szczurów ,ilości singli ,ceny kotleta schabowego itp. to wyszło by zupełnie coś innego ?
Ciekawa jestem kto i ile zapłacił za tą analizę.
abc19:12, 9 sierpnia 2017
nowy targ umiera i zaczyna go czuć wiochą, niestety.
co do rozwoju, to są pomysły, ale po co zmieniać jak "stare" jest dobre - mentalności i chciwości nie zmienia się ot tak!!!
To nie news tylko kpina18:19, 9 sierpnia 2017
Szanowny Panie Profesorze w pierwszych słowach mojego listu poddaje wątpliwość pewnych porównań i analiz.
1)Jak wpływ na analizę ma przyrost naturalny po 500+ zaciemni wyniki analiz ?
2) Pomylił Pan w swoim opracowaniu Nowego Targu z Nowym Sączem? -dwója z geografii dla Warszawki ! (dla mnie to dyskwalifikuje wiarygodność całego opracowania) patrz na tabele na opracowaniu !
3) Takie np. Zakopane ma policzone zdarzenia patologiczne i społeczne-a to przecież KLIENCI Z INNYCH MIAST
4)Jak w opracowaniu Pan ujmie obecne zdanie Elit (Bieńkowskiej czy szefa nadzwyczajnej kasty) że za TE piniądze to tylko na prowincji.
5) Urbanizacja i pęd do Żłoba jest od wieków to jest tendencja ogólnoświatowa
i żadnego fenomenu tu nie ma.
6)A na marginesie to zastosowanie nazwy delitymizacja jest neologizmem
zastosowanym niepoprawnie .
fobia18:00, 9 sierpnia 2017
już dawno o tym pisałem, ale powtórzę pytanie - proszę wymienić 10 atrakcji Nowego Targu, które są na tyle interesujące, aby przyciągnąć turystów.
@brawo tak trzymać....17:59, 9 sierpnia 2017
Jakby ci się sprawdzić chciało wielki miłośniku FryŹLEwicza to analiza upadku Nowego Targu dotyczy lat 2004 -2014 i choć Watycha nic nie robi aby rozwijać Nasze Miasto to o delimitacji w następnych latach wypowie się profesor w kolejnej pracy naukowej.
Nelly17:30, 9 sierpnia 2017
@Brawo władza-tak trzymać! Widać ile warte są te rankingi. Nadają się w kosz na śmieci bo nic z nich nie wynika. Modne słowa kryteria, wskaźniki, metodologia, audyt itd itd @ Marek święta racja. Pieniądze podatnika w tym przypadku zostały wydane.Rządzący gminom zadań dokładają ale pieniędzy na to nie dają. Wystarczy przejechać się po gminach żeby zobaczyć jak się rozwijają a nie pisać wypracowania na ten temat.
Realista17:13, 9 sierpnia 2017
Sprawdzić firmy ilu ludzi zarejestrowanych a ile na czarno robi? I zaraz wyjdzie patologia. ..... Ludzie pracują ...kobiety po pensjonatach, pralniach, basenach itp.tylko na czarno bo 500 plus, bo rodzinne. .... a chłopy po budowach i innych zakładach po, których zarejestrowany jest majster i jeden pracownik. .... Gdzie urząd skarbowy ,zusy ...... jest patologia jest. ...niema podatków, płacenia składek ale za rozdawnictwo państwa. ....
władek17:11, 9 sierpnia 2017
był kombinat. Dawał zatrudnienie całemu Podhalu i Orawie. /trzeba było zniszczyć?/ A jacy hardzi byli,przy tej dewastacji,jacy butni. No i się udało.To głupi by się dziwił i oczekiwał prosperity. Jak się coś zdewastuje to się ma gó...o. I właśnie to zafundowali sobie i swoim rodzinom mądrale co im się zdawało że jak dzban pusty to im Salomon nie potrzebny bo oni i tak z niego gorzałę rozleją.
anonim17:05, 9 sierpnia 2017
Wina mentalności ludzi ,garnięcia pod siebie,pazerności,zasciankowości oraz kochanej władzy pana i pani burmistrz,którzy w niczym palcem nie kiwną.Daj Boże żeby to była ich ostatnia kadencja.Nie ma rozwoju ,turystyki,nic nie robi sie żeby przyciągnąć jakiegoś inwestora,nie ma kompletnie nic nic poza sklepami na rynku w których cena z księżyca wzięta.Wszyscy ci pseudobiznesmeni z postkomunistycznym myśleniem myśla że wszystko bedzie sie na handlu opierało i zdzieraniu z ludzi nie płaceniem za nich ubezpieczenia,i w*******u drugiego.,to daleko ta pipidówa i ich biznesy nie zajadą w jakiejś tam dalszej perspektywie.Nic dziwnego ,że tendencja zmierza ku zapaści jak nikt nie da zarobić drugiemu tylko patrzy się nachapać dla siebie .To jak ma być normalnie ludzie stąd uciekają do lepszego życia w Krk , albo w innych miastach bo tu ma sie dobrze tylko obecna Postplatformerska klika wyzyskiwaczy i nieudolnej władzy z urzędu miasta.
;)16:32, 9 sierpnia 2017
Na Podhalu większość pracuje na lewo, firmy są na lewo, lewizna wszędzie to jak mają rankingi wyglądać? ;) Wystarczy przejechać autem po Podhalu a innych rejonach polski i rankingów nie potrzeba ;)

@cud miód, mam nadzieję że już wyjechałeś z Podhala i oszczędzasz jojcenia na co dzień ;)
@ ...16:32, 9 sierpnia 2017
nie trzeba, sami go sobie kominami podłączają wprost do własnych zarakowionych gardeł paląc najgorszy syf - z samego groszku normalnej jakości tego nie ma.
PS chytry dwa razy traci:
miał dwa razy tańszy tak? - tak!
groszek dwa razy droższy tak? - tak!
kaloryczność miału dwa razy niższa tak? - tak!
dioxyny i metale ciężkie w miale 4x wyższe tak? - tak!
to ile ten chytrus w końcu płaci za jedna kalorię ciepła, tyle samo, co w groszku dobrej jakości tak? - tak!
i niech do dioxyn i metali doliczy wywóz 40% popiołu wagowo z tego miału i co wychodzi, syf tak? - TAK !!!!!!!!!!!!!!!!!
rachunki na poziomie 6 klasy tak? - tak!
Już mnie nie szachuj tymi kosztami gazu, bo wystarczyłoby być w porządku, nie palić chemicznego gnoju i byłby postęp ZNACZNY
Wyrocznia16:30, 9 sierpnia 2017
Ogólnie większości ludzi nie jest mi szkoda. Szkoda tylko tej garstki inteligentnych, którzy są wyśmiewani i traktowani jak idioci, kiedy mówią o najprostszych rozwiązaniach. Banda osłów zamiast wziąć się za pożyteczną pracę to zajmuje się kombinowaniem w stylu "jak tu zarobić, byle się nie urobić". Druga banda osłów wybiera ich do rządzenia i haruje na tę zgraję nierobów, a później płaczą, że jest źle. Kabaret trwa w najlepsze i mądrzy ludzie, którzy by mogli wszystko naprawić, są przez bandy kretynów blokowani. Taki jest obraz świata kiedy głupia większość przy pomocy demokracji rządzi mądrzejszą mniejszością.
Partyzant16:28, 9 sierpnia 2017
Wsi Zakopane się nie dziwię ale Nowy Targ? Przecież całe wioski z okolic Zakopanego do miasta na zakupy przyjeżdżają....
Goral16:02, 9 sierpnia 2017
Przynajmniej nie ma meczetow.
baciok@15:40, 9 sierpnia 2017
NT to nie jest miasto dla młodych ludzi. Macie szansę zarobienia w świecie to wyjeżdżajcie. Zobaczycie normalny świat gdzie nikt nikomu łaski nie robi, gdzie najniższa pensja starczy na przyzwoite życie. Ja już swoje lata mam, ustabilizowaną sytuację ale gdybym był młodszy to ruszyłbym w świat nawet ze zwykłej ciekawości.
zdzisek615:36, 9 sierpnia 2017
czy ktoś przeczytał to opracowanie? czy tylko komentarze z powietrza ?
byków w opracowaniu sporo Nowy Targ pomylony z Nowym Sączem jak na mapie tak i w tabelach na bo przecież ponad 80 tys mieszkańców to chyba nie mamy. !!!
...15:26, 9 sierpnia 2017
@ Jedyny ratunek
To idź i każ mieszkańcom zakładać sobie gaz w domach.
ja15:08, 9 sierpnia 2017
trzeba podnieść składki do ZUS do 2000 zł ,rolnikom obniżyć do 100 zł /rok , podnieść podatek lokalowy do 100 zł /m2 to na pewno sytuacja się zmieni .
cud miód14:52, 9 sierpnia 2017
Gdyby odjąć tych co na co dzień mieszkają w Krk albo poza Polską, a mają meldunek w NT, to mogłoby się okazać, że miasto się nie kwalifikuje do badania bo ma poniżej 20 tys mieszkańców. Taki obraz Twój Nowy Targu. Jedyne miejsca pracy dla ludzi z wykształceniem to nierozwijająca "kariera" w administracji, czyli potwarzalne czynności przez 40 lat, aż do emerytury.
Brawo władza-tak trzymać!14:51, 9 sierpnia 2017
Na koniec rządów Fryźlewicza wg gazety Rzeczpospolita Nowy Targ był w trzydziestce miast najlepiej rozwijających się w POLSCE!!! Wystarczyło 2,5 lata rządów obecnych i jesteśmy na drugim biegunie.
Jedyny ratunek14:37, 9 sierpnia 2017
to turystyka, czyli zaczynamy od j*** smogu a nie od reklamy promocyjnej.
Do Burmistrzów;14:32, 9 sierpnia 2017
lepszego dokumentu otwierającego podstawę do wyznaczania roboty dla Was na tą i przyszłe kadencje nie znajdziecie nigdzie na świecie; normalnym trybem kosztuje krocie a macie za friko.
Elementarz..
haha14:06, 9 sierpnia 2017
Zakopane takie wspaniałe hahahah
Marek13:51, 9 sierpnia 2017
już widzę tą pomoc. Z tych pieniędzy zostaną zorganizowane kolejne nikomu nie potrzebne szkolenia dla bezrobotnych,punkty konsultacyjne co to paniusie podają strony internetowe gdzie można się zapoznać z ofertą unijnego wsparcia i pewnie kilka konferencji/ oczywiście kilkudniowych/żeby problem omówić w gronie nierobów co i tak palcem nie kiwną żeby jakiekolwiek miejsca pracy ludziom utworzyć. Jest problem.Są działania samorządu i odpowiedzialnej władzy! Nie zostawią mieszkańców bez pomocy! kilka miesięcy temu był Morawiecki i Wojasa i w śród achów i echów towarzystwo było takie zachwycone ,zadowolone że chciało by się stanąć z boku i zapytać. A panowie to z której choinki się urwali? Bo realia są takie ,ze powodów do zmartwień coraz więcej a do zadowolenia żadnych.
Czarnuch13:48, 9 sierpnia 2017
No i prawda , juz dawno podziekowalem miejscowym super biznesmenom płacąc ym ok 2tys zl. Irobie za tyle ale euro . Niedlugo sami se będą robić . Albo podniosą stawki
żaba13:46, 9 sierpnia 2017
Naukowe potwierdzenie tego co wszyscy już od dawna wiedzą - NT to miasto bez przyszłości. Kto może to z niego ucieka jak najdalej się da.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas