"Kultura dostępna" w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Nr 1 w Nowym Targu - podhale24.pl
Piątek, 29 marca
Imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Ostapa
Szczawnica
Rain
Wiatr: 19.224 km/h Wilgotność: 95 %
Rain
Wiatr: 19.296 km/h Wilgotność: 95 %
Rain
Wiatr: 19.44 km/h Wilgotność: 95 %
Rain
Wiatr: 22.968 km/h Wilgotność: 95 %
Rain
Wiatr: 9.108 km/h Wilgotność: 94 %
Rain
Wiatr: 16.02 km/h Wilgotność: 98 %
Jakość powietrza
0 %
Nowy Targ
0 %
Zakopane
0 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
22.05.2017, 22:43 | czytano: 482

"Kultura dostępna" w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Nr 1 w Nowym Targu

„Szlak Orlich Gniazd w historii i legendzie” to tytuł projektu, który już od ponad 3 miesięcy (od dnia 13 lutego 2017r.) jest realizowany wśród uczniów Szkoły Podstawowej Nr 9 i klasy pierwszej Publicznego Gimnazjum - szkół działających w ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Nr 1 w Nowym Targu.

Projekt stanowi wypracowaną przez minione kilkanaście lat odpowiedź na zdiagnozowane problemy uczniów, związane z trudnościami edukacyjnymi, częstokroć zaburzonym zachowaniem oraz przeszkodami w edukacji. Projekt ma za zadanie niwelować te problemy przez stworzenie ciekawej oferty działań, których celem jest poprawa funkcjonowania uczniów w wielu zakresach. Ma charakter akcji edukacyjnej, która w sposób kompleksowy zakłada "wyprowadzenie" ucznia z ławki szkolnej i pokazanie mu świata w sposób bezpośredni, atrakcyjny i polisensoryczny, z zaangażowaniem jego uczuć i woli - w atmosferze zabawy, zdrowej rywalizacji, zorientowanej na sukces dziecka. Do głównych celów projektu należą:
1. poznanie przez uczniów ciekawych i ważnych miejsc naszej kultury i dziedzictwa narodowego, przybliżenie im wiadomości z zakresu historii minionych pokoleń, budowanie patriotyzmu i dumy z osiągnięć naszej kultury, poznanie nowych krain geograficznych;
2. podprowadzenie uczniów do książek jako źródła wiedzy o nowych miejscach, wydarzeniach, bohaterach i nabycie przez uczniów umiejętności aktywnego i twórczego spędzania czasu wolnego;
3. podniesienie stopnia opanowania umiejętności czytania przez wszystkich uczniów;
4. zmiana nastawienia uczniów i przełamanie w nich niechęci do książek i czytania, która powstała w nich na skutek dotychczasowych porażek i niepowodzeń szkolnych;
5. poprawa kondycji psychicznej i sprawności umysłowej uczniów (procesów myślowych, wyobraźni, języka, mowy) oraz stopnia funkcjonowania społecznego;
6. nabycie nowych wiadomości i umiejętności, poznanie nowych miejsc
7. pogłębienie wiedzy uczniów o książkach, bohaterach literackich, ciekawych zdarzeniach i miejscach
8. szczęście młodych ludzi podczas zabaw, wycieczek oraz podczas aktywnego udziału w zajęciach – integracja społeczności szkolnej
9. podniesienie samooceny u uczniów poprzez uświadomienie sobie posiadanych zdolności i talentów, nabranie pewności siebie w kontaktach społecznych
10. popularyzacja głośnego czytania wśród dzieci, ich rodziców i wychowawców jako skutecznej i prostej metody rewalidacji

Cele te są realizowane poprzez zróżnicowany i szeroki kontakt z wieloma dobrami kultury (książka, teatr, sztuki plastyczne, zabytki, okazy przyrody, spotkanie autorskie), na wielu płaszczyznach, z zachowaniem zasady dostosowania metody pracy do możliwości intelektualnych uczniów. Dotyczy to zwłaszcza nauki historii i geografii. Wiadomo, iż dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych najlepiej uczą się w bezpośrednim kontakcie z otoczeniem i przez poznanie polisensoryczne. Ponadto najlepsze efekty osiągają ucząc się w działaniu i poprzez zabawę. W tym projekcie dokonuje się to w oparciu o motyw przewodni, którym jest Szlak Orlich Gniazd. Uczestnicy poznają legendy związane z tymi miejscami, ich historię, następnie oglądają i doświadczają tych miejsc. Stają odbiorcami dóbr kultury, ale i też twórcami w zaproponowanych w projekcie konkursach. W swoich środowiskach nie mają szansy, by móc obcować z taką kulturą w inny sposób.

Wymienione wyżej cele są osiągane w następujących działaniach:
1. Głośne czytanie uczniom przez nauczycieli wybranych legend i utworów o tematyce historycznej związanej z miejscami na Szlaku Orlich Gniazd.
2. Zdobyta wiedza podczas czytania zostanie "umiejscowiona" w konkrecie podczas dwudniowej wycieczki Szlakiem Orlich Gniazd, gdzie uczniowie będą mogli zobaczyć i doświadczyć tych miejsc, które poznali wcześniej z książek czy z ekranu. Będą też uczestniczyć w lekcjach muzealnych i warsztatach. Wycieczka będzie powiązana z wyjściem do teatru, gdzie obejrzą spektakl teatralny związany tematycznie z motywem przewodnim projektu.
3. Zaproszenie uczniów do udziału w 4 konkursach oraz w przedstawieniu teatralnym i zaprezentowanie przez nich efektów swej pracy.
• plastyczny „Mój ulubiony bohater” – uczniowie mogą za pomocą dowolnych technik plastycznych przedstawić wybraną postać z przeczytanych książek i poznanych utworów;
• czytelniczy – uczniowie, tak jak wcześniej nauczyciele, będą mogli głośno przeczytać swoim kolegom wybrany przez siebie utwór literacki;
• recytatorski – uczniowie zaprezentują swoje umiejętności aktorskie podczas recytacji fragmentów wiersza lub prozy, będą mogli też przedstawić też małe formy teatralne lub zaśpiewać piosenkę;
• wiedzy – podczas tego konkursu zespoły klasowe wykażą się wiedzą na temat poznanych książek, ponieważ będą odpowiadać na postawione pytania. W ostatnim miesiącu trwania projektu wszystkie konkursy zostaną przeprowadzone i zakończone. W czasie trwania projektu jego uczestnicy będą pracować nad przygotowaniem do konkursów przy wsparciu nauczycieli i terapeutów.
4. W ramach zaktywizowania uczniów zostanie przygotowane przedstawienie teatralne, również treściowo związane z motywem przewodnim niniejszej akcji. Jego premiera zostanie zaprezentowana podczas uroczystego finału i podsumowania akcji. W dalszej kolejności młodzi artyści z tym przedstawieniem udadzą się do okolicznych szkół i placówek edukacyjnych, gdzie zaprezentują ów spektakl. Będzie to dla nich swoista nobilitacja, kiedy będą oklaskiwani przez swoich rówieśników ze szkół ogólnodostępnych.
5. Ogłoszenie wyników przeprowadzonych konkursów i wręczenie nagród odbędzie się podczas uroczystego finału zaplanowanego na 19 czerwca 2017r. Odbędzie się też wtedy spotkanie autorskie ze znaną autorką m.in. właśnie literatury dla dzieci, w tym krakowskich legend i baśni – panią Ewą Stattmuller. Będzie miało też miejsce podsumowanie projektu oraz prezentacja dokonań dzieci i młodzieży w obecności zaproszonych gości, w tym rodziców uczniów oraz przedstawicieli lokalnych władz i massmediów.

Wszystkie te działania są przeprowadzane w klimacie zabawy, atrakcyjnych zajęć, cechuje je atmosfera zdrowej rywalizacji oraz zgodnej współpracy zespołowej, a perspektywa nagrody jest dodatkową motywacją do pracy. Jednocześnie aktywne zaangażowanie dzieci i podniosły nastrój, który teraz będzie towarzyszył uczniom w obcowaniu z kulturą umożliwi wykreowanie w nich jako potencjalnych odbiorcach nowego podejścia do dzieł sztuki, w tym też do książek i czytania, a tym samym przyczyni się znacznie do usprawnienia podstawowej umiejętności jaką jest czytanie pisanie, które stanowią punkt wyjścia do dalszej edukacji. Nie bez znaczenia jest fakt ukazywania pozytywnych wzorców zachowania w czytanych książkach, co stanowi element pracy profilaktycznej z myślą o przyszłości uczniów.
Natomiast możliwość twórczego „zaistnienia” w programie jest dla ucznia okazją do podniesienia swojej samooceny. Dla dzieci, które niosą w sobie doświadczenie niepowodzenia jest niezmiernie ważne przeżycie sukcesu. Z kolei tak różnorakie możliwości zaangażowania dzieci do wielu działań pozwolą im na zaprezentowanie swoich zdolności i talentów nie tylko artystycznych, pomogą w nabywaniu przez nich umiejętności pracy zespołowej i eliminowanie zachowań społecznie niepożądanych. Ważne jest, by zapewnić tym dzieciakom lepszy start w dorosłość i udzielić potrzebnego wsparcia i pomóc zobaczyć inny świat, inny styl życia, inne sposoby wykorzystania wolnego czasu.

Realizacja takiego przedsięwzięcia nie byłaby możliwa bez wsparcia finansowego. Dlatego z ramienia działającej w placówce - Fundacji Na Rzecz Pomocy Niepełnosprawnym Wychowankom Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Nr 1 został złożony wniosek do Programu Ministra Klutury i Dziedzictwa Narodowego KLUTURA DOSTĘPNA w roku 2017. Projekt zyskał aprobatę Komisji konkursowej i znalazł się wśród 130 wniosków, które otrzymały dofinansowanie na 1500 zgłoszonych do Konkursu.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.



źródło: szkoła
Reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas