Zakopianka bez reklam? Audyt krajobrazowy Małopolski przynosi szansę na uporządkowanie przestrzeni przy górskich trasach - podhale24.pl
Wtorek, 3 grudnia
Imieniny: Franciszka, Ksawerego, Lucjusza
Szczawnica
Clear
Wiatr: 7.776 km/h Wilgotność: 95 %
Clouds
Wiatr: 8.712 km/h Wilgotność: 86 %
Clear
-1°
Wiatr: 5.436 km/h Wilgotność: 94 %
Clear
-0°
Wiatr: 7.308 km/h Wilgotność: 95 %
Clouds
-1°
Wiatr: 9.612 km/h Wilgotność: 93 %
Clear
-2°
Wiatr: 8.64 km/h Wilgotność: 93 %
10.11.2024, 10:10 | czytano: 2112

Zakopianka bez reklam? Audyt krajobrazowy Małopolski przynosi szansę na uporządkowanie przestrzeni przy górskich trasach

Ma zmienić krajobraz regionu - szczególnie wzdłuż zakopianki, gdzie dominują wielkopowierzchniowe reklamy. Projekt zakłada rekomendacje do usunięcia reklam z terenów o szczególnych walorach widokowych, aby chronić panoramy Tatr przed wizualnym chaosem i przywrócić naturalny urok podróży do Zakopanego.

Reklama reklamodawcy przy nowej zakopiance. Fot.: Józef Figura
Reklama reklamodawcy przy nowej zakopiance. Fot.: Józef Figura
Projekt audytu był mocno krytykowany przez samorządy Podhala głównie za ograniczenia jeśli chodzi o możliwości budowy domów czy obiektów turystycznych. Jednak wojewódzka uchwała ma także skończyć z banerozą panująca przy zakopiance. Przy okazji też nie dopuścić, by reklamowa choroba roztoczyła się także na nowy odcinek drogi. Już teraz widać dziesiątki rusztowań przygotowanych pod reklamy. Na szczęście wygląda na to, że chętnych na taką formę antyreklamy brakuje. Zapędy hamuje też gmina Nowy Targ, która przygotowuje swoją uchwałę reklamową.

Tymczasem, jak podaje Polska Agencja Prasowa, województwo małopolskie finalizuje prace nad audytem krajobrazowym, który może przynieść znaczące zmiany w krajobrazie regionu, zwłaszcza wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych. Celem audytu jest uporządkowanie przestrzeni publicznej oraz ochrona malowniczych widoków, w tym panoramy Tatr, przed chaosem reklamowym.

Audyt krajobrazowy obejmuje rekomendacje dotyczące usunięcia reklam wielkopowierzchniowych w szczególnie wrażliwych miejscach. Inicjatywa ta ma na celu nie tylko poprawę estetyki przestrzeni publicznej, ale również wsparcie bezpieczeństwa drogowego poprzez ograniczenie elementów rozpraszających kierowców.

- Wszechobecność reklam zewnętrznych, zwłaszcza wielkopowierzchniowych, oraz nadmiar szyldów to jedne z najbardziej widocznych przejawów degradacji krajobrazu - wskazuje rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego, Magdalena Opyd. Zauważa, że brak porządku reklamowego nie tylko wpływa na estetykę, ale także często utrudnia odbiór reklam przez potencjalnych klientów, szczególnie w dobie nawigacji i innych narzędzi ułatwiających odnalezienie docelowego miejsca.

Przypomnijmy, że miasto Nowy Targ już w 2019 roku przyjęło uchwałę krajobrazową, wprowadzając zakaz ustawiania reklam wzdłuż zakopianki. Podobne działania podejmuje Gmina Nowy Targ, która ostatnio przesłała projekt uchwały krajobrazowej do Urzędu Marszałkowskiego. Zakopane również zapowiada wprowadzenie nowych, bardziej restrykcyjnych przepisów, które jednak mogłyby wejść w życie dopiero w 2026 roku. Burmistrz Łukasz Filipowicz podkreśla, że miasto planuje całkowite wyeliminowanie wielkogabarytowych reklam przy wjeździe do Zakopanego, aby zachować czystą i spójną przestrzeń krajobrazową.

źródło: PAP, fi/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
z tu tela19:37, 13 listopada 2024
Stoją trzy banery przy nowej ,,zakopiance,,z napisem.,,Wynajmę pod reklamę,, i nr.tel.Co za *** ?Pewnie nie z tutela.Dla mnie ten który się będzie tam reklamował to jest,ej...kuku. Antyreklama dla niego.No chyba że fajki Marlboro jak kiedyś na torze F1.
0
Paweł14:15, 12 listopada 2024
Audyt krajobrazowy jest (czy raczej będzie) zbiorem rekomendacji do działań. To miasta i gminy nadal mają władzę, co chcą osiągnąć, co działać i co ZDZIAŁAĆ na własnym terenie. Audyt krajobrazowy nic nie zakaże ani nie nakaże, bo to są rekomendacje, wnioski.

Ale mądra gmina i mądrzy radni będą mogli skorzystać z zapisów audytu i odpowiednio je stosować - czy w strategiach, czy w planie ogólnym czy w ogóle w planowaniu swojej przyszłości. I są takie gminy - Szczawnica, Kościelisko, Bochnia, Skawina.

Audyty krajobrazowe robią wszystkie województwa, niektóre już są, można sobie zajrzeć np. do woj.Wielkopolskiego!
2
nieten19:21, 10 listopada 2024
Bardzo dobrze, czas najwyższy

@Polak
Billboardy stawiane przez Tomasza Ż. i LGBT to faktycznie to samo, i faktycznie z zachodu. Stonkę też przywieźli
2
bryndal18:00, 10 listopada 2024
a może by tak wysokie mandaty za takie reklamy i je egzekwować nawet co tydzień dopuki nie znikną
1
spostrzegawczy16:21, 10 listopada 2024
Do końca 2026 roku!!!! Dopiero! Ale się muszą do tego napracować. Takie cyrki tylko w Polsce i małopolsce!
2
Anka15:56, 10 listopada 2024
No nareszcie!!! Oby tylko doprowadzono to do szczęśliwego końca, bo takiego syfu jak na Podhalu nie ma nigdzie indziej w Polsce (nie mówiąc już o innych krajach).
@Polak, trochę to może nie na temat, ale masz rację w stu procentach.
27
Osiol14:39, 10 listopada 2024
No cóż pieniądze za reklamę pójdą do gigantów w internecie i mediach zwykły śmiertelnik do roboty.... nie dla niego,,lekkie pieniadze''
1
Jasiek14:16, 10 listopada 2024
Widać że co po niektórzy nawet porządek przestrzenny rozumieją jako atak na swojski syf. Wywalić te reklamy i odsłonić góry. Szczególnie w Szaflarach gdzie baner na banerze
1
?13:12, 10 listopada 2024
Tak samo porządku trzeba w architekturze. Szczególnie to widać w NT, likwiduje się detale architektoniczne i zatraca się klasyczny wygląd budynków na rzecz różowego styropianu.

Ładna elewacja z gustem kosztuje tyle samo co pstrokata i paskudna. Wystarczy dodać trochę detalu, ładny kolor i od razu jest lepiej
10
Polak12:09, 10 listopada 2024
W końcu co niektórzy zaczynają rozumieć, że nie wszystko co z zachodu przychodzi jest super. Już wkrótce przekonają się również o zielonych ładach, LGBT i innej zarazie.
1
Marcin11:35, 10 listopada 2024
W końcu może być europejsko, spójrzcie jak wyglądają tereny alpejskie.
2
zły11:11, 10 listopada 2024
bardzo dobrze te paskudne nikomu nie potrzebne reklamy tylko szpecą krajobraz zwłaszcza że są coraz większe to powinno być zakazane
2
yamakay11:07, 10 listopada 2024
popeiram bardzo sluszna decyzja brawo
1
BB10:28, 10 listopada 2024
Nigdzie ni ma takiego bałaganu w Polsce wzdłuż drogi dojazdowej do tak ważnego miasta dla turystyki .
Każdy bilbord to antyreklama a nie reklama.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas