Mówiąc krótko - za usługę wykonaną w poprzednim roku, zapłacono w tym roku - już po zamknięciu projektu. Do tego doszło zamieszanie z niezapłaconą fakturą i podnoszone przez członków komisji - kiepska komunikacja i trudności w uzyskaniu informacji i dokumentów od urzędników.
O sprawie piszemy w artykule Czy w Nowym Targu doszło do naruszenia dyscypliny finansów publicznych...
Podczas czwartkowego posiedzenia, Komisja rewizyjna przygotowała swoje stanowisko, które zaprezentowane zostanie całej Radzie Miasta. Dokument podpisany przez Wojciech Krauzowicza, przewodniczący komisji - zawiera obszerne uzasadnienie, które publikujemy poniżej.
W przyszłym tygodniu zwołana zostanie nadzwyczajna sesja RM, podczas której jednym z tematów będzie właśnie ta uchwała.
Uzasadnienie
"W toku postępowania kontrolnego dotyczącego zadania "Nowa strona internetowa Urzędu Miasta Nowy Targ - wdrożenie, funkcjonalność, koszty obsługi" oraz wyjaśnień ustnych udzielonych przez Sekretarza Miasta Nowy Targ podczas X Sesji Rady Miasta Nowy Targ w dniu 18 listopada 2024r. Komisja Rewizyjna ustaliła, iż w trakcie realizacji zadania j/w zaistniały okoliczności wskazujące na złamanie dyscypliny finansów publicznych.
W trakcie kontroli Komisji Rewizyjnej stwierdzono, że nie zostały okazane wszystkie dokumenty potwierdzające rozliczenie umowy na wykonanie serwisu internetowego (www) zawartej w dniu 28 września 2023r. w Rzeszowie pomiędzy Gminą Miasto Nowy Targ reprezentowaną przez Grzegorza Watychę - Burmistrza Miasta, przy kontrasygnacie Ewy Bobek - Skarbnika Miasta a firmą IDEO Sp. z o.o. z siedzibą: 35-234 Rzeszów, ul. Nad Przyrwą 13. Brak dotyczył faktury obejmującej ostatnią płatność w kwocie 20 000 zł netto za udzielenie licencji niewyłącznej do systemu Edito. W toku analizy odpowiedzi Burmistrza Miasta zawartej w piśmie znak: AiK.1710.2.2024 z dnia 4 listopada 2024r. ustalono, że sposób rozliczenia umowy na wykonanie strony internetowej został zrealizowany nieprawidłowo, tj. wydatki były ewidencjonowane w kwotach netto (prawidłowo powinny być ewidencjonowane w kwocie brutto), a saldo konta dla kontrahenta Ideo według stanu na 31 grudzień 2023r. wykazywało kwotę równą zero, pomimo że zrealizowane wydatki nie pokrywały się z wysokością wynagrodzenia wynikającego z zawartej umowy. Już po rozpoczęciu kontroli Sekretarz Miasta Nowy Targ ustalił, że nie została zewidencjonowana w systemie księgowym ostatnia faktura w kwocie 20 000 zł netto za udzielenie licencji niewyłącznej do systemu Edito. Jak zostało ustalone faktura ta nie została wystawiona przez wykonawcę nowej strony internetowej. Po stronie kontrahenta projekt wdrożenia nowej strony internetowej również został uznany za finalnie zakończony, choć rozliczenie nie zostało faktycznie wykonane i firma nie widzi zasadności odstąpienia od należnej płatności.
W celu dokonania ostatecznego rozliczenia umowy wykonawca wystawił fakturę z datą 28 października 2024r., jednakże została ona zwrócona, gdyż naruszała przepisy ogólne. Do w/w faktury została wystawiona faktura korygująca przesłana w dniu 4 listopada 2024r.
Reasumując, na dzień podjęcia niniejszej uchwały umowa na wykonanie nowej strony internetowej, pomimo zakończenia faktycznej realizacji, nie została ostatecznie i prawidłowo rozliczona.
Zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z 27.08.2009 r. o finansach publicznych /.../ - wydatki publiczne powinny być dokonywane w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Za prawidłową gospodarkę finansową /.../ odpowiada burmistrz. W niniejszym przypadku rozliczenie projektu wykonania i uruchomienia nowej strony internetowej Urzędu Miasta Nowy Targ zostało uznane za zakończone, pomimo że nie wszystkie wydatki przewidziane umową zostały wykonane. Co istotne, uchybienie w tym zakresie zostało stwierdzone dopiero w momencie rozpoczęcia kontroli Komisji Rewizyjnej, a więc po upływie ponad 10 miesięcy od zakończenia roku budżetowego 2023r. Zgodnie z art. 18c ust 1 pkt ust. 4 ustawy /... / naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niewykonanie lub nienależyte wykonanie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych obowiązków w zakresie kontroli zarządczej w jednostce sektora finansów publicznych, jeżeli miało ono wpływ na niewykonanie w terminie zobowiązania jednostki.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych kierownik jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej jednostki sektora finansów publicznych. Obowiązki i odpowiedzialność za niektóre obszary funkcjonowania może on powierzyć pracownikom jednostki, jednakże zgodnie ze standardami kontroli zarządczej komunikat nr 23 Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych /.../ "Należy precyzyjnie określić zakres uprawnień delegowanych poszczególnym osobom zarządzającym lub pracownikom. Zakres delegowanych uprawnień powinien być odpowiedni do wagi podejmowanych decyzji, stopnia ich skomplikowania i ryzyka z nimi związanego. Zaleca się delegowanie uprawnień do podejmowania decyzji, zwłaszcza tych o bieżącym charakterze. Przyjęcie delegowanych uprawnień powinno być potwierdzone podpisem".
Komisja Rewizyjna nie ustaliła, czy w niniejszym przypadku kierownik jednostki delegował odpowiedzialność innym pracownikom, gdyż wykraczało to poza ramy kontroli. Niemniej - niezależnie od powyższego - powstała sytuacja potencjalnie narusza m.in. art. 69 ust. 1 pkt 3 i art. 68 ust. 2 pkt 1 u.f.p.
Z wyjaśnień Sekretarza Miasta Nowy Trag udzielonych w trakcie X Sesji Rady Miasta Nowy Targ w dniu 18 listopada 2024r. wynika, że faktura obejmująca ostatni etap realizacji umowy - tj. udzielenie licencji niewyłącznej na system Edito - wpłynęła do Urzędu Miasta i została rozliczona jako wydatek roku 2024r.
Zgodnie z §2 pkt 2 umowy na wykonanie serwisu internetowego (www) zawartej w dniu 28 września 2023r. realizacja przedmiotu umowy obejmowała etapy opisane w literami a) do f) przy czym ostatnim etapem było: "Udzielenie licencji niewyłącznej do Edito". Brak płatności uzasadniał zmianę umownego terminu zakończenia każdego z etapów prac, na mocy zapisu określonego w §5 pkt 2 lit. e) umowy, co nie zostało wykonane. Zgodnie z art. 263 ust. 1 u.f.p. niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wygasają, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, z upływem roku budżetowego. W niniejszej sprawie nie została podjęta uchwała, o której mowa w art. 263 ust. 2 u.f.p. Zgodnie z tym przepisem organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ustalić, w drodze uchwały, wykaz wydatków, do których nie stosuje się przepisu ust. 1, oraz określić ostateczny termin dokonania każdego wydatku ujętego w tym wykazie w następnym roku budżetowym.
Jak wynika z zebranych dowodów "Protokół - Odbiór Końcowy" został sporządzony w dniu 22.12.2023r. , tj. w tym samym dniu w którym odbyła się LX Sesja Rady Miasta. Środki przeznaczone na sfinansowanie wydatków niewygasających muszą zostać przekazane na odpowiednie subkonto rachunku bankowego do końca roku budżetowego. Jest to możliwe od momentu wejścia w życie uchwały dotyczącej ustalenia wykazu wydatków niewygasających. Oznacza to, że uchwała organu stanowiącego dotycząca wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego powinna być podjęta i wejść w życie w terminie umożliwiającym przekazanie odpowiednich środków na subkonto przed zakończeniem roku budżetowego (w przypadku badanej uchwały przed końcem 2023r.), tylko bowiem zachowanie tego terminu umożliwia uniknięcie następującego z mocy prawa skutku polegającego na wygaśnięciu niezrealizowanych wydatków budżetowych. Przy dochowaniu należytej staranności możliwe było wprowadzenie niezrealizowanego wydatku jako niewygasającego, jednak organ wykonawczy stosownego wniosku o podjęcie uchwały nie złożył.
Mając na względzie powyższe realizacja płatności faktury wynikającej z umowy zawartej i uznanej za zrealizowaną w 2023r., ze środków przeznaczonych na wydatki 2024r. może stanowić naruszenie dyscypliny finansów publicznych /.../ tj. dokonanie wydatku ze środków publicznych bez upoważnienia określonego ustawą budżetową, uchwałą budżetową lub planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków. Należy zwrócić uwagę, iż pierwotny wydatek (wynikający z korekty faktury VAT sprzedaży KFS 7/10/2024) skorygowanej faktury (FS/315/12/2023 z dnia 22-12-2023) jest księgowany z innego konta W-n (080) aniżeli wszystkie dotychczasowe faktury związane z realizacją umowy W-n (402).
Pozostałe stwierdzone naruszenia opisane w protokole kontroli i wyjaśnieniach Burmistrza Miasta Nowy Targ mogą być pomocniczo traktowane jako dowód w zakresie opisanego wyżej naruszenia dyscypliny finansów publicznych, lub innej kwalifikacji - zgodnie z ustaleniami Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych.
Zgodnie z art. 93 ustawy /.../ o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, zawiadomienie o ujawnionych okolicznościach, wskazujących na naruszenie dyscypliny finansów publicznych, składa się niezwłocznie do właściwego Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych. Zobowiązanym do złożenia zawiadomienia jest m.in. organ sprawujący nadzór nad jednostką sektora finansów publicznych lub organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Przepisy wskazują, że jest to obowiązek prawny, ponieważ ustawodawca posługuje się sformułowaniem "składa niezwłocznie".
W świetle powyższego złożenie zawiadomienia jest działaniem koniecznym".
opr. s/
Skontaktuj się z nami
+48 796 024 024
+48 18 52 11 355redakcja@podhale24.pl
m.me/portalpodhale24
Adres korespondencyjny
Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Informacje
Obserwuj nas