Nowy Targ: Marcin Jagła proponuje utworzenie rankingu. Bo dobry radny to aktywny radny - podhale24.pl
Czarny Dunajec
Clouds
16°C
Clouds
16°C
Clouds
15°C
Clouds
16°C
Clouds
14°C
Clouds
12°C
Kartka z kalendarza
22.12.2024, 15:08 | czytano: 5311

Nowy Targ: Marcin Jagła proponuje utworzenie rankingu. Bo dobry radny to aktywny radny

A aktywność trzeba mierzyć wystąpieniami - nie tylko ich liczbą, ale także treścią. O jakości - cisza.

Marcin Jagła podczas pierwszej sesji obecnej kadencji rady miasta. Fot.: Józef Figura/archiwum
Marcin Jagła podczas pierwszej sesji obecnej kadencji rady miasta. Fot.: Józef Figura/archiwum
Już początkiem obecnej kadencji, przewodniczący miejskiej rady Jan Sięka zapowiadał, że wszystkie problemy będą dyskutowane bez ograniczeń, a jeśli będzie potrzeba, sesje rady czy komisje będą się odbywać...

"...do bólu"


Co to znaczy w praktyce, radni mają okazje przekonać się niemal na każdej sesji, gdy wielogodzinne obrady przeciągają się niekiedy do północy, a bywało, że i dłużej. Do tego dochodzą posiedzenia nadzwyczajne, gdy uchwały zdjęte z obrad poprzedniej sesji, trzeba koniecznie przyjąć zanim nadejdzie termin następnej. Tylko w tym półroczu kadencji rady, odbyły się już cztery takie posiedzenia. I tak sesje przedłużają się, a radni potrafią przez godzinę ustalać porządek obrad. Do tego dochodzą dywagacje nad tym, czy dziurawe skarpetki oddawać na PSZOK czy zorganizować transport śmieciarek umożliwiający odbiór ich bezpośrednio od mieszkańca.

Udostępnić aktywność wyborcom!


Ale to wydaje się odchodzi do lamusa. Marcin Jagła, jeden z radnych wybijających się na czoło pod względem ilości wypowiedzi proponuje, by pójść dalej. I stworzyć swoisty ranking aktywności miejskich rajców.

A właściwie - jak sam to określa - udostępnienie ich aktywności wyborcom. W tym momencie jedyną formą takiej obywatelskiej kontroli jest sprawdzenia aktywności swojego radnego na stronie esesja. Tam znajdziemy statystyki obecności na posiedzeniach, udziału w głosowaniach, ile razy radny był za, przeciw, a ile razy wstrzymał się od głosu. Są też ogólne statystyki wypowiedzi na posiedzeniach.

Dla przykładu


I tak Marcin Jagła wypowiadał się jak dotąd 64 razy w sumie przez 274 minuty. 15 razy zabrał głos w trybie "ad vocem", a 7 razy składał wniosek formalny.

- Brakuje tu liczby i tematyki składanych interpelacji i zapytań. Informacje te nie są z kolei skorelowane ze stroną BIP urzędu miasta, na której znajdują się sylwetki radnych i ich zdjęcia - zauważył radny.

Marcin Jagła złożył więc podczas grudniowej sesji interpelację, by uzupełnić liczbę składanych interpelacji i zapytań, a także opublikować ich treść na stronie e-sesja, a wreszcie udostępnić je w BIP, by były widoczne już po kliknięciu w zdjęcie radnego.

Co niezwykle istotne


A jaka argumentacja przyświeca nowotarskiemu rajcy?

- Śledzenie aktywności radnych przez mieszkańców jest niezwykle istotne z kilku powodów. Po pierwsze, radni są wybierani by reprezentować interes społeczny mieszkańców, dlatego ważne, by mieli oni świadomość w jakim stopniu reprezentują ich, ich przedstawiciele - tłumaczy w interpelacji Marcin Jagła.

Jak zauważa, taka statystyka pozwala na ocenę efektywności i zaangażowania radnych w rozwiązywanie problemów nowotarżan. Co więcej, śledzenia aktywności swojego radnego sprzyja także przejrzystości funkcjonowania samorządu, Mieszkańcy są tym sposobem na bieżąco z podejmowanymi decyzjami i inicjatywami, mogą też zrozumieć, jak to wpływa na ich życie codzienne. To z kolei ma zmobilizować radnych do aktywnego uczestnictwa w życiu lokalnej społeczności np. przez zgłaszanie postulatów czy uczestnictwo w spotkaniach.

- Po trzecie zaś kontrola społeczna jest fundamentem demokratycznego systemu. Śledzenie aktywności radnych to forma odpowiedzialności radnych, którzy mają świadomość, że ich decyzje są obserwowane i oceniane przez mieszkańców. Tylko dzięki takiemu podejściu możemy budować bardziej świadome i odpowiedzialne lokalne wspólnoty - podsumowuje radny Jagła.

Józef Figura

A jak Wy zapatrujecie się na taki pomysł pobudzania aktywności swoich radnych? Czekamy na komentarze!
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
najlepiej oceniony
1
Nie ilość. 15:15, 22 grudnia 2024
Nie chodzi o to by dużo gadać tylko mądrze.
najgorzej oceniony
45
Nowotarżanka 16:16, 22 grudnia 2024
Rewelacja Panie Marcinie, trzeba być aktywnym i coś robić, a nie siedzieć kilka kadencji /jest taki radny/ i nic nie robić, ani się nie umie wypowiedzieć, ale dietę bierze
0
Czarownica05:42, 30 grudnia 2024
Analityk to Marcin właśnie, mało interpelacji jeszcze to musi pod nickiem analizować to co już zanalizował
1
Bernadeta13:26, 23 grudnia 2024
Na zdjęciu taki Słodziak...ach
1
Szybka analiza12:24, 23 grudnia 2024
Ja nie mam zaufania do radnego Jagły. A brak zaufania bierze się właśnie z tzw "aktywności" radnego. Ta według niego "aktywność" to złośliwości, przygany i bezsensowne dyskusję. Nie chcę takiej "aktywności". Wolałbym aby pan radny organizował spotkania z mieszkańcami i ich postulaty, nie swoje jak do tej pory reprezentował. Jeżeli ma jakiś pomysł niechże go najpierw z mieszkańcami skonsultuje a później przedstawia. Pomysł pana radnego nie jest dobrym pomysłem. Znamy radnych i radne poprzednich kadencji którym interpelacje pisali inni w tym pan radny. To do niczego nie prowadzi. Jestem zdecydowanie na nie.
8
Bernadeta11:54, 23 grudnia 2024
Mój Ty Marcinku, mój Ty kochany. Na Ciebie będę głosowała zawsze. Maciuś trochę przesadza ale Ty zawsze na posterunku , przy dużych i przy małych sprawach. Jesteś jak św. Franciszek i tak dużo czynisz dobra w naszej parafii. Ja Ciebie uwielbiam i jestem Twoją fanką od lat. Wiem ile pięknych rzeczy dla miasta robiłeś i biedziesz robił nadal. To, że jesteś w radzie mój drogi to dla nas zaszczyt a dla miasta szczęście. Działaj tak dalej moje Szczęście
2
Analityk10:58, 23 grudnia 2024
Aktywność radnych miasta jest kluczowym wyznacznikiem ich skuteczności i odpowiedzialności wobec społeczności lokalnej, którą reprezentują. Radni, jako przedstawiciele mieszkańców, mają obowiązek nie tylko podejmować decyzje w ważnych sprawach, ale także angażować się w życie społeczne i reagować na potrzeby oraz oczekiwania obywateli. Ich aktywność można oceniać na wielu płaszczyznach: od udziału w sesjach rady miejskiej, przez inicjatywy lokalne, aż po współpracę z organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami.

Właściwie zorganizowane systemy monitorowania pracy radnych mogą dostarczyć wyborcom cennych informacji na temat zaangażowania poszczególnych przedstawicieli. Taki wgląd w działalność radnych jest niezbędny, aby obywatele mogli świadomie oceniać, kto najlepiej reprezentuje ich interesy. Transparentność działań radnych jest fundamentem demokratycznego społeczeństwa, a regularne raporty z ich aktywności mogą zachęcać do większego zaangażowania w lokalne sprawy oraz wyborów.

Co więcej, aktywność radnych ma także wpływ na zaufanie społeczne. Mieszkańcy, widząc, że ich przedstawiciele są aktywni, zaangażowani i otwarci na dialog, mają większą skłonność do wspierania ich działań oraz do uczestnictwa w życiu lokalnej społeczności. Z drugiej strony, brak aktywności czy transparentności może prowadzić do frustracji obywateli, a nawet do apatii wobec polityki lokalnej.

W związku z tym, warto, aby wyborcy domagali się większej przejrzystości i dostępu do informacji na temat pracy swoich radnych.
6
kulawy koń10:53, 23 grudnia 2024
Jagła to ma łeb!
6
Nowotarżanin10:30, 23 grudnia 2024
Na wszystkim się znający (wg niego) radny M.Jagła robi wszystko, aby kolejny raz zaistnieć. Myślę, że niewiele wskóra. "Sprawdzał" się już na wielu płaszczyznach, wszędzie z mizernym skutkiem.
Jestem za rankingiem skuteczności radnych, a nie ilości wystąpień. Radny Jagła, moim zdaniem ma gwarantowane OSTATNIE miejsce. Jakość, a nie wątpliwa, permanentna autoreklama, panie radny Jagła
5
Nowotarżanka od pokoleń10:08, 23 grudnia 2024
A ja się tak zastanawiam, taki święty, a tyle w nim jadu i nienawiści... To tak wygląda ten katolicyzm?
1
Nanie08:49, 23 grudnia 2024
Przecież radny pomysłodawca od lat wszystko co robi robi dla autopromocji. Lektor,aktor,muzyk, działacz (chyba jest członkiem wszystkich organizacji od Straży do Związku Podhalan) i jeszcze to. Ci którzy obserwują sesje rady nowotarskiej zauważyli, że pan radny występuje w roli wybitnego znawcy wszystkich zagadnień. Jeśli nie krytykuje to chwali. Taki znawca. I interpeluje,luje,luje aż niedobrze się robi. Zaczepki kierowane w stronę Burmistrza i pracowników urzędu nie licują z lektorowaniem ale pan radny chyba czadem zapomina w jakiej grupie "działa". Strażakom też nie odpuszcza choć sam podobno strażakiem jest. Nie !. Już dość autopromocji radnego Jagły!. Bywają choroby zaraźliwe. Może przesiądź się pan panie radny bo sąsiedztwo z ławy podczas sesji wyraźnie panu szkodzi.
2
Mieszkaniec08:42, 23 grudnia 2024
Panie Marcinie, z pewnością to Pan by zamykał ten ranking bo żeby wystąpić, to trzeba mądrze wystąpić a nie dla samego wystąpienia,ech....jak mi się marzy grzebowisko, tężnia.....
0
To ja08:38, 23 grudnia 2024
To ja
Krowa która dużo ryczy, mało mleka daje
0
łowca hemoroidów08:26, 23 grudnia 2024
Proponuję zrobić ankietę ze wszystkimi radnymi i pytaniem kto powinien opuścić radę miasta bo niestety nie nadaje się na to stanowisko .
0
Obiektywny08:18, 23 grudnia 2024
Do @Mgielka, masz racje, tam czysta patologia.Strach przejsc gdy jest przerwa i jak wychodza wieczorem ze szkoly.Przechodzilem do apteki nie da sie powtorzyc jakie bluzgi lecialy gdy zwrocilem uwage i co ciekawe to w wiekszosci nie chlopcy ale dziewczyny byly okropnie wulgarne.Co na to dyrektor?jakie dzialania naprawcze podjął?Nie wierze by nie mial pojecia o tym co na zewnątrz sie dzieje.
0
Obiektywny08:11, 23 grudnia 2024
Dużo halasu o nic.Liczy sie jakość a nie ilosc.Konkrety panie Jagla, konkrety.Co pan zrobil, juz, dla miasta?
0
Nie uwazam nic...anty pis08:01, 23 grudnia 2024
Mydla oczy tak jak czerwoni z pis...
9
zdobywca 2307:43, 23 grudnia 2024
Brawo. Niektórzy tam to tylko po dietę przyszli. Zero zaangażowania a jak prosisz o pomoc to oczami przewracają. Brawa dla takiego Radnego jak Pan Marcin. Idzie jak burza w interesie mieszkańców.
2
Mgielka21:11, 22 grudnia 2024
A może radni zrobią coś z młodzieżą z tak zwanej szkoły metalki,bo jak jest przerwa to nie idzie przejść chodnikiem na ul.Wojska Polskiego koło kiosku z chlebem ,i koło kiosku ruchu na ul.Jozefczaka palą, plują gdzie popadnie ,a jak się zwróci uwagę to pyskuja,okropny tam wizerunek jest . Najwyższa pora coś z tym zrobić szanowni radni skoro dyrektor szkoły nic z tym nie robi,a policja tym bardziej.Za moich czasów to było nie do pomyślenia żeby tak robić co to za młodzież jest teraz i na dokładkę warkot ich aut.
16
Magda21:01, 22 grudnia 2024
Chore
21
Pudło19:58, 22 grudnia 2024
Nie wiem czy nie lepiej będzie stworzyć ranking słabo myślących radnych. Jest w tej radzie mocna grupa. Ciężko będzie tego jednego, jedynego wyłonić. Pan radny Jagła w grupie daje radę. Jest mocnym zawodnikiem. Inni drepczą mu po piętach ale daje radę. Podium w zasięgu pana radnego zdecydowanie.
Reklama
42
obserwator19:53, 22 grudnia 2024
Jagła to dobry radny
21
Optymista19:50, 22 grudnia 2024
@Janek jesteś Wielki. Potrafiłeś przyznać się do błędu. Chciałbym żeby żeby politycy też to potrafili
5
Zofia19:36, 22 grudnia 2024
Głupi pomysł, walka na liczbę interpelacji którą mogą być telefonem do urzędu
20
Bzzz19:24, 22 grudnia 2024
No właśnie dlatego nie "Chwała na wysokości a pokój na ziemi" i Jagła. Właśnie dlatego nie !.
25
Czytelnik19:15, 22 grudnia 2024
Jest powiedzenie, że krowa która dużo buczy, mało mleka daje. Mniej mówić a więcej robić. Tu dużo pustego gadania a efektów nie widać.
4
Krupek19:04, 22 grudnia 2024
Nie zapomnijcie też napisać petycji do posłów, żeby obrady sejmu nie były takie długie, bo wam to przeszkadza. Buahahahha, Wataha taka żałosna i przewidywalna.
31
Janek17:59, 22 grudnia 2024
Każdy sposób jest dobry, byle by pozbyć się tego bezradnego Tokarza na którego na moje nieszczęście oddałem głos. Mam nadzieję że mi to kiedyś Nowy Targ wybaczy. Glupi byłem, w amoku nie wiedziałem co robię.
35
świąteczny karp17:30, 22 grudnia 2024
Możecie sobie zarzucać panu Jagle co tam tylko chcecie lub co tam wam się roi w nienawistnych głowach, ja wiem jedno - ma radny rację w 100%! I tylko mu przyklasnąć. Chwała na wysokości, a pokój na ziemi...
19
Burok17:25, 22 grudnia 2024
Dlatego dwoje uszu , a jeden język dano żeby mniej mówiono a więcej słuchano - interpretację pozostawiam Każdemu z osobna :)
3
Ruska łonuca17:16, 22 grudnia 2024
Odwrotnie można też(tak może być lepiej) kto nie zgłosił żadnego wniosku kto nie zadaje pytan, tylko jak ktoś z,, dziesiątki''ma żądać wyjaśnień jak sam jest wspolwinnym swoją biernoscia i spolegliwoscia obecnego stanu....
To ta wasalnosc spowodowała bunt społeczny i w głosowaniu wyniosła,,jedenastke" na gminne salony.
Schodzenie w dół w kredyty podwyżki podatkow jest banalnie proste, odwrócenie tego czyli cięcia, oszczędności, zasadnosc inwestowania w coś podatków mieszkańców to wyższa szkoła.....
Przykładem wieża wodna dlaczego koncepcja muzeum upada kto/co spowodowało bankructwo(u prywatnego to by było bankructwo) przedsięwzięćia kto to źle wyliczył ?
13
ot tak17:09, 22 grudnia 2024
DR .. masz racje
marnuje swój potencjał jałowymi wystąpieniami
a szczyt to kwestia euroregionu gdzie poszli w koalicje z PiS
i popłynęli jak Dunajec szeroki :)
41
Interpretacja interpelacji17:02, 22 grudnia 2024
Moje zdanie jest takie: absolutnie nie. Już teraz widać, że niektórzy radni z Jagłą na czele wykorzystują sesję, wypowiedzi, zapytania i interpelacje do promowania swojej osoby. Dlaczego tak się dzieje?. Ano dlatego, że sesja jest transmitowana i to co wydarza się podczas sesji komentują media. Zapytania i dyskusja powinna odbywać się podczas prac komisji. Bywa tak,że uchwały które znajdują się w punkcie obrad podczas sesji omawiane są w poszczególnych komisjach. Bywa też tak, że radny który zasiada w kilku komisjach kilka razy może debatować, bo te same uchwały omawiane są na kilku komisjach. Bywa też tak, że radny nie podejmuje żadnego z tematów w trakcie komisji, nie zadaje pytań osobom które daną uchwałę omawiają a podczas sesji występują z "własnym programem artystyczny m" by zaistnieć, by pokazać jaki to jest pracowity,aktywny i jak bardzo mu zależy. Zwykła autopromocja. Sesja powinna być od tego aby konkretną ustawę omówioną dokładnie podczas komisji przegłosować. Na tak, lub ba nie. Co do interpelacji. Znów w 99,9 procentach obecnym radnym w tym Jagle zależy na rozgłosie. Dlatego tyle interpelacji. A tym czasem dziura w drodze,brak kosza zamontowanie lustra,naprawienie zniszczonej ławki itp,itd czy słynna wymiana piasku w piaskownicy i zapytanie o częstotliwość wymieniania piasku powinny być kierowane przez radnego do odpowiedzialnego za sprawę pracownika. Który to jest radny powinien wiedzieć. Dopiero kiedy sprawa nie zostanie załatwiona można składać interpelację. A poza tym zarzucanie urzędników interpelacjami jest zwykłą głupotą i dodawaniem niepotrzebnej roboty. Bo technicznie odbywa się to tak: interpelacjami na piśmie trafia do Burmistrza ten przesyła ją do odpowiedniego dyrektora,naczelnika czy kierownika. Ten przesyła do odpowiedniego urzędnika czy pracownika. Ten musi na interpelację odpowiedzieć. Znowu do Burmistrza bo musi podpisać, znowu do urzędnika bo musi zamieścić. No i odpowiedź na pytanie kiedy wymieniony będzie piasek brzmi że został w tak zwanym miedzyczasie. Taka zabawa. Więc nie. Nie chcemy zabawy tylko odpowiedniej i odpowiedzialnej pracy radnych. I jeszcze jedno. Radni a w szczególności Jagła podczas swoich wystąpień nadużywają słowa "w imieniu mieszkańców". Nie widziałem, nie słyszałem by radny rozmawiał i konsultował z mieszkańcami interpelacyjne własne pomysły. Nie podoba mi się pomysł radnego Jagły.
3
Okręg 2116:32, 22 grudnia 2024
Może ranking kogo chcemy odwołać? Który radny szkodzi miastu ?Kto głosował za konkretnym radnym i teraz żałuje i się go wstydzi ?
45
Nowotarżanka16:16, 22 grudnia 2024
Rewelacja Panie Marcinie, trzeba być aktywnym i coś robić, a nie siedzieć kilka kadencji /jest taki radny/ i nic nie robić, ani się nie umie wypowiedzieć, ale dietę bierze
22
Klm16:15, 22 grudnia 2024
Mówić mądrze to sztuka a mówić aby mówić to ....... Chłop swym populistycznym "krasomówstwem" chce zabłysnąć.
4
Mieszkaniec15:45, 22 grudnia 2024
a ja proponuje ranking pt. kto chce odwolac pewnych radnych... juz widze ilosc odpowiedzi ZA haha. Nowotarżanom bardziej zalezy na spokoju, a z tym przy kazdej sesji jest coraz wiekszy problem bo najgorsi dojadacze robia g...oburze zeby tylko zaistniec, ale to obraca sie tylko przeciwko nim
16
Avivat15:23, 22 grudnia 2024
Marcin Jaguar wypowiadał się przez 274 minuty. I dobrze. Tylko trzeba też brać pod uwagę tempo praktycznie każdej wypowiedzi. A jest to ważenie każdego słowa jakby było złote. Tempo, tempo, tempo.
1
Nie ilość.15:15, 22 grudnia 2024
Nie chodzi o to by dużo gadać tylko mądrze.
6
Miał15:14, 22 grudnia 2024
U nas w gminie też mamy takich aktywistów co już teraz chcą grać na siebie pod przyszłe wybory. Poruszają takie sprawy które nic nie wnoszą a chcą by tylko było głośno o nich, lans i nic więcej.
26
DR15:14, 22 grudnia 2024
Słaby a wydawał się silny..
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Aplikacja mobilna
Obserwuj nas
czerwiec
19
Czwartek
Imieniny:Gerwazego, Protazego, Borzysława
Kliknij po więcej