Ruszają konsultacje społeczne związane z Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Podhalańskiego Obszaru Funkcjonalnego - podhale24.pl
Czarny Dunajec
Clear
24°C
Clear
24°C
Clear
25°C
Clear
26°C
Clear
24°C
Clear
23°C
Kartka z kalendarza
11.05.2025, 14:21 | czytano: 1882

Ruszają konsultacje społeczne związane z Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Podhalańskiego Obszaru Funkcjonalnego

W związku z trwającymi pracami nad opracowaniem Planu Zrównoważonej Mobilności Podhalańskiego Obszaru Funkcjonalnego, w dniach 12-22 maja prowadzone będą konsultacje społeczne, które odbędą się w Nowym Targu, Czarnym Dunajcu, Zakopanem i Rabce Zdroju. Spotkania zaplanowane zostały od godz. 17.00.

zdj. ilustracyjne/ Podhale24
zdj. ilustracyjne/ Podhale24
W terminie od 12 do 22 maja odbywać się będą konsultacje społeczne dotyczące Planu Zrównoważonej Mobilności Podhalańskiego Obszaru Funkcjonalnego. W trakcie czterech warsztatowych spotkań mieszkańcy będą mogli podzielić się swoimi pomysłami na usprawnienie przemieszczania się w regionie.

Celem Planu jest określenie konkretnych działań na najbliższe lata, które sprawią, że codzienne podróże do pracy, szkoły czy na zakupy będą szybsze, wygodniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska. Dokument obejmuje m.in. politykę transportową, ruch pieszy i rowerowy, transport zbiorowy oraz zarządzanie mobilnością.

Mieszkańcy zaproszeni są do aktywnego udziału w konsultacjach. "Jeśli masz pomysł na zmiany w transporcie w swojej okolicy - przyjdź, zabierz głos, wpłyń na przyszłość regionu. Każda opinia się liczy" - zapewniają organizatorzy spotkań.

Spotkania odbędą się:
• 12 maja (poniedziałek), godz. 17.00, Rabka Zdrój, Urząd Miejski w Rabce-Zdroju, ul. Parkowa 2, sala obrad,
• 14 maja (środa), godz. 17.00, Czarny Dunajec, Urząd Miasta i Gminy Czarny Dunajec, ul. J. Piłsudskiego 2, sala obrad (II piętro),
• 20 maja (wtorek), godz. 17.00, Nowy Targ, Urząd Miasta Nowy Targ, ul. Krzywa 1, sala obrad (nr 115, piętro I),
• 22 maja (czwartek), godz. 17.00, Zakopane, Urząd Miasta Zakopane, ul. Kościuszki 13, sala obrad.

Stowarzyszenie Podhalański Obszar Funkcjonalny obejmuje 13 samorządów z terenu Podhala: Miasto Nowy Targ, Miasto Zakopane, Gminę Biały Dunajec, Gminę Bukowina Tatrzańska, Gminę Kościelisko, Gminę Poronin, Miasto i Gminę Czarny Dunajec, Gminę Łapsze Niżne, Gminę Nowy Targ, Gminę Rabka-Zdrój, Gminę Szaflary oraz Powiat Nowotarski i Powiat Tatrzański.

Jednym z głównych celów jego powstania jest realizacja zintegrowanych projektów, które będą przyczyniać się do rozwiązania wspólnych problemów obszaru objętego ZIT. Decyzją Ministra Infrastruktury Podhalański Obszar Funkcjonalny, jako jeden z 3 beneficjentów w Polsce został wybrany do bezpłatnego wykonania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.

opr. s/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
cezar08:32, 13 maja 2025
Przede wszystkim skończyć z bełkotem nowomową i nazwać to normalnie jak dla ludzi: plan komunikacji publicznej. Po drugie, dlaczego "miejskiej" skoro większość uczestników to gminy a nie miasta?
0
Kiero23:27, 12 maja 2025
Taka prawda

Te zjazdy to tak oznakowane że niewiadomo jak zjechać żeby do miasta wjechać bo znaki tylko na Zakopane albo Klikuszowa
0
sawuarek i wiwarek18:37, 12 maja 2025
@ Lutek:
Dzieje się tak ponieważ każdy przewoźnik to jest niezależna firma prywatna zainteresowana generowaniem zysku dla siebie a nie prowadzeniem działalności charytatywnej. Prywaciarza nie można zmusić żeby działał na swoją szkodę, ze swoją stratą. Z tego impasu jest tylko jedno wyjście: starostwo musi zagwarantować przewoźnikowi albo pasażerów na każdy kurs albo na piśmie zobowiązać się do refinansowania kosztów własnych plus zarobek przewoźnika za każdy kurs którym jechało, mówiąc kolokwialnie, powietrze. Ponadto pierwszy kurs musi być przed świtem a ostatni około północy, bo ludzie wracają z daleka lub jadą na pociąg, na samolot, w długą podróż, cokolwiek. Przewoźnicy nie mogą przyjść na negocjacje do starostwa w sprawie swych kontraktów na kursy w pojedynkę z opuszczoną głową, tylko muszą wynająć prawników specjalistów od prawa kontraktowego którzy w ich imieniu i interesie dopilnują wszelkich kruczków prawnych przy negocjowaniu kontraktów (amortyzacja, siła wyższa, fluktuacje cen paliwa, etc.), na tym trzeba się znać (to prywatni przewoźnicy muszą za własne pieniądze zatrudnić swoich własnych prawników, lepszych od prawników starostwa - sic). Gdyby starostwo wiedziało że to nie ono będzie stawiało warunki prywatnym przewoźnikom, a to raczej prywatni przewoźnicy będą starostwu stawiać swoje warunki, prawdopodobnie nigdy nie odważyłoby się na likwidację PKS Nowy Targ. Jak raz, drugi i trzeci profesjonalni prawnicy wynajęci przez prywatnych przewoźników wynegocjują sensowny i korzystny dla swoich klientów kontrakt na usługi przewozowe to może starostwo wreszcie się czegoś nauczy, np. tego że błędem było przed laty drwić sobie i śmiać się że autobusy PKS wożą powietrze.
Ponawiam pytanie co z komunikacją ze Szczawnicą - jest skandaliczna i szczytem tupetu jest zapytywać mieszkańców o opinie w tej sprawie. Kilkanaście tysięcy mieszkańców nie może uważać inaczej aniżeli że są z roku na rok coraz bardziej odcinani komunikacyjnie od świata - na to nie potrzeba żadnej ankiety bo to jest fakt (może właśnie dlatego nie uwzględniono Szczawnicy w tej sondzie?).
0
Lutek10:01, 12 maja 2025
Witam. Chciałem się podzielić problemem kursu Czarna Góra-Nowy Targ. Po pierwsze:80% busy w kierunku Nowy Targ z Jurgowa i z Czarnej Góry mają w legendzie literę "S" - czyli kursuje w dniu nauki szkolnej (jakiekolwiek ferie, wakacje, przerwy świąteczne, matury itp.) nie można dojechać do pracy i z pracy do domu zwykłego obywatela. Wystarczy wyjechać wcześniej 5 min. z Czarnej Góry i przejechać przez Jurgów (raptem nadłożenie ok. 2,5 km). Dodatkowo Bus, który kursuje z Jurgowa do Zakopanego o godz. 6.00 rano nie mam szans zdążyć na busa z Czarnej Góry, który odjeżdża z Dolnej Bukowiny o godz. 6.01 (kwestia trzech minut). "każdy sobie rzepkę skrobie". Brak koordynacji jakiejkolwiek współpracy w/w przewoźników. Przewoźnicy to: do Zakopanego "SZOS-MIG", do Nowego Targu "KAJA-BUS" STRAMA.
Reklama
1
sawuarek i wiwarek21:53, 11 maja 2025
A kiedy do aktywnego udziału w tych konsultacjach zostaną zaproszeni mieszkańcy Szczawnicy? A może mieszkańcy miasta uzdrowiskowego i stolicy Pienin również mają pomysł na zmiany w transporcie w swojej okolicy? Rzekomo każda opinia się liczy, zapewniają organizatorzy spotkań. No więc nie każda, bo mieszkańcy Pienin o swoje opinie na temat rozwiązań komunikacyjnych poproszeni nie zostali.
Szczawnica to jest również miasto na terenie powiatu nowotarskiego! Przeniesiono lwią część instytucji i wydziałów z gminnych urzędów na terenie Pienin do starostwa w Nowym Targu żeby utworzyć liczne miejsca pracy dla urzędników w starostwie. Wszystko skomasowano u siebie kosztem innych miejscowości powiatu, a teraz zlikwidowano autobusy i ludzie żeby coś załatwić w starostwie wożeni są jak bydło w obskurnych busach. Skoro oni traktują nas po macoszemu to powinniśmy walczyć o oderwanie się od nich i o utworzenie swojego własnego powiatu pienińskiego, w ramach którego zrobimy sobie swój własny plan zrównoważonej mobilności, a być może przyszli radni powiatu pienińskiego zdecydują się na zbliżenie gospodarcze, kulturalne i komunikacyjne z Nowym Sączem zamiast z Nowym Targiem, kto wie? Nowy Sącz jest obecnie dużo prężniej rozwijającym się miastem, z dużo lepszymi perspektywami rozwojowymi aniżeli Nowy Targ, a mieszkańcy Pienin nie są traktowani na równych prawach w obecnym powiecie, czego dowodem ten tutaj plan (nie)zrównoważonej mobilności.
0
moro21:45, 11 maja 2025
@bobok 100% racji
1
Bobok16:15, 11 maja 2025
Zakazać busów a prowadzić autobusy! Dość wożenia ludzi jak bydło!

MZK powinno jeździć po okolicy normalnymi autobusami, mieć normalny rozkład.

Dwa drogi oznakować, dobrze oznakować zjazdy na zakopiance bo teraz wszystko mylące. Dopiero teraz na zakopiance napisali gdzie na Jurgów a nowy targ dalej nieoznakowany.

Trzy obwodnica NT na południu do Gronkowa i na północy od Niwy

Cztery nauczyć jeździć ludzi po rondach

Pięć parkingi na obrzeżach bo centrum w korkach zginie
1
Taka prawda15:09, 11 maja 2025
No jest nowa zakopianka do Nowego Targu i zjazd z niej na Ludźmierską do obecnego serca Podhala to cała mobilność już jest. Parę milionów euro, które macie w POF to na remont kilometra starej zakopianki nie wiem czy wystarczy?
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
Trwa do 22.06.2025
Nie przegap!
20
06.2025
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Aplikacja mobilna
Obserwuj nas
czerwiec
15
Niedziela
Imieniny:Jolanty, Wita, Wioli
Kliknij po więcej