Zbliża się Zjazd Związku Podhalan. Wybór nowych władz i czas podsumowań - podhale24.pl
Piątek, 29 marca
Imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Ostapa
Zakopane
Clear
11°
Wiatr: 11.952 km/h Wilgotność: 45 %
Clear
10°
Wiatr: 14.724 km/h Wilgotność: 48 %
Clear
12°
Wiatr: 8.136 km/h Wilgotność: 41 %
Clear
11°
Wiatr: 9.288 km/h Wilgotność: 43 %
Clear
11°
Wiatr: 18.216 km/h Wilgotność: 52 %
Clear
10°
Wiatr: 13.392 km/h Wilgotność: 46 %
Jakość powietrza
40 %
Nowy Targ
14 %
Zakopane
8 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 20 | 40 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 7 | 14 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 4 | 8 %
09.07.2014, 20:38 | czytano: 4349

Zbliża się Zjazd Związku Podhalan. Wybór nowych władz i czas podsumowań

LUDŹMIERZ/JABŁONKA. W ten weekend spotykają się członkowie Związku Podhalan w Polsce. Ponad 400 delegatów wybierze nowe władze. Jest dwóch kandydatów na stanowisko prezesa - Andrzej Skupień i Alojzy Lichosyt.

arch. Podhale24
arch. Podhale24
Pierwszy dzień Zjazdu odbędzie się w Domu Podhalan w Ludźmierzu. Sobota będzie dniem sprawozdań, wyboru władz oraz dyskusji programowej. Niedziela to dzień uroczysty. W programie jest Msza św., referaty programowe i wręczenie godności nadanych przez Kapitułę Związku.

- Po raz pierwszy na orawskiej ziemi gościć będzie Zjazd Podhalan. To historyczny moment - mówi wójt Jabłonki Antoni Karlak. Przypomina, że planowano w Jabłonce Zjazd, ale przeszkodził tym zamiarom wybuch II wojny światowej.

Związek Podhalan w ostatnich latach znacznie się terytorialnie rozrósł. Obecnie to ponad 80 oddziałów - od Śląska, Żywiecczyzny, przez Podhale, Spisz, Pieniny, prawie po Kraków.

Przez dwie ostatnie kadencję prezesem ZP był Maciej Motor Grelok. Teraz na to stanowisko jest dwóch kandydatów - Alojzy Lichosyt z Nowego Targu oraz Andrzej Skupień z Poronina. Obaj w ostatniej kadencji byli członkami Zarządu Głównego.

Prezesa wybiorą delegaci poszczególnych oddziałów. Jeden delegat przypada na 15 członków oddziału. Najliczniejsze oddziały to Żywiec, Łącko, Szczawnica, Niedźwiedź, Zakopane i Nowy Targ, które mają od kilkunastu do ponad 20 delegatów.

Zakopiański oddział pominął tym razem w wyborach swoiste ikony góralszczyzny. Nie otrzymali mandatu delegata m. in. Andrzej Gąsienica Makowski, Franciszek Bachleda Księdzulorz i Jan Gąsienica Walczak Sobuś. Ich miejsce zajęli nowi przedstawiciele oddziału. Były senator Księdzulorz wygłosi jednak główny referat zjazdowy.

Podczas drugiego dnia, czyli w niedzielę - wręczane będą m. in. tytuły Honorowego Członka ZP, Zasłużonego dla ZP i Zasłużonego dla kultury podhalańskiej. Kapituła zdecydowała o przyznaniu wyróżnień ks. Stanisławowi Olszówce, ks. Franciszkowi Juchasowi, Annie i Kazimierzowi Lassakom (prowadzącym od lat zespół Hamernik w Nowej Hucie), Janowi Bukowskiemu z Dzianisza oraz Julianowi Kowalczykowi (ze Związku Polskiego Spisza, wydawcy periodyków "Podhalan" i "Na Spiszu").

Honorowe członkostwo nie zostanie przyznane ustępującemu prezesowi Maciejowi Motorowi Grelokowi. Zgłoszenie jego kandydatury zostało wycofane.

s/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
jagna23:13, 11 lipca 2014
jak tego pana gorola wybiora to ogoli zwiazek bez mydla
wyborcy zdecydują22:08, 11 lipca 2014
Wielu prezesów zadeklarowało,że uzyska poparcie jeżeli będzie kandydował.Jest jasne,że Lichosyt ma ogromne poparcie,że taki,czy
owaki,to głosy konkurencji nie wnoszące nic nowego w meritum sprawy.
obserwator16:23, 11 lipca 2014
Prezesowanie w Związku to nie tylko przyjemności. Po wyborach Prezes najczęściej zostaje sam. Tam trzeba orać cięzko zeby była sprawność działania. Skupień mo siłe i chęci. To nie polityk, który chce budować karierę na grzbiecie Związku. Prawdziwy samorządowiec i umiejacy działać kolektywnie.Mmam nadzieję że delegaci otworzą się na Skupnia Andrzeja i się do niego przekonają. Trzeba mu dać szansę bo na nia zasługuje po tylu latach działaności w Związku.
tata15:06, 11 lipca 2014
NIE ,NIE, NIE LICHOSYT to Poprapaniec nic nie ma wspólnego z GÓRALAMI jemu ino POKAZYWAĆ sie i chodzić po IMPREZACH to mu pasuje .....
brzytwa15:05, 11 lipca 2014
Alojzy z Orawy ??? Czyżby wstydził się swego pochodzenia ?. Wstydzi się Orawy - tej pięknej krainy ? Nie uznaje i odcina się od swych korzeni ?
Gwary żadnej i jeszcze na dodatek paraduje wyprzebierany w portki podhalańskie.
To ma być prezes organizacji, która ma dbać o tradycje ???
Baca14:22, 11 lipca 2014
Alojzy jest z rodu górali orawskich, polecam wszystkim super lekture "Z przeszłości miasta Nowego Targu" prof. Baran, Wyrostek, ta lektura napewno zmieni wasz poląd co do rodów góralskich i całego podhala.Pozdrawiam
oko13:53, 11 lipca 2014
Alojzy też z jakiegoś rodu chyba jest
Do Bacy12:09, 11 lipca 2014
Niestety nawet największe rody wymieraja jak nie maja przywódzcy ... Ród trzeba umieć pokazać. Z samego faktu, żę się jest z rodu jeszcze nic nie wynika. Andrzej jest z rodu i jeszcze mu się chce !
oko12:06, 11 lipca 2014
Dobre określenie - nowogóralszczyzna.
Baca11:36, 11 lipca 2014
Nie rozumiem jednej rzeczy dla czego ZP nie reprezentują stare rody góralskie zamieszkujące te tereny od setek lat, brak jest takich nazwisk jak Pyzowscy,Krauszowscy,Zagórscy,Waksmundcy,Słowakiewicz,Siaskiewicz,Batkiewicz i wiele innych.Najwiekszym problemem jest to że tworzy się tz. nowogóralszczyznę której główne skupisko znajduje się w obrembie Zakopanego, zapominając ta naprawdę o tym iż najstarsze rody góralskie zamieszkuja tereny N.T i okolicznych miejscowości. Nie fałszujmy prawdy historycznej.
baciok@09:03, 11 lipca 2014
Nazwa ZWIĄZEK PODHALAN. Podhale jest mniej więcej terytorialnie do Rabki.Nie bardzo rozumiem co to za Podhalanie spod NowegoSącza, okolic Suchej Beskidzkiej czy innych regionów. Podhalanie dal isię zdominować i zmarginalizować, praktycznie oddziały Związku ze SKALNEGO PODHALA nic nie znaczą. Karty rozdają w tej chwili górole z nizin. Jeżeli Związek w tych strukturach terytorialnychma istnieć to nazwa powinna brzmieć Związek Góroli Polskich.
płanetnik08:10, 11 lipca 2014
Lice przywództwo - to bedzie dogorywanie Związku Podhalana..... A ZP jest bardzo potrzebny jak niezwykle cenne jest zrozumienie i jedność między Górolami z różnych regionów.
Nie ukrywam, że kibicuję Andrzejowi, choćby demokracja i CBOS miły inne zdanie
ATK08:08, 11 lipca 2014
Andrzej Skupień - człowiek już też przecież niemłody ale rozumiejący regionalizm , rozumiejący sprawy związkowe. To olbrzymie doświadczenie i dobry organizator. Lichosyt byłby jego zastępca i mogliby tworzyć dobry tandem. Może warto postawić na człowieka poważanego, któremu jeszcze się coś chce ! Zyczę Wam dobrych wyborów ale Skupień jak się tak głęboko zastanowicie w sercu i odrzucicie politykę to wiecie, że będzie dobrym Prezesem.
juz za rok08:07, 11 lipca 2014
tylko Lichosyt !
wkońcu ktoś musi pogrzebać tą partię !
sztandary ZP wyprowadzić !
oko06:41, 11 lipca 2014
Jeżeli Alojzy uzyska 70 % to na 100 % Związek Podhalan całkowicie upadnie.
mama_Muminka00:42, 11 lipca 2014
W Łącku są górale sądeccy (nie mylić z Lachami). Problem Podhalan polega na tym, że góralszczyznę postrzegają jedynie przez pryzmat własnej kultury. Tymczasem góralszczyzna jest znacznie bogatsza i szersza w sensie geograficznym.
Z drugiej strony podhalańscy górale nie są pochodzenia polskiego i raczej powinni być uznani za mniejszość narodową. Jest to więc jakiś argument za tym, aby Związek Podhalan obejmował jedynie niepolskie grupy góralskie. Trzeba się nad tym zastanowić, ale to już nie mój biznes.
miłośnik kultury GÓRALSKIEJ21:41, 10 lipca 2014
ZP powinien bardziej angażować się w dobrych instruktorów a nie w polityke oddział Rabka jest tego przykładem jak najbardziej negatywnym
Kwicoł i Pyzdra21:38, 10 lipca 2014
Wy się cieszcie, że nie startuje w wyborach Tadeusz S. - bo to dopiero była by kompromitacja Związku.
prognoza wyborcza20:50, 10 lipca 2014
... prawdopodobnie A.Lichosyt uzyska 70 % głosów.Ostatnio umocniła
się bardzo mocno linia zachowawcza(konserwatywna).Ludzie nie chcą zmian,
gdyż zmiany-z doświadczenia często prowadzą ku gorszemu.Stowarzyszenia
się nie reformuje.Złe elementy eliminuje czas a dobre się umacniają.
Bobo16:54, 10 lipca 2014
A co w łącku nie ma górali? fakt,że to nie Podhale ale może tam mieszkają górale z Podhala tak jak i w Krakowie czy Poznaniu to chyba mogą mieś swoje koło?
mama_Muminka15:20, 10 lipca 2014
Akurat Sącz ma gdzieś ten cały związek i was ;) Nie ma tu górali. Co innego w Łącku, czy tam Piwnicznej, ale to ich sprawa.
Z ciekawości: czemu obecny Związek to niby Związek Górali Polskich z Krzeptowskim na czele? Znowu bawicie się w separatyzm??? :D
POwiec13:58, 10 lipca 2014
ZP to typowa organizacja polityczna troche biesiadna bo caly rok ciagle imprezki z wyzerka zadnego krzewienia kultory i zwyczajow ,a zasieg dzialania tej podhalanskiej organizacji tworzy sie dla potrzeb wyborow politycznych , a do parlamentu to potrzeba od od suchej przez limanowa a na saczu konczac ,
niezrzeszony13:37, 10 lipca 2014
czy to jest kontynuacja zwiazku gorali polskich krzeptowskiego ,jAKI procent czlonkow posluguje sie poprawna gwara ,spiewem a o tancu nie wspomne bo pewno tylko obyrtony jest przyswajalny dla wiekszosci
inex13:25, 10 lipca 2014
obecny ZP to nie to co dawny...dawno polityki nie było a teraz....
miko12:13, 10 lipca 2014
Ze skupnia będzie taki prezes jak wicestarosta.ŻADEN. Całkowicie przylepiony do starosty bez swojego zdania . Co ten człowiek by robił ,jakby przestał być wicestarostą? Śmieszni jesteście że pytacie o jego rezygnacje.
droigi - delegat11:55, 10 lipca 2014
a który prezes z pracy rezygnował ? kto zapewni i z czego utrzymanie prezesowi ?
Raczej chlubą Związki a nie wadą jest fakt aby w jego szeregach i zarządach było jak najwięcej samorządowców i regionalistów, a i polityk sie przyda - byle patriota i z głową!
delegat11:51, 10 lipca 2014
Dobrze,że będziemy mieli prezesa Lichosyta,gdyż inaczej ze Związkiem byłoby tak jak z oscypkiem,tzn.celtyfikat unijny,który ogranicza swobodę
górali.
delegat11:47, 10 lipca 2014
Czy pan Andrzej Skupień w razie wygrania wyborów zrezygnuje z funkcji wicestarosty, czy też będzie starał się pogodzić te dwie funkcje ? Delegaci powinni wiedzieć czy przyszły prezes może poświęcić społecznej pracy sporo czasu, czy będzie to robił z doskoku.
ewa11:02, 10 lipca 2014
Wybranie Skupnia to totalna pomyłka.
fk10:14, 10 lipca 2014
Wybór jest dość prosty.Jeden kandydat ma prawie 70 lat,nie wie co to komputer, nie zna gwary, leniwy i gnuśny, będzie kontynuował dotychczasowa linię-przynależności związku jedna nogą w PiS.Drugi młody , światły, swobodnie poruszający się po salonach, ceniący tradycje, wiarę, kulturę góralska.Wprowadzi Związek w XXI wiek, bo jak na razie tkwi on w XX a nawet trochę w komunie.
Lili09:47, 10 lipca 2014
zgadzam się z @mi Lichosyt wysługuje się innymi i kompletnie nic do Związku nie wniósł, on tylko lubi się wszędzie pokazać, żeby go było widać ii coś o nim napisali...
Mam nadzieje ze Prezesem zostanie Pan Andrzej Skupień
Ceper08:50, 10 lipca 2014
Masz rację "podhalanin". /.../ Nareszcie już będzie PO nim. Kompletny brak organizacyjny, kumoterstwo i wklejanie się do organizacji w zależności od potrzeb i układów politycznych. Raz z PiS-em, raz z PO, to z PSL-m. Co za wiatr tym Grelokiem obracał. A to, że już wcześniej sobie stołki polityczne uchwałą starego zarządu poukładali, jak i kogo ma Związek popierać, to już jest paranoja. Dopóki Poseł - Spiszanka, Paluch wraz ze swoim ordynansem Hamerskim będzie się mieszać w ZP, to dalej będzie tak, jak było.
Bierzcie w swoje ręce ten Związek poroninianie i zakopiańczyki, odpolitycznić i działać zgodnie ze statutem.
Tego Wam życzę ja: Już Ceper.
do - przyszły prezes08:18, 10 lipca 2014
ale On związku nie obroni, bo nawet pomnika Orkana w swojej miejscowości nie dał rady obronić na honorowym miejscu ino POpuścił burmistrzowi i radnym.... I tak z piedestału wieszcz Podhala i Górali zszedł na margines - choć przez Urząd Miasta, chyba PO to aby Burmistrz miał go na oku....
baciok@08:08, 10 lipca 2014
Najbardziej wkurzają mie działaczki i działacze którzy pierwsi do prawienia moralności do podpisywania wszelkich petycji a tu rodzina w rozsypce, dzieci na boku, odwyk w toku. Jak już ktoś na Prezesa to Andrzej Skupień z Poronina rozsądny człowiek.
oko08:00, 10 lipca 2014
Mądrość, rozsądek,patriotyzm, dbałość o prawdziwą kulturę góralską , apolityczność = Alojzy Lichosyt. Kabaret !!!.
nie góral07:49, 10 lipca 2014
moim zdaniem to jakaś farsa..
podhalanin07:32, 10 lipca 2014
Jeżeli prezesem będzie Lichosyt to w Związku nic się nie zmieni i Zwiazek będzie dalej zmierzał do nikąd , obecny zarząd to *** chełbiąca tylko samych siebie nie widząca tych pracujących na dole - w oddziałach.
Zawodzian04:38, 10 lipca 2014
Kazdy jeden czlonek Zw.Podhalan w Zywcu i Lacku dostanie darmowa lornete dalekosiezna,aby mogl popatrzec na Tatry i czul sie dzieki temu mieszkancem Podhala.
Ludzik USA-Chicago04:10, 10 lipca 2014
nic ujac nic dodac Pan Lojzek niech fryzjerstwem sie zajmie a nie preZesowaniem takiej organizacjii jak Zwiazek Podhalan z wielkimi tradycjami o ktorych On nawet zielonego pojecia nie ma
przedsionek23:31, 9 lipca 2014
@mądrość i rozsądek - przepraszam, czym nie jest ZP?!?
Co to jest "przedsiąk"?

Może zmień podpis, bo używając słowa "mądrość" ośmieszasz siebie i tych, których promujesz.
mądrość i rozsądek23:18, 9 lipca 2014
Związek Podhalan potrzebuje prezesa mądrego,a jest nim Lichosyt.W jego
przypadku ZP nie jest przedsiąkiem do kariery politycznej i zawodowej.
mi22:57, 9 lipca 2014
"Pan" Lichosyt? A kto to jest? Gość który wysługuje się innymi. Nic do Związku nie wniósł. Dla mnie karierowicz śluzgający z braku innych kandydatów.
podhalanin22:55, 9 lipca 2014
ostatnim czasie to najbardziej durna organizacja za którą sie wstydzę
przyszły prezes22:36, 9 lipca 2014
Alojzy Lichosyt jest nadzieją by Związek Podhalan w Polsce ,dalej był związkiem patriotycznym,narodowym,dbającym o prawdziwą kulturę
góralską,organizacją kultywującą idee założycieli i przesłania W.Orkana.
derr22:17, 9 lipca 2014
No i oddział w Poznaniu :))
wwp22:16, 9 lipca 2014
Związek Podhalan zrzesza polskich górali, nie zaś samych Podhalan. Dlatego ma oddziały w Łącku i Żywcu, które przecież nie leżą na Podhalu. Myśleć trochę i czytać statut.
qwe22:08, 9 lipca 2014
granice związku to granice góralszczyzny
ot takie pytania21:13, 9 lipca 2014
moze jeszcze górali z góry Synaj ?
goral21:08, 9 lipca 2014
a jak mozna sie zapisac do zwiazku podhalan
oli21:03, 9 lipca 2014
Mam nadzieję,że pan Andrzej Skupień zostanie wybrany.Mieszkam w N.Targu ale jakoś nie widzę na tym stanowisku pana Lichosyta.Zresztą niech górale sami zdecydują.
turysta z W20:43, 9 lipca 2014
zwiazek podhalan w Lacku ,to jakie sa granice podhala ?
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas