Koncepcja rozwoju regionu zawarta w Miejscowych Planach Zagospodarowania Przestrzennego (materiał promocyjny) - podhale24.pl
Środa, 24 kwietnia
Imieniny: Aleksandra, Horacego, Grzegorza
Czarny Dunajec
Clouds
Wiatr: 6.876 km/h Wilgotność: 90 %
Clouds
Wiatr: 6.372 km/h Wilgotność: 87 %
Clouds
Wiatr: 5.94 km/h Wilgotność: 92 %
Clouds
Wiatr: 4.968 km/h Wilgotność: 91 %
Clouds
Wiatr: 5.868 km/h Wilgotność: 92 %
Clouds
Wiatr: 6.66 km/h Wilgotność: 93 %
Jakość powietrza
34 %
Nowy Targ
50 %
Zakopane
22 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 17 | 34 %
Zakopane
Dobra
PM 10: 25 | 50 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 11 | 22 %
26.08.2014, 11:20 | czytano: 3329

Koncepcja rozwoju regionu zawarta w Miejscowych Planach Zagospodarowania Przestrzennego (materiał promocyjny)

Każdy sprawnie działający samorząd opracowuje i wprowadza jasną i spójną koncepcję rozwoju terenu, którym rządzi. Koncepcja ta ma oczywiście wiele powiązanych płaszczyzn, ale jedną z najistotniejszych jest strategia rozwoju przestrzennego. To dzięki przyjętym z góry założeniom wyznacza się obszary, na którym powstać mają osiedla domów jednorodzinnych, tereny zielone czy strefy przemysłowe.

Jasna strategia pozwala kierunkować rozwój danego obszaru tak, by dopuszczone tam aktywności nie kolidowały ze sobą, by przemysł nie sąsiadował z terenami zielonymi i rekreacyjnymi, a nowe inwestycje powstawały w harmonii z tworzoną przez samorządy infrastrukturą, niezbędną do wykorzystania danych obszarów zgodnie z założonym przeznaczeniem. Opracowania takie składają się na Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, zwanego w skrócie studium uwarunkowań lub studium po prostu. Studium jest podstawowym dokumentem określającym przestrzenną koncepcję danego samorządu. Samo Studium nie jest jednak aktem prawa miejscowego, na podstawie którego wydawane mogłyby być dalsze decyzje administracyjne. Ma ono charakter wewnętrzny, wiążący dla władz samorządowych.

Skąd się bierze Plan?
Na podstawie Studium samorząd opracowuje miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, które to plany kształtują sposób wykonywania prawa własności na danej nieruchomości. Oznacza to, że właściciel ma prawo do zagospodarowania swojej własności tylko w sposób przewidziany w Miejscowym Planie Zagospodarowani Przestrzennego dla obszaru, w którym leży jego nieruchomość. Właśnie dlatego ważnym elementem uchwalania Planów Zagospodarowania Przestrzennego jest społeczeństwo – zarówno właściciele nieruchomości na danym obszarze jak i osoby lub instytucje mający własny pomysł na zagospodarowanie i wykorzystanie danego obszaru. Cykl powstawania Planu Zagospodarowania Przestrzennego rozpoczyna się od burmistrza, na wniosek którego Rada Miasta podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Zaraz potem informacja o tym publikowana powinna być w poczytnej prasie, tak by każdy zainteresowany mógł złożyć do niego swoje wnioski co do warunków zagospodarowania terenów objętych przyszłym planem. Oznacza to, że właściciele działek mogą wnioskować konkretne przeznaczenie ich nieruchomości – jedni chcą na działce zbudować dom, inni fabrykę, a jeszcze inni centrum handlowe. Każdy ma prawo zgłosić do Planu swoje wnioski wedle swojego pomysłu na zagospodarowanie danego obszaru, nie oznacza to jednak, że zostaną one uwzględnione. Celem Planu jest podporządkowanie danego obszaru określonym celom i funkcjom, z pewnością więc nie uda się pogodzić wszystkich interesów każdego właściciela nieruchomości na danym obszarze, krótko mówiąc ktoś zawsze będzie nieusatysfakcjonowany przyjętym rozwiązaniem. Zaznaczyć trzeba, że na etapie powstawania Planów założenia nie są przyjmowane arbitralnie, oczywiście Plan musi być zgodny z założeniami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Poza możliwością składania wniosków do przyszłego Planu organizowane są także publiczne dyskusje na temat Planu, a sam |Plan wykładany jest także do publicznej wiadomości tak, by każdy zainteresowany, podkreślam każdy, nie tylko właściciele nieruchomości, których ma on dotyczyć, mogli zapoznać się z jego założeniami. Dopiero po przejściu całej żmudnej procedury, zakładającej także konsultacje pomiędzy urzędami, raporty oddziaływania na środowisko dla danych koncepcji oraz opracowania skutków ekonomicznych wprowadzenia danych rozwiązań Rada Miasta lub Gminy podejmuje uchwałę, która po stwierdzeniu przez Wojewodę zgodności z prawem oraz publikacji w dzienniku urzędowym staje się aktem prawa miejscowego. Na podstawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego wydawane są decyzje administracyjne, w tym pozwolenia na budowę.

Czy to dobrze?
Jak wspomniano, Plan Zagospodarowania Przestrzennego ma niewielkie szanse, by zaspokoić życzenia wszystkich, których dotyczy, mimo tego jest narzędziem bardzo potrzebnym nawet tym, których oczekiwania zostały zawiedzione. Przeznaczenie terenów objętych Planem Zagospodarowania Przestrzennego określa dokładnie, co na danym terenie może powstać. Rozróżnia się między innymi tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, wielorodzinnej, zabudowy usługowej czy tereny sportu i rekreacji. Plan określa także miejsca produkcji rolniczej, lokalizacji obiektów handlowych o powierzchni większej niż 2000 m2 czy tereny dla obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Nawet jeśli ktoś nie będzie usatysfakcjonowany przeznaczeniem swojej nieruchomości zapisanej w Planie, to sama wartość tej nieruchomości wzrośnie właśnie ze względu na fakt, że jej przeznaczenie jest jasne i określone. Możliwa jest więc sprzedaż nieruchomości osobie zainteresowanej takim jej wykorzystaniem i zakup działki w miejscu, gdzie Plan dopuszcza takie działanie, jakie sobie zaplanowaliśmy.

Komu potrzebne są plany?
Określenie możliwości zagospodarowania nieruchomości jest sprawą kardynalną jeśli mowa o inwestycjach i rozwoju ekonomicznym danego regionu. Dużo mówi się o poszukiwaniach inwestorów, o otwarciu na firmy, które chciałyby w tym a nie w innym miejscu ulokować swoje biura, magazyny czy produkcje. Dla takich inwestycji Plan Zagospodarowania Przestrzennego jest podstawą i bezdyskusyjnym wskazaniem, co na danym terenie może powstać i co można tam robić. Jeśli natomiast dla danego obszaru brak jest Planu Zagospodarowania Przestrzennego, to cały proces inwestycyjny opiera się o uznaniowe decyzje urzędników, którzy dla danej inwestycji wydają lub nie Warunki Zabudowy. Kryteria, którymi rządziły się te procedury, były niejasne i różne w różnych samorządach. Decydowały względy sąsiedztwa, dostępu do drogi i mediów – ale wszystko w formie uznania przez Urząd, a nie jasno określonych kryteriów. To właśnie dzięki Planom Zagospodarowania Przestrzennego potencjalny inwestor może ze 100% pewnością planować swoje działania, pozyskując nieruchomości, co do których ma pewność, że może wykorzystać je w sposób zgodny z zapisami Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Dobrze przygotowany Plan Zagospodarowania Przestrzennego jest niebagatelnym bodźcem dla nowych inwestycji a powstające firmy, fabryki czy magazyny to nowe miejsca pracy dla lokalnych społeczności i to miejsca powstające bez kosztów po stronie samorządu. Takie inwestycje to także źródło ogromnych wpływów dla budżetu gminy choćby tytułem podatków od nieruchomości – a środki te służą wszystkim mieszkańcom danego regionu. To za te pieniądze powstać mogą place zabaw, baseny czy przedszkola. Poza tymi korzyściami sam Plan Zagospodarowania Przestrzennego równie jak biznesowi służy osobom prywatnym. Budując wymarzony dom - dla większości inwestycję życia - możemy mieć pewność, co powstanie w przyszłości w naszej okolicy, że nie będzie tam uciążliwej produkcji czy składowiska odpadów. Ba, będziemy nawet wiedzieć, jakiej wielości budynki będą mogły pojawić się w naszej okolicy.


Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas