Mieszkańcy Kwiatowej domagają się przejęcia ich drogi przez samorząd - podhale24.pl
Sobota, 20 kwietnia
Imieniny: Agnieszki, Czesława, Amalii
Szczawnica
Snow
Wiatr: 9.576 km/h Wilgotność: 97 %
Snow
Wiatr: 9.684 km/h Wilgotność: 92 %
Clouds
Wiatr: 6.408 km/h Wilgotność: 93 %
Clouds
Wiatr: 7.308 km/h Wilgotność: 91 %
Clouds
Wiatr: 11.376 km/h Wilgotność: 90 %
Clouds
Wiatr: 10.584 km/h Wilgotność: 97 %
Jakość powietrza
0 %
Nowy Targ
0 %
Zakopane
0 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
28.09.2014, 16:02 | czytano: 6398

Mieszkańcy Kwiatowej domagają się przejęcia ich drogi przez samorząd

NOWY TARG. O ulicy Kwiatowej, władze miasta ustami wiceburmistrza mówią krótko: "nie przejmiemy, to prywatna droga wewnętrzna". Walczący o to, by jednak miasto-gmina przejęła drogę - Lesław Jędrysko ma teraz wsparcie mieszkańców ulicy.

zdj. arch. L. Jędrysko
zdj. arch. L. Jędrysko
Obiecano - słowa nie dotrzymano

Sprawa przejęcia przez samorząd ul. Kwiatowej ciągnie się od co co najmniej roku. Lesław Jędrysko, prezes spółki SAMBUD wyjaśnia, że budując drogę miał ustne zapewnienie od władz miasta, że droga zostanie przejęta. - W związku z zapewnieniami dotyczącymi przejęcia tej drogi, Kwiatowa została wybudowana w taki sposób, aby spełniała parametry przewidziane prawem. Znalazło to odzwierciedlenie w koszcie budowy drogi i urbanistyce osiedla - tłumaczy.

Gdy droga powstała - urzędnicy zmienili zdanie. Jędrysko złożył wtedy skargę na działalność burmistrza, zarzucając mu opieszałość i bezczynność. Skargę rozpatrywali radni i w październiku ub. roku podjęli uchwałę, iż jest ona bezzasadna. Oddalono ją po zapoznaniu się z dokumentacją i po wyjaśnieniach jakich udzielał wiceburmistrz Eugeniusz Zajączkowski.

Wiceburmistrz napisał w swojej opinii, że nie ma podstaw do przejęcia Kwiatowej. "Droga jest prywatną drogą wewnętrzną. Dostęp do dróg publicznych dla działek położonych powyżej ul. Kwiatowej może odbywać się jedynie na zasadach cywilno-prawnych poprzez tereny prywatne".

Radni kontra SKO

Lesław Jędrysko zarzucił publicznie wiceburmistrzowi "brak obiektywizmu" i zwrócił się z zażaleniem "na bezczynność burmistrza" do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. W lutym br. SKO skargę "w sprawie wniosku o ustalenie i wypłatę odszkodowania za nieruchomość o powierzchni 1 606 m kw wydzieloną pod drogę" - uznało za zasadną. Wyznaczono burmistrzowi 14 dni na załatwienie wniosku, ustalenie i wypłatę odszkodowania oraz nakazano "wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie". Jednocześnie w uzasadnieniu napisano, iż nie doszło do "rażącego naruszenia prawa", a nie podejmowanie działań przez UM nie wynikało z "celowego działania".

Radnych, których zdziwiła opinia SKO, tak odmienna od tej którą sami podjęli - uspokajał Janusz Jakobiszyn, mówiąc, że "decyzja Kolegium niczego nie zmienia". - SKO nie ma monopolu na najlepsze rozwiązania. Dziesiątki postanowień Kolegium jest uchylanych przez sądy administracyjne. Byłbym więc daleki od ferowania wyroków - tłumaczył radnym naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego UM.

"Zmienić mpzp"

Po kilku miesiącach, podczas poprzedniej sesji - Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia planu zagospodarowania przestrzennego tego terenu (Nowy Targ 24 Dział). Lesław Jędrysko uznał, że doszło do naruszenia prawa i przesłał w tym tygodniu do Biura Rady Miasta stosowny wniosek wzywający do usunięcia wady.

Cztery dni wcześniej w tej samej sprawie do Urzędu Miasta wpłynęły pisma mieszkańców domagających się "podjęcia działań w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego".

"Miasto nie wywiązuje się z obowiązków"

Komentując odpowiedź Eugeniusza Zajączkowskiego, Lesław Jędrysko pisze: "Stanowisko burmistrza jest zdumiewające i świadczy o tym, że miasto nie wywiązuje się ze swoich ustawowych obowiązków. Każda nieruchomość musi mieć dostęp do drogi publicznej. Jednocześnie do zadań własnych gminy należy zapewnienie odpowiedniej obsługi komunikacyjnej dla nieruchomości położonych w jej obrębie, a także utrzymanie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacja ruchu drogowego. Ulica Kwiatowa stanowi jedyny dojazd do naszych nieruchomości. Tymczasem burmistrz jako organ jednostki zobowiązanej do zapewnienia należytego dostępu do dróg publicznych informuje nas, że sami musimy uregulować ten dostęp na zasadach "cywilno-prawnych". Zauważyć ponadto należy, że do obowiązków miasta należy utrzymanie odpowiedniej sieci dróg gminnych. W związku z tym skoro w planie miejscowym ul. Kwiatowa uznana została za drogę wewnętrzną, zachodzi niewątpliwa potrzeba zmiany planu w tym zakresie."

Inne drogi przejęto

W piśmie podpisanym przez 14 mieszkańców Kwiatowej i Halickiego czytamy: "do tej pory ulice o podobnym charakterze były zaliczane do dróg gminnych i przejmowane przez miasto. Przykładem może by droga wewnętrzna do os. Polana Szaflarska, która została przejęta przez Miasto w zamian za dwa mieszkania".

I dalej: "Wnosimy o podjęcie uchwały w przedmiocie oznaczenia ulicy Kwiatowej w mpzp jako drogi publicznej gminnej ogólnodostępnej. W sprawie Kwiatowej złożono szereg wniosków do planu o takie oznakowanie i nie zostały one odrzucone zatem ich treść powinna być ujęta w zatwierdzonym planie. Ponadto merytoryczna komisja Rady Miasta wskazała na konieczność przejęcia ulicy przez Miasto. W trakcie uzgadniania planu nigdy nie była podnoszona kwestia, że zainteresowani nie będą mieli prawa do ogólnodostępnej ul. Kwiatowej. Obecnie został naruszony nasz interes faktyczny zatem prosimy o jego pilne usunięcie".

Sprawa wróci na sesję

Przewodniczący Rady Miasta zwrócił się do burmistrza o wydanie opinii prawnej oraz zajęcie stanowiska przez Wydział GNiPP. - Otrzymana opinia z wyjaśnieniami będzie stanowiła uzasadnienie do podjęcia przez Radę Miasta stosownych działań - argumentuje Paweł Liszka. A z uwagi na zbliżający się termin sesji prosi o dostarczenie opinii najpóźniej do 1 października.

s/ zdj. arch. L. Jędrysko
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
pilotka11:09, 2 października 2014
trzeba przekazać tą drogę miastu i mieszkańcom wtedy można będzie budować sieci o które się domagamy -w centrum miasta nie mamy kanalizacij ani deszczówki pługi w zimie jedynie odśnieżają Ustronie i Halikowskiego
a podatki trzeba płacić od domów
pilot12:49, 1 października 2014
istny BURDEL! Jak chcieliśmy nadać nazwę nowemu odgałęzieniu ulicy USTRONIE GÓRNE, to w UM powiedzieli, że to droga prywatna i się nie da. Gdyby tę drogę oddać miastu, można nadać jej nazwę, tak jak Jędrysko. A tu czytam, że KWIATOWA to droga prywatna.......!!!!!!!!!!!!! To od czego to zależy?????
Cielowaty z Miasta09:56, 1 października 2014
Wołowaty to oddaj za darmo miastu swój dom
w przytułku o nic się nie będziesz martwił: sprzątaczka posprząta,
cieć odśnieży a o ciepło zadba MOPS
nawet jedzenie dostaniesz
byleś nie umarł z nudów
deal08:19, 1 października 2014
Może warto porozmawiać o szczegółach by nie pompować tego balonu i określić jaka jest różnica pomiędzy wartością tej drogi według Jędryski a wartością urzędową czy wręcz katalogową według określonych parametrów technicznych tam zastosowanych? Myślę, że to jest kość niezgody i dobrze by było poznać tę różnicę zanim zechce się coś komentować i budować filozofię spiskowej teorii dziejów. Czy to jest 50, 100, 200 czy więcej tysięcy złotych? To tak samo jak ja chciałbym sprzedać swój dziesięcioletni samochód za 50 tysięcy złotych gdy jego cena rynkowa wynosi 10 tysięcy ... ale dla mnie tylko taka wartość wchodzi w grę i taniej nie sprzedam. Cała reszta nie ma znaczenia jest tylko próbą szukania potwierdzenia, że ja mam rację. Kupującego raczej nie interesuje fakt, że tym samochodem jeździł sam prezydent, premier czy kardynał.
Wolowaty ze Skrzypnego20:05, 30 września 2014
A ja chciałbym by z mojego domu zrobiono TBS.O nic nie będe musiał się martwić :sprzątaczka posprząta,cieć odśnieży a o ciepło w domu miasto zadba.
Klara23:36, 29 września 2014
Przeuroczy Papkinie
dziękuję, krokodyla nie chcę. Ale możesz adoptować psa ze schroniska, to przynajmniej zrobisz coś dobrego dla tego świata.
jw22:32, 29 września 2014
do wj
zastanów co piszesz do sprawy chciałem podejść nieco z humorem ;)
mądry zrozumie;)) ...i się uśmiechnie

1. z punktu widzenia mieszkańca NT nie w Twoim interesie jest przejęcie tej drogi - w końcu to z Twoich podatków idzie na jej utrzymanie i uzbrojenie w pozostałe media

2. Skoro wykonawca otrzymał pozwolenie na budowę - to w nim był opisany dostęp do drogi publicznej - co się zmieniło że jest teraz taki hałas? - pomyśl

3. mieszkańcy jeżeli wykładali na dom po kilkaset tysięcy - to chyba czytali umowy i wiedzieli gdzie domy kupują - wpierw były budowane a później były na sprzedaż.

A skoro nie wiadomo o co chodzi to chodzi o ....... ;) a to kto komu i ile ma zapłacić to tego się pewnie nie dowiemy ;))
ze zrozumieniem ;) i dużo uśmiechu
wysso22:14, 29 września 2014
a będzie można tamtędy jezdzić
Papkin21:17, 29 września 2014
Kochana Klaro
Nie chcę twojej zguby i kupię ci krokodyla
jeśli cię zje razem z nowym dowodem to zniknie ostatni
"normalny" mieszkaniec
może wreszcie zapanuje szczęście i uśmiech w naszym kochanym mieście
w/w wieśkaniec20:28, 29 września 2014
list do M
sprawa a jakże kwalifikuje się do prokuratury i pewnie tam trafi
gołym okiem widać łamanie konstytucji przez Miasto - Art. 32. Zasada równości obywatela wobec prawa
1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne.
2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.
wj20:11, 29 września 2014
jw
w czym problem naiech WSZYSCY mieszkańcy miasta Nowego Targu se kupią dobre łopaty do odśnieżania i dobre miotły do zamiatania
Smieci izawiozą na wysypisko
niech wszystkie drogi i sieci będą prywatne
na co wtedy będzie nam burmistrz i podatki
i taki pismak jak ty
gość 12320:04, 29 września 2014
Leszek, to proste, niech burmistrz pisemnie potwierdzi, że droga jest prywatna, na wysokości rzadkoszów postaw 2 słupki z łańcuchem, ustal z jakiej opcji startuje burmistrz i jego radn,i spis tych osób dawaj każdemu przejeżdżającemu z kwitkiem do zapłaty na 1 zł aby pamietali komu zawdzięczją opłatę. nie zapomnij odprowadzić podatku od opłaty VAT-u i CIT-u
Klara20:01, 29 września 2014
@papkin
wytłumacz mi, bo nie do końca zrozumiałam... Jak mogę łamać ten kodeks skoro ostatni raz w UM byłam po to by wymieć dowód osobisty na nowy? Widać, że pracując na zlecenie radnych całkowicie zapomniałeś, że w tym mieście poza urzędnikami i radnymi są jeszcze normalni mieszkańcy.
M.A.20:00, 29 września 2014
Ta cała sprawa to temat dla programu np. państwo w państwie a Jędrysko dawno powinien zgłosić do prokuratury jak go załatwili. Piszcie dalej te paszkwile bo tylko to potraficie. Ciekawe co z tego macie?
jw18:05, 29 września 2014
w czym problem mieszkańcy niech se kupią dobre łopaty do ośnieżania śniegu i kawałek dalej powiozą kosze na śmieci (do ul. Św. Anny) a sobotę popołudniu wyjdą ze zmiotką przed dom i pozamiatają i po sprawie ;))

ale mogą się poszczycić że mają prywatną drogę ;)
KMS17:41, 29 września 2014
@papkin:
Panie ***, wiem że Pan zna wszystkie przepisy bo Pan jest stary wyjadacz , ale daj Pan już spokój z tymi prowokacjami. Myśli Pan, że każdy kto pisze na tym portalu to urzędnik? Podhale24 jest dla wszystkich mieszkańców. Proszę skończy z tym dzieleniem i przypisywaniem kogoś do urzędników i radnych albo innych. Jestem mieszkańcem tego miasta od wielu lat i zdecydowanie do urzędu miasta mi daleko.
m/m15:30, 29 września 2014
P.Leszek te tanio kupił nieruchomość na Składowej a potem wszyscy widzieli za ile wystawił do sprzedaży
mieszkaniec14:27, 29 września 2014
Pan Jędrysko po raz kolejny chce wykolegować Miasto, czyż by zapomniał jak i za ile kupił składową od Miasta, a za parę tygodni wystawił nieruchomość na sprzedaż za pięć melonów, jak urzędnicy się zorientowali to padł na nich blady strach, ponieważ sprawa nadawała i w dalszym ciągu nadaje się dla prokuratora.
Ulica Kwiatowa jest jego prywatną drogą, ja też mam wyjazd z domu do ulicy jakieś 50 metrów i też wystąpię do Burmistrza o przejęcie wyjazdu-drogi od domu niech mi za tą drogę Miasto zapłaci i jeszcze zimą odśnież.
baciok@13:35, 29 września 2014
Do nicka Piernik. Nie wiedziałem że przekazanie drogi ma być odpłatne. W tym wypadku popieram Urząd . Nie przejmować, a jeżeli przejmować drogi prywatne to tylko za darmo!!!!!!!!. Nie wiedziałem też za ta droge na Bryksy miasto zapłaciło, czyli tu też coś śmierdzi
papkin12:06, 29 września 2014
Kochana Klaro KMS Chunkie.
Coś Ci się popierniczyło, przeczytaj sobie Kodeks Etyki Pracownika Urzędu Miasta Nowy Targ - łamiesz wszystkie jej punkty: II - 1,2,3,4,5,6, III - 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 punkty. Załapujesz się tylko na pkt. IV.
Piernik11:45, 29 września 2014
@ciekawski
Ano dlatego że nie chcieli za drogę kwoty z kosmosu jak firma od Kwiatowe a na os. Polana Szaflarska mieszka wiele osób bo to bloki a nie cztery czy pięć jak na Kwiatowe.
ciekawski11:16, 29 września 2014
do : Piernik
Dlaczego firma Bryksy, która wybudowała osiedle Polana Szaflarska, nie przekazała ZA DARMO wybudowanej przez siebie drogi na rzecz UM, tylko wzięła za to gruuuubą kasę i to w trybie ekspresowym ???
W dalszym ciągu uważam, że są równi i równiejsi.

"Mieszkaniec miasta UE bez kibla w centrum - od 1958"
gdybym był burmistrzem10:11, 29 września 2014
sprawdziłbym jakim kosztem miasto budowało drogi i porównałbym z kosztem wybudowania Kwiatowej.
I wtedy podjąłbym decyzje na jakich warunkach ją włączyć. Bo przejąc ulice trzeba, a miasto to nie są prywatne ulice.
Piernik09:13, 29 września 2014
Do baciok@
Oni chcą drogę sprzedać a nie oddać. Miasto nie ma obowiązku kupować prywatnej drogi za pieniądze innych mieszkańców. Jak chca by droga była miejska to niech ja oddadzą za darmo a nie za grubą kasę.
Kra09:00, 29 września 2014
Pogański kraj pogańskie obyczaje.Całe to miasto nadaje sie do wymiany bo władzy na Krzywej pomyliło sie kto jest dla kogo!!!Mam nadzieje ze wyborcy pogonią całe to towarzystwo na czele z Fryzlewiczem i Zajaczkowskim.
pamiętający07:52, 29 września 2014
Prywatną drogę do osiedla Polana Szaflarska UM wykupił w try miga - ot są równi i równiejsi, tylko w przeciwieństwie do Bryksego - Jędrysko nie sprzedał mieszkania wiadomo komu
KMS07:04, 29 września 2014
Za nowe domu firma wzięła masę pieniędzy. Wiedzieli w co się pakują. Nie zgadzam się by z moich pieniędzy była kupowana droga do paru domów na krzyż, skoro jest do zrobienia remont drogi prowadzącej do kilkunastu!
papkin00:52, 29 września 2014
Kochana Klaro Chunkie ciesze się że pracujesz nawet w niedzielę -będzie za "to" nagroda od burmistrza,
budowa dróg i sieci jest zadaniem własnym gminy a sieci dróg są potrzebne Miastu bardziej niż twoje wypociny i "praca"
pewnie za twoją wypłatę miasto sfinansowałoby niejedną potrzebną inwestycję
ciekawe czy z twojej gaży płacono bogaczom z Krakowa przejęcie drogi dojazdowej
na Polanie Szaflarskiej
Ton twojej wypowiedz świadczy o stosunku miasta do swoich obywateli za komuny walczono z bogatymi i kułakami
obudż się jest 2014 r
Klara22:48, 28 września 2014
Nie pierwszy raz bogaci przedsiębiorcy traktują Urząd jako bogatego wujka. Jeśli kogoś stać na mieszkanie za pół miliona, to stać też na drogę dojazdową. Dlaczego burmistrz ma dosypywać pieniądze do dużej kupki?
Chunkie22:46, 28 września 2014
Czyli to jest tak że prywatny inwestor wybudował osiedle, na którym zarobił, i drogę, którą teraz ma wykupić od niego miasto, by zarobił znowu, i ma pretensje że miasto tego nie robi mimo że chce to zrobić, ale po tym jak inwestor dokona regulacji prawnej żeby było to możliwe?
Dlaczego ja jako mieszkaniec mam płacić za drogę prywatnej firmie?
SKO w Nowym Sączu bardzo często wydaje orzeczenia niezgodnie z prawem, co widać po liczbie uchylonych wyroków przez Sąd w Krakowie.
baciok@17:39, 28 września 2014
Przecież Urząd Miasta pełni rolę usługową dla swoich mieszkańców. Jeżeli mieszkańcy chcą przekazać swoją drogę na drogę publiczną i ta droga spełnia warunki drogi publicznej to psim obowiązkiem Urzędu jest przejąć tą drogę.
eneduerabe17:24, 28 września 2014
do veto

Nie lubią go na Krzywej.
veto17:03, 28 września 2014
Pan Leszek to nie pierwszy raz ma zatarg z samorządem. Wcześniej był spór o sprzedaż magazynu. Albo go na krzywej nie lubią albo to on jest problemem.
czas na zmiany!16:25, 28 września 2014
UM NT nie jest dla ludzi, nauczcie się. Pod wodzą Maziorza jest to tylko i wyłącznie przechowalnia etatystów którzy spokojnie czekają do emerytury. Ale idą wybory
konio16:21, 28 września 2014
Mięli urzędnicy prawo zmienić zdanie i zmienili. Następnym razem nie umawiać się "na gębę" tylko poważnie - na piśmie. Bardzo źle wyglądają takie "obietnice". Nie o swoim decydujecie ale o naszym wspólnym majątku.
Co do argumentu że z Polany miasto dostało dwa mieszkania - to może niech Sambud da domek?
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas