Koszmar komunikacyjny z ul. Ludźmierskiej - kolejne podejście, a może i pierwszy krok do rozwiązania problemu - podhale24.pl
Czwartek, 18 kwietnia
Imieniny: Apoloniusza, Bogusławy, Gościsława
Nowy Targ
Clouds
Wiatr: 11.196 km/h Wilgotność: 72 %
Rain
Wiatr: 10.296 km/h Wilgotność: 89 %
Rain
Wiatr: 15.264 km/h Wilgotność: 71 %
Clouds
Wiatr: 16.524 km/h Wilgotność: 69 %
Rain
Wiatr: 12.636 km/h Wilgotność: 60 %
Rain
Wiatr: 9.468 km/h Wilgotność: 81 %
Jakość powietrza
26 %
Nowy Targ
0 %
Zakopane
0 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 13 | 26 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
12.02.2021, 19:28 | czytano: 11238

Koszmar komunikacyjny z ul. Ludźmierskiej - kolejne podejście, a może i pierwszy krok do rozwiązania problemu

NOWY TARG. Ponad 70 tys. zł przekazanych zostanie z budżetu Miasta na opracowanie projektu obwodnicy lub bezkolizyjnego skrzyżowania drogi wojewódzkiej z linią kolejową przy ul. Ludźmierskiej. Przygotowanie wielowariantowej koncepcji wraz z pozyskaniem decyzji środowiskowych i opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego kosztować ma 455 tys. zł.

arch. Podhale24
arch. Podhale24
Kolej w Nowym Targu otwarto w lipcu 1900 roku. Z biegiem lat przejazd przy ul. Ludźmierskiej stawał się coraz bardziej kłopotliwy. Obecnie zamknięcie szlabanów na czas przejazdy pociągu skutkuje nie tyle korkiem, co paraliżem głównego przejazdu przez Nowy Targ na kierunku wschód-zachód. Ulica Ludźmierska to jedna z najbardziej obciążonych dróg wojewódzkich w regionie. Dodatkowo kolidujące skrzyżowanie z linia kolejową powoduje duże utrudnienia w ruchu. Z wyników Generalnego Pomiaru Ruchu 2015 wynika, że średni dobowy ruch pojazdów to blisko 20,6 tys. pojazdów.

O planach, projektach i koncepcjach przebudowy skrzyżowania pisaliśmy wiele razy. Dwa lata temu problem przejazdu i przepustowości ul. Ludźmierskiej miał kolejna odsłonę. Jak mówił wtedy Grzegorz Watycha - ZDW zlecić miał opracowanie wielowariantowej koncepcji, alternatywnej drogi dla przejazdu kolejowego na ul. Ludźmierskiej. - Droga poprowadzona będzie przez dawną zajezdnię autobusową, wzdłuż potoku Czarny Dunajec, przez Ibisor do zakopianki - tłumaczył burmistrz.

Przed rokiem pytany o przebudowę ul. Ludźmierskiej, burmistrz wyjaśniał: - Cały czas jesteśmy w kontakcie z Zarządem Dróg Wojewódzkich. Trwa wymiana korespondencji między województwem, a PKP i tu cały czas monitorujemy, czy zostanie opracowana koncepcja na rozwiązanie tego problematycznego skrzyżowania linii kolejowej z drogą wojewódzką, bo PKP w ogóle nie przewidziało przebudowy tego skrzyżowania. Na szczęście ZDW i województwo zabrało się do pracy.

Wtedy też Miasto zadeklarowało gotowość partycypowania w kosztach tej inwestycji.

W czerwcu ub. roku Zarząd Dróg Wojewódzkich przesłał projekt umowy "w sprawie wspólnej realizacji zadania, jakim jest opracowanie wielowariantowej koncepcji bezkolizyjnego skrzyżowania z linią kolejową wraz z pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego wraz z opcją opracowania projektu budowlanego i uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej".

Po pół roku zawarto umowę na realizację inwestycji - pomiędzy Województwem Małopolskim a Powiatem Nowotarskim oraz Miastem Nowy Targ. Także koszty przygotowania inwestycji podzielone miały być pomiędzy te trzy podmioty. Województwo oszacowało wtedy ten koszt na 400 tysięcy zł, z czego połowę ponieść miało województwo, a powiat i Miasto miało partycypować na poziomie 25 procent. Ale to się zmieniło.

Jak tłumaczy skarbnik Łukasz Dłubacz - teraz koszt dokumentacji to 455 tys , z czego 314,4 tys sfinansowana zostanie ze środków unijnych, a pozostała kwota po połowie przez Nowy Targ i województwo małopolskie.

Jak wyjaśnia burmistrz - W ramach partycypacji w kosztach przedsięwzięcia, Miasto opracowało wstępną koncepcję zachodniej obwodnicy Nowego Targu, która została przekazana do Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz został opracowany i uchwalony przez Radę miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Nowy Targ33 - Zajezdnia, w którym przewidziano włączenie projektowanej obwodnicy do ul. Ludźmierskiej. Dodatkowo w ubiegłym roku w ramach zadań inwestycyjnych został wykonany fragment ulicy od strony zakopianki, który ma stanowić kontynuację zachodniej obwodnicy Miasta.

"Projektowana obwodnica lub bezkolizyjne skrzyżowanie drogi wojewódzkiej z linia kolejową w znaczący sposób upłynnić ma ruch, co ma znaczenie w sytuacji gdy zapowiadany jest dalszy rozwój Podhalańskiej Kolei Regionalnej" - argumentowano w projekcie uchwały o przekazaniu środków z budżetu Miasta.

Radni byli jednomyślni, w głosowaniu wszyscy podnieśli rękę na "tak".

s/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
ocena górali z nizin21:27, 17 lutego 2021
to tylko koncepcja
a do wykonania to jeszcze kosmos
Mariusz14:51, 16 lutego 2021
Estakada albo pod torami jak w pobliżu siedziby ZDW w Krakowie.
Mariusz14:43, 16 lutego 2021
Estakada tak. Tylko że ktoś uzgodnił siedzibę gazowni prawie na drodze wojewódzkiej. Będzie ciasno.
Ibisorzan18:18, 15 lutego 2021
Otwarcie starej zakopianki na ul kolejowa i dalej kasprowicza załatwia sprawę. Pozostaje wykonać wiadukt ponad torowiskiem. Lepiej zniszczyć tereny rekreacyjne gdzie ludzie mogą odpocząć latem i zima, pojeździć na rowerze, pójść z psem. Ale wtedy ruch obok domu burmistrza się zwiększy ...
z tąd15:44, 15 lutego 2021
Gdy byście wzięli się za łopaty i do roboty a nie za klawiaturę compa z poradami jak by to było, to byśmy mieli wiadukt(tak wysoki,nawet w chmurach) od Cz.Dunajca do Szczawnicy.Francuzi,Świat by nam zazdrościł.
Burok13:33, 14 lutego 2021
Przyzwyczajenia nic nie zmieni . Trzeba robić estakadę nad torami i poszerzacz Ludźmierską do 2 pasów , tak aby było i włączenie do nowej Zakopianki i wylot na Jabłonke , bez tego to wszystko o d rozbić . Co niby ma dać droga wzdłuż dunajca do Zakopianki ? , którędy dalej i po co ?
Rowerzysta11:52, 14 lutego 2021
@Baca miescon dokładnie, gdy już będzie nowa zakopiańka i obwodnica południowa, to ruch na Ludzmierskiej zmniejszy się o jakieś 3/4. Dołożyć do tego otwarcie Kolejowej, Królowej Jadwigi i du h pięknie się rozladuje. W końcu będzie spokój. Budowa kolejnej drogi i to w miejscu idealnym na tereny rekreacyjne jest pomysłem w 100% nietrafiony.
Baca miescon21:09, 13 lutego 2021
Obwodnica wzdłuż rzeki Czarny Dunajec to:
1. Koszt budowy przewyższający jej skuteczność w odciążeniu ul. Ludźmierskiej ponieważ ma ona przebiegać po terenach zalewowych wiec należało by ją przeprowadzić po wale, którego tam nie ma i nie będzie oraz przebudować ścieżkę rowerową.
2. Połączenie rzekomej obwodnicy z zakopianką nie ma żadnego sensu ponieważ gdy powstanie obwodnica przez Bór na Castorame należało by otworzyć dla ruchu lokalnego ul. Kolejową, Mickiewicza i Królowej Jadwigi co w 20 procentach odciąży ul. Ludźmierską i Aleje.
3.Co z programem Natura 2000 na terenach planowanej obwodnicy wzdłuż rzeki Czarny Dunajec i co z Bobrami, Rybitwami, Czaplami, Czajkami i naszą Głowacicą. Do tej pory nie można było wyjąc kamienia z rzeki a wy będziecie obwodnicę budować- Żart
4. Załóżmy że zostanie wybudowana obwodnica od Zakopianki do ul. Ludźmierskiej gdzie będzie się łączyć z nią na wysokości oś. Na Skarpie- myślicie że w tym miejscu nie będzie korków???????
Moja propozycja jest taka- na wysokości byłej restauracji Dudek zrobić pas do skrętu w prawo dla mieszkańców m.in. ul. Kolejowej.
-Budowa przejazdu nad torami kolejowymi.
- Budowa ronda przy hali Leclerc.
-A NOWO BUDOWANA ZAKOPIANKA ZAŁATWI WSZYSTKIE PANA PROBLEBY PANIE BURMISTRZU-Taka moja darmowa porada.
Osiol14:48, 13 lutego 2021
To kolejny projekt do piwnicy urzędu apropo ile tam już projektów leży żal wypominać tych pieniędzy z podatków zmarnowanych
witaj lij14:19, 13 lutego 2021
Do Sąsiad
Do kiedy będą tego własciciela głaskac?Taniej będzie zasłonic to paskudztwo jakąś reklamą miasta albo tras narciarskich albo wizualizacją nowej zakopianki
Optymista11:58, 13 lutego 2021
A było obniżyć torowisko i dworzec o 3m-4m. Przejazd Ludźmierską nieco podniesiony, most kolejowy jest i tak niżej. Ale po co. Lepiej jest projektować i robić buble w końcu i tak podatnicy zapłacą
Polska to jest bogaty i rozrzutny kraj z dużą ilością pseudo fachowców od projektowania. Sory takich mamy "inżynieromagistrów"
STAŚ11:12, 13 lutego 2021
Ciekawe, czy uda mi się przejechać bezkolizyjnie ?!! Lata lecą !!!
traper11:04, 13 lutego 2021
Za PZPR i NZPS był projekt budowy eskapady.Pamięta pan ,ślusarz, ,,kierownik,,porche,wojs?
Dbajmy o siebie09:41, 13 lutego 2021
Teraz to już d.... Jak był remont torowiska trzeba było podnieść tory. Drogę puścić pod spodem i po temacie.
Sąsiad09:37, 13 lutego 2021
Do Witajlij
Miasto nie jest w stanie usunąć zajezdni bo ich nie stać .
Gdyż zajezdnia nie jest własnością miasta a na wykupienie jej od właściciela są za cięcy w uszach .
Zaczęli woje ze złym biznesmenem który chciał galerie tam budować to mu nie pozwolili a chwilę później zaczęły się dwie budować w innym miejscu .
Rowerzysta09:17, 13 lutego 2021
Mając na uwadze powstanie nowej Zakopianki oraz obwodnicy południowej w okolicy lotniska, które to drogi wyprowadza większość ruchu z Miasta, budowę kolejnej drogi wewnętrznej, poprowadzonej po pięknych terenach rekreacyjnych, uważam za wielki błąd i mam nadzieje, ze zwycięży koncepcja tunelu. Na Ibisorze powinna za to powstać kładka na Grel oraz w dalszym ciągu powinno się rozwijać infrastrukturę rowerową. Rower lub własne nogi > samochód - takie podejście powinno miasto promować. Stany się prawdziwym miastem rowerów, nie tylko w kampaniach promocyjnych.
takie tam08:15, 13 lutego 2021
pierwsze remontują tory i przejazd teraz myślą ze dalej jest cos nie tak dobre. Tam powinny być po 2 pasy przedłużone aż co najmniej do nowej drogi co robią ,później się okaże że dopiero jest za korkowane . Ale co tam buduje się dalej obok drogi a co tam nie wspomnę o estakadzie nad torami która już dawno powinna być .
www23:06, 12 lutego 2021
Nie będzie się korkować przy zajezdni? Dlaczego nie wyprowadzić obwodnicy poza miasto?
Driver22:57, 12 lutego 2021
Poczekać aż zrobią zakopiankę i obwodnicę waksmunda i będzie po problemie.
tylko to22:05, 12 lutego 2021
E S T A K A D A lekarstwem na całe zło !!!
Only Estakada20:31, 12 lutego 2021
Powinni zrobić estakadę jak w Myślenicach i po problemie .
Pociąg jedzie swoimi torami a samochody swoimi
komsiu20:10, 12 lutego 2021
W Rumunii czy Albanii mają lepsze rozwiązania komunikacyjne niż w tym za....iu nowotarskim.Epoka kamienia łupanego.
witajlij19:55, 12 lutego 2021
Kiedy miasto pozbędzie się tego strupa w postaci starej zajezdni autobusowej
Straszydło przy głównej ulicy.Świetna wizytówka miasta
zenek19:49, 12 lutego 2021
Dobrze że województwo wyszło z propozycją
Bo nici by z tego były
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas