Poniedziałek, 23 maja
Imieniny: Iwony, Emilii, Dezyderiusza
Nowy Targ
Clouds
Wiatr: 2.376 km/h Wilgotność: 90 %
Clouds
Wiatr: 1.08 km/h Wilgotność: 88 %
Clouds
Wiatr: 3.42 km/h Wilgotność: 97 %
Clouds
Wiatr: 3.42 km/h Wilgotność: 92 %
Clouds
Wiatr: 5.148 km/h Wilgotność: 89 %
Clouds
Wiatr: 2.34 km/h Wilgotność: 97 %
Jakość powietrza
24 %
Nowy Targ
20 %
Zakopane
18 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 12 | 24 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 10 | 20 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 9 | 18 %
Koronawirus
0
Zakażonych
0
Zgonów
Powiat
Nowotarski
Powiat
Tatrzański
Zakażonych
0
0
Zgonów
0
0
Na kwarantannie
0
0
Wykonanych testów
12
21
29.01.2022, 09:57 | czytano: 7444

Jest plan budowy nowej zakopianki między Myślenicami a Krakowem

Ruszyły prace koncepcyjne nad budową nowej drogi ekspresowej z Myślenic do Krakowa, która ma zastąpić istniejącą trasę. Powstało studium, które wskazało sześć potencjalnych korytarzy, którymi może poprowadzić nowa droga. Kosztować ma od 4,5 do 6,5 miliarda złotych.

Fot. GDDKiA
Jest szansa, że nielubiany przez kierowców odcinek zakopianki zastąpi zupełnie nowa droga. Przejścia dla pieszych, liczne skrzyżowania, ograniczenia prędkości, wszystko to sprawia, że dwupasmówce z Myślenic do Krakowa daleko do drogi ekspresowej.

- Droga krajowa nr 7 między Krakowem a Myślenicami jest coraz bardziej zatłoczona. W ciągu ostatnich lat ruch na niej wzrósł o 20-25%, spodziewamy się dalszych wzrostów. Dlatego zasadne jest prowadzenie prac przygotowawczych dla budowy nowej drogi ekspresowej na południe od Krakowa. Te prace się toczą od 2020 r. i dzisiaj widzimy pierwsze ich efekty. To bardzo wstępny etap koncepcyjny, ale pokazuje, że idziemy w dobrą stronę w tej sprawie - powiedział na spotkaniu w Krakowie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, prezentując wyniki Studium korytarzowego (SK) dla odcinka S7 od Krakowa do Myślenic.

Należy podkreślić, że zaprezentowane na spotkaniu korytarze mają ok. 3-5 km szerokości, a konkretny przebieg wariantu drogi poznamy dopiero po opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Studium korytarzowe to wstępny, ale jednocześnie jeden z kluczowych etapów złożonego i skomplikowanego procesu, jakim jest przygotowanie inwestycji drogowej. To właśnie dokumentacja przygotowana na etapie SK pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac oraz w jakim dokładnie obszarze projektanci mają wytyczyć możliwe warianty przebiegu drogi. Pamiętajmy, że wyznaczone na tak wstępnym etapie rozwiązania to jedynie korytarze, a nie konkretne warianty. Szczegółowe analizy dotyczące precyzyjnego przebiegu inwestycji czy jej wpływu na środowisko będą przeprowadzane w późniejszych czasie.

Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „Zakopianka”). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.

Spośród wstępnych propozycji tras, do dalszych analiz w głównej części SK wytypowaliśmy sześć korytarzy. Dla wszystkich rozpatrywanych rozwiązań założono przekrój dwujezdniowy po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Korytarz 1 - czerwony

· Długość: 23,62 km

· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice

· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Łagiewniki

· Szacowana liczba węzłów: 5

· Szacowana liczba tuneli: 3

· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł

· Koszt jednostkowy: 197,70 mln zł/km

· Prognoza ruchu: średnio ok. 75 tys. poj./dobę

· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,92 km

Korytarz 2 - niebieski

· Długość: 24,56 km

· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice

· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka

· Szacowana liczba węzłów: 5

· Szacowana liczba tuneli: 5

· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,01 mld zł

· Koszt jednostkowy: 244,68 mln zł/km

· Prognoza ruchu: średnio ok. 69 tys. poj./dobę

· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,77 km


Korytarz 3 - różowy

· Długość: 24,31 km

· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice

· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka

· Szacowana liczba węzłów: 5

· Szacowana liczba tuneli: 5

· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,5 mld zł

· Koszt jednostkowy: 267,22 mln zł/km

· Prognoza ruchu: średnio ok. 60 tys. poj./dobę

· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 8,6 km


Korytarz 4 - pomarańczowy

· Długość: 26,18 km

· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice

· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska

· Szacowana liczba węzłów: 5

· Szacowana liczba tuneli: 5

· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,25 mld zł

· Koszt jednostkowy: 238,73 mln zł/km

· Prognoza ruchu: średnio 57 tys. poj./dobę

· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 10,9 km


Korytarz 5 - fioletowy

· Długość: 28,71 km

· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice

· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska

· Szacowana liczba węzłów: 5

· Szacowana liczba tuneli: 5

· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 5,9 mld zł

· Koszt jednostkowy: 205,47 mln zł/km

· Prognoza ruchu: średnio 63 tys. poj./dobę

· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): brak


Korytarz 6 - brązowy

· Długość: 29,13 km

· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice

· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Bieżanów

· Szacowana liczba węzłów: 4

· Szacowana liczba tuneli: 4

· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,07 mld zł

· Koszt jednostkowy: 208,23 mln zł/km

· Prognoza ruchu: średnio 53 tys. poj./dobę

Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 11,77 km

- Studium korytarzowe potwierdziło zasadność budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków - Myślenice. Kolejnym krokiem w procesie realizacji inwestycji będzie uszczegółowienie rozwiązań w postaci STEŚ. Studium wskaże m.in. precyzyjną lokalizację nieruchomości objętych inwestycją i jej oddziaływaniem. Jeśli uzyskamy na ten cel niezbędne finansowanie, przetarg na wykonanie dokumentacji chcielibyśmy ogłosić jeszcze w tym roku - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

oprac. r/ GDDKiA
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
DE10:48, 31 stycznia 2022
Ed Powinieneś przez tydzień po feriach jeździć do Krakowa około godziny 06.40 rano żebyś był w Mogilanach jak sobie postoisz w koreczku,to zobaczysz że nowa droga jest pilna w realizacji ze względu na ilość samochodów.
PL00:16, 30 stycznia 2022
Tak czy siak obecna droga powinna być zmodernizowana, bo to katastrofa z tymi 50tkami.
Wariot23:40, 29 stycznia 2022
@ED, pewnie dlatego nie pracujesz w GDDKiA bo zdecydowanie Twoje propozycje są nie trafione
ED15:29, 29 stycznia 2022
Ja to bym proponował najpierw dokończyć tą zaczętą budowe zakopianki a potem martwić się następnymi budowami
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas