Jest szansa, że nielubiany przez kierowców odcinek zakopianki zastąpi zupełnie nowa droga. Przejścia dla pieszych, liczne skrzyżowania, ograniczenia prędkości, wszystko to sprawia, że dwupasmówce z Myślenic do Krakowa daleko do drogi ekspresowej.
- Droga krajowa nr 7 między Krakowem a Myślenicami jest coraz bardziej zatłoczona. W ciągu ostatnich lat ruch na niej wzrósł o 20-25%, spodziewamy się dalszych wzrostów. Dlatego zasadne jest prowadzenie prac przygotowawczych dla budowy nowej drogi ekspresowej na południe od Krakowa. Te prace się toczą od 2020 r. i dzisiaj widzimy pierwsze ich efekty. To bardzo wstępny etap koncepcyjny, ale pokazuje, że idziemy w dobrą stronę w tej sprawie - powiedział na spotkaniu w Krakowie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, prezentując wyniki Studium korytarzowego (SK) dla odcinka S7 od Krakowa do Myślenic.
Należy podkreślić, że zaprezentowane na spotkaniu korytarze mają ok. 3-5 km szerokości, a konkretny przebieg wariantu drogi poznamy dopiero po opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Studium korytarzowe to wstępny, ale jednocześnie jeden z kluczowych etapów złożonego i skomplikowanego procesu, jakim jest przygotowanie inwestycji drogowej. To właśnie dokumentacja przygotowana na etapie SK pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac oraz w jakim dokładnie obszarze projektanci mają wytyczyć możliwe warianty przebiegu drogi. Pamiętajmy, że wyznaczone na tak wstępnym etapie rozwiązania to jedynie korytarze, a nie konkretne warianty. Szczegółowe analizy dotyczące precyzyjnego przebiegu inwestycji czy jej wpływu na środowisko będą przeprowadzane w późniejszych czasie.
Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „Zakopianka”). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.
Spośród wstępnych propozycji tras, do dalszych analiz w głównej części SK wytypowaliśmy sześć korytarzy. Dla wszystkich rozpatrywanych rozwiązań założono przekrój dwujezdniowy po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
Korytarz 1 - czerwony
· Długość: 23,62 km
· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice
· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Łagiewniki
· Szacowana liczba węzłów: 5
· Szacowana liczba tuneli: 3
· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł
· Koszt jednostkowy: 197,70 mln zł/km
· Prognoza ruchu: średnio ok. 75 tys. poj./dobę
· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,92 km
Korytarz 2 - niebieski
· Długość: 24,56 km
· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice
· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka
· Szacowana liczba węzłów: 5
· Szacowana liczba tuneli: 5
· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,01 mld zł
· Koszt jednostkowy: 244,68 mln zł/km
· Prognoza ruchu: średnio ok. 69 tys. poj./dobę
· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,77 km
Korytarz 3 - różowy
· Długość: 24,31 km
· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice
· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka
· Szacowana liczba węzłów: 5
· Szacowana liczba tuneli: 5
· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,5 mld zł
· Koszt jednostkowy: 267,22 mln zł/km
· Prognoza ruchu: średnio ok. 60 tys. poj./dobę
· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 8,6 km
Korytarz 4 - pomarańczowy
· Długość: 26,18 km
· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice
· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska
· Szacowana liczba węzłów: 5
· Szacowana liczba tuneli: 5
· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,25 mld zł
· Koszt jednostkowy: 238,73 mln zł/km
· Prognoza ruchu: średnio 57 tys. poj./dobę
· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 10,9 km
Korytarz 5 - fioletowy
· Długość: 28,71 km
· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice
· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska
· Szacowana liczba węzłów: 5
· Szacowana liczba tuneli: 5
· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 5,9 mld zł
· Koszt jednostkowy: 205,47 mln zł/km
· Prognoza ruchu: średnio 63 tys. poj./dobę
· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): brak
Korytarz 6 - brązowy
· Długość: 29,13 km
· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice
· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Bieżanów
· Szacowana liczba węzłów: 4
· Szacowana liczba tuneli: 4
· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,07 mld zł
· Koszt jednostkowy: 208,23 mln zł/km
· Prognoza ruchu: średnio 53 tys. poj./dobę
Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 11,77 km
- Studium korytarzowe potwierdziło zasadność budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków - Myślenice. Kolejnym krokiem w procesie realizacji inwestycji będzie uszczegółowienie rozwiązań w postaci STEŚ. Studium wskaże m.in. precyzyjną lokalizację nieruchomości objętych inwestycją i jej oddziaływaniem. Jeśli uzyskamy na ten cel niezbędne finansowanie, przetarg na wykonanie dokumentacji chcielibyśmy ogłosić jeszcze w tym roku - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
oprac. r/ GDDKiA
Skontaktuj się z nami
- +48 796 024 024
+48 18 52 11 355 - redakcja@podhale24.pl
- m.me/portalpodhale24
Adres korespondencyjny
Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Informacje
Obserwuj nas