- Apel do mieszkańców w sprawie południowej obwodnicy Nowego Targu
- Południowa obwodnica Nowego Targu: preferowany wariant 3 - jest wniosek o wydanie decyzji
Głosowane podczas poniedziałkowej (24 kwietnia) sesji Rady Miasta zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynikają zarówno z budową węzła drogowego w ciągu zakopianki, projektem wschodniej obwodnicy, jak i pracami przy ul. Sikorskiego.
Sprawa poprowadzenia drogi ciągnie się od lat.
"Wybierzmy najlepszy wariant"
Na zlecenie Południowej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie powstały 3 warianty przebiegu nowej drogi. "Niestety realizacja każdego z nich wiąże się z utrudnieniami dla mieszkańców wypoczywających w Nowotarskiej Strefie Relaksu oraz mieszkających na pobliskich osiedlach tj. Polana Szaflarska, osiedle przy ul. Sikorskiego. Dodatkowo występuje kolizja projektowanych elementów obwodnicy z istniejącym sposobem dostępności do Nowotarskiej Strefy Relaksu oraz kładki nad Białym Dunajcem. Wybierzmy najkorzystniejszy wariant, czyli wariant nr 3. Zróbmy wszystko, żeby zmniejszyć uciążliwość projektowanej obwodnicy i jej elementów dla okolicznych osiedli i Nowotarskiej Strefy Relaksu" - apelowała dwa lata temu grupa nowotarżan, namawiając pozostałych mieszkańców Nowego Targu do wyboru jednego z wariantów planowanej obwodnicy miasta.
Karuzela wniosków, uwag i uzgodnień
Na pierwszym etapie składania wniosków do projektu planu wpłynęło ich 8 oraz kilkanaście uwag od instytucji.
Projekt zmiany planu wyłożony był do publicznego wglądu na przełomie grudnia 2021 i stycznia 2022 r. Potem odbyła się publiczna dyskusja, a w wyznaczonym terminie wpłynęło 11 uwag . Zostały one częściowo uwzględnione i procedura ruszyła na nowo.
Kolejna dyskusja publiczna zorganizowana została w maju 2022 roku. Znowu wpłynęło kilka uwag i znowu częściowo je uwzględniono, a potem wysłano do kolejnych uzgodnień.
Od grudnia 2022 r. do stycznia 2023r. zmieniony projekt znów został upubliczniony. Wpłynęło tym razem 7 uwag - jedną częściowo wzięto pod uwagę, pozostałe odrzucono.
Teraz procedura zmierza do końca.
Wybrano "najkorzystniejszy wariant, biorąc pod uwagę kwestie społeczne, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne
W tym miesiącu GDDKiA złożyła do burmistrza Nowego Targu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych dla południowej obwodnicy miasta. We wniosku jako preferowany wskazano wariant nr 3, a dwa pozostałe są rozwiązaniami alternatywnymi.
Wybrana koncepcja wykorzystuje korytarz zostawiony w mpzp. Zaplanowano dwujezdniową drogę, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas będzie miał 3,5 m szerokości. Pomiędzy jezdniami przewidujemy pas rozdziału szerokości 3 m.
Trasa rozpoczynać się ma na węźle Nowy Targ Południe i biec estakadą w kierunku wschodnim, a następnie wzdłuż brzegu potoku Biały Dunajec. Pod estakadą powstanie połączone z ul. Szaflarską rondo.
W opisie czytamy: "żeby zminimalizować oddziaływanie nowej drogi na Nowotarską Strefę Relaksu zostanie zbudowany mur oporowy, co pozwoli zmniejszyć pas terenu niezbędny do poprowadzenia tego odcinka. Zostaną również wybudowane ekrany akustyczne. W dalszej części obwodnicy, na północ od istniejącej kładki pieszo-rowerowej, powstanie most nad Białym Dunajcem, następnie trasa połączy się z istniejącą DK49 ok. 300 metrów na północ od Zakładu Gospodarowania Odpadami" i dalej: "wzdłuż nowej trasy powstaną nowe drogi zapewniające komunikację dla tego obszaru. W ramach inwestycji GDDKiA zadba także o zachowanie ciągłości przebiegu ścieżek rowerowych i narciarskich tras biegowych. Zaplanowano budowę przejść dla średnich i małych zwierząt. Przebudowany zostanie również fragment ul. Lotników.
Strefa relaksu i osiedle mieszkaniowe
Na obszarze tym powstała zarówno Nowotarska Strefa Relaksu, jak i nowe osiedle mieszkaniowe. Mieszkańcy nie tylko Polany Szaflarskie, ale i ulic Podhalańskiej, czy Podtatrzańskiej wyrażą głośne protesty, obawiając się degradacji nie tylko wizerunkowej tego terenu.
Kilka osób w rozmowie z Podhale24 potwierdza zamiar udziału w poniedziałkowej sesji i zabrania głosu w tej sprawie.
Dla przypomnienia - po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach GDDKiA przygotuje koncepcję programową obwodnicy Nowego Targu. Przewidywany czas jej realizacji to lata 2025-2029.
Sabina Palka