STEŚ-R to kolejny etap prac przygotowawczych do budowy nowej "siodemki" od węzła Zabornia do granicy państwa w Chyżnem. W ramach przygotowanego już studium korytarzowego opracowano dziewięć korytarzy przebiegu nowej drogi. Do dalszych prac zostały rekomendowane cztery korytarze - I, IIA, VIA i ostatni, zawierający elementy wszystkich rozpatrywanych w ramach studium korytarzowego, łącznie z możliwym nowym przebiegiem.
- W trakcie prac nad studium zostaną określone szczegółowe parametry techniczne nowej trasy. Studium uszczegółowi zaproponowane wcześniej korytarze nowej drogi do kilku konkretnych wariantów przebiegu. Kolejnym elementem opracowania będzie raport oddziaływania na środowisko niezbędny w trakcie procedowania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wybranego wariantu. Wykonawca będzie miał 45 miesięcy od podpisania umowy na realizację prac- dodaje przedstawicielka Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
DK7 to obecnie najpopularniejsza trasa na Słowację. Przejście graniczne w Chyżnem jest najbardziej obciążone ruchem spośród wszystkich przejść na polsko-słowackiej granicy. Badanie pomiaru ruchu przeprowadzone w 2021 roku wykazało, że na niektórych odcinkach DK7 między Rabką a Chyżnem każdej doby porusza się ponad 11 tys. pojazdów, w tym ponad 2,1 tys. ciężarówek. Na odcinku za Jabłonką, prowadzącym do granicy państwa, jest to
prawie 4,5 tys. pojazdów, w tym ponad 1,6 tys. ciężarówek.
DK7 na odcinku Rabka - Chyżne jest przygotowywana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.
opr.s/