Prezentujemy petycję w/s. audytu krajobrazowego, którą jeszcze do końca 25 września br. można wysłać podpisaną do marszałka Małopolski, aby wpłynąć na władze Sejmiku Województwa i pozostawienie możliwości decydowania mieszkańców o ich nieruchomościach. Petycję można również wysłać podpisaną elektronicznie przez ePUAP.
…………………….., dnia ……………….
Imię i nazwisko ………………………………..
Adres: .……………………………….
Kod: ..………………………………
Miejscowość: …..……………………………
E-mail (jeżeli dotyczy) …..……………………………
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego,
Departament Rozwoju Regionu ul. Wielicka 72A, 30-552 Kraków adres e-mail:
audytkrajobrazowy@umwm.malopolska.pl
PETYCJA W SPRAWIE
wyłożenia projektu audytu krajobrazowego dla województwa małopolskiego
Niniejszym na podstawie art. 2 ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z dnia 5 września 2014 r., poz. 1195) składamy petycję w sprawie wyłożonego projektu audytu krajobrazowego dla województwa małopolskiego i wnosimy o podjęcie działań/czynności/decyzji celem uwzględnienia wszystkich uwag wniesionych przez Radę Gminy Nowy Targ poprzez podjętą 15 listopada 2023 r. uchwałę Nr L/555/2023 w sprawie negatywnego zaopiniowania projektu audytu krajobrazowego Województwa Małopolskiego (w załączeniu kopia uchwały).
Analiza dokumentów dostępnych na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego potwierdziła, że tylko w znikomym zakresie uwagi wniesione przez Radę Gminy Nowy Targ stanowiące załącznik do negatywnej opinii projektu audytu krajobrazowego zostały uwzględnione w wersji audytu będącego przedmiotem obecnych konsultacji.
Ogromne nasze zaniepokojenie, z którymi się kategorycznie nie zgadzamy, budzą m.in. następujące rekomendacje i zalecenia:
- zaleca się niedopuszczenie do lokalizacji zabudowy na śródleśnych polanach i bezpośrednio przy linii lasów,
- zaleca się zachowanie w stanie naturalnym lub półnaturalnym najcenniejszych pod względem przyrodniczym ekosystemów leśnych oraz najstarszych (ponad 100-letnich) drzewostanów, szczególnie w lasach posiadających status lasów ochronnych,
- należy zachować istniejące tereny otwarte - utrzymanie ekosystemów pasterskich łąk, polan i hal oraz niewielkich pól uprawnych; zaleca się przeciwdziałanie ich zakrzaczaniu i zarastaniu roślinnością inwazyjną,
- należy uniemożliwić niszczenie przyrody (żywej i nieożywionej) powodowane przez rekreacyjno- sportowe poruszanie się pojazdów mechanicznych (silnikowych) a także wykorzystywanie dróg turystycznych i szlaków pieszych dla uprawiania sportów motorowych,
- rekomenduje się utworzenie parku kulturowego obejmującego polany reglowe i szałasy w Gorcach (ochrona tradycji pasterskich, jako element dziedzictwa kulturowego regionu),
- ze względu na położenie krajobrazu w ciągu korytarzy ekologicznych zaleca się respektowanie zasady nadrzędności ochrony środowiska przyrodniczego oraz prawidłowego funkcjonowania wszystkich jego elementów (zachowania ciągłości ekologicznej) nad innymi celami,
- zaleca się niedopuszczenie do powstania obiektów, budowli lub instalacji negatywnie dominujących w krajobrazie usytuowaniem, agresywną formą, kolorem, stylistyką lub gabarytem,
- rekomenduje się niedopuszczenie rozbudowy sieci drogowej i wzmożenia ruchu kołowego do istniejącej i planowanej infrastruktury turystycznej,
- zaleca się zachowanie naturalnego charakteru strumieni, potoków wraz z ich obudową biologiczną oraz ochronę terenów podmokłych i źródliskowych. Niezbędne inwestycje hydrotechniczne należy realizować zachowując w maksymalnym stopniu naturalny charakter tych terenów (ograniczając do niezbędnego minimum ingerencję antropogeniczną),
- inwestycje związane z zagospodarowaniem turystycznym i rekreacyjnym należy projektować i realizować jako wkomponowane w krajobraz, o minimalistycznych formach i zakresie (programie funkcjonalnym), spójnej stylistyce i wykorzystujących naturalne materiały,
- rekomenduje się zachowanie istniejących lasów w obecnych granicach w stanie naturalnym lub półnaturalnym,
- poza granicami istniejącego zainwestowania, w terenach otwartych należy wykluczyć lokalizację zabudowy wielorodzinnej, jednorodzinnej i wypoczynkowej w układzie szeregowym lub w zwartych zespołach zabudowy wolnostojącej i bliźniaczej o charakterze podmiejskim (intensywna zabudowa na małych działkach), szczególnie na działkach wydzielonych szeregowo w głąb terenów rolnych, wzdłuż istniejących podziałów łanowych,
- na obszarze płaszczyzny widokowej, zmiany w zagospodarowaniu terenu należy poprzedzić przeanalizowaniem uwarunkowań krajobrazowych, a następnie uwzględnieniem ich w stopniu, który pozwoli na zachowanie (w całości lub części) istniejącej ekspozycji krajobrazowej,
- rekomenduje się utworzenie Spiskiego Parku Krajobrazowego,
- rekomenduje się niedopuszczenie do lokalizacji zabudowy wielorodzinnej i szeregowej o charakterze podmiejskim,
- zaleca się ochronę panoram widokowych na Tatry i Jezioro Czorsztyńskie - obszary wyznaczonych płaszczyzn widokowych należy pozostawić niezabudowane,
- obszary płaszczyzn widokowych oraz tereny położone wzdłuż ciągów widokowych wskazuje się do uzupełnienia stanu wiedzy w zakresie umożliwiającym wyznaczenie stref ochrony krajobrazu.
Rozumiemy, że powyższe zalecenia i rekomendacje znajdujące się w projekcie audytu krajobrazowego są tworzone w celu ochrony krajobrazu, ale tworzenie kolejnego aktu prawnego, który będzie trzeba uwzględniać przy próbie realizacji inwestycji, jest dla nas niezrozumiałe. Wszystkie te zalecenia i rekomendacje mają swoje odzwierciedlenie w przepisach już obowiązujących jak chociażby dotyczących: Południowomałopolskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, Obszaru Natura 2000, Gorczańskiego Parku Narodowy oraz jego otuliny, ustawy Prawo Wodne wraz z dokumentami określającymi zasięg terenów zalewowych oraz wreszcie miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego gminy.
Przyjęcie przez Sejmik Województwa Małopolskiego uchwały w sprawie Audytu Krajobrazowego Województwa Małopolskiego w wersji obecnie konsultowanej całkowicie uniemożliwi lub przynajmniej bardzo utrudni inwestycje w turystykę i rekreację co jest jedynym sposobem na rozwój Gminy Miasto Nowy Targ i jej mieszkańców.
Zważywszy na powyższe musimy negatywnie ocenić zaproponowany audyt i wnosimy o podjęcie stosownych działań celem rozpatrzenia niniejszej petycji i uwzględnienia wniosku jak na wstępie.
UWAGA: Wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych na stronie internetowej (lub w innym miejscu publicznym) w zakresie zawartym w niniejszej petycji.
Z poważaniem,
……………………………………. Imię i nazwisko
opr. s/