Rower gravelowy, czy cross: który model lepiej odpowiada Twoim oczekiwaniom? (art. sponsorowany)

Gravel, czy Cross? To pytanie zadają sobie zapewne osoby, które szukają uniwersalnego roweru, zapewniającego komfort jazdy zarówno w mieście, jak i lekkim terenie. Który z nich będzie idealnym wyborem i czy taki wybór w ogóle istnieje? Sprawdź krótkie porównanie!

Rower gravelowy, czy crossowy. Podobieństwa


Zarówno rower cross, jak i gravel to połączenie roweru szosowego z MTB. Sprawdzą się do rekreacyjnej jazdy w umiarkowanie trudnym terenie i codziennych dojazdów do pracy lub na treningi. W obu przypadkach wielkość kół to 28 cali więc maszyny sprawdzą się na długie trasy i krótsze dystanse. Terenowe, szerokie opony oscylują średnicą w okolicach 38-45 mm, więc bez trudu poradzą sobie na zróżnicowanych trasach ? leśnych ścieżkach i utwardzonych nawierzchniach. Jazda w mieszanym terenie będzie przyjemnością także i z tego względu, że oba typy rowerów możesz wyposażyć w bagażnik, błotniki i inne elementy wyposażenia.


W obu typach rowerów montuje się hamulce tarczowe, które zapewniają efektywną kontrolę prędkości w trudnym terenie i znacznie większą siłę hamowania, niż prostsze szczęki. Przerzutki i kaseta z szerokim zakresem przełożeń zapewniają plastyczność jazdy na dłuższych i krótszych trasach.



Rower gravel, czy cross. Co je dzieli?


Zarówno gravel, jak i cross to uniwersalne rowery, które poradzą sobie na różnych nawierzchniach. Kiedy przyjrzeć im się jednak bliżej, dzieli je więcej, niż łączy.


Już na pierwszy rzut oka widoczna jest różnica w geometrii ramy. Gravele charakteryzują się prostszą konstrukcją ramy, zbliżoną do szosowych modeli. Z kolei rower crossowy jest pod tym względem bardziej zbliżony do MTB, a pozycja podczas jazdy pozostaje mocniej wyprostowana. Siedzenie znajduje się też wyżej.


Kolejną różnicą jest zawieszenie. Rower typu cross zazwyczaj posiada amortyzowany widelec. Dzięki temu możliwe jest płynne wybieranie nierówności terenu podczas jazdy. Nie stosuje się w nich jednak dampera, więc nie jest to full suspension. Z drugiej strony gravele to z reguły "sztywniaki" bez żadnej amortyzacji, aczkolwiek zdarzają się i modele z amortyzacją. Może nieco gorzej poradzą sobie na zróżnicowanej nawierzchni, ale za to w warunkach miejskich i na asfalcie zapewnią większą dynamikę jazdy.


Charakterystycznym elementem graveli jest zagięta kierownica typu baranek znana z szosy. Tych modeli jest najwięcej, ale coby nie było tak prosto, są też gravele z prostą kierownicą. Z kolei w rowerach crossowych montuje się zawsze prostą kierownicę.



Który rodzaj roweru wybrać ? gravel, czy cross?


Rower powinien być przede wszystkim dopasowany do stylu jazdy. Gravele wyposażone w terenowe opony, ale z ramą typową dla szybkiej jazdy w większym stopniu sprawdzą się w mieście i na lekkich szlakach. Z kolei modele crossowe zostały zaprojektowane z myślą o trudniejszym terenie. Po asfalcie może nie pojadą równie efektywnie, ale będą niezastąpione, kiedy szlak robi się pagórkowaty, a podłoże kamieniste. 


Wybór idealnego roweru a cena


Na zakończenie warto wspomnieć, że rowery gravelowe są nieco droższe od crossów. Za 3-4 tysiące złotych możesz mieć już naprawdę fajny rower crossowy, jak chociażby Trek Dual Sport 2 Gen 5. Ceny graveli zaczynają się od około 3 tysięcy złotych ? Kross Esker 2.0 z rocznika 2023 kupisz za 3300 zł, a to jeden z najtańszych modeli.


Rower crossowy, czy gravel? Ty wybierasz!


Stoisz przed dylematem, który rodzaj jednośladu wybrać? Odwiedź sklep Sprint-rowery.pl i wybieraj spośród dwóch kółek dla początkujących rowerzystów, jak i zaawansowanych kolarzy. Skorzystaj z gwarancji najniższej ceny i profesjonalnego doradztwa. Doświadczeni sprzedawcy pomogą dopasować rower do Twoich indywidualnych potrzeb.

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 26.02.2025 17:42