Projekt „Specjalne potrzeby – większe możliwości" wśród laureatów Konkursu „Kopalnia PO(KL)mysłów"

Projekt „Specjalne potrzeby – większe możliwości”, którego wnioskodawcą jest Powiat Nowotarski, a realizatorem Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Nr 1 w Nowym Targu - został wyróżniony nagrodą II stopnia w organizowanym przez Departament Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego - Konkursie „Kopalnia PO(KL)mysłów”.
Celem konkursu było wyłonienie najlepszych przykładów wykorzystania pieniędzy z Europejskiego Funduszu Społecznego na rzecz mieszkańców Małopolski w roku 2010. Wzięli w nim udział projektodawcy realizujący na terenie województwa małopolskiego przedsięwzięcia współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

- Projekt „Specjalne potrzeby – większe możliwości” - oprócz tego, że uzyskał nagrodę II stopnia - to, ze względu na swój innowacyjny charakter oraz jako przykład wart naśladowania, zaprezentowany został w publikacji „Podręcznik dobrych praktyk 2010”. Tym samym uzyskał status "dobrej praktyki", czyli projektu wzorcowego, który dla potencjalnych Beneficjentów może stanowić inspirację w trakcie pisania i realizacji nowych projektów w ramach POKL - podsumowuje Halina Szewczyk, nauczyciel.

Projekt obejmuje swym wsparciem uczniów Szkoły Podstawowej Nr 9 przy SOSW Nr 1 w Nowym Targu. Jego celem jest poprawa oferty edukacyjnej, wychowawczej i terapeutycznej SP 9. Cel ten ma zostać osiągnięty m.in. przez pomoc uczniom w opanowaniu podstawowych umiejętności, które warunkują dalszą edukację (czytanie, pisanie, myślenie matematyczne), podniesienie u nich samooceny, poszerzenie oferty kreatywnego i aktywnego spędzania czasu wolnego, a w końcu poprawę kondycji psychicznej i fizycznej. Działania podejmowane w projekcie dzielą się na dwie grupy. Pierwsza to specjalistyczne zajęcia terapeutyczne o charakterze indywidualnym: terapia korekcyjno-kompensacyjna, logoterapia, grupowa i indywidualna psychoterapia z elementami socjoterapii oraz gimnastyka korekcyjna. Wykorzystywany jest też w terapii nowoczesny sprzęt specjalistyczny do stymulacji audio-psycho-lingwistycznej metodą Tomatisa i EEG Biofeedback, będący w posiadaniu SOSW Nr 1. Druga część działań to szeroka oferta zajęć pozalekcyjnych i atrakcyjne formy spędzania czasu wolnego. Organizowane są też wycieczki edukacyjne oraz wakacyjny wyjazd nad morze.

- Minął właśnie 17 miesiąc realizacji projektu. Jak dotychczas - zakładane rezultaty są osiągane. Największym sukcesem są znacznie wyższe niż zakładano - wyniki egzaminów zewnętrznych klasy szóstej (z 55 % w 2008 r. wzrosły do 70,9% w 2010 r.) - dodaje p. Szewczyk.

W samym tylko roku 2010 realizowano blisko tysiąc godzin specjalistycznych zajęć terapeutycznych o charakterze indywidualnym oraz ponad 200 godzin dodatkowych zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i talenty uczniów, zorientowanych na sukces dziecka (dziennikarskie, teatralne, matematyczno-przyrodnicze, plastyczne, muzyczne, nauka języka angielskiego oraz nauka pływania). Przeprowadzono pierwszą edycję 4-miesięcznej akcji edukacyjnej „Zaczarowani czytaniem”. Zrealizowano 2 wycieczki edukacyjne dla całej szkoły oraz dwutygodniowy pobyt nad morzem w okresie wakacji dla wszystkich uczestników projektu.

Uczniowie odnoszą sukcesy artystyczne uczestnicząc w pozaszkolnych konkursach plastycznych i muzycznych – również ogólnopolskich (17 nagród i wyróżnień). Przygotowane przedstawienia teatralne prezentują wśród rówieśników w zaprzyjaźnionych okolicznych szkołach. Ostatnio występowali na scenie w Domu Podhalan w Ludźmierzu, gdzie byli oklaskiwani przez uczniów szkół podstawowych z Ludźmierza, Krauszowa i Długopola.

W ubiegłym roku zakupiono dodatkowo (z oszczędności) nowoczesne pomoce dydaktyczne do prowadzenia zajęć terapeutycznych, które służyć będą przez wiele lat wszystkim uczniom SP Nr 9.

opr. s/

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 11.02.2011 10:48