Początkowo Citroen DS5 nie przekonywał nas do siebie wyglądem. Wydawał się być przekombinowany. Z czasem jednak doceniliśmy formę samochodu, którego wycieraczka tylnej szyby ma rozmiar mniejszy, niż ta z reflektorów starego Mercedesa W123.
Sytuacja zmusiła nas do pokonania Citroenem wielu kilometrów, podczas których poznaliśmy słodycz wyrafinowanego i odważnego wzornictwa, ale też gorycz pracy tylnego zawieszenia.
Nadwozie:
Kiedy testowaliśmy C4-kę brakowało nam charakterystycznego, bardzo odważnego i nietuzinkowego francuskiego wzornictwa. W przypadku DS-a dostaliśmy go aż nadto. To niesamowite jak na płycie podłogowej min. Peugota 3008 można zbudować tak oryginalny i nietuzinkowy samochód, który będzie obiektem podziwu na ulicach. Wiadomo, że gusta są różne jednak niezależnie od nich - DS5 jest czymś nowym i zaskakującym.
Wnętrze:
Naszym zdaniem wnętrze samochodu budzi jeszcze większy podziw niż nadwozie. Nie chodzi nam tylko o unikalny styl, ale także o bardzo wysoką jakość i dbałość o detale. Oryginalny kokpit inspirowany jest w dużej mierze lotnictwem, co najbardziej widać po sufitowym panelu sterującym. Wysokiej jakości skóra i polerowane aluminium to główne materiały użyte to wykończenia tego niepowtarzalnego wnętrza.
Co ciekawe podobno takiego samego metalu i techniki jego zdobienia używa się w Astonie Martinie. Nawet producent jest ponoć ten sam. Kabina DS5 jest bardzo dobrze wyciszona i oferuje pasażerom sporo miejsca, choć z tyłu jest go nie wiele więcej, niż w przeciętnym kompakcie. Za tylną kanapą wygospodarowano miejsce spory bagażnik. Bardzo eleganckie fotele obite wysokiej jakości skórą mają elektryczną regulację i są bardzo wygodne. Posiadają one nawet funkcję masażu oraz współpracują z systemem AFIL(alarm niezamierzonego przekroczenia linii). Po najechaniu na linię bez użycia kierunkowskazu fotel zaczyna wibrować. Na uwagę zasługuje też bardzo bogate wyposażenie bazowe DS-piątki, w którym znajdziemy min: elektryczny hamulec postojowy, automatycznie włączane reflektory i wycieraczki przednie, radio CD MP3 z bi-tunerem oraz gniazdem USB i Jack, system Citroën eTouch, obręcze kół ze stopów lekkich 17”, chromowane elementy nadwozia i dwustrefową automatyczną klimatyzację . O bezpieczeństwo już w bazowej wersji dbają systemy ABS, BAS, EBD, ESP, Inteligentny System Kontroli Trakcji oraz poduszki powietrzne (przednie – kierowcy i pasażera, boczne i kurtynowe).
Obsługa urządzeń na pokładzie DS-a jest prosta i intuicyjna, choć do pewnych rozwiązań trzeba się przyzwyczaić. Rozbudowana konsola środkowa, skierowana do kierowcy ogranicza dość mocno przestrzeń na nogi pasażera. No cóż nie zawsze wszystko co piękne jest funkcjonalne.
Wrażenia z jazdy:
Citroen DS5 oferowany jest w czterech wersjach silnikowych. Do wyboru są dwie benzynowe jednostki o pojemności 1,6 l i mocy 156 KM lub 2,0 o mocy 200 KM oraz dwie wysokoprężne 1,6l o mocy 112 KM lub 2,0 o mocy 163 KM. Jest także wersja Hybrid4. Na hybrydowy zespół napędowy DS5 składają się wysokoprężna jednostka 2,0 o mocy 163 KM, napędzająca koła przedniej osi i silnik elektryczny o mocy 37 KM, napędzający tylną oś, która co trzeba zaznaczyć wyposażona jest wtedy w pełni niezależne zawieszenie. Testowany egzemplarz wyposażony był w silnik diesla o mocy 163KM oraz automatyczną 6cio biegową skrzynię. Taka konfiguracja zapewnia duży komfort ale też nieco wyższe zużycie paliwa. Podczas testu na trasie, przy stałej prędkości 130km/h samochód potrzebował 7,5l/100km. Biorąc pod uwagę fakt, że silnik był na dotarciu możemy od tej wartości odjąć litr co da nam 6,5l/100km. Dla porównania według producenta zużycie w cyklu poza miejskim wynosi zaledwie 5,1l. Szkoda tylko, że jak niemal u każdego producenta taka wartość osiągalna jest tylko w warunkach laboratoryjnych.
Jak już wspominaliśmy w finezyjnym wnętrzu jest bardzo cicho, a fotele są bardzo wygodne. Na tym niestety komfort w testowanym egzemplarzu się kończy. Silnik zapewnia co prawda przyzwoite osiągi, a układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny jednak to nie czyni z DS-piątki rasowego sportowca. Nie rozumiemy zatem dlaczego marka, która słynie z ponadprzeciętnego komfortu resorowania postawiła na tak twarde nastawy zawieszenia. Niestety nie są one jedynym problemem w tym aucie. Z tyłu zastosowano archaiczną i tanią belkę skrętną, dzięki czemu na nierównościach tylne zawieszenie jest bardzo nerwowe. Ogólnie samochód prowadzi się bardzo pewnie nawet w ciaśniejszych zakrętach dopóki nie natrafimy na nierówności, których w naszym kraju wciąż nie brakuje.
Citroen zadbał o bezpieczeństwo i oferuje szereg nowych systemów wspomagających kierowcę. Jeden z nich dba o automatyczne zmienianie świateł drogowych na mijania, zależnie od obecności innych samochodów na drodze. System ten korzysta z mikro kamery wbudowanej w wewnętrzne lusterko wsteczne. Auto posiada też inteligentny system kontroli trakcji, oraz wspomniany AFIL video, czyli alarm niezamierzonego przekroczenia linii z systemem wideo.
Podsumowując:
Citroen DS5 jest samochodem niezwykle ciekawym, zwłaszcza pod względem stylistycznym. Oferuje też bardzo bogate wyposażenie już od podstawowej wersji. Wszystko to dostaniemy w bardzo atrakcyjnej cenie w porównaniu do niemieckich „sztywniaków”. Citroen udowadnia też, że stać go na bardzo wysoką jakość i zaawansowane technologie. Slogan marki „Creative technology” świetnie pasuje do największego reprezentanta klasy premium Citroena. Szkoda tylko, że w przypadku DS-piątki producent zapomniał o swoim poprzednim motto, które brzmiało „Polubisz każdą drogę”. Na szczęście nie dotyczy to najdroższej wersji Hybrid4, która oferuje nie tylko niezależne zawieszenie tylnej osi ale i elektryczny napęd na tył. Poza tym zapewnia ona najlepsze osiągi i najniższe zużycie paliwa.
Tekst: Zbigniew Sieczka
Zdjęcia: Piotr Korczak
Dane techniczne:
Rodzaj nadwozia: 5 miejscowe nadwozie typu hatchback
Silnik: turbodoładowany silnik diesla
Pojemność: 1997cm3
Moc: 163KM przy 3750obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 2000obr./min
Napęd: na koła przednie
Skrzynia: automatyczna 6-cio biegowa automatyczna
Prędkość maksymalna: 212km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1s
Długość/szerokość/wysokość: 4530/ 1979 / 1504mm
Rozstaw osi: 2727 mm
Masa własna: 2629kg
Bagażnik: 465l
Zużycie paliwa na 100 km: (miasto/trasa/średnie) 7,9l / 5,1l / 6,1l
Zużycie paliwa cykl mieszany podczas testu: 7,8l
Zbiornik paliwa: 60l
Cena wersji podstawowej „Chic”(diesel): 99 900zł ( w aktualnej promocji 95 000)
Cena wersji testowej „So Chic”: 143 000 zł (w aktualnej promocji 135 000zł).
Dziękujemy firmie "Golemo" autoryzowanemu dealerowi marki Citroen w Nowym Targu za udostępnienie samochodu do testu.