Radny Liszka: "Miasto traci ogromne pieniądze". Jakie kwoty wpływają do budżetu z tytułu opłaty targowej?

NOWY TARG. - Różnica pomiędzy oszacowanym dochodem z tytułu opłaty targowej, a faktycznym wpływem do budżetu wynosi ponad milion 300 tys zł. Nasuwa się pytanie, gdzie są te pieniądze? - pyta Paweł Liszka. Radny zaproponował kilka zmian, w tym rezygnację z usług inkasentów. Poborem opłat mieliby się zająć urzędnicy.
Interpelacja radnego powstała na kanwie otrzymanej kilka dni wcześniej odpowiedzi na pytanie dot. średniej miesięcznej liczby osób handlujących.

Z wyliczeń skarbnika wynika, iż w miesiącach styczeń-marzec handluje średnio ok. 600 podmiotów, natomiast w pozostałych miesiącach kwiecień-grudzień ok. 1140 podmiotów. - Według moich wyliczeń w dniu 11/10/2015 r. było handlujących ok. 1258, więc myślę, że średnia podana przez Urząd jest optymalna do przeprowadzenia szacunkowych obliczeń - mówił radny Liszka.

Oto treść jego interpelacji:

W uchwale budżetowej na rok 2015 r. przyjęto dochód z opłaty targowej na poziomie 1.600.000,00 zł, natomiast za rok 2014 r. według sprawozdania z wykonania budżetu uzyskano kwotę 1.677.371,00 zł. W roku 2014 dni targowych tj. czwartków i sobót, po uwzględnieniu świąt było: od stycznia do marca 13, natomiast od kwietnia o grudnia 86, w 2015 odpowiednio 13 i 87. Jeżeli uwzględnić jeszcze niedziele, gdzie również prowadzona jest działalność handlowa na terenie targowicy i giełda samochodowa liczby kształtują się odpowiednio w 2014 r. 26/125 i w 2015 r. 26/126.

Na podstawie dostępnych danych ze sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2014 r., uchwały budżetowej na 2015 r. oraz danych uzyskanych w odpowiedzi na zapytanie podjąłem próbę wyliczenia szacunkowych opłat ponoszonych przez handlujących jak również powierzchni zajmowanych przez nich do prowadzenia handlu. Przy założeniu handlu tylko we czwartki i soboty, bez uwzględnienia niedziel, kiedy również odbywa się handel i giełda samochodowa, a także handlujących w inne dni tygodnia:
- w 2014 r. średnia dzienna opłata dzienna ponoszona przez handlującego w miesiącach styczeń-marzec 53,55 zł, w miesiącach kwiecień-grudzień 12,83 zł i zużywali odpowiednio powierzchnię w metrach kwadratowych 8,96 m2 i 1,6 m2
- w 2015 r. średnia dzienna opłata dzienna ponoszona przez handlującego w miesiącach styczeń-marzec 51,28 zł, w miesiącach kwiecień-grudzień 12,10 zł i zużywać będą odpowiednio powierzchnię w metrach kwadratowych 8,55 m2 i 1,51 m2. Czy są to realne liczby? Wydają się być abstrakcją.

Według mojej oceny większa część handlujących posiada namioty (stragany) 2m x 2m, czyli 4 m2
Robiąc symulację szacunkowego dochodu, według liczy handlujących wskazanych przez Urząd Miasta i przy następujących założeniach:
1) większość handlujących posiada stragan (namiot) o wymiarach 2x2 czyli 4 m2 - założenie 75% handlujących
2) pozostała część handlujących przyjęcie średniej opłaty 10 zł - założenie 25% handlujących
Szacunkowy dochód do budżetu powinien wynieść w 2014 r.: 3.022.560,00 zł Różnica pomiędzy oszacowanym dochodem, a wpływem do budżetu w 2014 r. wynosi 1.345.189,00 zł Różnica jest tak duża, że Nasuwa się pytanie, gdzie są te pieniądze? Tym bardziej, że powyższa symulacja wyliczenia dochodu i powstałej różnicy nie uwzględnia giełdy samochodowej i handlu w niedzielę, oraz w pozostałe dni tygodnia.

Nawet zakładając opłatę 20,00 zł dziennie dla jednego handlującego powstaje różnica 462.229,00 zł, bez uwzględniania giełdy samochodowej i handlu w niedzielę, oraz w pozostałe dni tygodnia. Gdzie te pieniądze?

W sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2014 r. w dziale 0430 dochód z tytułu opłaty skarbowej wyniósł 1.677.371,00 zł, natomiast wydatki w dziale 75023 na inkasentów opłaty skarbowej wyniosły 385.000,00 zł oraz dziale 75818 wyniosły 16.500,00 zł. tj. łącznie 401.500,00 zł, wpływ netto do budżetu 1.275.871,00 zł – bez uwzględnienia kosztów sprzątania.

Jak pokazują wyliczenia tracimy jako Miasto ogromne pieniądze, które można przeznaczyć na inwestycje dla Mieszkańców. Proszę zatem Pana Burmistrza o podjęcie stosownych działań pozwalających realny wpływ z opłaty targowej do budżetu.

W związku z powstawaniem nowej targowicy oraz możliwości uporządkowania pobierania opłaty targowej, zwracam się również do Pana Burmistrza o przygotowanie nowej uchwały o wysokości opłaty targowej i zasad jej pobierania na terenie miasta Nowy Targ, uwzględniającej:
- pobieraniem opłaty targowej przez upoważnionych pracowników Urzędu Miasta, w ramach dotychczasowego zatrudnienia lub w przypadku braku możliwości zatrudnienia dodatkowych osób (dotychczas na inkasentów wydatkowano ok. 400 tys. zł) – pozwoli to na kontrolę pobierania opłaty targowej
- wyciągając wnioski z innych miast, gdzie były przenoszone targowice i czasami zanikiem handlu oraz w celu uporządkowania handlu w Mieście, ustalenie odpowiednich stawek na nowej targowicy, zachęcających do przeniesienia się handlujących na nowe miejsce handlu, aby Nowy Targ nadal był centrum handlowym w regionie
- ustalenia wyższych stawek za handel obwoźny i obnośny na pozostałych terenach w Mieście.

opr.s/

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 21.10.2015 22:17