Toyota previa - ponadczasowy komfort dla całej rodziny (test modelu używanego)

Niewątpliwy atut Toyoty previi to jej ponadczasowa stylistyka. Ale co ją odróżnia od innych vanów? Przede wszystkim trwałość, niezawodność, a także bardzo dobre jak na vana właściwości jezdne!
Toyoto previa to jeden z pierwszych minvanów. Konstrukcja powstała w 1990 i w przeciwieństwie do konkurencji wyróżniała się śmiałą stylistyką o opływowych kształtach. Ponadto inżynierowie Toyoty postarali się także o świetne wyważenie samochodu. Silnik tutaj umieszczono centralnie pod podłogą, dzięki czemu uzyskano świetne wyważenie pojazdu, a także obniżono środek ciężkości, dzięki czemu pierwszy van toyoty prowadzi się znakomicie.

Nie jest to wiadomo pojazd sportowy ale przyjemnie jest się wybrać na wycieczkę z rodziną po krętej górskiej drodze, czując się w zakrętach pewnie i bezpiecznie. W zimie szczególnie dobrze radzą sobie wersje z napędem na cztery kola 4wd, z napędem który pochodzi z Toyoty Hilux.

Jak już jesteśmy przy rodzinie to warto wspomnieć, że możemy sobie pozwolić na sporą rodzinkę, bo Toyota pomieści w zależności od konfiguracji siedzeń od 6 do 8 osób, co w tamtych czasach było rzadko spotykane.

Zacznijmy od wymiarów oraz danych technicznych:

Toyota Previa 1993 r. stan licznika 254000km , wersja 7 osobowa

WYMIARY: długość: 4,76m, szerokość; 1,80m, wysokość; 1,78m

SILNIK: 4 cylindrowy rzędowy umieszczony wzdłuż 16v (szesnastozaworowy) DOHC ( Dual over head camshafts) czyli 2 wałki rozrządu w głowicy
POJEMNOŚĆ: 2438ccm3
MOC: 134KM i 206Nm
PRZYSPIESZENIE 0-100km.h: 12 sek (manual)
V-MAX: 175km/h
SPALANIE: 9-15l/100km
NAPĘD: na tylną oś
WYPOSAŻENIE: welurowa tapicerka, elektryczne szyby, lusterka i 2 szyberdachy, klimatyzacja, wspomaganie kierownicy, ABS, fotele z możliwością obrotu 360 stopni.
MASA SAMOCHODU: 1730kg
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA: 670 litrów przy komplecie pasażerów a po rozłożeniu tylnego rzędu siedzeń mamy aż 1782 litry
CENY RYNKOWE: od 4000zł - 15000zł

Historia:
Samochód został zakupiony przez swojego właściciela w 1994 r. w jednym z salonów Toyoty w Wiedniu. Służy nieprzerwanie do dziś jako drugi samochód w rodzinie (zwłaszcza na dalsze trasy) od 15 lat.

Stan techniczny:
Auto jest w bardzo dobrej kondycji. Jedynymi naprawami przez 15 lat oprócz części eksploatacyjnych były: wymiana alternatora, tłumika i pompy wody. Previa jest także żywym dowodem na słynną niezawodność pojazdów Toyoty z tamtych lat. Jedyne co jej dolega to miejscami pojawiające się niewielkie ogniska korozji.

Wrażenia z jazdy:
Toyota prowadzi się jak już wspominałem całkiem nieźle. W zakrętach jest stabilna w przeciwieństwie do np. o wiele młodszego vana VOLKSVAGENA SHARANA 1999 r., w którym pokonując zakręt czujemy się jak na łodzi podczas sztormu. Należy się wielkie uznanie za dopracowane zwieszenie, które sprawia, że podróżujemy bardzo komfortowo nawet na polskich dziurawych drogach. Zazwyczaj komfortowe zawieszenie przedkłada się na zmniejszenie dopuszczalnej ładowności jednak w tym przypadku osiągnięto kompromis, bo dopuszczalna ładowność jest również spora. Samochód jest cichy, fotele bardzo wygodne, są to zwane potocznie fotele kapitańskie, a więc z podłokietnikami po obu stronach. Deska rozdzielcza jest bardzo czytelna.

Futurystyczny jak na tamte lata pulpit jest funkcjonalny i ergonomiczny. Zarówno kierowca jak i wszyscy pasażerowie nie powinni narzekać na widoczność, która robi wrażenie, zwłaszcza przeszklony prawie cały dach oraz duża przednia szyba. Silnik pracuje poprawnie, ale jest trochę za słaby. Niską jak na tą masę samochodu moc rekompensuje chociaż trochę moment obrotowy, który wynosi 206Nm, dzięki czemu w około 12 sekund zmieścimy się w osiągnięciu 100km/h pod warunkiem, że nie będzie podróżowało więcej niż 4 osoby. Do normalnego normalnego przemieszczania się ta jednostka w zupełności wystarcza ale skutkiem zastosowania 16 zaworowego silnika 4 cylindrowego jest spore zużycie paliwa. Rekord jaki udało mi się osiągnąć tym samochodem ta trasie przy bardzo ekonomicznej jeździe to 9l/100km, natomiast średnio spala 12-14l/100km.

Podsumowanie:
Nawet w dzisiejszych czasach poruszając się Toyotą previą nie będziemy wyróżniać się bardzo na tle nowych samochodów. Komfort oraz przestrzeń dla pasażerów jaką nam oferuje są dla wielu producentów do dziś poza zasięgiem. Z czystym sumieniem mogę zapewnić, że dobrze serwisowane egzemplarze previi będą nam służyć jeszcze przez lata. Trwałość i niezawodność to nie jedyne plusy tego samochodu. W dobie setek hurtowni i sklepów motoryzacyjnych staje się on także niedrogi w eksploatacji dzięki atrakcyjnym cenom części zamiennych. Auto jest tanie w zakupie a więc wielu z nas może stać się właścicielem tego pojemnego wygodnego a przede wszystkim rodzinnego przez duże R samochodu.

Zbigniew Sieczka

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 23.07.2009 10:05