Nowotarska uchwała krajobrazowa - prace na finiszu

NOWY TARG. Od 8 lutego przyszłego roku zaczną obowiązywać zapisy "uchwały reklamowej". Podział Miasta na trzy strefy ma uporządkować przestrzeń krajobrazową. Przygotowanie ostatecznego projektu uchwały kosztowało sporo zabiegów. Podczas poniedziałkowej sesji, radni mają przyjąć ostateczne zapisy.
Pod koniec grudnia 2019 r. Rada Miasta podjęła uchwałę odnośnie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń na terenie miasta. Jednak Urząd Wojewódzki wytknął samorządowi błędy w projekcie i wszczął postępowanie nadzorcze dotyczące kontroli legalności tej uchwały.

Główne zarzuty pod adresem - tzw. uchwały krajobrazowej dotyczyły niespójności przepisów dostosowujących istniejące obiekty małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz szczególnie ogrodzeń do ustaleń uchwały. Zwrócono uwagę na używanie pojęć nieostrych i niejednoznacznych, co może budzić wątpliwości interpretacyjne, szczególnie chodziło o zastosowanie takich pojęć, jak "powierzchnia nośnika", "powierzchnia ekspozycji", "całkowita powierzchnia ekspozycji reklam", "powierzchnia dwustronnej ekspozycji nośnika", czy "powierzchnia jednostronnej ekspozycji szyldu", które nie są jednoznacznie zdefiniowane. W kolejnych wystąpieniach Urząd Wojewódzki postulował o możliwie szybkie podjęcie stosownych zmian w uchwale celem doprowadzenia do stanu nie budzącego wątpliwości interpretacyjnych.

To drugie podejście nowotarskiego samorządu do porządkowania przestrzeni publicznej. W lipcu 2018 roku powstał projekt uchwały - poprzedzony konsultacjami z mieszkańcami, nie spotkał się jednak z aprobatą Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Przygotowano więc kolejny, który znacznie różni się od poprzedniego. Zmiana dotyczy m in. wydzielenia tylko 3 stref krajobrazowych. Pierwsza to centrum Nowego Targu i historyczne przedmieścia, mieszczące się w granicach strefy ochrony konserwatorskiej, druga - to pas dróg krajowych i zakopianki o szerokości 50 m w terenie zabudowanym i 200 m poza nim. Trzecia strefa - to "teren pozostały". W dwóch pierwszych strefach ma obowiązywać całkowity zakaz stawiania reklam, w trzeciej - przepisy będą łagodniejsze.

Przy okazji zmian analizowane będą też ustalenia dotyczące umieszczenia ogłoszeń wyborczych.

Czasu na wprowadzanie zmian jest mało, bo powinna ona wejść w życie od lutego przyszłego roku. Istniejące reklamy, które nie spełniają zapisów uchwały - mają zostać dostosowane do nowych zasad w ciągu roku.

s/

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 06.09.2020 19:39