Co z szybką koleją do Zakopanego? W tym roku projekt, w przyszłym roboty?

Projekt budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko oraz modernizacji linii z Chabówki do Nowego Sącza powinien być gotowy w ciągu tego roku. Roboty budowlane są zaplanowane na kolejne lata. Nowa trasa dla pociągów z Krakowa na Podhale ma być gotowa do 2027 roku.
Na razie trwają prace (przerwane na zimę) na odcinku z Chabówki do Zakopanego. W kolejnym etapie modernizowana będzie linia z Chabówki do Nowego Sącza. To do niej, w rejonie Mszany Dolnej, przyłączona zostanie linia Podłęże - Piekiełko. I to tędy za kilka lat prowadzić będzie główna trasa kolejowa z Krakowa do Zakopanego.

Na jakim etapie są prace? Od 2019 roku trwa opracowywanie dokumentacji projektowej. - Obecnie na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowane są prace związane z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji projektowej. Poszczególne jej elementy będą oddawane przez wykonawcę w ciągu bieżącego roku - informuje Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Dokumenty te pozwolą przygotować spółce przetargi, których zakresem będą już dziania budowalne. W pierwszej kolejności PLK będą chciały zająć się modernizacją istniejącej linii kolejowej nr 104 - dodaje.

Zawarta umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu. Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem.

Ostatecznym efektem przedsięwzięcia będzie zapewnienie lepszych połączeń regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami, poprzez zdecydowane skrócenie czasu przejazdu. Nowa linia zapewni sprawniejsze podróże oraz wygodniejsze i szybsze dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Zwiększy się ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 h, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz, poniżej 1 h.

r/ PKP PLK

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 11.01.2022 13:46