Dzisiaj, żeby rozkręcić sprzedaż naszych produktów, nie musimy już wynajmować lokalu i wieszać półek – możemy sprzedawać nasze produkty online. Tutaj jedynym, czego potrzebujemy jest dobry CMS. Jest to narzędzie, które pozwoli nam zbudować w prosty sposób funkcjonalny i wygodny sklep internetowy. Na rynku istnieje jednak kilka rodzajów takich programów – który wybrać?
Czym jest CMS?
Skrót CMS w języku polskim oznacza System Zarządzania Treścią. Jest to oprogramowanie, które pozwala osobom niemającym pojęcia o kodowaniu stworzyć sklep internetowy. Dzięki temu rodzajowi narzędzi sklepy internetowe można do woli modyfikować i aktualizować. Dostępne są różne szablony i wtyczki, które pozwalają na nieskończoną ilość opcji jeśli chodzi o wygląd i funkcjonalność. Dzięki CMS można dodawać teksty, zdjęcia, grafiki, filmiki, tabele i wszystkie inne elementy, które sobie wymyślimy. Na początek trzeba jednak podjąć decyzję, jaki CMS wybrać?
PrestaShop
Jest to jeden z najpopularniejszych CMS-ów stworzonych do budowy sklepów internetowych. Jest to darmowe narzędzie, który jest idealny dla osób początkujących. Wraz ze zdobywaniem nowych umiejętności, ale też rozwojem sklepu, można dodawać kolejne wtyczki, które pomogą nam dodać kolejne funkcje. Optymalizacja pod SEO jest w tym CMS-ie bardzo prosta dzięki różnym modułom. Możemy linkować wewnętrznie, optymalizować metadane i meta opisy. Stronę stworzoną w ten sposób możemy też połączyć z Allegro i z różnymi porównywarkami cen.
WooCommerce
WooCommerce to wtyczka do WordPressa. To oprogramowanie jest równie popularne jak opisany wcześniej PrestaShop. Ponieważ WooCommerce jest zintegrowany z WordPressem, to będzie idealnym rozwiązaniem, jeśli dotychczas mieliśmy tylko stronę internetową i teraz chcemy dodać jeszcze sklep. Sklep internetowy zbudowany na WooCommerce może być też dobrym narzędziem, kiedy nie sprzedajemy „fizycznych” towarów, a na przykład produkty do pobrania.
WooCommerce również jest bardzo prosty w obsłudze, pozwala na dodawanie wielu funkcji i ma wiele dostępnych rozszerzeń. Na przykład wtyczka Yoast SEO pomoże nam w optymalizacji słów kluczowych.
Sklep WooCommerce – cena
WooCommerce to również darmowa wtyczka, więc jeżeli sami tworzymy sklep, to jedyne koszty, z jakimi możemy się spotkać, to koszt wykupienia domeny, stworzenia tekstów czy zrobienia zdjęć. Jeżeli nie mamy pojęcia o tworzeniu stron i zlecimy budowę sklepu internetowego agencji, to koszt budowy naszej witryny na WooCommerce może wynieść od 4 tysięcy wzwyż.
Magento
Trzeci z najbardziej popularnych CMS-ów idealnych do zbudowania sklepu internetowego. Oparty na OpenSource, posiada łatwy w użyciu panel pozwalający na obsługę sklepu i magazynu. Program ułatwia też optymalizację i integrację z Google Analitycs. Pozwala też na sprzedaż dużej ilości produktów i zarządzanie kilkoma sklepami naraz.
Market place to sklep internetowy innej kategorii – na jakim CMS-ie go zbudować?
Wśród sklepów internetowych wyróżniają się platformy typu marketplace. Najlepszym jej przykładem będzie Allegro. Jest to więc strona, która zrzesza wielu różnych sprzedawców – możemy być na niej obecni, a przy tym posiadać też własny sklep internetowy. Budowa takiej platformy jest oczywiście trochę bardziej skomplikowana. Na jakim programie najlepiej ją zbudować?
Tutaj również przyda się zarówno PrestaShop, jak i WooCommerce. Każdy z tych CMS-ów pozwoli na stworzenie platformy, która będzie funkcjonalna i pozwoli na zrzeszenie dużej ilości sprzedawców.
Projektowanie sklepów internetowych – jak można się wyróżnić
Opisane powyżej narzędzia do budowania sklepów internetowych są najbardziej popularne, więc jak można się domyślić, korzysta z nich wiele sklepów internetowych. Korzystając z podstawowych szablonów, możemy stworzyć sklep łudząco podobny do konkurencji. Dlatego właśnie dobrym pomysłem może być zgłoszenie się do profesjonalistów, którzy stworzą dla nas bardziej oryginalną stronę. Chociaż również będzie ona zbudowana na PrestaShopie albo WooCommerce, to specjaliści w budowaniu stron stworzą dla nas unikatowe szablony. Dzięki nim nasz sklep będzie się wyróżniał i na pewno nie będzie wyglądał tak samo jak strona konkurencji. Również rozkład poszczególnych kategorii, grafiki i opisy będą wyższej jakości.
CMS do budowania sklepu internetowego – który wybrać?
Prawda jest taka, że wszystkie 3 przedstawione narzędzia są bardzo podobne, wszystko zależy tylko od tego, co z nimi zrobimy. Mając odpowiednią wiedzę i doświadczenie, dzięki 3 przedstawionym CMS-om można stworzyć naprawdę funkcjonalne i estetyczne sklepy internetowe.